Hoe kom je je accounts in zonder telefoon op vakantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 21:31
Slaat beveiliging van allerlei accounts tegenwoordig niet nogal door?

Ik was laatst op vakantie. In Duitsland heb je nog geen last van beveiliging, maar eenmaal in Tsjechië en Polen krijg je inlogproblemen op allerlei diensten als je gebruikmaakt van de WiFi-verbinding in het hotel :?

Google is nog vrij makkelijk, die vraagt alleen of je je smartphone bij je hebt en zo ja, kies het nummer wat op je PC-scherm staat.

Facebook liet me wel even zweten, want dat was mijn enige contact-lijn met een vriend waar ik de volgende dag op bezoek ging en zijn adres stond daar in de chat. Maar ik mocht niet meteen in Facebook... ik moest op random foto's mijn Facebook-vrienden herkennen en dan werden juist oude foto's getoond die je niet hebt gezien, juist van de vrienden waar je weinig contact mee hebt/niet in real-life kent :? Toen dat niet ging werd een optie voorgeschoteld om vanaf een "bekend apparaat" de aanmelding goed te keuren. Godzijdank was ik op mijn telefoon via de browser ingelogd op Facebook en kon ik het daar goedkeuren (was m'n enige redding). En moest ik vervolgens verplicht mijn wachtwoord wijzigen :?

Discord werkte in eerste instantie ook niet, je moest je gaan verifiëren via e-mail. Maar dan moest ik dus eerst mijn Google-account in kunnen.

Voor Dropbox hetzelfde, ze willen e-mail verificatie.

Alles hangt dus aan dat ene apparaat, de telefoon :?

Al dit gedoe heeft me aan het denken gezet... namelijk... hoe krijg ik toegang tot mijn accounts tijdens mijn vakantie, als ik mijn telefoon verlies tijdens dezelfde vakantie? :? Iets wat niet ondenkbaar is bij mij aangezien ik soms best klunzig ben. Deze vakantie was ik mijn bankpas verloren en had ik mijn creditcard als back-up. Maar wat voor back-up kan ik meenemen voor als ik tijdens een volgende vakantie mijn smartphone kwijtraak? :?

SMS-authenticatie (wat Facebook niet eens aanbiedt) werkt dan ook niet, omdat je alleen het bestaande telefoonnummer mag gebruiken en bij verlies van je telefoon natuurlijk je SIM-kaart ook weg is. En een nieuwe krijgen in het buitenland is haast onmogelijk :? En zonder SIM kom je je Google mailaccount niet in en blijft dus in dit geval Discord en Dropbox ook gesloten :?

Mijn laptop is nooit een "bekend apparaat" voor Facebook, omdat de browser daarop altijd op "geschiedenis vergeten" staan. En bij telefoonverlies is die ingelogde browser erop natuurlijk ook weg.

--------

Dit zelfde probleem heb je trouwens ook bij dingen die zogenaamde "2FA" gebruiken m.b.v. een SMS. Zodra je je telefoon kwijt bent kan je er niet meer in. Daarom schakel ik geen 2FA in waar dat niet verplicht is. Je wordt veel te afhankelijk van één kwetsbare factor, namelijk de telefoon.

Ik zit wel eens dagen zonder telefoon (of zelfs SIM-kaart) omdat 'ie stuk is en de reserve ook al gesloopt is. En dan merk je dat bijv. iets simpels als inloggen in je ziekenhuisdossier om je volgende afspraakdata te bekijken niet eens meer kan. En je niet eens een rekening kan betalen of een internetbestelling kan doen omdat je bank (ING) per se je telefoon wil voor een betaling :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:32
1. Zorgt dat je tijdens een vakantie nooit afhankelijk bent van dergelijke diensten.

Als het niet anders kan:

2. Neem een backup-code mee voor een bepaalde dienst zodat je daar altijd in kunt (tenminste ze zeggen dat t zo werkt).

3. Bewaar overige backup codes in die dienst :)

Dan zou je theoretisch zonder tel overal in kunnen.

Kan je nog niet internetbankieren, maar goed, tijdens een vakantie is dat ook niet noodzakelijk. Anders een tweede tel meenemen waar de ING app ook op staat...

Internetbestelling plaatsen kan wel altijd nog met een CC toch?

P.s. ik herken me eerlijk gezegd niet zo in de problematiek die jij hebt ervaren...terwijl ik toch in een heel aantal landen ben geweest ;). Al maak ik nooit gebruik van Hotel/open-wifi-netwerken.

[ Voor 15% gewijzigd door eric.1 op 14-09-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Koop een dual-SIM kaartje. Eentje aktief (en in je verloren telefoon), eentje inaktief in je koffer. Bij verlies smartphone, provider bellen, kaartje blokkeren en andere kaartje activeren in net gekochte dumbphone (voor je SMS).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
eric.1 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:10:
1. Zorgt dat je tijdens een vakantie nooit afhankelijk bent van dergelijke diensten.

Als het niet anders kan:

2. Neem een backup-code mee voor een bepaalde dienst zodat je daar altijd in kunt (tenminste ze zeggen dat t zo werkt).

3. Bewaar overige backup codes in die dienst :)

Dan zou je theoretisch zonder tel overal in kunnen.

Kan je nog niet internetbankieren, maar goed, tijdens een vakantie is dat ook niet noodzakelijk. Anders een tweede tel meenemen waar de ING app ook op staat...

Internetbestelling plaatsen kan wel altijd nog met een CC toch?

P.s. ik herken me eerlijk gezegd niet zo in de problematiek die jij hebt ervaren...terwijl ik toch in een heel aantal landen ben geweest ;). Al maak ik nooit gebruik van Hotel/open-wifi-netwerken.
1. E-mail en Facebook vind ik toch wel de basis voor communicatie. Ik ga altijd in m'n eentje op vakantie en dan wil ik vaak in de avond toch nog even wat kletsen/delen en zo. Of in dit geval communiceren met iemand waar ik een bezoek naar heb gepland.

Geen toegang tot Google Account betekent trouwens dat je opgeslagen adressen in Maps ook niet meer kunt gebruiken. En je telefoonboek niet meer kan raadplegen.

2. Waar vraag ik back-up codes aan voor Google en Facebook (normale logins, geen 2FA)? Ik heb er om eerlijk te zijn nooit van gehoord. Het is ook niet dat ik mijn wachtwoord niet meer weet, maar omdat ik niet mag inloggen omdat het IP-adres vreemd is.

Dingen bestellen via internet gaat vaak via iDeal.

Dat jij er geen last van hebt gehad komt dus juist omdat je lokale WiFi van het hotel niet gebruikt. Die beveiliging wordt namelijk getriggerd door het vreemde IP-adres. Maar als je een beperkte databundel hebt kan je niet anders dan gebruikmaken van de WiFi (tenzij je onnodig extra wil betalen voor databundels). En de WiFi is op sommige locaties sneller dan je mobiel die op dat punt alleen zwakke 3G ontvangst heeft.
MAX3400 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:14:
Koop een dual-SIM kaartje. Eentje aktief (en in je verloren telefoon), eentje inaktief in je koffer. Bij verlies smartphone, provider bellen, kaartje blokkeren en andere kaartje activeren in net gekochte dumbphone (voor je SMS).
Duo SIM-kaart is beide actief maar met eentje tegelijk het netwerk op mogen, zie ik net bij T-Mobile. Als je verloren telefoon nog aanstaat kan je dus die 2e niet gebruiken.

Bellen naar de provider kan natuurlijk niet als je reserve-kaart het netwerk nog niet op kan... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
ge-encrypte usb stick met gegevens mee welke in je dubbele bodem van je koffer zit :+

Of maak een eigen (cloud) waar je altijd in kan dan ben je ook niet afhankelijk van deze cloud diensten.

[ Voor 38% gewijzigd door HKLM_ op 14-09-2018 22:55 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het privacy deel van dit forum vragen hoe je op vreemde netwerken toegang krijgt tot FB / Google. Ik vind het een mooie vraag.

Ik gebruik KeepassX doorgaans zonder 2fa, omdat ik niet afhankelijk wil zijn van mijn telefoon. Ik log vrijwel nooit in op vreemde netwerken. Betaal liever meer voor een internetbundel.

Ik ben dus afhankelijk van een database op een USB stick die ook nog verstopt is in de cloud.

Smartphone verliezen is vrijwel uitgesloten, maar ik heb wel een backup mee.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:02

Croga

The Unreasonable Man

Het grappige is dat de antwoorden eigenlijk al in je vragen opgesloten zitten.....

- Je kunt niet bij GMail. Neem dan een EMail adres bij een dienst waar je wel bij kunt. Ik heb nog nooit moeite gehad met m'n Office365 account. Niet in de UK, niet in Denemarken, niet in Roemenië, Polen of Tsjechië.
- Je moet aan de hotel WiFi omdat je geen databundel hebt. Neem dan een databundel. Om je 2FA gegevens op te halen heb je nauwelijks data nodig.
- Je kunt niet bij je account omdat je 2FA getriggered wordt door een ander IP adres (wat overigens niet alleen op de hotel WiFi zou gebeuren; ook via je mobiele data heb je plots een vreemd IP adres). Zet dan 2FA uit voordat je op vakantie gaat.
Hele bergen opties die je probleem meteen oplossen.

Zoals je hierboven kunt zien reis ik behoorlijk wat. Voor werk en voor privé. Ik herken het probleem wat je beschrijft niet. Ik kan overal gewoon doen wat ik wil doen. Zowel op m'n mobiel, als op m'n tablet, als op m'n laptop.

Roemenië is heel even een uitdaging geweest omdat we toen nog niet in het "Overal in Europa je data zoals thuis" hadden en 1 van de hotels geen WiFi had. Daar heb ik toen voor €3,50 een Roemeense SIM aangeschaft. Genoeg data op m'n Nederlandse abbo om m'n 2FA gegevens binnen te krijgen, vervolgens roemeense SIM er in en 30GB data beschikbaar.....

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
Ironisch genoeg denk ik juist dat 2FA je inlogproblemen oplost. Ik bedoel; de diensten kunnen dan gewoon de 2FA loginmethode gebruiken in plaats van allerlei andere onmogelijke verificaties te verzinnen.

Verder er gewoon niet vanuit gaan dat je je telefoon verliest. Koop voor noodgevallen een dumbphone, zet daarin belangrijke telefoonnummers, stop er ter plekke een lokale SIM in en mocht je dan je telefoon kwijtraken dan bel of SMS je de mensen waar je naar toe gaat gewoon. Ja dan moet je met mensen praten over wanneer die trein vertrekt of of je nou naar links of naar rechts moet voor straat X ....

De sleutel van relaxed op vakantie gaan is dan ook praktisch zijn :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Josefien
Een andere mailprovider kiezen, alleen maar voor vakantie is toch geen oplossing?! :/ Nog niet erover gehad dat een andere provider mogelijk ook zo'n verificatie heeft en je daar op vakantie pas achterkomt :/

Een databundel kopen i.p.v. hotel WiFi gebruiken gaat natuurlijk niet op als je je telefoon verloren bent... :/

Een lokale SIM kopen met data + nieuwe smartphone levert zeer waarschijnlijk hetzelfde probleem op: nieuwe device met vreemd IP = rare verificaties.

De vraag is trouwens ook niet "hoe omzeil ik Gmail en Facebook". Maar "Hoe kan ik alsnog mijn Gmail en Facebook op vakantie gebruiken als ik mijn smartphone verlies tijdens dezelfde vakantie".

Er niet vanuit gaan dat ik mijn smartphone verlies is een beetje de kop in het zand steken. Het is voor mij een reëel risico, ik ben klunzig. Het maakt het juist niet relaxt om te weten dat dat ene apparaatje wat je altijd bij je hebt ervoor zorgt dat je digitaal nergens meer bij kan als 'ie kwijt raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Inlogproblemen op een open wifi, kun je wat specifieker zijn?

Als je allemaal certificaat errors krijgt, is de wifi gewoon onveilig.

Ik vermoed dat je het beste een VPN naar thuis op kunt zetten, de routers van de betere providers kunnen dit.

Dan lijkt het voor google alsof je vanuit het huisadres inlogt en je hebt een extra laag encryptie/tunnel zodat je veiliger op die wifi zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 15:26

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Josefien schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 21:49:
Mijn laptop is nooit een "bekend apparaat" voor Facebook, omdat de browser daarop altijd op "geschiedenis vergeten" staan. En bij telefoonverlies is die ingelogde browser erop natuurlijk ook weg.
Ik denk dat je hier ook een oplossing kunt vinden: als je je geschiedenis/cookies niet weg zou gooien, zouden Facebook en Google waarschijnlijk snappen dat je vanaf je eigen laptop in het buitenland inlogt, en minder moeilijk doen :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 15:15

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Voor mijn spelen deze dingen niet om een simpele reden.

Ik gebruik een VPN server in Nederland.

Je zegt dat je op een openbaar WiFi netwerk je email / Facebook of dergelijke in wilt, en doet dit op een netwerk waar iedereen met je mee kan kijken ?

Verder zou ik zeker adviseren om je 2FA zeker aan te zetten, dit kan je een hoop ellende besparen.

Verder heeft elke clouddienst, Google, Microsoft en Facebook een dergelijke Check er in zitten en om eerlijk te zijn ben ik daar wel blij mee.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:54 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Josefien schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:32:
2. Waar vraag ik back-up codes aan voor Google
Google: Een set back-upcodes maken en weergeven

Bekijk het ook eens vanaf de andere kant; Google ziet honderden loginpogingen vanaf een IP uit Land X op onder andere jouw account, terwijl jij normaal altijd uit Land Y inlogt.
Als ze daar niet voorzichtig mee zouden zijn en er wordt misbruik van je account gemaakt zou jij precies dat als argument gebruiken om te klagen.

• Josefien
Accretion schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 09:12:
Inlogproblemen op een open wifi, kun je wat specifieker zijn?

Als je allemaal certificaat errors krijgt, is de wifi gewoon onveilig.

Ik vermoed dat je het beste een VPN naar thuis op kunt zetten, de routers van de betere providers kunnen dit.

Dan lijkt het voor google alsof je vanuit het huisadres inlogt en je hebt een extra laag encryptie/tunnel zodat je veiliger op die wifi zit.
Inloggen vanaf een "nieuw apparaat" vanaf een vreemd buitenlands IP-adres. Dan willen diensten dat je extra verificaties doet voordat je erin mag. Het zijn geen certificaat-fouten.
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 09:52:
[...]

Als ik dit zo lees is het antwoord: niet. Je kan niet alsnog je GMail en Facebook op vakantie gebruiken als je je telefoon verliest.

Elke oplossing die er is "vervangt" je telefoon door hem (a) uberhaupt niet te verliezen (b) te vervangen of (c) niet nodig te hebben.

En als je die oplossingen niet accepteert ja dan kan je je telefoon niet verliezen.
En dus klopt het toch wel wat ik in de startpost schreef, dat de beveiliging tegenwoordig nogal doorslaat :/ Iets simpels als een smartphone kwijtraken sluit je vervolgens af van de meeste online diensten.

Een smartphone vervangen is zoals gezegd in het buitenland niet mogelijk. Want nieuwe smartphone kopen met lokale SIM betekent vreemd device + vreemd buitenlands IP = dezelfde inlogproblemen.
frickY schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:01:
[...]

Google: Een set back-upcodes maken en weergeven

Bekijk het ook eens vanaf de andere kant; Google ziet honderden loginpogingen vanaf een IP uit Land X op onder andere jouw account, terwijl jij normaal altijd uit Land Y inlogt.
Als ze daar niet voorzichtig mee zouden zijn en er wordt misbruik van je account gemaakt zou jij precies dat als argument gebruiken om te klagen.
Dat werkt blijkbaar alleen voor accounts waar 2FA is ingeschakeld.

En er staat niet bij of het alleen voor het omzeilen van 2FA is of dat het ook daadwerkelijk die vreemde-locatie-verificaties omzeilt.
Ulster Seedling schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 09:38:
[...]

Ik denk dat je hier ook een oplossing kunt vinden: als je je geschiedenis/cookies niet weg zou gooien, zouden Facebook en Google waarschijnlijk snappen dat je vanaf je eigen laptop in het buitenland inlogt, en minder moeilijk doen :)
Dat zal ik de volgende vakantie proberen.

Dat verwijderen is ooit ingesteld omdat de laptop niet veilig wordt bewaard. Hij verblijft buiten de vakantie semi-permanent in de auto en is waarschijnlijk het eerste wat gestolen wordt bij een auto-inbraak.
xleeuwx schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 09:46:
Voor mijn spelen deze dingen niet om een simpele reden.

Ik gebruik een VPN server in Nederland.

Je zegt dat je op een openbaar WiFi netwerk je email / Facebook of dergelijke in wilt, en doet dit op een netwerk waar iedereen met je mee kan kijken ?

Verder zou ik zeker adviseren om je 2FA zeker aan te zetten, dit kan je een hoop ellende besparen.

Verder heeft elke clouddienst, Google, Microsoft en Facebook een dergelijke Check er in zitten en om eerlijk te zijn ben ik daar wel blij mee.
Het gros van de Nederlanders gebruikt hotel-WiFi om e-mail en social media (zoals Facebook) te raadplegen. Ik ben daar niet anders in. En in geval van verlies van je smartphone heb je zelfs niet anders dan dat WiFi-netwerk.

Vanaf hotel-WiFi is VPN (PPTP) doorgaans geblokkeerd. Daarbij kan ik via VPN (met mijn router) het internet niet op, alleen maar dingen op het thuisnetwerk benaderen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
Josefien schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:33:
[...]

Inloggen vanaf een "nieuw apparaat" vanaf een vreemd buitenlands IP-adres. Dan willen diensten dat je extra verificaties doet voordat je erin mag. Het zijn geen certificaat-fouten.
En dat is maar goed ook, want anders zouden je accounts iedere week gehackt worden....
[...]

En dus klopt het toch wel wat ik in de startpost schreef, dat de beveiliging tegenwoordig nogal doorslaat :/ Iets simpels als een smartphone kwijtraken sluit je vervolgens af van de meeste online diensten.

Een smartphone vervangen is zoals gezegd in het buitenland niet mogelijk. Want nieuwe smartphone kopen met lokale SIM betekent vreemd device + vreemd buitenlands IP = dezelfde inlogproblemen.
Tis maar wat je doorslaan noemt. Ik ben er wel blij mee omdat het waarschijnlijk betekent dat mijn accounts daardoor nooit gehackt zijn.
[...]

Dat werkt blijkbaar alleen voor accounts waar 2FA is ingeschakeld.

En er staat niet bij of het alleen voor het omzeilen van 2FA is of dat het ook daadwerkelijk die vreemde-locatie-verificaties omzeilt.
Ik denk het wel.
[...]

Dat zal ik de volgende vakantie proberen.

Dat verwijderen is ooit ingesteld omdat de laptop niet veilig wordt bewaard. Hij verblijft buiten de vakantie semi-permanent in de auto en is waarschijnlijk het eerste wat gestolen wordt bij een auto-inbraak.
Wachtwoord erop en full disk encryption aanzetten. De juiste oplossing bij het juiste probleem zoeken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Josefien schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 09:11:
Een andere mailprovider kiezen, alleen maar voor vakantie is toch geen oplossing?! :/ Nog niet erover gehad dat een andere provider mogelijk ook zo'n verificatie heeft en je daar op vakantie pas achterkomt :/
Ik heb het ook niet over "alleen maar voor vakantie". Ik heb het er over dat je niet betaald voor GMail en dus zelf het product bent en daarmee niets te vertellen hebt over de functionaliteit. Ik heb het over je eigen functionaliteit in eigen hand nemen....
Een databundel kopen i.p.v. hotel WiFi gebruiken gaat natuurlijk niet op als je je telefoon verloren bent... :/
Wikipedia: MiFi
Daarnaast heb je de data van je telefoon slechts eenmalig nodig....
Een lokale SIM kopen met data + nieuwe smartphone levert zeer waarschijnlijk hetzelfde probleem op: nieuwe device met vreemd IP = rare verificaties.
Datzelfde gaat op voor je eigen telefoon.... Of je nu een lokale SIM gebruikt of een Nederlandse; je zit op het buitenlandse netwerk en daarmee krijg je dus een vreemd IP.

Blijkbaar ben je niet bereid om uit je normale, dagelijkse, nederlandse manier van werken te stappen. Nou, dan ga je dus ook geen abnormale, buitenlandse vakantie functionaliteit krijgen.....

• Josefien
Ramon schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:41:
[...]
Wachtwoord erop en full disk encryption aanzetten. De juiste oplossing bij het juiste probleem zoeken.
Er staat al een wachtwoord op, maar die kan je van wat ik kan herinneren heel makkelijk resetten buiten WIndows om.

Disk encryption... in het verleden erop gehad... nooit meer. Encryptie maakt herstel van systeem en/of data erg moeilijk als er iets softwarematig corrupt raakt of hardware beginnend defect raakt.

Zelfde met smartphones. Een Android 8.0 geval gehad die stilletjes encryptie aanzette op het hele telefoongeheugen. Gevolg: foto's herstellen bij een schermbreuk werd héél moeilijk omdat ADB niet meer werkte. Nu: lekker een Android 7.0 phone en foto's op een SD-kaart zonder encryptie, kan er nog altijd bij zelfs als die phone schermbreuk of waterschade krijgt.
Croga schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:48:
[...]

Wikipedia: MiFi
Daarnaast heb je de data van je telefoon slechts eenmalig nodig....
Hoe als je SIM-kaart nog in je verloren telefoon zit? :/

T-Mobile geeft geen data-only SIM's meer uit bij deze abonnementen.

Bij een duo-SIM kan er zoals gezegd maar één kaart tegelijk het netwerk op. Aangezien de verloren telefoon doorgaans nog aanstaat...
Croga schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:48:
[...]

Datzelfde gaat op voor je eigen telefoon.... Of je nu een lokale SIM gebruikt of een Nederlandse; je zit op het buitenlandse netwerk en daarmee krijg je dus een vreemd IP.

Blijkbaar ben je niet bereid om uit je normale, dagelijkse, nederlandse manier van werken te stappen. Nou, dan ga je dus ook geen abnormale, buitenlandse vakantie functionaliteit krijgen.....
De eigen telefoon blijft werken omdat 'ie al ingelogd is. Maar als 'ie kwijt is en je een nieuwe koopt krijg je dus het probleem nieuw device + vreemd IP. Bij alleen nieuw device of alleen vreemd IP is er nog niks mis.

Het voordeel van online opslaan wat toch ooit dat je er overal ter wereld bij kon alsof het thuis is, zolang je maar internettoegang hebt? Dit gaat tegenwoordig niet echt op, zeg :/

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 15-09-2018 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-10 14:07
Gmail/google account -- inlogcodes aanvragen -- op papier zetten/onthouden. Papiertje in je portemonnee o.i.d. stoppen. Desnoods 1 code bij je ouders/vrienden etc achterlaten. (waar je het telefoonnummer van weet!)
En in je gmail/google account andere inlogcodes op slaan.

Bij google kun je ook een tweede telefoonnummer opgeven. Geef daar het nummer van je ouders/vrienden op. Kun je hen bellen (met een nieuwe telefoon die je dan daar koopt of bellen in het hotel) dat ze een sms code gaan krijgen en of ze die even live door willen geven.

• ica1984
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04:58
elk alternatief wat wordt aangedragen wordt afgewezen of genegeerd, wil je horen dat je gelijk hebt?

VPN wordt al eerder aangehaald, dit kan een uitstekende oplossing zijn zo heb je nooit een vreemde locatie.....

• Josefien
Back-up inlogcode bestaan zoals gezegd niet voor accounts waar geen 2FA op actief is.

VPN biedt geen internettoegang, alleen toegang tot het lokaal netwerk thuis. Ik heb een TP-Link Archer C7 router. Bovendien is VPN (PPTP) doorgaans geblokkeerd op WiFi-netwerken van hotels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:32
Josefien schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:15:
VPN biedt geen internettoegang, alleen toegang tot het lokaal netwerk thuis. Ik heb een TP-Link Archer C7 router. Bovendien is VPN (PPTP) doorgaans geblokkeerd op WiFi-netwerken van hotels.
Oh? Dat is maar net hoe je het instelt.

Geen enkele oplossing/mogelijkheid word echt serieus genomen heb ik het gevoel.

Kleine opsomming:
- vpn: ...niet mogelijk
- backupcodes:... je zet 2fa uit???
- 2e telefoon/simkaart: ...geen optie
- andere verificatieopties (zie FB-settings): ...
- encryptie: ...is alleen maar vervelend
- geen hotel-wifi gebruiken: ...geen optie
- buiten die diensten om werken: ...geen optie
- cookies laten staan en ingelogd blijven: ...geen optie
- ...vast nog iets vergeten

Sjah.....

• Josefien
Die VPN-server in de Archer C7 heeft juist een gebrek aan instelopties. Het is bijna alleen aan of uit.

In het verleden werkte het wel op een software-router met ClearOS... op een Pentium 3.

2FA voor Google staat dus altijd al uit. Heeft nooit aan gestaan.

Alleen de cookies aan laten op de laptop is een optie die te proberen valt bij een volgende vakantie.

2e SIM is geen mogelijkheid door beperking bij de provider.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 20:47
SoftEther op een rpi geeft een krachtige simpel te onderhouden VPN server.

Ik heb zelf dat ik regelmatig zonder telefoon zit (offshore niet toegestaan op veel locaties en bereik heb je al helemaal niet). Dingen als 2FA kan ik dus gewoon niet gebruiken. Lange wachtwoorden dan maar ;)

Alles is terug te redeneren naar 4

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:30

SeatRider

Hips don't lie

Josefien schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:15:
Ik heb nog nooit problemen ondervonden met ExpressVPN (ook als app te installeren op Android).
Steefph schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:53:
SoftEther op een rpi geeft een krachtige simpel te onderhouden VPN server.

Ik heb zelf dat ik regelmatig zonder telefoon zit (offshore niet toegestaan op veel locaties en bereik heb je al helemaal niet). Dingen als 2FA kan ik dus gewoon niet gebruiken. Lange wachtwoorden dan maar ;)
2FA staat niet gelijk aan "een app met data nodig". Google Authenticator (dan toevallig wel een app) werkt ook zonder verbinding. Die doet gewoon elke 20 seconden een andere code genereren volgens een bepaald algoritme. Die dingen heb je ook standalone (a la vasco-tokens).

[ Voor 45% gewijzigd door SeatRider op 15-09-2018 12:10 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 20:47
SeatRider schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:07:

[...]

2FA staat niet gelijk aan "een app met data nodig". Google Authenticator (dan toevallig wel een app) werkt ook zonder verbinding....
Moet je de telefoon wel mee mogen nemen ;) Vaak moet die in een kluisje bij de heli-terminal.

Alles is terug te redeneren naar 4

• SeatRider
  • Laatst online: 13:30

SeatRider

Hips don't lie

Steefph schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:14:
[...]

Moet je de telefoon wel mee mogen nemen ;) Vaak moet die in een kluisje bij de heli-terminal.
Nogmaals, 2fa betekent lang niet altijd een app. Al dan niet met data. De 2e factor kan ook een standalone apparaatje zijn dat gewoon codes uitspuugt. Maar goed, je moet wel willen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Josefien schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:57:
T-Mobile geeft geen data-only SIM's meer uit bij deze abonnementen.
Ik zie hier een patroon.....

Zoals gezegd; voor velen bestaat het probeem wat jij beschrijft gewoon simpelweg niet. Blijkbaar heb jij keuzes gemaakt voor providers waarbij het probleem wel bestaat. Oplossing: andere keuzes maken!

- ALLEEN Gmail heeft dit probleem. STOP met GMail gebruiken.
- ALLEEN T-mobile heeft dit probleem. STOP met T-Mobile gebruiken.

Je wordt hier overspoeld met oplossingen TS. Dat betekend dat het probleem nu niet meer ligt bij het buitenland of bij de provider of bij de hotel WiFi. Het probleem ligt bij jezelf. Er is niemand die dat probleem voor je kan oplossen.

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 10:05
Als iemand die gemiddeld 6x per week binnen de emea op hotels zit, ik heb met fb ( ten tijde dat ik het nog had ) nooit problemen ondervonden. @hotmail geeft enkel meldingen maar sluit me verder niet uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar vind het wel grappig dat de meeste met technische oplossing komen.
Slaat beveiliging van allerlei accounts tegenwoordig niet nogal door?
Nee!
In Duitsland heb je nog geen last van beveiliging, maar eenmaal in Tsjechië en Polen krijg je inlogproblemen op allerlei diensten als je gebruikmaakt van de WiFi-verbinding in het hotel :?
Er is naar mijn idee geen ENKEL excuus om via een openbaar/hotel wifi te connecten.
Google, Facebook, Discord, e-mail, Dropbox, ING
Mijn hemel... Neem vakantie! Dit klinkt als een 16-jarige die niet zonder telefoon kan.

Ben je je telefoon kwijt? Dan heb je pech. Wat doe je voor je vliegtickets? Je paspoort? Heb je daar ook een backup voor?

Om je vraag te beantwoorden wat je moet doen als je je telefoon kwijt bent? Vakantie nemen!

Blokkeer je nummer en ga verder met je leven ...

• Josefien
Waarom doet men alsof je op vakantie meteen geen e-mail of Facebook meer mag gebruiken? :/ Mag ik dat zelf bepalen?!

Het is niet dat ik constant op Facebook wil zitten. Maar aan het einde v/d dag terug in het hotel dan is het toch leuk dat je e.e.a. kan delen of met iemand kan kletsen als je dat wil? :/ Ik kan het me voorstellen dat dat niet zo is als je met 2 of meerdere op vakantie gaat. Maar ik ga altijd alleen. Dan is dat fijn.

Ik ga altijd met de auto op vakantie en zorg dan altijd dat de reservesleutel er is.

Voor de betaalmiddelen heb ik een back-up, namelijk een creditcard en een beperkte hoeveelheid contant geld. En een reisverzekering die in noodgevallen beperkt geld kan verstrekken.

Die telefoon is echter ook iets wat net zo makkelijk te verliezen is en blijkt niet vervangbaar in het buitenland.

Wat doet men toch makkelijk over overstappen van e-mail of zelfs mobiel provider :? Weet je hoeveel instanties je mailadres gebruiken (en dat forwarden niet de complete oplossing is omdat mail wat onterecht in spam terecht komt achterblijft) en dat een mobiel abonnement een bepaalde minimale tijdsduur heeft? Daarnaast... T-Mobile, is geen slechte provider, alleen krijg je geen 2 SIM-kaarten die tegelijk actief kunnen zijn. En dat is niet de oorzaak v/h probleem. De oorzaak zijn de diensten die zeuren omdat je op een nieuw IP inlogt op een apparaat zonder ingelogde cookies... :?

Vroeger was dat juist normaal. Toen ging je in het buitenland je mail checken en met je vrienden chatten op een vreemde PC in het internetcafé. Nu kan het zelfs op je eigen laptop niet meer zonder reeds ingelogde cookies :?
Squ1zZy schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:40:
[...]

Er is naar mijn idee geen ENKEL excuus om via een openbaar/hotel wifi te connecten.
Dit lijkt alleen maar typisch iets op Tweakers. Vraag het een gemiddelde Nederlander en die is blij met gratis WiFi...

Het is ook maar iets van de laatste tijd. Een jaar of 10 geleden kon ik me nog herinneren dat men open WiFi-hotspots juist opzocht en dat men super blij was als het er ergens was. Het was een pluspunt als een hotel, station, trein of restaurant WiFi had.

Nu is het opeens iets wat niet meer gebruikt moet worden?! En vind men het zelfs normaal om extra geld uit te geven voor een grotere databundel terwijl er gratis WiFi is?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:47
10 jaar geleden waren de tools om misbruik te maken van zulke netwerken niet zo eenvoudig bereikbaar. Ik ga verder niet eens constructief reageren, want er wordt hier alleen in problemen gedacht en niet in oplossingen.

De oplossing voor jouw probleem is in mijn ogen van denkwijze veranderen. Er zit niets anders op zo te lezen

• Josefien
Mijn denkwijze? Ik wil enkel zonder gedoe kunnen inloggen op mijn mail en chat vanuit het buitenland zonder afhankelijk te zijn van een ander apparaat. Iets wat +10 jaar geleden ook kon. Toen ik een jaartje of 11 was kon ik op een PC van een familielid aan de andere kant v/d wereld zo inloggen op mijn (toen) Hotmail en MSN Messenger en mailen/chatten/klein foto'tje van de webcam delen. Zonder afhankelijk te zijn van een ander apparaat wat je kwijt kon raken. Je hoefde alleen je username+password te onthouden.

Het is het spul wat tegenwoordig door al die extra beveiligingen alleen maar minder gebruikersvriendelijk is geworden. Overal extra laagjes omheen leggen. Totdat er een laagje faalt en dan kan je niks meer.

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 21:13
Volgens mij is bij de meeste diensten de mogelijkheid in te loggen zonder mobiel nummer. Bijv: https://support.google.co....Platform%3DDesktop&hl=en

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
2 bladzijden vol met oplossingen omdat iemand niet op FaceBook kan wanneer ze d’r iPhone X is verloren.

Westerse problemen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-10 18:46
VPN aangooien? Dat doe ik tenminste als ik buiten Europa ben.

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

• Barrycade
  • Laatst online: 13-10 11:56

Barrycade

Through the...

Josefien schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:14:
Mijn denkwijze? Ik wil enkel zonder gedoe kunnen inloggen op mijn mail en chat vanuit het buitenland zonder afhankelijk te zijn van een ander apparaat. Iets wat +10 jaar geleden ook kon. Toen ik een jaartje of 11 was kon ik op een PC van een familielid aan de andere kant v/d wereld zo inloggen op mijn (toen) Hotmail en MSN Messenger en mailen/chatten/klein foto'tje van de webcam delen. Zonder afhankelijk te zijn van een ander apparaat wat je kwijt kon raken. Je hoefde alleen je username+password te onthouden.

Het is het spul wat tegenwoordig door al die extra beveiligingen alleen maar minder gebruikersvriendelijk is geworden. Overal extra laagjes omheen leggen. Totdat er een laagje faalt en dan kan je niks meer.
Aangezien je lekker rommelig bent; pin pas kwijt, telefoon laten vallen en geen back up, en het niet snappen dat grote tech bedrijven beginnen te flippen als je op een voor hun O N V E I L IG bekend staat netwerk inlogt.

Gewoon alles op je mail adres en 12345 als ww en pincode zetten. En je telefoon en laptop geen passcode geven.

Kan je gewoon bij de lokale hacker sites ook even je mail checken en je foto's terugkijken ... 8)7

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Hamza schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 20:04:
VPN aangooien? Dat doe ik tenminste als ik buiten Europa ben.
Vpn naar huis is inderdaad een goed idee, ik doe het altijd of ik nu op mijn werk wifi zit of op vakantie ben.

@Josefien Je hebt toch linux servers draaien? Waarom daar geen owncloud of iets op zetten zodat je altijd bij je bestanden kan in geval van nood. (Contacten,wachtwoorden etc)

[ Voor 23% gewijzigd door HKLM_ op 15-09-2018 20:19 ]

Cloud ☁️

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:34

Sayko

Knowledge Is Power

Hoofdvraag in deze: hoe bereid ik mij zelf voor op een vakantie zonder digitale afhankelijkheid

Doel: ik maak digitaal afhankelijk van mij.

Geheel persoonlijk hoor no pun intended

[ Voor 5% gewijzigd door Sayko op 15-09-2018 21:52 ]

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
“SMS-authenticatie (wat Facebook niet eens aanbiedt)”

Dat bieden ze wel degelijk als recovery option ;)

Ik zelf maak gebruik van een aangepaste versie van Authenticator die de 2FA-keys, beveiligd met een master wachtwoord die ik steeds wijzig, synchroniseert met m’n andere apparaten (iPhone, iPad. Mac niet want dan kan ik net zo goed geen 2FA instellen :+). En dan een keepass file per dienst met voor elke dienst een ander wachtwoord om te ontsleutelen die ik op een extra beveiligd deel van m’n eigen servers plaats waarin een recovery 2FA-sleutel zit.

Op die manier heb ik altijd wel een optie, een simpele of eentje met wat stappen; maar uiteindelijk... :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Josefien schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:57:
Wat doet men toch makkelijk over overstappen van e-mail of zelfs mobiel provider :? Weet je hoeveel instanties je mailadres gebruiken (en dat forwarden niet de complete oplossing is omdat mail wat onterecht in spam terecht komt achterblijft) en dat een mobiel abonnement een bepaalde minimale tijdsduur heeft? Daarnaast... T-Mobile, is geen slechte provider, alleen krijg je geen 2 SIM-kaarten die tegelijk actief kunnen zijn. En dat is niet de oorzaak v/h probleem. De oorzaak zijn de diensten die zeuren omdat je op een nieuw IP inlogt op een apparaat zonder ingelogde cookies... :?
De oorzaak zijn de diensten die JIJ gebruikt omdat JIJ besluit van exact alle diensten gebruik te maken die samen dat probleem hebben.... Blijkbaar heeft (nagenoeg) niemand dit probleem behalve jij dus zal er wel iets zijn wat jij doet waardoor je dit probleem hebt. De diensten zijn het probleem niet wanneer je je telefoon niet kwijt raakt. En zelfs als je je telefoon kwijt raakt is er geen probleem als je tenminste niet bij T-Mobile zit. En zelfs bij T-Mobile zitten is geen probleem als je gewoon cookies toestaat.... De combinatie van alle dingen die jij doet veroorzaken dit probleem; je hoeft maar één van die dingen te doorbreken en het hele probleem verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Ik ga het nog een keer proberen: Als JIJ niet bereid bent te veranderen zul JIJ dit probleem altijd blijven houden.
Albert Einstein verwoorde dit heel mooi:
"Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results"
Wil JIJ andere resultaten dan zul JIJ andere dingen moeten doen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:47
Josefien schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:14:

Ik ga het toch ook nog eens proberen. Ja, je denkwijze ja. Kom je nooit op de frontpage? Elke week zijn er meerdere diensten slachtoffer van hacking. Dat was 10 jaar geleden niet. Die extra beveiliging is er zodat er überhaupt iets is om bij in te loggen. Zonder die maatregelen zoals 2fa en geografische restricties is jouw mailbox na 24 uur waarschijnlijk van een ander en werkt je wachtwoord helemaal niet meer.
Maar blijkbaar is dat een veel prettigere situatie...

Ik gebruik lastpass. Gelukkig met inlogrestricties per land. Als ik weet dat ik op vakantie ga regel ik van te voren in Lastpass dat er vanuit mijn eindbestemming ingelogd mag worden. Doe ik dat niet, dan moet ik de eerste keer even toestemming geven. Wat een gedoe zeg... :/
Pagina: 1