Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn gear bestaat uit D7200 met Nissin D700A

Na altijd "gewoon" op JPEG geschoten te hebben wilde ik toch eindelijk eens bezig met RAW. Ik heb een paar artikelen gelezen en besloot om eens twee identieke kaartjes in de slots te doen; één voor JPEG en één voor RAW. Vervolgens gewoon eens een paar foto's genomen.

Nu zijn de artikelen in één ding unaniem; de RAW zou onbewerkt anders moeten ogen dan de JPEG (zoiets). In mijn geval ogen ze zowel op de camera als op de PC identiek. Vond ik apart... Maargoed, maar eens aan de sliders gaan rammelen in Darktable dan maar. Opnieuw; totaal geen zichtbaar verschil in output als ik in de JPEG en NEF de sliders op dezelfde waarden instel. Paar sliders die ik heb geprobeerd; contrast, helderheid, verzadiging, schaduwen en hooglichten.

Het kenmerk dat wel klopt is dat de .NEF 2,7x de filesize van de JPEG heeft. Zoals gezegd, misschien zie ik iets over het hoofd maar ik snap niet zo goed waarom zowel de unedited als de edited een identieke foto geeft bij JPEG en RAW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tja moeilijk te zeggen op deze manier. Het zou handig zijn geweest als je een paar van je eigen voorbeeld foto's zou posten.

Het grootste verschil tussen JPG en RAW zul je merken bij het schieten van foto's met veel contrast. Daar zal de JPG er inderdaad helderder en contrastrijker uit zien. En dan zullen ook de verschillen in DarkRoom duidelijker worden. Je hebt gewoon meer schaduw en highlight info om mee te spelen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Het NEF bestandsformaat bevat als het goed is een aantal voordelen. Het is ongecomprimeerd (dus de waarde van elke pixel wordt exact bewaard, in tegenstelling tot jpeg) en het is 12 of 14 bits.

Dat laatste geeft aan hoe nauwkeurig de kleurwaardes worden opgeslagen. Jpeg -en jou monitor- kunnen minder kleuren weergeven. Bijvoorbeeld rood wordt in jpeg in 256 tinten (tussen zwart en rood) verdeeld. Zo ook op je monitor. Bij NEF is die schaling iets nauwkeuriger: 4096 of 16.384 tinten. (12 of 14 bit)

Wat heb je daaraan? Bij nabewerking -bijvoorbeeld lichter maken- levert dat betere resultaten op. Stel je wil alle kleuren rood 2x zo rood maken. Met een JPEG als basis -met 256 tinten rood- blijven er door de verdubbeling 128 tinten over. Namelijk 0, 2, 4,...,254, 255 (verdubbeling van de roodwaarde, alle waardes zijn nu even of maximaal:255). Bij 4.096 kleurwaardes raak je ook de helft kwijt, maar 2.048 schakeringen rood is nog altijd meer dan je monitor kan weergeven: dit wordt voor weergave op het beeld weer naar 8 bit vertaald, en hier hou je dus 256 tinten rood over. De kans op "grenslijntjes" in een langzaam kleurverloop nemen dus af.

Daarnaast kun je ook achteraf alle bewerkingen opnieuw doen die de camera gedaan heeft met de afbeelding. (Deze vertaalt zelf na bewerking ook het beeld terug naar 8 bit jpeg). Dus bijvoorbeeld een verkeerd gekozen witbalans kan hersteld worden als je het NEF bestand hebt.

Bij de foto die perfect uit de camera komt, heb je dus een kleinere behoefte aan een NEF bestand. Maar met name als je wat wil tweaken.... Bij het importen van een NEF bestand kun je het zwart- en witpunt aangeven, waardoor de informatie die in overbelichte en onderbelichte delen zit, als nog een beetje kunt balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, inmiddels wat meer kunnen aanklooien met nabewerking en de voordelen beginnen duidelijk te worden. Gelijk mooi op de proef gesteld, toen ik m'n toestel nog op A had staan met een volledig verkeerde waarde en ik van de NEF's tóch nog iets leuks heb kunnen maken. Nu loop ik wel tegen het volgende aan (gaan we weer): in Lightroom heb ik de NEF bestanden ge-edit en geexport als DNG. Ter illustratie even een foto zonder gezichten:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3kwcqiww28rs.jpg

Even simpele correctie op temperatuur en helderheid, maar je ziet een verschil, daar gaat het om. Nu is het zo dat als ik de DNG open in de standaard Windows Photo app, je alleen de kleine, ingebakken JPEG preview kunt zien. Open ik de DNG in een andere app (Darktable, of DxO Optics 11) bijvoorbeeld, dan opent hij in de originele, onbewerkte kleurstelling. Dat is natuurlijk niet de bedoeling :/. Heb me echt rot gezocht, maar kan er niet bij waar dit aan kan liggen (dacht dat JUIST bij DNG de nabewerking opgeslagen is in de container)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:19:
Oké, inmiddels wat meer kunnen aanklooien met nabewerking en de voordelen beginnen duidelijk te worden. Gelijk mooi op de proef gesteld, toen ik m'n toestel nog op A had staan met een volledig verkeerde waarde en ik van de NEF's tóch nog iets leuks heb kunnen maken. Nu loop ik wel tegen het volgende aan (gaan we weer): in Lightroom heb ik de NEF bestanden ge-edit en geexport als DNG. Ter illustratie even een foto zonder gezichten:

[Afbeelding]

Even simpele correctie op temperatuur en helderheid, maar je ziet een verschil, daar gaat het om. Nu is het zo dat als ik de DNG open in de standaard Windows Photo app, je alleen de kleine, ingebakken JPEG preview kunt zien. Open ik de DNG in een andere app (Darktable, of DxO Optics 11) bijvoorbeeld, dan opent hij in de originele, onbewerkte kleurstelling. Dat is natuurlijk niet de bedoeling :/. Heb me echt rot gezocht, maar kan er niet bij waar dit aan kan liggen (dacht dat JUIST bij DNG de nabewerking opgeslagen is in de container)...
Nope, raw is raw en dat is zonder bewerkingen omdat de bewerkingen programma specifiek zijn.

Exporteer naar PSD of TIFF als je de beste kwaliteit wil houden met je bewerkingen er in.

Een juiste volgorde van bewerken is erg belangrijk.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oef, dat is balen. Dus als ik nu bewerk in Lightroom, houdt dat in dat ik tot in de eeuwigheid een abo moet houden op CC om de nabewerking goed te kunnen zien? TIF en PSD is me te groot (factor 4 ongeveer tov van DNG) :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Ventieldopje schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:30:
[...]

Nope, raw is raw en dat is zonder bewerkingen omdat de bewerkingen programma specifiek zijn.

Exporteer naar PSD of TIFF als je de beste kwaliteit wil houden met je bewerkingen er in.

Een juiste volgorde van bewerken is erg belangrijk.
Of schrijf ze naar een .XMP (optie aanzetten in Lr). Heb je wel een extra (klein) bestandje maar scheelt een hoop werk want dan staan de bewerkingen daar in opgeslagen.

Je krijgt dan per RAW file een extra .XMP file, haal je die weg en open je de RAW in een ander programma is hij weer helemaal onbewerkt.

Enne...leuk hè zo'n maandelijks abbo model :(

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 18-09-2018 22:46 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:45:
[...]

Of schrijf ze naar een .XMP (optie aanzetten in Lr). Heb je wel een extra (klein) bestandje maar scheelt een hoop werk want dan staan de bewerkingen daar in opgeslagen.

Je krijgt dan per RAW file een extra .XMP file, haal je die weg en open je de RAW in een ander programma is hij weer helemaal onbewerkt.
Overwogen en ik ken mezelf; er komt een dag dat opeens alle XMP files weg zijn. Juist daarom leek DNG me interessant; elk programma leest automagisch de in de container ingebakken XMP uit... Maar zo werkt dat dus niet helaas.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je moet raws als negatieven zien en jpeg als de prints. DNG's zijn "universele" negatieven in die zin dat het bestandsformaat ontwikkeld door Adobe openbaargemaakt is. Maar dus nog steeds negatieven.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik kom steeds verder, maar nog even een vraagje dat (weer) verband houdt met kleuren.

1. Ik importeer de .NEF in Lightroom
>> Yikes, wat een oranje tinten. Better change that.
2. Nice, dat is stukken beter
3. Exporteer naar .JPG voor easy sharing via Whatsapp
4. Open geëxporteerde .JPG in WIndows Photo
>> Yikes, wat een oranje tinten! Wtf...
5. Open geëxporteerde .JPG in Lightroom
>> Nice, ziet er goed uit!
6. Open onbewerkte .JPG in Windows Photo Viewer, haast identiek aan editted .JPG (in Lightroom).

Oftewel; ergens lijkt iets enorm mis te gaan in wat internet mij weet te vertellen de kalibratie. De vraag is natuurlijk; doet LR het fout, of past Windows Photo (WP) automatisch correcties toe. En als dat laatste het geval is, en iedereen opent met WP, moet je dan uberhaupt wel willen editen?

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:58
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:42:
Oef, dat is balen. Dus als ik nu bewerk in Lightroom, houdt dat in dat ik tot in de eeuwigheid een abo moet houden op CC om de nabewerking goed te kunnen zien? TIF en PSD is me te groot (factor 4 ongeveer tov van DNG) :(
Je kan ook nog Lightroom 6 kopen voor ongeveer 125 euro, het is dan wel zonder updates maar wel van jouw zolang je wil zonder extra kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:34:
Ok ik kom steeds verder, maar nog even een vraagje dat (weer) verband houdt met kleuren.

1. Ik importeer de .NEF in Lightroom
>> Yikes, wat een oranje tinten. Better change that.
2. Nice, dat is stukken beter
3. Exporteer naar .JPG voor easy sharing via Whatsapp
4. Open geëxporteerde .JPG in WIndows Photo
>> Yikes, wat een oranje tinten! Wtf...
5. Open geëxporteerde .JPG in Lightroom
>> Nice, ziet er goed uit!
6. Open onbewerkte .JPG in Windows Photo Viewer, haast identiek aan editted .JPG (in Lightroom).

Oftewel; ergens lijkt iets enorm mis te gaan in wat internet mij weet te vertellen de kalibratie. De vraag is natuurlijk; doet LR het fout, of past Windows Photo (WP) automatisch correcties toe. En als dat laatste het geval is, en iedereen opent met WP, moet je dan uberhaupt wel willen editen?
Dit is gewoon kleurbeheer 101. Veel op internet over te vinden (kleurprofielen zoals sRGB en AdobeRGB, monitor profielen en kalibratie, kleurbeheer in applicaties).

Het is complexe materie omdat veel dingen van invloed zijn.

Hou het simpel en exporteer altijd naar sRGB en hou daarbij rekening dat er wat saturatie verloren gaat omdat sRGB een kleine maar zeer veel gebruikte kleurruimte is. Daar is niks aan te doen en veel beeldschermen geven amper 100% van die kleine kleurruimte weer.

Nogmaals kijk eens rond in topics hier en op internet. Als ik wat dingen vind zal ik ze posten.

Edit: Dit is een fijne website die een hoop uitlegt in detail: https://www.cambridgeinco...r-management-printing.htm

[ Voor 4% gewijzigd door Ventieldopje op 20-09-2018 18:06 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1