Upgrade of update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tendmex
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-01 18:59
Hallo,

Mijn PC bestaat momenteel uit het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 301,95€ 301,95
1ASRock B150M Pro4S/D3€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Fujitsu S26391-F1333-L400, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon T28 (blauwe leds)€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,-€ 29,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 125,50€ 125,50
1Samsung SE-208GB Zwart€ 120,77€ 120,77
1Cooler Master GM G550M€ 70,49€ 70,49
1Kingston SSDNow V300 240GB€ 101,90€ 101,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 749,61

De PC wordt voornamelijk gebruikt voor:
• Gaming (Zowel oude, als de modernste games)
• Hobby niveau Photoshop
• Experimenteer virtualisatie
• Huis-Tuin-Keuken gebruik (Office, Browser, Netflix)

Op de PC staan 2x 24 inch, 1920x1080 aangesloten.

Maar (volgens Crystaldisk) is de SSD versleten en ik vind de RAM wat weinig worden. Maar nu is mijn vraag een beetje. Is het rendabel om geheugen bij te kopen en een nieuwe SATA-SSD te kopen? Of kan ik beter upgraden naar ddr4 en een msata SSD en dan daarbij ook een nieuw moederbord.

En welk moederbord, sata/msata ssd en geheugen raden jullie aan?

[ Voor 3% gewijzigd door tendmex op 15-09-2018 22:24 ]

Alle reacties

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:20
Waarvoor gebruik je pc? Gamen? Welke games?

Don't let perfect be the enemy of good.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Tenzij je echt heel geheugen-intensieve dingen doet is 16GB zat. Koop een nieuwe SSD en klaar ;)

The devil is in the details.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:07
Upgrade naar DDR4 geeft geen prestatieverschil. Upgrade van sata SSD naar msata of andere vorm ook niet.

Beide is namelijk een nihil verschil. Bij de SSD in de praktijk niet merkbaar. Bij het RAM hetzelfde.

Dus gewoon goedkope SSD kopen (tegenwoordig heb je al 500gb voor 75 euro) en eventueel een extra ramsetje 2e hands. Voldoet prima voor veel minder geld.

Pas bij een CPU upgrade of videokaart upgrade ga je verschil merken. En dan waarschijnlijk vooral bij de laatste. Maar zolang je nog niet tegen problemen aanloopt, niet upgraden.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@tendmex Crucial MX500 SSD en een DDR 2133 RAM of hoger als je overklokt op Z270 bordje
hoe kom je trouwens op DDR3 ram bij de i7-6700k of heb je iets verkeerds gekozen ?

@Waah 16gb is al aanwezig, beter MT/s verhogen. 24/32gb heb je niets aan

[ Voor 67% gewijzigd door Hackus op 15-09-2018 22:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Waah
@Hackus wat gaat die daar van merken? Want ik zie vaak maar enkele procenten winst, in synthetische benchmarks. Da's dus nog minder in real life.

Also die geen video editing doet, is 16GB inderdaad genoeg. Anders beter méér ram dan sneller ram

• MrMonkE
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

6700k op B150 was een beetje zonde.
Kun je niet overklokken iirc. Dat was mijn tip geweest voor een 6700k.

Je hebt geen MSATA op dit mobo.
Je zou kunnen overwegen een insteekkaart te kopen waar ze in passen. Wel prijzig.

Denk dat GPU upgrade het beste is. Die kun je ook meenemen naar volgende PC.
970 kun je evt verkopen of bewaren om met deze PC te verkopen als je een nieuwe PC en je kaar wilt meenemen naar je volgende build.

Geheugen zou ik alleen uitbreiden als ik merkte dat ik te kort kwam. Ik heb ook 16G mem en ik heb ook dezelfde soort GPU en CPU als jou. De 6700k is volgens mij nog plenty fast voor de meeste dingen.

Maar wat doe je voornamelijk met de PC?

★ What does that mean? ★

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waah schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:18:
@Hackus wat gaat die daar van merken? Want ik zie vaak maar enkele procenten winst, in synthetische benchmarks. Da's dus nog minder in real life.

Also die geen video editing doet, is 16GB inderdaad genoeg. Anders beter méér ram dan sneller ram
ook dan is het genoeg. zat leden hier die 16GB gebruiken in hun video-edit set. deze cpu is ideaal om op hoger MT/s RAM te overklokken. indien niet dan in elk geval 2133MT/s ipv 1600. als je zegt dat dat niets uitmaakt, tja. we zijn tweakers en wil je de max performance toch. (helaas zijn er altijd die DDR4 op 2133 laten staan ipv hoger)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• tendmex
Excuses, m'n post was nog niet helemaal klaar. Waar die voor gebruikt word staat er nu wel bij :)
Waah schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:10:
Upgrade naar DDR4 geeft geen prestatieverschil. Upgrade van sata SSD naar msata of andere vorm ook niet.

Beide is namelijk een nihil verschil. Bij de SSD in de praktijk niet merkbaar. Bij het RAM hetzelfde.

Dus gewoon goedkope SSD kopen (tegenwoordig heb je al 500gb voor 75 euro) en eventueel een extra ramsetje 2e hands. Voldoet prima voor veel minder geld.

Pas bij een CPU upgrade of videokaart upgrade ga je verschil merken. En dan waarschijnlijk vooral bij de laatste. Maar zolang je nog niet tegen problemen aanloopt, niet upgraden.
Vandaar dus ook mijn vraag, het is de overweging tegen geld of dat die meer up-to-date is.
MrMonkE schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:18:
6700k op B150 was een beetje zonde.
Kun je niet overklokken iirc. Dat was mijn tip geweest voor een 6700k.

Je hebt geen MSATA op dit mobo.
Je zou kunnen overwegen een insteekkaart te kopen waar ze in passen. Wel prijzig.
Beide details ben ik van op de hoogte. Dus als ik zou willen overstappen naar msata, moet er sws een nieuw mb komen en daarmee (want ik ga dan geen ddr3 board kopen) ook nieuwe geheugen reepjes.
MrMonkE schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:18:
Denk dat GPU upgrade het beste is. Die kun je ook meenemen naar volgende PC.
970 kun je evt verkopen of bewaren om met deze PC te verkopen als je een nieuwe PC en je kaar wilt meenemen naar je volgende build.

Geheugen zou ik alleen uitbreiden als ik merkte dat ik te kort kwam. Ik heb ook 16G mem en ik heb ook dezelfde soort GPU en CPU als jou. De 6700k is volgens mij nog plenty fast voor de meeste dingen.

Maar wat doe je voornamelijk met de PC?
CPU is inderdaad helemaal prima, GPU is ook nog prima waarom zou ik die op dit moment vervangen?
Hackus schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:11:
@tendmex Crucial MX500 SSD en een DDR 2133 RAM of hoger als je overklokt op Z270 bordje
hoe kom je trouwens op DDR3 ram bij de i7-6700k of heb je iets verkeerds gekozen ?

@Waah 16gb is al aanwezig, beter MT/s verhogen. 24/32gb heb je niets aan
Staat genoteerd als optie.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@tendmex heb je DDR3 L RAM ?

• Waah
Ik zou het bij de SSD laten. De rest is niet méér up to date (want performance side maakt het niets uit, enkel voor de benchmarks misschien. Maar Ram-speed is niet de bottleneck. DDR3 is sowieso geen bottleneck)

Extra ram, 16gb kan genoeg zijn. Dat weet je zelf het beste.

En 16 genoeg voor video? Niet als je met 4K werkt met een flinke timeline. En zeker niet als je met after effects werkt. Maar zoals gezegd. Voor standaard editing isn16gb vaak zat.

• tendmex
Nee. Maar de PC staat in startpost :)
Waah schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:38:
Ik zou het bij de SSD laten. De rest is niet méér up to date (want performance side maakt het niets uit, enkel voor de benchmarks misschien. Maar Ram-speed is niet de bottleneck. DDR3 is sowieso geen bottleneck)

Extra ram, 16gb kan genoeg zijn. Dat weet je zelf het beste.

En 16 genoeg voor video? Niet als je met 4K werkt met een flinke timeline. En zeker niet als je met after effects werkt. Maar zoals gezegd. Voor standaard editing isn16gb vaak zat.
En dan gewoon een SATA-SSD en mijn huidige mb laten zitten?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tendmex schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:41:
[...]

Nee. Maar de PC staat in startpost :)
Raar. i7-6700k draait op DDR4 of DDR3-L

• tendmex
Hackus schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:44:
[...]

Raar. i7-6700k draait op DDR4 of DDR3-L
Oh vreemd, naar mijn weten heb ik DDR3 erin zitten en geen DDR3-L

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tendmex schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:49:
[...]

Oh vreemd, naar mijn weten heb ik DDR3 erin zitten en geen DDR3-L
misschien ander type CPU/processor ? keek al raar naar de combi met B150

• tendmex
Nee, dit is precies water in mijn PC zit. (Behalve de hdd,maar die is een keer vervangen).

Heb het zelfs nog even voor je nagekeken want begon ook te twijfelen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:15
Het moederbord ondersteunt 1,5v DDR3 geheugen alleen de geheugencontroller in de cpu kan daar defect van raken. Het is igg geen slimme keuze geweest bij aanschaf.

• tendmex
Uszka schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 23:07:
Het moederbord ondersteunt 1,5v DDR3 geheugen alleen de geheugencontroller in de cpu kan daar defect van raken. Het is igg geen slimme keuze geweest bij aanschaf.
Ah, wist niet dat dat issues kon opleveren.

Dus eigenlijk om de CPU te sparen kan ik alsnog beter een ander mb en ddr4 kopen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:15
Nee, is zonde geld want het upgradepad van die chipsets is 0. Neem dan de stap naar Ryzen 5 2600 op B450 met 3000 MT/s DDR4 omdat Intel op dit moment veel te duur is met z'n 8e gen cpu's.

• tendmex
Ik ben niet van plan om een nieuwe CPU erbij te kopen, dan kan ik net zo goed een hele nieuwe build maken. Toch bedankt voor je reactie. :)
Pagina: 1