Raspberri Pi 3 B krijgt ground van AV?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45
Hallo,

Ik ben bezig een arcade kast te maken, het is een 30x30cm (voet) kast. Ik ben op het punt dat ik alles een beetje aan het bedraden ben.

Omdat het ook als radio moet kunnen dienen (de china-made versterker heeft ook USB en FM) heb ik middels diverse losse schakelaars de GROUND aangesloten om zo individuele componenten uit te zetten.

Verlichting kan uit, het scherm kan uit en de Pi kan uit. Audio heeft eigen aan/uit volume knop.

TL;DR:

Nu werkte dat allemaal prima, en wou even een testrun doen. Ik gebruik een klein scherm (8 of 9 inch 4:3) welke VGA en AV (component) heeft. De Pi is aangesloten via AV (omdat ik even geen VGA adapter heb liggen).

Bij het inschakelen staan alle schakelaars op 'uit' en bij het inschakelen van het scherm ging ook de Pi aan.
Na het doormeten kom ik er achter dat het beeldscherm de Pi via de AV kabel GROUND geeft.

Het rare is dat de Pi via een 12V naar 5V 3A stroom krijgt, en het display met 12V wordt aangestuurd.

Gezien het eigenlijk een los systeem is vind ik het raar dat de Pi nu stroom krijgt.

Voor zover ik de kabels naloop zou het helemaal niet moeten kunnen, tenzij de converter gewoon 12V doorgeeft op de + als deze geen 12V GROUND krijgt.

piprobleem

Iemand die mij kan vertellen wat er mis gaat? Zit het in de AV kabel?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja das toch normaal als je zo je schakeling hebt gemaakt? omdat er tussen de pi en het scherm signaal word uitgewisseld (je beeld) moet het scherm op dezelfde* nul/ground aangesloten worden als de pi. je av-kabel bevat daar dus een ader voor. omdat veel eenvoudige apparatuur geen verschil maakt tussen een nul en een echte ground word de nul van het scherm via de av kabel aan de pi doorverbonden

waarom schakel je niet gewoon de +? want omdat je nul schakelt heb je dit "probleem" nu. Zowiezo schakel je in dit soort situaties normaal gesproken de + ipv de nul/ground, juist omdat de nul ook als ground word gebruikt.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2018 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45
|:( , zal dan wel een klassieke 'rookie mistake' zijn... ik heb alle grounds geschakeld. Heb ik de Pi nu via de plus geschakeld, krijgt het scherm via de versterker weer een ground.

Volgende keer dus gewoon weer de + schakelen, en zo nu ook. 8)7

Moet ook niet na 24:00 uur bezig zijn met electra :z

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Die converters hebben intern de ground gewoon aan elkaar zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 22:50

Harrie

NederVlaming

Je zou nu dus ook de GND in je AV kabel kunnen onderbreken (zoals op je figuur eigenlijk), maar dat is niet echt de gebruikelijke manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:38

SeatRider

Hips don't lie

En offtopic, maar ben wel benieuwd naar het project. Staat er ergens een buildlog of foto's?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Harrie schreef op zondag 16 september 2018 @ 07:53:
Je zou nu dus ook de GND in je AV kabel kunnen onderbreken (zoals op je figuur eigenlijk), maar dat is niet echt de gebruikelijke manier :)
das wel echt een beun oplossing welke de toch al poep kwaliteit van het beeld via composite niet ten goede zal komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Sowieso is het een slecht idee om grounds te schakelen, zo'n beetje alle moderne chips hebben ESD diodes in hun packages zitten om te beschermen tegen kleine hoeveelheden statische electriciteit.
Op het moment dat de ground niet fatsoenlijk aangesloten zit ben je deze bescherming kwijt.

Daarnaast kan je vreemde paden vinden wat toch je ground aansluit, zoals je hier ziet via je AV.
Blijkbaar kan deze tegen een paar ampere's, maar genoeg spullen die daarvan kapot gaan.
Stel het is een usb keyboard die in de behuizing geschroefd is, dan heb je opeens een aarde via de behuizing, door het toetsenbord en de usb kabel, redelijke kans dat na een paar sec je usb kabel aan het roken is.
Pagina: 1