Laatste schifting nieuwe 49 inch tv (ca. 1000 euro)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:34
Ik ben op zoek naar een nieuwe 49 inch tv voor mijn vriendin en mijzelf. Zelf heb ik al het nodige uitgezocht en gelezen (o.a. op Rtings) maar ik blijf een twijfelkont. Wellicht heeft iemand hier toch nog wat inzichten die me kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een 49 inch televisie, gezien de toekomst in elk geval met 4K. 100hz lijkt mij een plus. We zitten op zo'n 2,75m van de tv dus 55 inch vinden we te groot. Dat is jammer want er valt een behoorlijk segment van de tv's af dan.

De huidige tv is nog een Panasonic Viera TX-32LX70 . Wij doen dus over het algemeen behoorlijk lang met een tv. Duurzaamheid is dan een dikke plus maar ik heb geen idee hoe dat zich verhoud tot de merken tegenwoordig.

Wat is je budget?
Ongeveer 1000 euro. Ik merk wel dat ik er steeds wat boven kom

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ouderwets tv kijken doen we enkel nog naar een woonprogramma of voetbal. We kijken veel meer naar streamingdiensten zoals Netflix en Ziggo HBO en er gaat ook nog wel eens ouderwets een DVD-tje in. Nu doen we dat via een Windows Kodi-box (Intel NUC) maar omdat deze geen Netflix 4K kan draaien zal dat ook veranderen. Dat kan wellicht via de smartfunctie van de tv maar die is wat mij betreft niet doorslaggevend voor de aankoop van de tv want die zal veel eerder outdated zijn dan de tv.

Alles is aangesloten op een Denon X1300W met (nu nog) twee losse boekenplankjes, een center en een klein subwoofertje. Die Denon blijft nog wel even dus het geluid van de tv doet niet ter zake :)

Meestal kijken we overigens 's avonds. De kamer is dan verlicht met sfeerverlichting.

Zoals gezegd kopen we een tv voor de lange termijn dus zaken als HDR,HDR10,Dolby Vision lijken me wel welkom. Passthrough van Dolby/DTS is wanneer we Ziggo kijken via de tv zelf ook nog wel een pré.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf kwam ik vooral op deze modellen:
pricewatch: LG 49SK8500PLA Zwart
pricewatch: Samsung QE49Q6F (2018) Zilver
pricewatch: Sony KD-49XF9005 Zwart

En mocht ik toch nog iets meer naar het budget kijken:
pricewatch: Sony KD-49XF8505 Zwart

De reviews spreken elkaar nogal tegen. Op de consumentenbond en de evenknie in België zijn ze helemaal weg van de LG en komen de Sony's er niet zo goed vanaf. Terwijl met name de 49XF9005 op buitenlandse websites weer hele goede kritieken krijgt.

De laatste Sony heeft voor nu echt de minste voorkeur. Het is een IPS zonder direct-led of FALD. De andere Sony heeft de duurste en zou met FALD en een VA-paneel het beste beeld moeten geven maar het is de vraag of die echt beter is dan de Samsung en de LG. VA-paneel betekent wel mindere kijkhoeken alhoewel ik dat in de Mediamarkt erg moeilijk vond om te beoordelen

Welke vragen heb je hier nog over?
Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Voor het budget van je 3e tv koop je wel een 55C7 OLED. Iets groter dan je aanvankelijk wil, maar met afstand beter dan je huidige opties.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Jorgen schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 09:37:
Voor het budget van je 3e tv koop je wel een 55C7 OLED. Iets groter dan je aanvankelijk wil, maar met afstand beter dan je huidige opties.
Het is ook wel een probleem dat veel tegenwoordig pas bij 55 inch begint. Maar dat vonden wij toch echt te groot in onze woonkamer.

De duurste Sony wilden we overigens in een aanbieding halen. Nu is dat met een OLED van vorig jaar wellicht ook mogelijk maar ik vraag me af wat dan de kwaliteit van zo'n budget OLED tv is.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Budget OLED's bestaan niet, maar het lijkt me dat je al deze tv's wel voor (wat) minder dan de prijzen in de pricewatch kan krijgen dus een beetje krom vergelijk met die C7.
Dan nog even snel twee opmerkingen: de XF85 49" heeft een VA paneel en de Samsung 49" is als het goed is een 50(60) Hz model (zoals dit jaar vlgns mij alle 49" Samsungs).

55" is tegenwoordig/ momenteel de meest efficiënte maat om te maken vandaar dat die ook het meest prijsgunstig zijn. Een 49" OLED zouden ze ook kunnen maken alleen zou die vrijwel evenveel kosten en dan is het nog maar de vraag of (genoeg) mensen dat willen betalen als er voor vrijwel dezelfde prijs een 55" beschikbaar is. Al zou je denken dat juist in Azië er ook vraag naar kleinere modellen zou zijn, in Japan heb je geloof ik niet eens Sony modellen boven de 65" ...

[ Voor 41% gewijzigd door apis29 op 15-09-2018 10:58 ]

• D-e-n
apis29 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:53:
Budget OLED's bestaan niet, maar het lijkt me dat je al deze tv's wel voor (wat) minder dan de prijzen in de pricewatch kan krijgen dus een beetje krom vergelijk met die C7.
Ik doelde met "budget" meer op de bouwkwaliteit. In hoeverre is er bij de goedkoopste OLED modellen beknibbeld op de prijs.
Dan nog even snel twee opmerkingen: de XF85 49" heeft een VA paneel en de Samsung 49" is als het goed is een 50(60) Hz model (zoals dit jaar vlgns mij alle 49" Samsungs).
Tnx. Ik twijfelde al. Het enige echte nadeel van het 49 model van de XF85 is dan nog de langzamere processor en edge-lit.

Als ik een beetje op specs zoek lijk je gelijk te krijgen voor de Samsungs. De Q7 uit 2017 heeft blijkbaar wel weer 100 Hz.

• apis29
  • Niet online
Blijft natuurlijk zo dat zelfs de goedkoopste OLED's in de lineup tot het premium segment behoren, misschien is de bouwkwaliteit iets minder dan de duurste OLED's maar het is op z'n minst vergelijkbaar met de duurste LCD's (van het desbetreffende merk). Iirc zijn de C7 en B7 precies hetzelfde op de voet na en is de B7 vrijwel hetzelfde als de SJ9500 qua bouw ...

[ Voor 23% gewijzigd door apis29 op 15-09-2018 12:35 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 18:49
Ik heb hier een Sony 49 inch 4k.. inmiddels nu bijna 2 jaar in bezit maar helemaal niet tevreden over Android.. dat zou ik persoonlijk afraden want het traag, onpraktisch en na elke update komt er wel weer een ander probleem op de proppen.. :(

TV zelf is prima met goed beeld...

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 15-09-2018 11:44 ]

• D-e-n
@apis29
Die C7 en B7 lijken me inderdaad prima tv's. Op dit moment zie ik daarvan overigens geen aanbiedingen die de de prijs voldoende laten zakken wat mij betreft. En dan laat ik de minder bekende shops even buiten beschouwing.

Sowieso denk ik ook niet dat de "wederhelft" erg veel zin heeft om de stap extra van 49 naar 55 inch te overwegen. Maar dat is weer een andere discussie :) Zelf vind ik 49 inch ook prima.

@ID-College
Tnx. Dat vreesde ik al een beetje. LG en Samsung doen dat waarschijnlijk beter en de Nvidia Shield overtreft elke Android TV ervaring op een Smart TV naar ik aanneem. Bij gelijke kwaliteit kan het voor mij de doorslag geven maar eigenlijk wil ik niet teveel kijken naar het smart gedeelte. Over drie jaar is dat sowieso weer outdated.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 18:49
Naja ander gesteld: mijn broertje heeft een Samsung en heb wel spijt dat ik die niet genomen heb.. Android is wel erg traag en met touch werkt gewoon vele malen beter dan een ouderwetse afstandsbediening met pijltjestoetsen..

Prima om het er niet vanaf te laten hangen, dat had ik namelijk ook. Achteraf zou ik het nu andersom doen want er is niets zo vervelend als een traag reagerende televisie..

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Hang voor de gein een stuk karton op eentje met de afmetingen van een 55inch. Je zult zien dat het reuze mee valt. Ik zit zelf op ong 4m en vind mn huidige 65" alweer te klein. Went erg snel!

En een budget OLED lijkt me nog altijd beter als een premium lcd als het je om de beeldkwaliteit gaat

• D-e-n

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:35

Tazzios

..

@D-e-n Gebruik dan ook dezelfde afbeelding een zwart vlak oogt veel imposanter tegen een lichte muur dan het strand

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Duidelijk toch? Gelijk voor 55 gaan als budget het toelaat :*)

Helemaal als je kan kiezen voor een OLED. Lees anders wat reviews tussen lcd vs oled. Succes!

• D-e-n
@Tazzios
Heb het inderdaad even gefikst :)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

apis29 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:53:

55" is tegenwoordig/ momenteel de meest efficiënte maat om te maken vandaar dat die ook het meest prijsgunstig zijn. Een 49" OLED zouden ze ook kunnen maken alleen zou die vrijwel evenveel kosten en dan is het nog maar de vraag of (genoeg) mensen dat willen betalen als er voor vrijwel dezelfde prijs een 55" beschikbaar is. Al zou je denken dat juist in Azië er ook vraag naar kleinere modellen zou zijn, in Japan heb je geloof ik niet eens Sony modellen boven de 65" ...
LG kan op dit moment enkel nog maar 55", 65" en 77" schermen maken. Pas in 2019 of later zullen we andere formaten gaan zien.
D-e-n schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:15:
[...]

Ik doelde met "budget" meer op de bouwkwaliteit. In hoeverre is er bij de goedkoopste OLED modellen beknibbeld op de prijs.

[...]

Tnx. Ik twijfelde al. Het enige echte nadeel van het 49 model van de XF85 is dan nog de langzamere processor en edge-lit.

Als ik een beetje op specs zoek lijk je gelijk te krijgen voor de Samsungs. De Q7 uit 2017 heeft blijkbaar wel weer 100 Hz.
Niet beknibbeld; in elk geval niet bij LG. Op 2 uitzonderingen na (B8 en een compleet ander typenummer uit 2017) zijn alle OLED's uit 2017 onderling en uit 2018 onderling technisch helemaal gelijk op het gebied van het scherm, de beeldmogelijkheden/beeldverwerking en de soc. Het enige verschil zit hem dan in het uiterlijk, de soort voet, wel of geen soundbar en het verdere soort speakers.
D-e-n schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:48:
@apis29
Die C7 en B7 lijken me inderdaad prima tv's. Op dit moment zie ik daarvan overigens geen aanbiedingen die de de prijs voldoende laten zakken wat mij betreft. En dan laat ik de minder bekende shops even buiten beschouwing.

Sowieso denk ik ook niet dat de "wederhelft" erg veel zin heeft om de stap extra van 49 naar 55 inch te overwegen. Maar dat is weer een andere discussie :) Zelf vind ik 49 inch ook prima.

@ID-College
Tnx. Dat vreesde ik al een beetje. LG en Samsung doen dat waarschijnlijk beter en de Nvidia Shield overtreft elke Android TV ervaring op een Smart TV naar ik aanneem. Bij gelijke kwaliteit kan het voor mij de doorslag geven maar eigenlijk wil ik niet teveel kijken naar het smart gedeelte. Over drie jaar is dat sowieso weer outdated.
Als je in het [Zero Tolerance]\[Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2 kijkt, zie je dat je incl. cashback een 55C7 al voor rond de € 1200 hebt en een C8 voor rond de € 1400.

Nee hoor, ik wil je echt niet perse overhalen om een 55" OLED aan te schaffen, maar 55" went snel (ik ben ook van 32" naar 55" gegaan) en de prijs van de C7 is nu relatief gunstig in verhouding met de modellen die jij hebt opgenoemd in de startpost. Als je echt niet voor een 55" OLED wilt gaan, is dat natuurlijk helemaal aan jou. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Jorgen op 15-09-2018 14:39 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• D-e-n
@Jorgen
Eerlijk: ik zou een 55 inch nog wel overwegen maar ik denk dat mijn vriendin dat niet doet. Zelf had ze waarschijnlijk een 43 inch gehaald :)

De C7 heeft zoals ik het op de site van LG zie overigens geen cashback dus die prijs van 1200e zie ik niet.

Als het om een 49 inch gaat lijkt de XF90 van Sony nog steeds het beste Bij Samsung vraag ik me af of je wellicht niet beter af bent met de Q7 uit 2017 (120 Hz) dan de hier door mij genoemde Q6 (60 Hz)

• apis29
  • Niet online
Jorgen schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:30:
[...]

LG kan op dit moment enkel nog maar 55", 65" en 77" schermen maken. Pas in 2019 of later zullen we andere formaten gaan zien.
Dat heb ik hier zelf nog gemeld ja dus daar was ik van op de hoogte ;) . Heb ook het vervolg erop gepost dat er eerst nog gekeken zou worden of ze uberhaupt een onderzoek naar de vraag ernaar zouden opstarten voor Europa en daarna pas eventueel aan de productie ervan gaan denken. Ze hadden het ondertussen allang kunnen doen technisch gesproken, daar zijn heus geen nieuwe fabrieken voor nodig. Iirc worden de grotere maten in het vervolg in de nieuwe fabrieken gedaan en een eventuele kleinere in de huidige. Het is eerder een capaciteitsprobleem dan technisch ...
...most OLED manufacturing is currently based around the older G8.5 fabrication system, which uses smaller sheets of glass optimized for 49- and 55-inch screen sizes.
https://www.forbes.com/si...ims-analyst/#87edbaf76804

[ Voor 15% gewijzigd door apis29 op 15-09-2018 17:56 ]

• D-e-n
Dank allen! We gaan toch voor een 49 inch, dat is echt een prima formaat voor onze tv-hoek.

Ik heb getwijfeld over het trage smart gedeelte van Sony maar uiteindelijk draait het om het beeld en ook mijn vriendin vond dat in de winkel mooier dan dat van de Samsung Q6 die er stond.

En anders kan een Apple tv of Nvidia shield er ook nog wel af ;)

• apis29
  • Niet online
Tazzios schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 13:26:
@D-e-n Gebruik dan ook dezelfde afbeelding een zwart vlak oogt veel imposanter tegen een lichte muur dan het strand
Hij staat toch ook niet 24/7 aan dus hoet het eruit ziet als ie uit is maakt toch ook wel wat uit evenals hoeveel ruimte er nog omheen is (zo niet te zien). Kan ook nog aan een zilver kleurtje denken (XF8577)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 21:25
ID-College schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:44:
Ik heb hier een Sony 49 inch 4k.. inmiddels nu bijna 2 jaar in bezit maar helemaal niet tevreden over Sony's Android.. dat zou ik persoonlijk afraden want het traag, onpraktisch en na elke update komt er wel weer een ander probleem op de proppen.. :(

FTFY. Ik ben afgelopen jaar van Sony's Android TV platform naar Philips Android TV platform gegaan en die laatste is echt 100x beter dan Sony. Bijvoorbeeld geen reclame's in de menu's, geen rare reboots of opstartmomenten en zaken zoals tv pauzeren die gewoon werken.

Echter kom je bij die TV's ook niet echt uit bij 49" modellen OLED. Wel bij LCD, maar dat gaat dan waarschijnlijk weer over jouw budget heen mbt de hogere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:39
D-e-n schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:07:
Dank allen! We gaan toch voor een 49 inch, dat is echt een prima formaat voor onze tv-hoek.
Wedden dat je die 49" na een weekje al niet meer groot vind en je dan heimelijk toch liever een 55" had gekocht?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Vulcan750 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:24:
[...]

Wedden dat je die 49" na een weekje al niet meer groot vind en je dan heimelijk toch liever een 55" had gekocht?
Wie weet als hij de 55" gekocht had was die wel te groot. Dat weet je pas als je de televee heb staan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 09:21
ID-College schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:44:
Ik heb hier een Sony 49 inch 4k.. inmiddels nu bijna 2 jaar in bezit maar helemaal niet tevreden over Android.. dat zou ik persoonlijk afraden want het traag, onpraktisch en na elke update komt er wel weer een ander probleem op de proppen.. :(
Echt? ik ben nog nooit zo blij geweest met een Android smart gedeelte als nu. Voorheen altijd de merk specifieke smart gedeeltes gehad en die waren binnen 2 jaar niet meer te gebruiken en geen update.
alex3305 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:49:
FTFY. Ik ben afgelopen jaar van Sony's Android TV platform naar Philips Android TV platform gegaan en die laatste is echt 100x beter dan Sony. Bijvoorbeeld geen reclame's in de menu's, geen rare reboots of opstartmomenten en zaken zoals tv pauzeren die gewoon werken.
Dat bedoel ik, precies zelfde ervaringen hier.

Misschien niets voor je maar kijk eens naar de philips-50pus6503 die al te krijgen is 550 euro en dan heb je ook een top TV, niet de nieuwste maar wel een goede. Ik heb deze in mijn slaapkamer en was verrast door de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Voor alle volledigheid. We hebben dus inmiddels gekozen voor de Sony 49XF9005. Morgen komt de tv binnen en ik ben erg benieuwd.

Android TV heeft bij de keuze geen rol gespeeld uiteindelijk. Ik verwacht uiteindelijk langer met een tv te doen dan het smart gedeelte up to date blijft. Wellicht valt het mee en kunnen we het goed gebruiken. Anders speur ik sowieso al naar een alternatief voor mijn huidige intel NUC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:02
Dank iedereen voor het adviseren. Zelfs situatie als TS. Partner had liever een 43”, maar de frames van die formaten ogen ook goedkoop en dat wil je niet.
Uiteindeljk tegen de LG 49sk8500 aangelopen op looks. Voor mij stond LG al boven aan vanwege de goed werkende WebOS en het ontbreken van Andriod samen met goede reviews.

Iets duurder dan ik wou uitgeven, maar anders werd het een budget 43” modelletje.
Vorige TV hing 8 jaar..

American Express vraagbaak

Pagina: 1