Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01:10
Ik vroeg me af of het mogelijk is om deze SSD te wissen zonder dat ik hiervoor 1 witecycle voor hoef te gebruiken (en 1-2 uur moet wachten).

Deze externe SSD kan namelijk met 1 klik op de knop zijn partities encrypteren dus ik ga er vanuit dat die data gewoon altijd on the go ge-encrypt word door de controller. De logistische optie lijkt me dan dat de SSD gewoon een nieuwe master key genereert waardoor die oude data niet anders dan garbage word.

Natuurlijk kan het ook zijn dat ik het compleet mis heb en maar gewoon een random 1-pass wipe moet doen, maar als het niet hoeft liever niet.

Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door smiba op 14-09-2018 20:16 ]

Alle reacties

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Je moet een secure erase doen, duurt een paar seconden en gebruikt geen writecycles omdat de controller de cellen wist.

• smiba
Waar kan ik dit uitvoeren? Ik kan het niet zo snel in windows of OS X vinden?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Bij samsung zit dat in de 'samsung magician' software.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Afbeeldingslocatie: https://screenshots.bartstuff.eu/23201_23b05feed64968b7606a977144b40af9.png

Helaas werkt het niet op de T3.

Toch maar random wipe doen? Ik ben opzich niet heel bang voor iemand die handmatig de NAND ICs gaat dumpen om zo misschien nog wat restanten terug te halen, wel voor tools die gewoon de hele disk scannen op restanten van bestanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Voor zover ik weet is die Samsung Magician software alleen voor interne/niet-USB drives helaas.
Zie ook het lijstje met ondersteunde modellen:

https://www.samsung.com/s...roduct/consumer/magician/

Vind het wel een interessante vraag trouwens :)
Mogelijk is er iets met een 'universele' tool te doen? Als je googlet kom je vaak op Aomei-software terecht, maar ik weet niet of dat nou een serieuze optie is afgaande op de commentaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je niet gewoon de partities op die drive wegkijken en een nieuwe aanmaken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Pak een moderne Linux live-cd, en voer daarmee 'blkdiscard /dev/sdx' uit op de schijf (vervang x door de juiste letter. Deze kan je vinden met 'lsblk -S'). Een ext4-partitie aanmaken werkt ook, dan wordt op het stukje bestandstabel na de hele schijf gewist (maar dit is al iets meer moeite dan blkdiscard gebruiken). Daarmee vergelijkbaar zou het aanmaken van een ntfs-partitie in Windows dat tegenwoordig ook moeten doen, al ben ik daar wat minder zeker over.
Pagina: 1