Plat dak erker isoleren jaren '30 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
Ik woon in een jaren '30 woning met een erker. De zinken dakbedekking van de erker wordt binnenkort vervangen door nieuw zink. Ik heb gevraagd aan de loodgieter of het dak dan direct geïsoleerd kan worden. Dat was om twee redenen niet mogelijk of niet handig:
1. Om tussen de balkenconstructie te isoleren moet er teveel van de constructie gesloopt worden, waardoor bijv. de boeidelen en voetlood van het kozijn boven de erker los kunnen laten.
2. Het afwerken van de nieuwe dakbedekking moet in één dag gebeuren. Het loshalen en nieuw leggen kost teveel tijd om het constructiewerk helemaal te demonteren en monteren.

De erker is van binnen (eventueel gestuced en) geschilderd

Het gaat maar om +/- 1m2 dus het is geen enorm probleem als het niet geïsoleerd is, maar als het kan is het toch weer mooi meegenomen.

De loodgieter kwam met het idee om de erker te isoleren net als de spouw. Oftewel, van buitenaf gaatjes boren in het boeideel en daar Supafil (bijv. Supafil HR Isowool Loft) in te spuiten. Een ander idee is gaten boren en dan vol spuiten met PUR. Dan blijft de erker zowel van binnen als van buiten water en vocht dicht en zit er toch isolatie.

Is dit weer zo'n standaard geval van dak rot binnen 10 jaar gezien het een plat dak betreft of zou het zo moeten kunnen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 22:13
Kun je er geen sedum op plaatsen?

[ Voor 41% gewijzigd door Flavius op 14-09-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Flavius schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:30:
Kun je er geen sedum op plaatsen?
Wat is sedum? Groen dak dus.

Tof idee, maar dat past niet echt in ons jaren '30 huisje :)

[ Voor 20% gewijzigd door CurlyMo op 14-09-2018 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hoeveel moeite is het om dat direct te zeggen in het antwoord ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
CurlyMo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:32:
[...]

Hoeveel moeite is het om dat direct te zeggen in het antwoord ;)
Ik had er na een edit een link bijgedaan, maar toen had je dus ook net gereageerd. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Flavius op 14-09-2018 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Flavius schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:32:
[...]
Ik had er na een edit een link bijgedaan, maar toen had je dus ook net gereageerd. :)
Dat maakt net het verschil inderdaad. Maar genoeg meta-discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:30:
[...] Tof idee, maar dat past niet echt in ons jaren '30 huisje :)
Bedoel je dat het esthetisch niet past of fysiek niet?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Room42 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:35:
[...]

Beide. Boven het dak zit direct een kozijn met glas-in-lood. Dus dat vloekt nogal met elkaar. Daarnaast is de erker geschakeld met de buurman, en die ziet dat ook niet zitten. Iets ertussen is dus de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
Room42 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:35:
[...]

Vanaf de weg hoeft het denk ik niet eens zichtbaar te zijn. Je hoeft er geen bos te planten, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
Sedum weegt best veel. Het is maar de vraag of dat kan.
Ik heb wat platen pir op het dak gelegd. Oude dakpan erop als ballast en klaar is de houtje touwtje dakisolatie. Randen zijn niet geïsoleerd want het water moet nog weg kunnen. Niet perfect dus, maar beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zou een plat dak nooit zomaar isoleren. Bij een plat dak ben je nog meer afhankelijk van het juist toepassen van folies. Doe je dat niet dan rot de hele constructie weg.

Ik heb dit bij kennissen gezien. Daar had iemand steenwol tegen het dakbeschot aangedrukt, geen folies gebruikt, en daarna afgewerkt met gips. Toen dat er na een paar jaar uit ging was het hele dakbeschot zeiknat en deels aan het rotten.

Bezint eer gij begint zeg maar.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 17:24:
Ik zou een plat dak nooit zomaar isoleren.
[...]
Bezint eer gij begint zeg maar.
Dat is toch de reden waarom ik dit topic open :)
Bij een plat dak ben je nog meer afhankelijk van het juist toepassen van folies. Doe je dat niet dan rot de hele constructie weg.
Bij PUR heb je geen folies nodig en bij de Supafil schrijft men ook dat het niet nodig is. En het grote verschil is dat ik voorstel om niet het plafond open te maken of de dakbedekking, maar juist vanuit het boeideel de isolatie aan te brengen. Dus vanaf de zijkant.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 14-09-2018 18:30 ]

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-09 02:58
En waarom heb je daar geen folies nodig? Die folie is ter voorkoming dat het woonvocht (van binnen dus) condenseert in de constructie. Dat is dus op de aansluitingen van je pur of vlokken tegen de constructiedelen. Dat zijn de zwakke plekken die kouder zijn dan de rest. Als het 1m2 is kun je toch binnen los halen, isolatie er in, folie ervoor, nieuw gipsplaten ervoor.
Dan is het geïsoleerd en dicht.

• CurlyMo
Stanley22_7 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:59:
En waarom heb je daar geen folies nodig? Die folie is ter voorkoming dat het woonvocht (van binnen dus) condenseert in de constructie. Dat is dus op de aansluitingen van je pur of vlokken tegen de constructiedelen.
Omdat men van Supafil zegt dat hun vlokken al dampdicht zijn en PUR is dat van zichzelf ook.
Als het 1m2 is kun je toch binnen los halen, isolatie er in, folie ervoor, nieuw gipsplaten ervoor.
Dan is het geïsoleerd en dicht.
De erker zit dusdanig verwerkt in de muren dat als in de de constructie los maak ik ook het stucwerk kapot maak.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Simpelste is gewoon op de dakbedekking een paar plaatjes roofmate leggen denk ik met een tegel erop. Zoals @blissard al zegt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-09 02:58
Die vlokken en pir zijn idd dicht. Maar ergens komen die zijdelings tegen de balken die in hetzelfde vlak liggen. En daar condenseert dan woonvocht. Dat tast die balken dan aan. In een spouw heb je daar minder last van aangezien daar geen balken doorheen lopen.

Je moet je voorstellen dat er zonder folie altijd vochttransport van binnen naar buiten plaatsvind. Als de temperatuur daarvan onder het douwpunt komt word dit condens. Je balken/constructie die door je isolatie heen gaat is in dat geval het koudst.

• CurlyMo
No Hands schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:36:
Simpelste is gewoon op de dakbedekking een paar plaatjes roofmate leggen denk ik met een tegel erop. Zoals @blissard al zegt
Die leg ik dan dus op het nieuwe zink?

• No Hands
  • Nu online
CurlyMo schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:41:
[...]

Die leg ik dan dus op het nieuwe zink?
Ja, ik weet niet of zink dan het juiste materiaal is. Normaal wordt roofmate op bituum gebruikt. Omgekeerd dak heet het dan. https://www.dakisolatie-advies.nl/omgekeerd-dak

• CurlyMo
No Hands schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:47:
[...]

Ja, ik weet niet of zink dan het juiste materiaal is. Normaal wordt roofmate op bituum gebruikt. Omgekeerd dak heet het dan. https://www.dakisolatie-advies.nl/omgekeerd-dak
Ik las het inderdaad. Nadeel is dan ons dak geschakeld is met de buurman. Het zink blijft dan een aardige koudebrug. Niet alleen omdat het bij de buurman bloot blijft, maar ook omdat het zink over de boegdelen heen gevouwen zit. Ook moet ik dan wel nog een gat maken in het isolatiemateriaal voor de afvoer. Maar een dun plaatje met grint is het onderzoeken waard.

Daarnaast is de vraag hoeveel ruimte ik heb. De loodgieter vertelde me dat 2cm al niet zou passen gezien het kozijn.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 15-09-2018 15:51 ]

• No Hands
  • Nu online
Ja dat zink geleid natuurlijk warmte heel erg goed, das wel een nadeel ja. Kun je niet gewoon bitumen doen en dan een mooi zinken daktrim? Zelfde uiterlijk. Leg je bij de buurman ook een plaatje isolatie neer.

• CurlyMo
No Hands schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:51:
Ja dat zink geleid natuurlijk warmte heel erg goed, das wel een nadeel ja. Kun je niet gewoon bitumen doen en dan een mooi zinken daktrim? Zelfde uiterlijk. Leg je bij de buurman ook een plaatje isolatie neer.
We zitten aan de buurman vast (letterlijk aan figuurlijk). We hebben het dus zo afgesproken, en die loodgieter komt komende vrijdag het geheel plaatsen. Ook omdat het maar 1m2 meter is, weet ik niet hoeveel zin het heeft om het allemaal anders aan te pakken. Hij zou aanvankelijk 2cm XPS onder het zin plaatsen aan de warme kant, maar daar was dus al geen ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos Verbouw
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-09 12:29
Mensen, heb weer een hoog geleerd, met name over de omgekeerd-dak methode. Zeer bedankt!
Pagina: 1