Aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Allen,

Ik ben voor een nieuwe build aan het kijken. Nu weet ik prima wat ik wil en ik heb een aardig budget om mee te spelen.

Wat ik bedacht had is twee keer een m2 in raid 1 voor os. Dit omdat ik door wil kunnen draaien als er eentje stuk gaat.

Daarnaast een raid 5 ssd oplossing voor opslag en snelheid.

De rede hier mvoor is het opbouwen van labs en een hobby die performance vraagt.

Echter lees ik veel problemen omtrend een dergelijke configuratie. Wat is hier nu van waar? Lijkt me toch niet een hele vreemde config. Zijn de mobo’s hier nog niet klaar voor of de controllers niet geschikt voor deze combi?

Hoor graag jullie meningen omtrend deze opslag configuratie.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Raid 1 op je OS gaat alleen werken als het hardware raid is, niet software raid zoals binnen Windows. En met raid 5 heb je altijd een performance penalty ivm de berekening. Je kan beter gewoon een m.2 PCIe NVME er in zetten, die halen makkelijk 2000MB/sec (sequentieel). Desnoods 2, 1 voor je OS en 1 voor data.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 14-09-2018 20:51 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afhankelijk van welk OS je gaat draaien, je controller en aanverwante drivers/software, is er een kans dat een aantal optimalisaties niet meer werken als je SSD's in RAID-opstelling gebruikt. Hierover is minstens iets te vinden (of na te vragen) bij de specifieke fabrikant van de SSD die je op het oog hebt.

Verder vraag ik me af of je een bord kan vinden wat m.2 in een RAID-setup kan maken; aangezien het "losse PCI-e lanes" zijn die worden aangestuurd en de controller eigenlijk op de SSD zit (NVME etc), is er zomaar kans dat je eerste wens niet mogelijk is tenzij je een aparte controllerkaart aanschaft, bijvoorbeeld een PCI-E x8 kaart waar je de 2 SSD's op prikt.

RAID5 is by design flawed voor snelheid; ook hier geldt dat een aparte controller met cache en BBU enige winst kan geven. Wil je snelle opslag en snelheid, dan zal je kosten moeten dragen en mogelijkerwijs (maar dat is vast na te zoeken) liever een RAID10 (soms genoemd RAID 1+0 ) opzetten. In bijna elke RAID-configuratie ga je kosten vs. bruto storage moeten afzetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 19:22
Als je gewoon even deze bekijkt en volgt: https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/123

Dan kan er wat meer gezegd worden dan algemene dingen over Raid-configuraties.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Thanks voor de reakties 👍