Is mijn Subwoofer opgeblazen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:41
Mijn vraag
Mijn Subwoofer doet sinds een tijdje raar...Is hij opgeblazen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om de BNS Inellligent serie

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De stekker omgedraaid en het is geen geaard stopcontact.

Sinds een tijdje maakt mijn subwoofer een raar bijgeluid:
https://1drv.ms/v/s!AqacPeJ8CwZLi7VMLYjiKyOlOidqVQ

Mijn vraag is de sub opgeblazen? of is er iets anders aan de hand.
Ik heb via Youtube bas tests gedraaid en dat gaat allemaal perfect, de bas werkt gewoon goed.
Maar bij sommige (ik weet het niet precies) toonhoogtes hoor ik dus dat geluid..
De Subwoofer is via een y kabel aangesloten op mijn Onkyo.
De Subwoofer is een BNS iInelligent Subwoofer.

[ Voor 13% gewijzigd door Arjantje72 op 15-09-2018 12:28 ]

Alle reacties

• Gloeilamp
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:59
Geluidsfragment is niet beschikbaar op je oneDrive. Heb je dit probleem met je subwoofer altijd al gehad of pas sinds kort?

• Arjantje72
Pas sinds kort.
Het is een soort gekraak bij weinig bas.
P.S. De link werkt nu wel.

[ Voor 87% gewijzigd door Arjantje72 op 15-09-2018 09:01 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Arjantje72
Ik heb net gekeken en de condensators staan niet bol en lekken niet helaas. Meten heb ik niet zo veel verstand van.
Ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden om die dingen door te meten.
Bedankt :)

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je ziet ook geen bruine kakederie nabij de condensatoren? Je klachtomschrijving heeft namelijk wel overeenkomsten met een defect aan 1 of keerder condensatoren...
Kan je geen scherpe foto's maken en posten?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Arjantje72
Lip schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 13:25:
Je ziet ook geen bruine kakederie nabij de condensatoren? Je klachtomschrijving heeft namelijk wel overeenkomsten met een defect aan 1 of keerder condensatoren...
Kan je geen scherpe foto's maken en posten?
Deze had ik straks gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mbVhuds.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U9lKHHp.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8S7lLkv.jpg

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De oorzaak kan ook in de bron/bekabeling zitten. Heb je het gekraak ook vanaf een andere bron/bekabeling, dus vanaf je telefoon oid ipv je pc?

• Arjantje72
Aikon schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:35:
De oorzaak kan ook in de bron/bekabeling zitten. Heb je het gekraak ook vanaf een andere bron/bekabeling, dus vanaf je telefoon oid ipv je pc?
Hij is verbonden met een Y kabel via de line-input aan mijn Onkyo versterker.Ik heb al een andere kabel geprobeerd zonder succes(1 line-input naar de versterker).
Ik hoor soms wel als ik bijvoorbeeld acher de subwoofer aan de phase(0-180) of frequency(60-90-120) of volume draai een soort van statisch geluid/ruis.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Arjantje72 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:41:
[...]

Hij is verbonden met een Y kabel via de line-input aan mijn Onkyo versterker.Ik heb al een andere kabel geprobeerd zonder succes(1 line-input naar de versterker).
Ik hoor soms wel als ik bijvoorbeeld acher de subwoofer aan de phase(0-180) of frequency(60-90-120) of volume draai een soort van statisch geluid/ruis.
Wanneer je aan de potentiometers draait, veranderd dan de frequentie van de statische ruis ?
Die grote condensator waar een "L" op staat, de bovenkant voelt daarvan vlak aan?
Elektrolyt verdampt namelijk wanneer de temperatuur van de condensator hoger word dan de aangegeven bedrijfstemperatuur die op de condensator staat aangegeven. Het Elektrolyt ontsnapt vaak via de bovenkant van de condensator, en laat een heel klein maar voelbaar bobbeltje achter.
wanneer een condensator te lang zonder spanning heeft gezeten, of oud is. Hebben ze vaak de neiging om te gaan lekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1oGonTm3R7nxYMVZqAUmda4R/full.jpg

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 11:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Aangezien het stopcontact niet geaard is, kan het met spanningspieken te maken hebben? Gebeurt het ook bij een geaard stopcontact?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Lip
Wat jouw foto laat zien is lijm en geen lekkage! Het was heel gewoon in de jaren 70-90 dat elke grotere elco preventief, behalve solderen, ook met lijm werd vastegezet.

TS,
2 hele simpele testjes:
a) Haal de basspeaker eruit en sluit hem op een gewone versterker aan, gooi vervolgens je PC laptop / telefoon aan de versterker en download een gratis toongenerator app, probeer 20-60Hz, als je gekraak hoort, is de speaker opgeblazen.

b) Sluit een andere (bij voorkeur 8 ohm) woofer aan de versterker uit de sub en ga dan luisteren of hij nog steeds kraakt.

In beide gevallen niet al te hard draaien want de woofer mist tegendruk van de kast (= maximale belastbaarheid zakt flink). Pas ook op dat je die zwart/rode kabels niet kortsluit, ze lijken erg dicht bij elkaar te zitten op de print.

Optie c) is de woofer voorzichtig met de hand indrukken (uiteraard met de stroom er af, vingers rondom het dustcap plaatsen en dan pas indrukken zodat je niet aan 1 kant alle kracht uitoefent) en goed luisteren of hij niet aanloopt.

Uit jouw filmpje kan het zowel een opgeblazen speaker zijn als een defecte versterkermodule. Ik denk zelf het 2e. Mijn buurman bracht laatst een Sub 200/230 hier met een vergelijkbaar probleem maar dan veel erger, de sub speelt nog nauwelijks en maakt al uit zichzelf plofgeluiden door instabiliteit van de module.

Hoor je zachte plofjes/kraakjes uit de speaker komen zonder muziek? Het is niet de nieuwste sub dus het zou heel goed kunnen dat de voedingselco's op zijn en de versterkermodule geen fut meer heeft.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2018 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik denk dat je gelijk hebt. Jaren 70 trouwens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die ouderwetse trimmerpots verraden het, late jaren 60 / jaren 70 ;) Grijze Elna caps dus waarschijnlijk een Sony/Sansui maar aan de wat rommelige layout kan het ook Philips Japan wezen. :)
Overigens, bij Sansui was het een feest met die lijm, deze bleek na verloop van tijd corrosief te zijn en vrat alles van binnenuit kapot, de condensator zelf en alles eromheen, weerstanden, diodes etc.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2018 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Lip schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 19:30:
[...]

Wanneer je aan de potentiometers draait, veranderd dan de frequentie van de statische ruis ?
Die grote condensator waar een "L" op staat, de bovenkant voelt daarvan vlak aan?
Elektrolyt verdampt namelijk wanneer de temperatuur van de condensator hoger word dan de aangegeven bedrijfstemperatuur die op de condensator staat aangegeven. Het Elektrolyt ontsnapt vaak via de bovenkant van de condensator, en laat een heel klein maar voelbaar bobbeltje achter.
wanneer een condensator te lang zonder spanning heeft gezeten, of oud is. Hebben ze vaak de neiging om te gaan lekken.

[Afbeelding]
Dat is een goede tip, dat ga ik zeker proberen..
DirtyBird schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 19:35:
Aangezien het stopcontact niet geaard is, kan het met spanningspieken te maken hebben? Gebeurt het ook bij een geaard stopcontact?
De stekker van de subwoofer is ook niet geaard, en ik heb helaas alleen geaarde stekkers in de keuken en badkamer.
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2018 @ 00:43:
@Lip
Wat jouw foto laat zien is lijm en geen lekkage! Het was heel gewoon in de jaren 70-90 dat elke grotere elco preventief, behalve solderen, ook met lijm werd vastegezet.

TS,
2 hele simpele testjes:
a) Haal de basspeaker eruit en sluit hem op een gewone versterker aan, gooi vervolgens je PC laptop / telefoon aan de versterker en download een gratis toongenerator app, probeer 20-60Hz, als je gekraak hoort, is de speaker opgeblazen.

b) Sluit een andere (bij voorkeur 8 ohm) woofer aan de versterker uit de sub en ga dan luisteren of hij nog steeds kraakt.

In beide gevallen niet al te hard draaien want de woofer mist tegendruk van de kast (= maximale belastbaarheid zakt flink). Pas ook op dat je die zwart/rode kabels niet kortsluit, ze lijken erg dicht bij elkaar te zitten op de print.

Optie c) is de woofer voorzichtig met de hand indrukken (uiteraard met de stroom er af, vingers rondom het dustcap plaatsen en dan pas indrukken zodat je niet aan 1 kant alle kracht uitoefent) en goed luisteren of hij niet aanloopt.

Uit jouw filmpje kan het zowel een opgeblazen speaker zijn als een defecte versterkermodule. Ik denk zelf het 2e. Mijn buurman bracht laatst een Sub 200/230 hier met een vergelijkbaar probleem maar dan veel erger, de sub speelt nog nauwelijks en maakt al uit zichzelf plofgeluiden door instabiliteit van de module.

Hoor je zachte plofjes/kraakjes uit de speaker komen zonder muziek? Het is niet de nieuwste sub dus het zou heel goed kunnen dat de voedingselco's op zijn en de versterkermodule geen fut meer heeft.
a. Ik heb diversen tests via YouTube(bas-test(er)) gedaan en dat gaat zonder problemen en zonder gekraak. Dit is wel met de speaker er nog gewoon in.
b.Is lastig om te testen voor nu, dat ga ik later proberen.
c.Lijkt me lastig om te horen maar ga ik zeker proberen.
En nee als er geen geluid is beweegt de bas-speaker niet.
Dit is iets van de laatste maanden, eerst met dezelfde settings/onderdelen/geluid was het gewoon normaal.
Pagina: 1