Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ook ik ben op zoek naar zonnepanelen en een eigen topic geopend aangezien het anders zo verdwaald terecht komt. Er zullen nog wel meer vragen komen :) .

De situatie:

Luchtfoto
luchtfoto

Huis met rode stip.

Voorkant dak
voor

Oriëntatie is 124 graden (ESE) en dakhelling 45 graden.
Hier zie je ook 2 ventilatie dakpannen met een hoogte van circa 8 cm boven de dakpan. De rechtse zit op de grens met de buren.

achterkant dak
achterkant

Oriëntatie is 304 graden (NW) en dakhelling 45 graden.

zoninstralling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9XZ7b1o5v4uthM3uWuVB6VvL/medium.jpg

Schaduw (vandaag)
(let niet op de witte palen; die zijn alleen maar om de schaduw beter zichtbaar te maken).
huis1
Rond 09:00.

huis2
Rond 14:00.
Garage hier ook zichtbaar. Oriëntatie zijkant garage is 214 graden (ZZW). Later in het jaar zal de schaduw van het huis van de buren over de panelen trekken.

Afmetingen dak voor:
huis voor
Legplan:
huis voor
Er zou nog 1 paneel bij kunnen in dat gat boven die 2 links maar daar komt schaduw van de kajuit. Rechts daarvan zou ook nog 1 portrait kunnen maar daar wil ik ruimte houden voor schilderen van de kajuit.
Die onderste 2 panelen linksonder ga ik waarschijnlijk niet doen aangezien dat met de omvormer niet helemaal uit gaat komen. Daarover later meer. Totaal wordt het dus 12 stuks.

Afmetingen en legplan garage:
garage
Ik zou ze willen richten naar het SSW en dan in portrait met circa 20 graden. Ik zou er meer kwijt kunnen maar dat doe ik liever niet aangezien ik ruimte wil houden op het dak om te kunnen schilderen etc. Ze komen dus zo ver mogelijk naar links te liggen. 8 stuks dus totaal.
De garage staat een ook stukje naar achteren dus panelen richten op ESE (zoals de voorkant) heeft naar mijn idee wat minder zin door de schaduw 's morgens van het huis.
Overigens zijn portrait legmaterialen spaarzaam te vinden. Waarschijnlijk ga ik dit zelf maken met houten balken zoals anderen dit ook al hebben laten zien.

Afmetingen achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VI8HJFNQaPuiP15KY8UWp9m3/medium.jpg
Daar zitten 2 dakramen en nog een pijp voor de mechanische ventilatie. Die pijp ga ik vervangen door zo'n Klöber Venduct ventilatie dakpan. Dan heb ik daar geen last meer van.

Legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SRq0EVpvCHkOha0FvYgMvCWx/medium.jpg
Totaal 13 stuks. Er zouden meer kunnen maar ook hier moet ik ruimte houden voor schilderen. Maar ook door de oriëntatie NW leveren deze relatief minder op.

Door deze dakvlakken zorgt de voorkant voor een piek om 12:00, de achterkant om 17:00 en de garage om 14:00.

Totaal dus 32 panelen.

Ik heb 1x25A aansluiting op dit moment. Deze wil ik laten vergroten naar 1x40A.
3 fase gebruik ik niet. Bovendien heb ik per definitie 2 omvormers nodig aangezien ik 3 strings ga krijgen.
Solaredge wil ik niet aangezien ik vrijwel geen schaduw heb. Bovendien lijkt het me maar niks om extra electronica onder de panelen te hebben. En natuurlijk ook de extra kosten die dat gaat opleveren..

Ben veel wezen spelen met SMA Sunny Design Web. Naar mijn idee de meeste mogelijkheden en bevat ook recente panelen in de database. Ben even uit gegaan van Canadian Solar 300W panelen als voorbeeld. De veel duurdere Panasonic Hit kuro of LG zie ik even geen meerwaarde in en kost flink meer.
Met panelen met hogere wattages kom ik ook met de onvormers in de knel.

Als ik 3 fase zou doen zou ik ook 15 panelen aan de voorkant kunnen doen omdat dit wel past. Echter kom ik dan uit op een 3 fase 5K en 2.5K 1 fase omvormer. Jaar opbrengst 8441 kWh.
Omschakeling naar 3 fase in de meterkast brengt ook weer extra kosten met zich mee. Dat geldt ook voor de 3 fase omvormer.

Dus probeer ik de te blijven op 1 fase 40A. Idee is om daar 2 aparte groepen op aan te sluiten met ieder 25A of 20A automaten (=selectief). Met 2x12 op een SMA 4K en 1x8 op SMA 3K kom ik dan totaal op 18+10=28A volgens Sunny Design Web. Ruim onder de 40A dus. In hoeverre dit inderdaad mag is nog niet helemaal duidelijk. De verschillende websites spreken elkaar wat tegen.

sma
Jaar opbrengst wordt dan circa 7700 kWh. Lijkt me een mooie opbrengst.
Sunny Web Design kwam trouwens met automatische configuratie zelf op deze combinatie en niet met de 3 fase omvormers (alleen als het aantal panelen nog wat verder verhoog). Waarschijnlijk door de redelijk ongunstige NW oriëntatie van de achterkant. Een zonnepanelen adviseur gaf aan dat 32 panelen op 1 fase nooit kon.
Nog even de verdeling van de jaaropbrengst: voor geeft 3170, achter 2200 en garage 2250 kWh.

Wat ik ook gemerkt heb ik Sunny Web Designer dat het niet heel veel uitmaakt in opbrengst als je in mijn geval ipv een 4K omvormer voor een 5K of 3.6K omvormer kiest voor de 2x12. Maar een tiental kWh verschil. Dat had ik niet verwacht.
Ik overweeg ook gezien het prijsverschil ipv de 3K omvormer om de 3.6K of 4K te kopen. Prijs verschil is klein en geeft nog wat extra ruimte voor de garage mocht dat ooit nodig zijn./

Ik heb nog geen offertes gevraagd. Garage ga ik in ieder geval zelf doen, misschien ook wel in een later stadium. De rest twijfel ik nog over zelf doen. Ik ben niet zo'n dakhaas.
Zit er sterk over denken om bij Solar-bouwmarkt te shoppen. Naar mijn idee behoorlijk scherp geprijsd.
Bovendien zijn er zoveel partijen dat ik geen idee heb welke te kiezen.

Ik ben benieuwd of jullie nog opmerkingen hebben over deze opzet?
Met name ook de omvormer opzet.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb er even "globaal" naar gekeken en ik vind dat je beter naar 3-fase kunt gaan.
Dit zorgt voor een veel mooiere gelijkmatige verdeling van de stroom en de netspanning blijft lager. Ook beter voor je apparatuur.
Enig idee hoe hoog nu je netspanning in de wijk is? Is er al veel PV?

Je hoofddak is ideaal om gewoon de hele dag op te wekken.
Noordwest kan best belangrijk zijn bij direkt verbruik.

Dat is namelijk 's avonds, heb je daar niet het meeste verbruik doordeweeks?

Op zuidoost: 14x 2x1mtr panelen portrait = 546 Vmpp 355x14 = 4970 Wp
Op noordwest: 12x 2x1mtr panelen portrait = 456 Vmpp 355 x 12 = 4260 Wp
Gewoon volleggen dus. Schaduw van de kajuit (dakkapel?) heb je optitrac voor.

https://www.solar-bouwmar...-full-black-72-cells.html
https://www.sun-solar.nl/...n-e221-incl-btw-sunsolar/

1x SMA STP 6.0
Zo duur (tov 2x 1 fase) vind ik ze niet.

En je garage doe je naderhand een keertje op een 1-fase SMA 2.5 (die komen regelmatig voorbij op markplaats)
Zo heb ik ook 1x 3-fase (zuid) en 1x 1-fase (noord) omvormer, zodat er op 1 fase meer terug levering plaatsvind.
Daar zit dan ook mijn wasmachine en 1-fase warmtepomp op voor direkt verbruik.
Maar goed, de slimme meter gooit toch alles op 1 hoop qua som van de fases...

Jammer dat je Panasonic hit kuro te duur vind. Ik ben er erg tevreden mee. En erg goede kwaliteit/garantie
Als ik zo vergelijk met anderen, doe ik het nu 6 a 8 % beter dan met mijn 245 Wp monopanelen van 5 jaar oud, die ik net vervangen heb. Daarbij is mijn Vmpp van 400 volt niet eens ideaal voor de 3-fase omvormer.

Edit: op je platdak kan je toch betonvoeten gebruiken?
https://www.sun-solar.nl/...f-15-graden-hellingshoek/
Daar zouden de kuro's misschien wel interessant kunnen zijn met 59 Vmpp per stuk ivm schaduw en optitrac

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2018 19:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jobr Wat heb je gebruikt om de mooie tekeningen/legplannen te maken,
en met name de simulatie van de zoninstraling en de schetsen van de schaduwval?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
@jobr Ziet er goed uit. Wel verstandig om rond 13:00 met volle zon en zoveel mogelijk apparaten uitgeschakeld eens de netspanning te meten voor je de aansluiting laat verzwaren naar 40A (als dat tegen valt zou je toch voor 3 fase kunnen gaan)

Ik weet je stroomverbruik niet maar wist je dat het qua tvt momenteel minder handig is om meer op te wekken dan je verbruik?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• jobr
AUijtdehaag schreef op zondag 16 september 2018 @ 18:43:
Enig idee hoe hoog nu je netspanning in de wijk is? Is er al veel PV?
Ik meet nu 238V. In de wijk is er wel meer PV maar niet overdreven veel vind ik. Zo nu en dan een huis. Meestal liggen er niet zoveel panelen op, meestal ook maar 1 dak kant.
Dat is namelijk 's avonds, heb je daar niet het meeste verbruik doordeweeks?
Ja dat is correct.
Op zuidoost: 14x 2x1mtr panelen portrait = 546 Vmpp 355x14 = 4970 Wp
Op noordwest: 12x 2x1mtr panelen portrait = 456 Vmpp 355 x 12 = 4260 Wp
Gewoon volleggen dus. Schaduw van de kajuit (dakkapel?) heb je optitrac voor.
Boven de dakkapel/uitbouw heb ik te weinig ruimte (3,84) dus 2x1 meter gaat niet passen.
1x SMA STP 6.0
Zo duur (tov 2x 1 fase) vind ik ze niet.
Deze is inderdaad weer een stuk goedkoper dan bij solar-bouwmarkt.
Maar je moet dan natuurlijk niet vergelijken met 2x1 fase omvormers. Naast een 3-fase zou ik nog steeds een extra 1 fase omvormer nodig hebben voor de garage. Die zou inderdaad nog steeds via marktplaats kunnen. Dat is wel een goede tip.
Met de door jouw voorgestelde panelen kom je niet onder een 3 fase omvormer uit inderdaad. Maar dat gaat dus niet lukken dus.
Maar met de door mij gekozen panelen (300W en incl garage) geeft zelfs Sunny Design Web dus 2 x 1 fase omvormers weer. Vandaar mijn voorstel voor 1 fase omvormers op een 1x40A aansluiting.
Jammer dat je Panasonic hit kuro te duur vind. Ik ben er erg tevreden mee. En erg goede kwaliteit/garantie
Als ik zo vergelijk met anderen, doe ik het nu 6 a 8 % beter dan met mijn 245 Wp monopanelen van 5 jaar oud, die ik net vervangen heb. Daarbij is mijn Vmpp van 400 volt niet eens ideaal voor de 3-fase omvormer.

Edit: op je platdak kan je toch betonvoeten gebruiken?
https://www.sun-solar.nl/...f-15-graden-hellingshoek/
Daar zouden de kuro's misschien wel interessant kunnen zijn met 59 Vmpp per stuk ivm schaduw en optitrac
Prijsverschil is 125 euro per paneel, maal 24 of 32 is een hoop geld. Prijsverschil met die 2x1 meter panelen is inderdaad niet zoveel. Ik geloof zeker dat ze kwalitatief beter zijn. Maar het is ook maar de vraag of ik hier over 10-15 jaar nog woon.
dunklefaser schreef op zondag 16 september 2018 @ 19:21:
@jobr Wat heb je gebruikt om de mooie tekeningen/legplannen te maken,
en met name de simulatie van de zoninstraling en de schetsen van de schaduwval?
Daarvoor heb ik Sketchup gebruikt. Het is even wennen hoe dat werkt.
Maar dit en dit heeft wel geholpen.
Als eerste kun je gewoon een google map inlezen vanuit het programma zelf.
busscherski schreef op zondag 16 september 2018 @ 19:39:
@jobr Ziet er goed uit. Wel verstandig om rond 13:00 met volle zon en zoveel mogelijk apparaten uitgeschakeld eens de netspanning te meten voor je de aansluiting laat verzwaren naar 40A (als dat tegen valt zou je toch voor 3 fase kunnen gaan)
In welk situatie valt dat tegen?
Nu meet ik 238V (20:00) maar ik zal volgende week nog een keer overdag meten (als de zon schijnt).

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr
Ik dacht 3,88 +0,11 = 3,99

De panelen zijn 1,957 x 2 = 3,914

Maar verkeerd gekeken dan.
Dan maar volleggen met 1650 x 990 panelen, kan ook op een 3-fase omvormer

238 Volt is al best aan de hoge kant...Dus goed dat je nog ff gaat controleren.

Hier zie je mijn netspanning (vanuit de 3-fase omvormer gemeten)
https://snapshot.raintank...h6kTtOpTuiFSXo0fpqQKCpGop

Totaalplaatje:
https://snapshot.raintank...by5Flb16OxIkRLP4mGphatSvL

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2018 21:02 ]

• jobr
AUijtdehaag schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:55:
@jobr
Ik dacht 3,88 +0,11 = 3,99

De panelen zijn 1,957 x 2 = 3,914

Maar verkeerd gekeken dan.
Dan maar volleggen met 1650 x 990 panelen, kan ook op een 3-fase omvormer

238 Volt is al best aan de hoge kant...Dus goed dat je nog ff gaat controleren.

Hier zie je mijn netspanning (vanuit de 3-fase omvormer gemeten)
https://snapshot.raintank...h6kTtOpTuiFSXo0fpqQKCpGop
Die 11 cm is iets wat ik niet kan gebruiken. Staat een beetje onduidelijk in de tekening inderdaad.

Ja, verbaast mij ook dat dit zo hoog is. Ik heb het voltage eigenlijk ook nog nooit eerder gemeten. Misschien is mijn multimeter niet helemaal correct. Maar hoe ik dat kan controleren?

Maar hoe zit dit dan met het voltage en verschil in gedrag tussen 1 en 3 fase omvormers?

Kan inderdaad ook op een 3 fase omvormer alleen dit is niet de voorkeur van Sunny Design Web. Waarschijnlijk door mijn aantal panelen en oriëntatie.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt nog geen slimme meter?
Die zou je kunnen uitlezen met een Pi en een P1 kabeltje in domoticz. Dan heb je ook netspanning.

Stel dat je 5000 watt opwekt met een 1-fase omvormer(s)
Dat duw je door 1-fase draadje. Dan moet de omvormer het voltage hoger maken, anders vloeit er geen stroom.

Nu doe je hetzelfde met 5000 watt op een 3-fase omvormer. Dat wordt in 3 stukken gehakt en verdeeld over 3 fases. Minder spanningsverhoging nodig dus.

Het hoeft geen probleem te zijn, echter bij 253 volt stopt de omvormer ermee en valt (even) in storing.
En al je apparaten krijgen ook een hogere spanning.

Het is belangrijk een eigen voorkeur te hebben... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2018 21:25 ]

• jobr
AUijtdehaag schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:15:
Je hebt nog geen slimme meter?
Die zou je kunnen uitlezen met een Pi en een P1 kabeltje in domoticz. Dan heb je ook netspanning.

Stel dat je 5000 watt opwekt met een 1-fase omvormer(s)
Dat duw je door 1-fase draadje. Dan moet de omvormer het voltage hoger maken, anders vloeit er geen stroom.

Nu doe je hetzelfde met 5000 watt op een 3-fase omvormer. Dat wordt in 3 stukken gehakt en verdeeld over 3 fases. Minder spanningsverhoging nodig dus.

Het hoeft geen probleem te zijn, echter bij 253 volt stopt de omvormer ermee en valt (even) in storing.
En al je apparaten krijgen ook een hogere spanning.

Het is belangrijk een eigen voorkeur te hebben... ;)
Ik heb een slimme Ferrarismeter :)

Ah duidelijk.
Ik zie nu net ook dat verhoging naar 1x40A bij de netbeheerder meer kost dan omzetting naar 3 fase. Wordt het verschil met een 3 fase omvormer ook al wat minder door.
Ik moet over de 3 fasen toch nog maar even een nachtje slapen :)

• busscherski
jobr schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:48:
In welk situatie valt dat tegen?
Nu meet ik 238V (20:00) maar ik zal volgende week nog een keer overdag meten (als de zon schijnt).
238 V lijkt me wel een heel hoge waarde voor dit tijdstip.
Rond 20:00 zit het netvoltage bij mij de laatste dagen op of net onder 230 V, de hoogste waarde van afgelopen vrijdag was 241.4 V om 14:00:23 (volgens mijn omvormer). Dat was bij 3600 W opbrengst, mijn omvormer kan tot 4600 W. Ik weet natuurlijk niet wat het voltage geweest zou zijn als mijn zonnepanelen uit hadden gestaan, zal wel enkele Volts schelen... Bij jou is het verschil tussen zonnepanelen aan of uit waarschijnlijk groter omdat je meer het net op gaat drukken.
29% van de huizen in de straat heeft zonnepanelen, en er staat een groot appartementencomplex naast die geen zonnepanelen heeft.

Bij 253V moet je omvormer uit (dat kun je soms nog een beetje opvoeren maar dat is niet legaal en niet aardig voor buren met panelen).
Het helpt nog een beetje om de omvormer in de meterkast te hangen etc...

Ik raad je aan om rond het middaguur eens een paar keer te meten op momenten dat er felle zon is. Liefst op een doordeweekse dag. Als je na een paar keer een meting hebt van meer dan 246 V dan verwacht ik dat je beter een 3 fase aansluiting kunt nemen. (de echte max waarde meet je niet bij wat steekproeven, zal vast nog eens 2 V hoger liggen)
Dan heb je alsnog keuze tussen enkel en 3 fase. Bij enkelfase kun je dan de beste fase kiezen voor de grote omvormer en doe je de kleine omvormer op de 1 na beste fase.

[ Voor 0% gewijzigd door busscherski op 16-09-2018 21:49 . Reden: typo ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• jobr
busscherski schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:41:
[...]

Ik raad je aan om rond het middaguur eens een paar keer te meten op momenten dat er felle zon is. Liefst op een doordeweekse dag. Als je na een paar keer een meting hebt van meer dan 246 V dan verwacht ik dat je beter een 3 fase aansluiting kunt nemen. (de echte max waarde meet je niet bij wat steekproeven, zal vast nog eens 2 V hoger liggen)
Dan heb je alsnog keuze tussen enkel en 3 fase. Bij enkelfase kun je dan de beste fase kiezen voor de grote omvormer en doe je de kleine omvormer op de 1 na beste fase.
Dat ga ik even doen.
Als ik voor 3 fase ga, dan zal ook de omvormer 3 fase zijn. Ik begreep dat op 3 fase je maximaal een 1 fase omvormer mag aansluiten van 3.6K. Ik heb als grootste eigenlijk 4K nodig.

• busscherski
@jobr

Dat geldt voor verbruikers. Voor terugleveren als enig apparaat op die fase die terug kan leveren is het niet duidelijk maar die discussie wil ik hier niet voeren. (en ik ben geen expert)
Als een omvormer faalt kan het een grote verbruiker worden (kortsluiting) maar heb ik nog geen voorbeelden van gezien.
En dan nog is een 20 A zekering selectief op 3x25A, zeker als het een B20 wordt op bijvoorbeeld 3xC25 (schakelt sneller uit).

edit:
Ik ken een SDE+ die net iets meer dan 100% van de 3x250 Ampere netaansluiting gaat benutten (afhankelijk van netvoltage).

[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 16-09-2018 22:00 ]

• jobr
@AUijtdehaag @busscherski

Ik bleek ook nog een UPS te hebben die de spanning uitleest. Niet zo nauwkeurig want lag nog 4-5V boven mijn multimeter dus denk dat de multimeter toch wel aardig klopt.
Dus heb ik elke 15 min de spanning gelogd en gecorrigeerd met die -5V.
Het was vandaag de gehele dag zonnig.

Plaatje ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wJc863eqxDc20W4YwfnjdFZ1/medium.jpg

Vindt het nog best wel hoog inderdaad.
Zal nog een keer bij de buren meten. Mogelijk zitten zij op een andere fase. Dacht dat ze om en om aansluiten.

Hoeveel verhoogt overigens een omvormer de spanning ongeveer?

Denk dat ik inderdaad naar 3 fase toe ga. Met ook een 3 fase omvormer van 5K. Later dan nog een 1 fase omvormer van 2.5 K erbij. Deze moet dan neem ik aan ook een eigen aardlek+zekering (of aardlekautomaat) krijgen aangezien deze 10A AC zal geven?

Misschien ook wel gelijk 6K omvormer dan kan ik eventueel nog 3 panelen met optimizers toevoegen op platdak op elke kant op de uitbouw/dakkapel.

• busscherski
@jobr

Vandaag was een mooie dag om te loggen.
Leuk dat je nog een UPS had.
De spanning is best hoog maar dat wordt gezien de tijden (nog) niet veroorzaakt door zonnepaneel bezitters.

Ik ben geen expert maar ik bedenk me zojuist dat je de spanningsval denk ik kunt meten door je netspanning te meten, dan 5000 W aan verbruikers aan te zetten, en dan weer de netspanning te meten. Stel dat je dan 6V zakt, dan zou een omvormer van 5000 W de netspanning juist 6V moeten doen stijgen.

edit:
Heb je gedurende de dag nog significante verbruikers aan gehad?

Als test zou een elektrische kookplaat of andere verwarmer met constant verbruik het best zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door busscherski op 18-09-2018 20:40 ]

• jobr
busscherski schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:33:
@jobr

Ik ben geen expert maar ik bedenk me zojuist dat je de spanningsval denk ik kunt meten door je netspanning te meten, dan 5000 W aan verbruikers aan te zetten, en dan weer de netspanning te meten. Stel dat je dan 6V zakt, dan zou een omvormer van 5000 W de netspanning juist 6V moeten doen stijgen.

edit:
Heb je gedurende de dag nog significante verbruikers aan gehad?

Als test zou een elektrische kookplaat of andere verwarmer met constant verbruik het best zijn.
Nee, ik had geen significante gebruikers aan, verbruik was ongeveer 200/300W.

Net even getest met de oven. Neemt 2400W zag ik. Spanning daalde van 235,7 naar 233,7V.

• busscherski
Overstappen naar 3 x 25A was goedkoper dan 1x35 of 40 A?

Als dat klopt zul je max 4000 W op een fase gaan terugleveren.
Dus bij 4000 W terugleveren komt er 3.3V bij. 243 + 3.3 = 246.3 V.
Als de netspanning zo blijft krijg je geen problemen.

Weet je al of je alleen beide kanten van het huis gaat doen of ook meteen de garage? In geval voorlopig alleen het huis zou ik de meterkast mooi 1 x 25A laten.

• jobr
busscherski schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:25:
Overstappen naar 3 x 25A was goedkoper dan 1x35 of 40 A?

Als dat klopt zul je max 4000 W op een fase gaan terugleveren.
Dus bij 4000 W terugleveren komt er 3.3V bij. 243 + 3.3 = 246.3 V.
Als de netspanning zo blijft krijg je geen problemen.

Weet je al of je alleen beide kanten van het huis gaat doen of ook meteen de garage? In geval voorlopig alleen het huis zou ik de meterkast mooi 1 x 25A laten.
De kosten voor Liander is naar 1x35A gratis, 3x25A iest van 250 en 1x40A iets van 330 euro.
Maar mijn meterkast moet ook aangepast worden. Ik heb geen hoofdschakelaar en aardleks van type AC. Dat moet dus aangepast worden. Ook redelijk prijzig en kan ik beter een nieuwe complete meterkast kopen.

Met alleen dak huis zou ik nog wel op 1 fase passen. Alleen als de garage er bij komt niet meer. Dat wil ik wel gaan doen, binnen een jaar denk ik. Dan zit ik met een 1 fase omvormer (5K) die ik niet meer kan gebruiken op als ik dan over ga naar 3x25A. Beetje zonde.
Daarnaast is de spanning nogal hoog en is 3 fase beter heb ik nu geleerd.

En mogelijk kan ik de btw van de meterkast aanpassing en verzwaring meenemen bij de zonnepanelen btw aftrek.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 20-09-2018 19:34 ]

• Powerheat
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-03-2024

Powerheat

Wannabee wp bezitter

Omvormer met meerdere strings?
Ik ga 2 platte daken van zonnepanelen voorzien, en ondanks veel onderzoek kom ik niet uit de beste / voordeligste optie met de omvormer.
Het idee (met 280wp panelen, nog te kiezen):
*12 panelen (3 rijen van 4) op het zuiden, die in de middag van 15u, in ~mei, in de schaduw van de woning draaien;
*20 panelen op oost/west op een schuur (9*5 meter / 4 rijen van 5) en ~15 meter verwijderd van het eerste dak.

Veel panelen? Klopt, ik heb straks een all electric woning.

Ik kreeg het advies om één omvormer te kopen waar meerdere, ik neem aan 3, strings op passen.
Maar gezien de schaduwval bij dak 1, lijkt het me dat ik optimizers nodig heb. Maar ik twijfel. Wat is slim? Een solaredge met 3 strings? Eén solaredge voor het zuiddak en een aparte goedkopere omvormer voor het oost/west dak? Iemand ervaring?

Wie kan me uit de brand helpen? Ik vind het belangrijk om de productie (en evt. uitval) te kunnen volgen, dus monitoring moet mogelijk zijn.

• busscherski
@jobr
Dan kun je het denk ik inderdaad beter meteen goed aanpakken.
Wat was ook alweer de reden voor een 5 kW omvormer ipv 4 kW uit de Sunny simulatie?

@Powerheat
Mijn eerste inschatting is aparte omvormers. 2 strings op een normale omvormer op de schuur.
En eventueel SE op het huis.
Hoeveel kost het bevestigingsmateriaal? Zelf installeren? 3 fase?
Maak even een eigen topic met luchtfotos etc zoals @jobr ook deed.

• jobr
busscherski schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:34:
@jobr
Dan kun je het denk ik inderdaad beter meteen goed aanpakken.
Wat was ook alweer de reden voor een 5 kW omvormer ipv 4 kW uit de Sunny simulatie?
Daar kwam uit bij 24x300Wp:
PV-generator en type omvormer zijn slechts beperkt compatibel, omdat de omvormer voor deze combinatie ondergedimensioneerd is (> 172,4 %).

• jobr
@AUijtdehaag
Nog even een vraagje over die Klober Venduct(die had jij dacht ik ook):
Op mijn afvoerpijpje die ik zou willen vervanger door een Klober Venduct zit ook de mechanische ventilatie van de badkamer.
Een zonnepanelen adviseur kwam met het volgende:
"Als er vochtige lucht uit komt mag deze nooit onder de panelen. Als het vriest en de panelen zijn onder nul dan condenseert de vochtige lucht op de onderkant van de panelen en bevriest dan. Bij flinke vorst hangt er dan een klomp ijs onder het paneel wat bij ontdooien de aluminium frames uit elkaar drukt en ontzet. Eindresultaat is een kapot paneel. "

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen eigenlijk.

Hoe kijk jij (of anderen) daar tegen aan?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

In theorie zou het misschien kunnen maar het kan altijd weg richting dakpannen, en een sprankeltje zon er op en het is weg, panelen worden snel warm.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr. Dan sluit je er ook een atlantic WP boiler op aan. Dan is het droge (koude) ontvochtigde lucht.
en wat ^^ zegt

• jobr
Eindelijk liggen ze sinds gisteren op het dak. Heeft langer geduurd vanwege de onbeschikbaarheid van Qcell panelen. Uiteindelijk heeft de leverancier vervangende panelen van REC 320NP aangeboden aangezien Qcell nog steeds niet leverbaar was.
Er liggen nu 2 x 12 x 320Wp panelen en een Fronius 3 fase omvormer. Pvoutput

Nu nog kijken wat ik met de garage ga doen :) .
Pagina: 1