Hoe virussen uit te restoren emailbestanden halen?

Pagina: 1
Acties:

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-06 20:49
Momenteel ben ik bezig om een PC opnieuw in te richten in Windows 10, nu alles met legale software.
De basis is een uitstekende (niet verouderde) PC die helaas werd ingericht met Windows 7 en die vrijdag is ingestort door virussen e.d..
Maandag moeten ze weer mee kunnen werken.
Maar ik heb alleen nog een probleem met de restore van besmette data (emails) vanuit .PST-bestanden.

Details:
- De herinrichting en data-restore functioneert prima, dankzij een goed backupregime: alle data is er weer en alles werkt na opschoning met een goede virusscanner.
- Behalve email: de beide actuele hoofd-.PST-bestanden heb ik, maar die blijken vol te zitten met virussen e.d.
Restoren van de email in Outlook is beslist nodig, maar ik aarzel om alle email terug te zetten inclusief de virussen.
- De beschikbare legale virusscanner F-secure kan niet in de .PST-bestanden de virussen verwijderen, wel detecteren dat ze er in zitten.

Hoe kan ik het best alle emails scannen en de besmette herstellen/verwijderen vóór of direct na de restore van de Outlook bestanden? Welke scanner kan dat?
Of zie ik hier wat over het hoofd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mag ik zo vrij zijn om te vragen HOE die mail überhaupt in een .PST bestand terecht is gekomen? .PST files zijn bedoeld als Personal Storage en daarmee niet bedoeld om mail te (laten) archiveren in een zakelijke omgeving.

Je kunt overigens met een degelijke scanner ook gewoon .PST bestanden scannen als je dat zou willen, maar eigenlijk moet je gewoon tegen de eindgebruiker(s) zeggen dat die zooi als verloren beschouwd moet worden en dat ze d'r mail niet moeten opslaan in een .PST ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Outlook inhoudelijk scannen op virus / malware

PST kan je niet scannen helaas.

/edit: je kan je mail uit de PST weer terugverplaatsen naar de "live mailbox" en dan wel weer scannen. Maar ja, dan blijf je kip-ei doen met een eventuele besmetting.

[ Voor 44% gewijzigd door MAX3400 op 15-09-2018 23:45 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:12
Is het POP3 of Imap? Want een beetje een mailomgeving heeft ook een server waar alles bewaard wordt, en je PST bestanden (deze bevatten volgens mij wel degelijk standaard ook de mail, itt wat Wimmel hierboven zegt) worden zo weer gesynchroniseerd.

Overigens is een bijlage geen actieve versie van het virus. Je kunt dus op de hand bijlages weggooien.

[ Voor 17% gewijzigd door TomsDiner op 15-09-2018 23:43 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je kunt serieus wél in .PST files scannen maar ik vrees dat we dan over een andere orde van "spullen" gaan praten dan dat er bij de TS aanwezig is.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

wimmel_1 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 23:45:
[...]

Je kunt serieus wél in .PST files scannen maar ik vrees dat we dan over een andere orde van "spullen" gaan praten dan dat er bij de TS aanwezig is.
Well, enlighten us? Welke scanner kan losstaande (dus niet-gemounte) PST-bestanden openen, door-akkeren voor virussen, deze eruit vissen, en de PST in bruikbare vorm achterlaten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 23:49:
[...]

Well, enlighten us? Welke scanner kan losstaande (dus niet-gemounte) PST-bestanden openen, door-akkeren voor virussen, deze eruit vissen, en de PST in bruikbare vorm achterlaten?
Ik denk dat jij ook wel wat voorbeelden daarvan kan gaan opnoemen als je ooit een mailmigratie van een (oude) on-premmise Exchange omgeving naar O365 hebt gedaan.

En je die .pst zooi terug naar een "Live" Echange Server hebt moeten trekken om de rommel van gebruikers alsnog off-line te kunnen scannen.

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 16-09-2018 00:00 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Maykel_Melis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2024
Kan een VM misschien uitkomst bieden? Een VM aanmaken, installeren, PST bestand terug zetten, proberen de foute emails te wissen en dan dat PST bestand gebruiken? Dat eventueel de gehele VM besmet raakt is geen probleem, die wis je toch na afloop. Op niets klikken natuurlijk en er is vast wel een instelling in Outlook om niet automatisch scripts, macros en dergelijke uit te voeren. Tis wel allemaal handmatig werk en zal even tijd kosten, zeker als het om veel emails gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:24
Met boven, desnoods doe je het offline op je kale W10 installatie, daarna formatteren en opnieuw W10 erop zetten

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 17:34
Renault schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 23:00:
Restoren van de email in Outlook is beslist nodig, maar ik aarzel om alle email terug te zetten inclusief de virussen.
Dat is toch op zich geen probleem? Die virussen zitten in bijlagen e.d., in principe kunnen die niks behalve als je de bijlagen gaat openen en vervolgens macro's toestaat o.i.d (of een van de virussen zou een ongepatchte bug in outlook moeten misbruiken, maar in dat geval zou zo'n virus net zo goed met de eerstvolgende ontvangen mail binnen kunnen komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-06 20:49
Dank voor alle bijdragen!

Op dit moment heb ik één van beide emailaccounts weer aan de praat, het IMAP account. Daarvan is inmiddels het actuele wachtwoord achterhaald en dat werkt weer.
Het andere emailaccount is POP en daarvan is het actuele wachtwoord nog niet beschikbaar. Daarvan kan ik dus ook het .PST bestand niet importeren (dat wordt dan geweigerd).

Na mijn openingspost heb ik alle backups gescand en zowel data als email barst óók in de backups van de virussen en andere troep. Hoe het zover komt? Verwaarlozing i.c.m. installatie van AVG-Free en uiteindelijk crash.

Vanmiddag lever ik een 90 % werkende maar gezonde PC op voor morgenvroeg en de rest maak ik verderop in de week in orde als ik het ontbrekende wachtwoord heb ontvangen, met jullie aanwijzingen hierboven.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zie niet helemaal wat dit exact te maken heeft met Opslagtechnologie, dit heeft meer te maken met de virusscanner. Topic verhuisd naar een ander deel van het forum... ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1