Vraag

• u1265191
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-12-2024
Nadat ik mijn stekkerdoos uit- en weer aanschakelde hoorde ik een 'TAK'-geluid uit mijn pc-kast komen.

Als ik nu mijn pc aanschakel dan geven alle fans wel een kick (.5sec) maar de pc schakelt niet aan. Daarnaast is het enige teken van leven het ledje van de powerbutton. Deze wordt gevoed vanuit het moederbord. Hieruit maak ik op dat het moederbord in ieder geval nog wel geleid.

In een poging tot reparatie heb mijn voeding vervangen voor een nieuwe Corsair VS350. Alle kabels meermalig geinspecteerd op juiste plaatsing. Echter bij aanschakelen geven de fans nu zelfs geen kick meer.

Mijn vraag:
Hoe diagnosticeer ik welke componenten zijn geraakt? en/of heeft iemand een oplossing? Heeft iemand ervaring met het manueel resetten van de bios als oplossing hiervoor?

Moederbord: ASRock A75 PRO4-M

Beste antwoord (via u1265191 op 16-09-2018 00:45)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Koppel zoveel mogelijk los (1 DIMM, geen randapparaten, geen opslagapparaten). Als het dan nog niet werkt, kijk dan eens goed naar de printplaat. Dat kan met een hoge resolutiecamera, dan kun je op een groot beeldscherm op je gemak kijken of je sporen ziet van kortsluiting. Kijk naar bol staande of openstaande condensatoren, kapotte chips, zwartgeblakerde plekken, etc.

Met een multimeter en de ATX paperclip truc kun je meten wat de output is van je voeding. Een voeding heeft ingebouwde veiligheden die ervoor zorgen dat hij uitgaat als er een te hoge stroomvraag is, dat komt dan weer door kortsluiting.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Koppel zoveel mogelijk los (1 DIMM, geen randapparaten, geen opslagapparaten). Als het dan nog niet werkt, kijk dan eens goed naar de printplaat. Dat kan met een hoge resolutiecamera, dan kun je op een groot beeldscherm op je gemak kijken of je sporen ziet van kortsluiting. Kijk naar bol staande of openstaande condensatoren, kapotte chips, zwartgeblakerde plekken, etc.

Met een multimeter en de ATX paperclip truc kun je meten wat de output is van je voeding. Een voeding heeft ingebouwde veiligheden die ervoor zorgen dat hij uitgaat als er een te hoge stroomvraag is, dat komt dan weer door kortsluiting.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:27
Hoe ziet het complete systeem eruit?
Van welk merk en type is de oude voeding?