Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit erg te twijfelen tussen 2 MBP's.
De Macbook Pro 15" IG uit 2015 met 2,2 GHz i7 16GB 256GB
Of de Macbook Pro 13" uit 2017 met touch bar 3,1 GHz i5 8GB 256GB

Zelf heb ik de voorkeur naar een groter scherm omdat ik er vooral foto's mee wil gaan bewerken. En misschien heel soms video's bewerken in Adobe Premiere. Ook vind ik het erg fijn dat de 2015 model nog alle standaard poorten heeft zodat ik geen dongles mee hoef te slepen. (of andere alternatieve)

Zit er veel verschil in qua snelheid en graphics? Omdat de 2015 model een quad core i7 is lijkt mij die eigenlijk sneller dan de 2017 i5 dual core model. Maar daar kan ik natuurlijk ook langs zitten.

Mijn vraag is, wat zouden jullie kiezen? En waarom? :)

p.s

Ik wil ze sowieso refurbished kopen en ze waren dezelfde prijs.

Alle reacties

• bolkmans
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-09 16:50
Ik stond in februari voor exact dezelfde keuze. De keuze kon ik maken door, hoe luxe is dat, beide Macbooks een lang weekend te kunnen gebruiken. Uiteindelijk heb ik de 13" gekozen omdat deze handzamer is, en... iets wat mij zelf verbaasde, het toetsenbord van de 15" vond ik uiteindelijk minder fijn dan de 13". Het nieuwe toetsenbord vond ik in eerste instantie vre-se-lijk. Daarom wilde ik de 13" omruilen voor de 15" met het "oudere" toetsenbord. In een korte tijd ben ik blijkbaar gewend geraakt aan het nieuwe toetsenbord van Apple. Dus hoe vervelend het toetsenbord ook is in het begin, je went er snel aan. Ik wel in ieder geval.

De touchbar voegt weinig toe. Ik heb deze ingesteld dat hij altijd de "controlstrip" laat zien. de FN-toets laat de F1-F12 toetsen zien. Ik gebuik geen video of muziek applicaties. Ik gebruik mijn Macbook vooral voor kantoorapplicaties, dus de toegevoegde waarde voor mij persoonlijk is nihil.

Mijn keuze was dus niet gebaseerd op de CPU-snelheid, maar op toetsenbord en draagbaarheid. Ik sleep mijn Macbook overal mee naar toe. De 2017 13" is overigens dual core. De 2018 13" touchbar heeft 4 cores. Aangezien CPU-prestaties blijkbaar een issue is voor je. Ik heb Macbook's Pro 13" TB gekocht voor mijn kinderen en het toetsenbord van de 2018 versie is wel verbeterd. Het tikt net weer een beetje beter.

Succes met de keuze.

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Koop een 2e hands 13 inch en een nieuwe monitor.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij niet echt om het toetsenbord. Ik zal beide wel fijn vinden.
Ook kijk ik niet echt naar de touch bar. Ik vind het een leuke functie maar vind het verder beetje overbodig. Zelf ben ik veel onderweg (School) en heb altijd een 15 inch laptop gehad die zwaarder is dan de 15" macbook. Helaas is de 2018 macbook model niet echt de uitkomst voor mij want die zijn gewoon te duur voor mijn budget.

Ik wil een macbook kopen o.a. omdat het gewoon een super display heeft. Dus ik ga niet nog eens een externe monitor kopen haha (Die heb ik al wel, gewoon een 1080p maar daar komen de kleuren toch lang niet zo mooi vanaf dan bij een Apple display..)

Bedankt voor de reacties though!

Maar wat zou je dan kiezen? De 15 inch macbook uit 2015 of de 13 inch macbook uit 2017? En waarom natuurlijk.