Micro-SD ls extra opslag voor Surface Pro4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-01 00:13
Ik zoek een?
Micro-SD kaart als extra opslagmedium in mijn Surface Pro 4. Mijn interne opslag is 256 Gb en zou ik het liefst gebruiken voor enkel mijn software omdat mijn schijf langzaamaan vol begint te raken. ik ben op zoek naar 128/256 Gb aan extra opslag.

Wat is je budget?
Niet van toepassing.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals hierboven vermeld zal deze gebruikt worden als 2e opslagmedium in mijn Microsoft Surface Pro 4. Ik wil de volgende soort bestanden op mijn SD kaartje opslaan/gebruiken.

• Documenten (Office/LaTex/PDF)
• Photoshop/InDesign bestanden
• Mathworks Matlab bestanden
• Grotere databestanden (.xslx/.csv)

Betrouwbaarheid en performance is voor mij het belangrijkste. Het zullen vooral bestanden zijn die voor langere tijd ongebruikt zullen zijn, maar altijd offline beschikbaar moeten zijn.

Ik weet van vroeger dat Micro-SD kaartjes niet het meest betrouwbare opslagmedium waren. Nu heb ik ze echter al jaren niet gebruikt en ben benieuwd welke kaartjes qua performance en betrouwbaarheid het beste uit de test komen! Graag hoor ik over jullie ervaringen. :*)

Alle reacties

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Een SD kaart is niet heel geschikt voor een dergelijke toepassing. Ik zou het meer als opslag gebruiken dan er daadwerkelijk vandaan werken, zeker met dingen als photoshopbestanden. Het sd kaartje met de snelste schrijfsnelheid die binnen je budget valt zou dan mijn suggestie zijn. Check bijvoorbeeld de prijsvergelijker van Hardware.info, die hebben veel van de relevante modellen getest en zijn op prestaties met elkaar te vergelijken.

Een beter alternatief is een compacte externe SSD, dit is sneller en duurzamer. Alleen wat minder handig in gebruik.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Grote SD kaarten zijn pertinent onbetrouwbaar. Prima om veel vervangbare zooi op op te slaan, maar niet als medium waar je zooi op stalt waar je geen backup van hebt.

• koen0s
TommyboyNL schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:37:
Grote SD kaarten zijn pertinent onbetrouwbaar. Prima om veel vervangbare zooi op op te slaan, maar niet als medium waar je zooi op stalt waar je geen backup van hebt.
Ik heb altijd een backup op de cloud en thuis. Echter dient dit als offline opslag mocht ik enkel mijn Surface Pro meenemen en geen internetverbinding hebben. Is er ergens een goed stuk over de (on)betrouwbaarheid van grote capaciteit SD kaartjes?
HKS-Skyline schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:49:
Een SD kaart is niet heel geschikt voor een dergelijke toepassing. Ik zou het meer als opslag gebruiken dan er daadwerkelijk vandaan werken, zeker met dingen als photoshopbestanden. Het sd kaartje met de snelste schrijfsnelheid die binnen je budget valt zou dan mijn suggestie zijn. Check bijvoorbeeld de prijsvergelijker van Hardware.info, die hebben veel van de relevante modellen getest en zijn op prestaties met elkaar te vergelijken.

Een beter alternatief is een compacte externe SSD, dit is sneller en duurzamer. Alleen wat minder handig in gebruik.
Een externe SSD heb ik al. Echter zoek ik een oplossing voor wanneer ik echt alleen mijn Surface Pro bij me heb. Gezien de poort toch in de machine ziet en ik mijn externe schijf nog wel eens vergeet. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de betrouwbaarheid die deze kaartjes nu hebben. Mocht het alsnog niet te vertrouwen zijn dan is het namelijk weggegooid geld..

Maar hartstikke bedankt voor de info! zal ook nog even op hardware.info kijken.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:55

jgj82

Ja, maar = nee

Zou zo'n nauwelijks uitstekend mini usb stickje niet een betere oplossing zijn?
Ze zitten nauwelijks in de weg en zijn waarschijnlijk betrouwbaarder als een flashcard.

• koen0s
jgj82 schreef op maandag 17 september 2018 @ 23:32:
Zou zo'n nauwelijks uitstekend mini usb stickje niet een betere oplossing zijn?
Ze zitten nauwelijks in de weg en zijn waarschijnlijk betrouwbaarder als een flashcard.
Zit juist heel erg in de weg omdat een Surface nog steeds maar één USB poort heeft. |:(
Tevens kan ik niet begrijpen waarom een heel klein USB-stickje betrouwbaarder zou zijn dan een sd-kaartje van hetzelfde formaat. Kan iemand dit soms uitleggen?

• MrBabiSpangang
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-02 08:16
Zie wel eens “endurance” sd kaarten voor continue video opname. Weet niet of die betrouwbaarder zijn?

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-01 10:54
Zoon SanDisk kaartje lijkt me een prima oplossing voor je. Zoals je al zelf aangeeft je maakt regelmatig een backup, dus een SanDisk kaartje lijkt me prima. SanDisk extreme kaartjes zijn vrij goed. Ik gebruik mijn 64gb al meer als 5 jaar zonder problemen.
pricewatch: Sandisk SDSQXAO-256G-GN6MA
Ik weet ze zijn duur, maar ze zijn wel betrouwbaar

[ Voor 28% gewijzigd door coolbvrobin op 18-09-2018 00:12 ]

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
HKS-Skyline schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:49:
Een SD kaart is niet heel geschikt voor een dergelijke toepassing.
Onzin, ik heb al jaren diverse Windows 10 tablets in professioneel beheer en het eerste wat ik doe bij de aanschaf van een nieuwe, is een micro-sd-card er in proppen.

Die mount je vervolgens als tweede harddisk en klaar...

Ik draai Photoshop / Indesign / 3d Studio Max / Vegas Pro / Visual Studio / Office, etc... direct vanaf sd-card en dat gaat razendsnel - ook op x86 / 64 bits W10 tablets van nog geen 150 euro.

Natuurlijk moet je regelmatig backups draaien, maar dat moet ook van je solid state disk - als je het serieus neemt.

Dus er valt gewoon goed te werken met / via sd-cards, en een goed backup regime is altijd aan te raden.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 00:10:
[...]

Onzin, ik heb al jaren diverse Windows 10 tablets in professioneel beheer en het eerste wat ik doe bij de aanschaf van een nieuwe, is een micro-sd-card er in proppen.

Die mount je vervolgens als tweede harddisk en klaar...

Ik draai Photoshop / Indesign / 3d Studio Max / Vegas Pro / Visual Studio / Office, etc... direct vanaf sd-card en dat gaat razendsnel - ook op x86 / 64 bits W10 tablets van nog geen 150 euro.

Natuurlijk moet je regelmatig backups draaien, maar dat moet ook van je solid state disk - als je het serieus neemt.

Dus er valt gewoon goed te werken met / via sd-cards, en een goed backup regime is altijd aan te raden.
Daar ga je toch wel heel hard de mist in, SD kaartjes zijn simpelweg minder betrouwbaar en veel kwetsbaarder en dus minder geschikt als permanente opslag, hier uitleg:

https://www.quora.com/Is-...or-long-term-data-storage

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:57

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb zelf een Surface pro 3. Ik heb heel lang een SD kaart gehad van Sandisk, met 64GB. Werkte prima, nooit problemen gehad. Zit er al dik 2 jaar in. Ik gebruik hem als "normale" schijf.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
HKS-Skyline schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:47:
[...]

Daar ga je toch wel heel hard de mist in, SD kaartjes zijn simpelweg minder betrouwbaar en veel kwetsbaarder en dus minder geschikt als permanente opslag, hier uitleg:

https://www.quora.com/Is-...or-long-term-data-storage
Tja, ik werk er ruim 8 jaar mee (1e tablet met Windows komt rond 2010 voor mij) en redelijk intensieve cycles (Photoshop, real-time rendering, etc...).

Op géén van de tablets heb ik ook maar 1 read / write error ervaren in die tijd.

Maar zoals ik zei; vertrouw nooit op je hdd / sd / ssd... backup dagelijks en natuurlijk niet op dezelfde device :)
Pagina: 1