Netwerk Switch IP/MAC adressen devices niet zichtbaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Robertt500
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-10-2021
Mijn vraag
Ik zou graag al mijn aangesloten devices kunnen zien op de software van de switch. Maar krijg het niet voor elkaar. Is dat te veel gevraagd voor een switch? Of zou je dat wel moeten kunnen zien. Ik heb keurig 20 apparaten aangesloten op de eerste 20 poorten. En ik zou graag de MAC adressen willen zien van de aangesloten apparaten plus de bijbehorende IP adressen. Ik kan de info wel via de router zien(Connection box) maar moet dat ook niet uit de switch te halen zijn?
.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mac book pro
Switch Netgear ProSafe Smart Switch GS724Tv4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De software na gelopen via de browser en de handleiding nagelopen en geprobeerd.

Beste antwoord (via Robertt500 op 15-09-2018 17:50)

Anoniem: 718429

Een switch, switcht. Daarvoor moet'ie weten welk MACadres achter welk poortje zit. IPadressen hoeft'ie voor dat switchen niets mee te doen. Maar deze switch ondersteunt wel DHCP snooping dus op zich weet'ie wel welk IPadres bij welk MACadres hoort, als je dat aanzet.

Een unmanaged switch heeft geen management interface dus kun je er niet mee in de MACadrestabel meekijken. Een propere managed switch zal dat wel toestaan, bijvoorbeeld via CLI of via SNMP. Een "smart managed" switch is htk- of mkbspul, en een webinterface waar je wat vlans mee kan instellen is dan al best geavanceerd voor zo'n ding.

Nou zie ik dat de datasheet van deze switch RMON SNMP claimt dus wellicht dat het zin heeft daar eens mee te gaan stoeien. Maar anders is het wellicht simpeler om het apparaat dat de leases uitdeelt om de leasetabel te vragen. Natuurlijk vertelt dat niet welke IPadressen in gebruik zijn zonder DHCP-leases maar dat vertelt een DHCP snooping switch je ook niet. Daarvoor heb je iets als arpwatch nodig.

Kant-en-klaar een compleet overzicht van je netwerk van een switch vragen, dat is eigenlijk de verkeerde vraag voor een switch. Want zodra je netwerk zo groot wordt dat het interessant wordt heb je meerdere switches en dan heeft het niet zoveel zin om van iedere switch een soortement van network management station te klussen. Dan zet je daar een apart apparaat voor neer dat je enterprise switches regelmatig afgaat (via SNMP, netflow, etc.) om de statistieken op een centrale plek bijelkaar te vegen.

Alle reacties

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:10
Normaal gesproken zie je dergelijke statistieken niet op een switch, hooguit op de meer profi switchen maar niet in de htk klasse.
Uitzondering zou nog wel eens het spul van de Ubiquiti Unifi serie kunnen zijn mits je dan de USG(router) hebt en 1 v/d switches uit die serie.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
IP adressen kun je op een switch enkel zien als je bijvoorbeeld iets als DHCP snooping aan hebt staan en gebruikt of als je switch ook routeert in het subnet waar de host in zitten (de ARP tabel kun je dan zien).

Maar in de basis is een switch natuurlijk een laag2 apparaat, en dan zie je dus niet zomaar IP adressen. De MAC adres tabel zou je wel altijd moeten kunnen zien op een managed switch.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 15-09-2018 12:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Een switch, switcht. Daarvoor moet'ie weten welk MACadres achter welk poortje zit. IPadressen hoeft'ie voor dat switchen niets mee te doen. Maar deze switch ondersteunt wel DHCP snooping dus op zich weet'ie wel welk IPadres bij welk MACadres hoort, als je dat aanzet.

Een unmanaged switch heeft geen management interface dus kun je er niet mee in de MACadrestabel meekijken. Een propere managed switch zal dat wel toestaan, bijvoorbeeld via CLI of via SNMP. Een "smart managed" switch is htk- of mkbspul, en een webinterface waar je wat vlans mee kan instellen is dan al best geavanceerd voor zo'n ding.

Nou zie ik dat de datasheet van deze switch RMON SNMP claimt dus wellicht dat het zin heeft daar eens mee te gaan stoeien. Maar anders is het wellicht simpeler om het apparaat dat de leases uitdeelt om de leasetabel te vragen. Natuurlijk vertelt dat niet welke IPadressen in gebruik zijn zonder DHCP-leases maar dat vertelt een DHCP snooping switch je ook niet. Daarvoor heb je iets als arpwatch nodig.

Kant-en-klaar een compleet overzicht van je netwerk van een switch vragen, dat is eigenlijk de verkeerde vraag voor een switch. Want zodra je netwerk zo groot wordt dat het interessant wordt heb je meerdere switches en dan heeft het niet zoveel zin om van iedere switch een soortement van network management station te klussen. Dan zet je daar een apart apparaat voor neer dat je enterprise switches regelmatig afgaat (via SNMP, netflow, etc.) om de statistieken op een centrale plek bijelkaar te vegen.

Verwijderd

Als je _alles_ wilt weten wat er op je netwerk gebeurd, dan is een tool als Zabbix een optie. Of een van de vele alternatieven (al dan niet commercieel)
Je zal wel iets in je netwerk moeten hangen waar je Zabbix op installeert. Dat zou al op een Raspberry Pi kunnen.
Wat al eerder is aangegeven: je switch is geen monitoring device. Je kan wel de gegevens van de switch in bijvoorbeeld Zabbix uitlezen. Dat lijkt me een veel slimmere aanpak.

• Robertt500
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-10-2021
Ehm ok, de Switch heeft het dus niet, ok, jammer, het is niet anders. Maak nu wel gebruik van Wifi-Guard, zie ik de IP adressen ook. Dank voor de reacties! Kan gelukkig wel zien op de switch op de 24 poorten wat waar op is aangesloten. En deze van een naam voorzien.
Pagina: 1