Verduurzamen / verwarmen vloer oud huis

Pagina: 1
Acties:

• Liebensraum
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-01 13:42
Beste tweakers,

mijn eerste post ooit! Maar ontopic:

Ik lees hier veel goede adviezen, en hoop op wat 'keywords' / tips om mij te helpen op onderzoek te gaan.

Mijn case: mooi huis gekocht uit 190X op zandgrond, geen kruipruimte. Ik wil graag beginnen met een duurzame, goed geïsoleerde vloer + verwarming om dit huis wat energiezuiniger te maken. Een volledig advies is natuurlijk welkom, maar ik snap dat ik zelf onderzoek moet doen, en vraag me af in welke richting jullie mij zouden sturen.

Welke technieken / oplossingen zijn het meest gangbaar en betrouwbaar waar ik me over kan inlezen?

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-01 22:11
Kort door de bocht: vloer eruit halen, uitgraven, tempex erin en nieuwe betonvloer erop.

Je zult met iets meer details moeten komen om een advies te geven. Heb je nog opbouwhoogte over? Je hebt ook EPS platen met daarin vloerverwarming waar je weer laminaat/tegels op kunt leggen.

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-01 18:33
Wij hebben vorig jaar een huis uit 1966 gekocht.
Het huis had in de woonkamer een houten balk laag, en op de gang stampbeton, oftewel gewoon ongewapend beton gestort op zandgrond.
De houten balken en het stamp beton hebben we weg gehaald. Het stamp beton door het geheel eerst bij de muur in te slijpen met een slijper op benzine.
Daarna hebben we gekozen voor schuimbeton. Van bouwfolie maak je een soort van kuip (zodat het vocht uit het schuim beton niet te snel wordt onttrokken bij het drogen) en daarna wordt dit vol gestort met schuimbeton. Schuimbeton heeft een zeer goede isolatie waarde (1Rc per 10cm!) wij hebben 45cm schuim beton. (let op; per keer kunnen ze max 50cm schuimbeton storten) En daarop vloerverwarming. met ene anhydriet vloer.

Een alternatief zou een VBI vloer zijn. Dan worden de houten balken vervangen door betonnen, en worden er zogenaamde broodjes (piepschuim) tussen gelegd. Hierop wordt beton gestort.

Als je meer informatie wilt moet je het maar even laten weten :)

• Liebensraum
Ik ga eens onderzoeken hoeveel ruimte er onder zit en/of we dat kunnen uitgraven :) Bedankt voor het advies! :)

• Liebensraum
Een eeuwigheid later wou ik toch nog even delen wat we gedaan hebben!

Uiteindelijk bleek het stampbeton op zand te zijn, met daarop een terrazzo vloer.
Om de opbouw hoogte te minimaliseren zijn we voor Isodun platen gegaan (bijna 5RC voor 20mm dikte). En daarover heen vloerverwarming in egaline (van Warp-Systems), en uiteindelijk een PVC vloer. Totale opbouw kwam uit op 54mm. Oude afwerking was 2cm piepschuim en houten vloer, samen +/-40mm, we hebben dus wel wat deuren moet inkorten, maar minimaal.

Isodun is wel mooi spul, maar let wel op dat je heel exact meet en dat je de hoofdprijs gaat betalen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor mijn situatie nagenoeg dezelfde opbouw overwogen, uiteindelijk toch gekozen om de vloer eruit te trekken. In mijn geval naast goedkoper ook meteen de mogelijkheid om een vocht bariere aan te brengen in de fundering. Was het voor jou wel financieel de betere optie?

• Liebensraum
Ja, uiteindelijk wel, wat me verbaasde. Wellicht heb ik voor het verwijderen bij de verkeerde partijen een offerte opgevraagd ;)
Pagina: 1