Ik ben op zoek naar een wifi adapter voor linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calond
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-05-2022
Mijn vraag
Ik zoek een normale wifi adapter die niet teveel geld kost. Ik heb twee computers en maar 1 internet kabel. Ik wil graag mijn hoofdpc aan de internet kabel houden en de andere op wifi. Ik heb 2,4 ghz en 5ghz verbinding en de router zit aan de muur van de kamer ernaast, dus de afstand is hooguit 4 meter met een muur. Ik hoef geen snelle verbinding, maar wel stabiel. Weten jullie een goede, want mijn zoektocht levert alleen forums op van 5 jaar geleden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Kies er één uit, en google naar 'linux <naam/type> problems 2018'.

Voordeel als jij er ééntje uitkiest, is dat wij niet hoeven te raden of het er een met pci, pci-express, usb of nog andere aansluiting zou moeten zijn, en ook niet wat 'niet te veel geld' precies is.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Let op dat dit meestal voor oudere Linuxkernels geld.

Heb zelf de ASUS AC68U USB, maar gebruik wel user aangepaste drivers voor laatste Linux versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij voorkeur heb je een adapter die geen speciale aanpassingen vereisen, want dat gaat namelijk gegarandeerd gezeik geven als je een kernel update krijgt. Eigenlijk heb niet echt slechte wireless kaarten meer met Linux. Er werd vroeger heel lyrisch gesproken over Atheros kaarten, maar ik heb er ook berichten over gelezen die wat minder positief waren.

Ik zou eerst onderzoeken welke chipsets er in de kernel van je distro goed ondersteund worden. Met die informatie ga je kijken welke merken en types die chipset gebruiken. Ga niet zomaar uit dat merk X met type Y altijd dezelfde chip gebruikt, dit kan opeens veranderen.

Als je nog een Android smartphone over hebt kan je die ook inzetten als wifi adapter in zekere zin. Je maakt met het toestel dan verbinding met je netwerk en via USB tether je 'm met je computer. Enige dingetje is dat je bij elke boot de USB tether weer moet inschakelen omdat die automatisch uit gaat bij het verbreken van de USB verbinding. Is overigens ook wel weer een oplossing voor waarschijnlijk.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:46
Als het een laptop betreft, dan moet het al wel een behoorlijk oude zijn als er geen wifi-adapter in zit.
Als er geen wifi in zit, dan ben je waarschijnlijk veroordeeld tot een USB adapter. In dat geval is het veel belangrijker welke chipset er in de USB-adapter zit, dan van welk merk hij is.
Zoek bij voorkeur een USB-adapter uit waarvan de chipset native door de kernel wordt ondersteund, waardoor je geen nieuwe kernel-modules hoeft te compileren wanneer er een nieuwe kernel wordt geinstalleerd.

Als het een desktop betreft, en je vindt stabiliteit belangrijk: koop liever een 5-poorts gigabit switch (< 20 euro), waar je beide computers op aan sluit. Snelheid is misschien niet zo belangrijk, maar die krijg je er dan gratis bij ;-)

Computers follow your orders, not your intentions.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Idd wat @Big Mama zegt. Switchje + kabel is altijd stabieler en werkt altijd.

Anders zou ik gewoon (zeker als snelheid geen issue is) voor een paar dollar zo'n rtl8188 dongletje bestellen bij je favoriete bezorgchinees. Werkt ook altijd.
Pagina: 1