Voor een persoonlijk projectje probeer ik 2 ESP8266 microcontrollers via wifi met elkaar te laten communiceren. Python heb ik op zich geen moeite mee maar het gedeelte betreffende de wifi/socket communicatie heb ik geen kaas van gegeten. Het uiteindelijke doel is om de GPIO pins van de server te kunnen bedienen via een wifi verbinding. Zover ben ik nog (lang) niet, onderstaande is puur een test om te kijken of er überhaupt een tekstberichtje door komt.
Op de server heb ik momenteel dit staan:
En de client staat dit:
Beide codes geven geen foutmeldingen en de wifi verbinding tussen beide wordt wel correct opgezet. Toch blijft de server luisteren en ontvangt/print niks. Vooraf leek me dit een redelijk simpele taak maar ik kom er niet uit.
Deze codes zijn al zo ongeveer de 10de poging om een simpel tekstberichtje te verzenden. Hiervoor heb ik meerdere standaard voorbeelden van diverse websites/forums geprobeerd, allen helaas zonder succes. Ik heb het ook geprobeerd met TCP sockets maar ook dat was zonder succes. Nu heb ik dus eerst gekozen voor UDP sockets, om zodanig de testcode tot het absolute minimum te beperken.
Op de server heb ik momenteel dit staan:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| import network import socket ap = network.WLAN(network.AP_IF) ap.active(True) ap.config(essid='ESPDuino-AP', authmode=network.AUTH_WPA_WPA2_PSK, password="ESPDuino-01") ap.ifconfig(('192.168.4.10', '255.255.255.0', '192.168.4.1', '208.67.222.222')) server = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_DGRAM) server.bind(('192.168.4.10', 5002)) while True: data, addr = server.recvfrom(1024) print(data) print(addr) |
En de client staat dit:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| import network import time import socket wlan = network.WLAN(network.STA_IF) wlan.active(True) wlan.connect('ESPDuino-AP', 'ESPDuino-01') time.sleep(1) wlan.ifconfig(('192.168.178.107', '255.255.255.0', '192.168.178.1', '8.8.8.8')) client = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_DGRAM) client.sendto('Hello, world', ('192.168.4.10', 5002)) |
Beide codes geven geen foutmeldingen en de wifi verbinding tussen beide wordt wel correct opgezet. Toch blijft de server luisteren en ontvangt/print niks. Vooraf leek me dit een redelijk simpele taak maar ik kom er niet uit.

Deze codes zijn al zo ongeveer de 10de poging om een simpel tekstberichtje te verzenden. Hiervoor heb ik meerdere standaard voorbeelden van diverse websites/forums geprobeerd, allen helaas zonder succes. Ik heb het ook geprobeerd met TCP sockets maar ook dat was zonder succes. Nu heb ik dus eerst gekozen voor UDP sockets, om zodanig de testcode tot het absolute minimum te beperken.
De lucht is groen, het gras is blauw. Ik ben niet dronken, wat lul je nou?