Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oudere Raspberri PI geschikt voor Pihole en PIVPN?

Pagina: 1
Acties:

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-11 17:03
Is een oudere Raspberri PI geschikt voor Pihole icm PiVPN t.o.v. de PI3b+?

De PI3b+ heeft een gigabit port, de oudere rasps 100mbit dacht ik...... Hoe zit dit met het snelheidsverschil / performance? is dit te verwaarlozen?

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-11 16:18
saken schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:21:
Is een oudere Raspberri PI geschikt voor Pihole icm PiVPN t.o.v. de PI3b+?

De PI3b+ heeft een gigabit port, de oudere rasps 100mbit dacht ik...... Hoe zit dit met het snelheidsverschil / performance? is dit te verwaarlozen?
pi3b+ heeft gigabit port waar rond de 300 mbit overheen gaat daar hij nog op USB2 draait.
PiHole zou gewoon moeten draaien.
Kijk echter even naar het geheugen gebruik.

• saken
Ik wil een pi alleen voor PiVPN en Pihole.... alleen ik wil er niet achteruit gaan op internetsnelheid. Als het met een PI2 kan dan is het mooi, kan ik mn pi3b+ voor andere doeleinden gebruiken

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:50
saken schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:26:
Ik wil een pi alleen voor PiVPN en Pihole.... alleen ik wil er niet achteruit gaan op internetsnelheid. Als het met een PI2 kan dan is het mooi, kan ik mn pi3b+ voor andere doeleinden gebruiken
Wat let je om het gewoon te proberen en de resultaten hier terug te koppelen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• saken
Ik heb nog geen Pi2

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus je stelt een vraag over hardware die je niet eens hebt. Waarom stel je dan de vraag? Wat is de reden achter de vraag? Waarom zou je een Pi2 of ouder aanschaffen als een Pi3b+ gewoon te koop is?

Je moet dan ook nog eens gaan nadenken wat je internet snelheid is en hoe je dat denkt te kunnen benutten van buitenaf. Als je 200/20 Mbps hebt, maakt het geen klap uit of je Pi nou 50 of 300 Mbps effectief haalt, ongeacht of de NIC of de CPU de bottleneck is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• saken
a. een oudere PI is goedkoper, waarom betalen voor specs die ik niet gebruik?
b, misschien heeft iemand PIvpn en Pihole running op een oudere PI

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:50
Dat zei je er niet bij.

Ik zou helemaal geen Pi kopen voor dat doel, maar een OrangePi of Odroid. Zolang je de GPU niet gebruikt voor hardware decoding gaat dat prima. Die hebben wel een echte gigabit poort, veelal snellere CPU en meer geheugen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee welke kant op je pivpn wil gebruiken maar als je data van je interne netwerk naar buiten wil sturen, is de NIC je minste probleem want je ISP-upload zal waarschijnlijk minder dan 300Mbps bedragen.

Als je wat meer info kan geven over je huidige netwerk en ISP, is het makkelijker voor ons om te snappen of & waarom een bepaalde aankoop wel/niet handig is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:23

Pierre

Van nature lui!

Ik zou dit topic eens door lezen \[Pi-Hole] Ervaringen & discussie

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Pagina: 1