BR aanschaf met DTS-HD Master Audio naar 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 13:31
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Apparaat of set om een blu ray disc met DTS-HD Master Audio af te spelen op een relatief oude bose 5.1 set (analoge ingangen)?

Wat is je budget?
Kwaliteit is belangrijk

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil muziek luisteren. Beeld is niet zo belangrijk. Een specifiek item is een bluray met DTSHd master audio en ik wil daar op de beste manier van genieten met de bestaande Bose surround set.

Wat heb je zelf al gevonden?
Nee. Ik kom niet uit de specs en vind niet goed wat welk apparaat ondersteund.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik weer niet of er een speler is waar de set direct op kan, of dar een losse receiver een betere keus is? Etc.

De bose set is een Acoustimass 15 series 3

Alle reacties

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:29
Heb je al eens het verschil beluisterd tussen dts HD en normale dts?
Ik kan je aanraden dat eerst te doen. Je zegt dat kwaliteit belangrijker is dan budget, maar als het verschil vervolgens minimaal is, is het zonde geld.

Aan de andere kant zal dts HD ondersteuning niet het probleem zijn bij br spelers. Zover ik weet (totaal niet thuis in br spelers) is dat standaard.

Feitelijk heb je een br speler nodig met ingebouwde versterker (of versterker met ingebouwde br speler). Deze combi komt veel voor bij alles-in-1 setjes, maar dan heb je er ook gelijk speakers bij. Zonder speakers bestaat het ook, maar om de een of andere reden enkel/vooral in de high-end markt en dan kost het gelijk zo'n €1500,- en meer. Alternatief (én grotere keuze) is losse versterker en losse br speler.

[ Voor 62% gewijzigd door LA-384 op 15-09-2018 07:25 ]

• RielN
Thanks.
De acoustimass is toch al een versterker? Bedoel je/ik een receiver?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Receiver = versterker + extra functies.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• RielN
Ik vind wel een Panasonic DMP UB900... tikt dat mijn checkboxen?

Als ik de br en receiver los neem, waar moet ik dan op letten in connectiviteit:

br dts hdma -> receiver -> 6x lijningang bose

Ik lees bijv over een br die dtshd al decodeert of niet, of de receiver doet dat...?

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-07 18:57
De Panasonic ub900 is een goede speler maar tegenover de ub700 heeft deze XLR poorten achterop. Dit zul je waarschijnlijk niet nodig hebben en dan is de ub700 een passender keuze. Het zal je ook geld besparen.

Verder zul je een receiver nodig hebben die jouw Acoustimass zal aansturen. Deze receiver zal moeten beschikken over DTS-HD master en misschien zelfs nog atmos als je in de toekomst wil uitbreiden.

De aansluitmogelijkheden zullen bij elke receiver wel goed zitten. Je hebt een paar hdmi ingangen nodig en een hdmi uitgang. Verder zal er volgens mij ook bekabeling nodig zijn om van je receiver naar je Acoustimass te gaan.

Ik heb vroeger ook Acoustimass gehad en daar gingen de kabels naar de bassmodule en die stuurde dan weer alle speakers aan. Weet niet of dat nu nog steeds zo gaat?

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

• RielN
De Bose zelf is toch een versterker?

Ik dacht dat daar alleen analoog lijningang in kan/moet (6x lijn ingang).
Dan is een tussenversterker toch overbodig?

De Bose heeft i.e.g. geen HDMI.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:58

FeaR

In GoT we trust

RielN schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:14:
De Bose zelf is toch een versterker?
Volgens mij is de 230V stekker alleen voor de subwoofer (die daarmee actief is). De rest van het systeem krijgt signaal/vermogen vanaf de receiver. Dat signaal gaat als het ware door de subwoofer heen en stuurt de speakers aan.

De speciale kabel die aan de basunit wordt gekoppeld is ook kaal koper aan de andere zijde, dat krijg je niet zo in een bron als een Blu-rayspeler gestoken.

Althans, de handleiding van de Bose (zowel de Series 2 als 3) laat zien dat je op een receiver aan moet sluiten.

Edit:
Je wil eigenlijk de meest basale Blu-rayspeler met HDMI uitgang die naar de HDMI ingang van een receiver gaat. De receiver sluit je dan weer aan op de Bose. Aangezien de Bose 5.1 is zal je aan een surround receiver zitten en dus ook met beeld gaan werken.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 15-09-2018 14:35 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

RielN schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:53:

Als ik de br en receiver los neem, waar moet ik dan op letten in connectiviteit:

Ik lees bijv over een br die dtshd al decodeert of niet, of de receiver doet dat...?
De 900 is een UHD-speler. Prima ding, maar geen enkele zinnige reden om dan geen LG UP970 te kopen voor een fractie van de prijs.

Ik snap alleen niet helemaal wat een Acoustimass nou precies doet. Het is een soort versterker of surround-processor die je aan een losse versterker of receiver hangt?? Heeft dat ding dan nog ondersteuning voor de surroundformaten als DTS-HDMA nodig? Of komt dat puur uit een aangesloten receiver en geeft hij het 1:1 door aan de speakers?

In dat geval zou je zo'n beetje elke receiver kunnen kopen en een losse blu-ray of UHD-speler inderdaad.

• LA-384
RielN schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 07:36:
Thanks.
De acoustimass is toch al een versterker? Bedoel je/ik een receiver?
Ik ken het systeem niet, maar de handleiding zegt het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6vjXOJr.jpg

Op de plaatjes in de handleiding zie ik geen receiver, enkel de "subwoofer" en de 5 losse speakers, met een aantal kabels, waaronder zo'n kabel met twee schroefjes die in de "audio input" moet. Het andere eind zijn kale koperkabelparen die dan weer in de receiver klemmen of schroefterminals moeten, en een tulpkabel voor het subwoofer signaal.

Zoals FeaR al aangaf is de stekker enkel bedoeld voor de "subwoofer", aangezien dit een actief exemplaar is en zijn eigen versterker heeft. Deze versterker stuurt niet de speakers aan.

Dus, je opties zijn;
1. een versterker-bluray combi, welke dus ook van die klemmen of schroefterminals heeft achterop.
2. een losse blurayspeler welke via hdmi het beeld en geluid naar de losse versterker (eigenlijk receiver) stuurt. Daarna gaat het beeld via hdmi naar je tv en het geluid via die losse koperkabelparen-stekker naar je acoustimass "subwoofer".

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 15-09-2018 17:46 ]

• RielN
Daar zat ik dus op het verkeerde been. Helder.

nu lees ik in enkele reviews dat de geluidskwaliteit van de bovengenoemde LG niet top is. Geluid is prio een.

Heb ik het dan goed als ik een bluray zoek die de originele bitstream over hdmi stuurt, en verder een degelijke versterker zoek die m kan decoderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Ik zie die reviews ook, maar ze halen dezelfde punten aan bij de pro's en con's. Het lijkt mij gewoon overgenomen van een andere bron. Ik heb persoonlijk altijd al mijn twijfels gehad over de reviews (en de winkel an sich) op besteproduct.nl Dus daar zou ik zeker niet teveel waarde aan hechten. Er zijn ook reviews die het geluid "hemels" noemen, dus dat is dan weer tegenstrijdig.

Zover ik weet kan er weinig mis gaan met het doorgeven van digitale geluidsinformatie (ook al is de bluray disc een optisch medium, de data staat er digitaal met 0-en en 1-tjes opgeslagen). Het DTS-signaal zit al op de bluray, de speler moet enkel de juiste patenten gekocht hebben om dat signaal te mogen lezen en doorsturen. Als het goed is wordt de informatie niet aangepast en gaat het naar de receiver zoals het op de disc staat. De receiver kan wel aanpassingen maken aan hoe het signaal naar de speakers gaat (daar wordt het namelijk omgezet van een digitaal signaal, naar een analoog signaal). Maar ook dat gaat doorgaans gewoon goed in alle prijsklassen.

Wil je wel op alle slakken zout leggen, dan zit je in de audiofielen-hoek. Daar is the sky the limit en heeft alles invloed op het geluid en diepte. Daar wordt gediscussieerd of je beter je kabels met houten of kunststof pootjes van de vloer moet lichten om zo te voorkomen dat... ik heb eigenlijk geen idee wat ze er mee willen bereiken.

[ Voor 32% gewijzigd door LA-384 op 15-09-2018 18:08 ]

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-07 20:03
RielN schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:53:

Panasonic UB824. Prima keuze, en goedkoper dan de ub900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

RielN schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:45:
Daar zat ik dus op het verkeerde been. Helder.

nu lees ik in enkele reviews dat de geluidskwaliteit van de bovengenoemde LG niet top is. Geluid is prio een.

Heb ik het dan goed als ik een bluray zoek die de originele bitstream over hdmi stuurt, en verder een degelijke versterker zoek die m kan decoderen?
Geluid gaat digitaal vanaf de (UHD-)blu-ray 1 op 1 naar de receiver toe. Daar kan weinig/niks verkeerd mee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat voor aansluiting heeft die bose set precies? Als dat een analoge 5.1 ingang is kun je met zo iets ook uit de voeten.
https://www.amazon.com/HD...und-Decoder/dp/B071KXR3G2
Pagina: 1