[Breedband Helmond] Vrijgeven VLAN info bij wet verboden???

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Topicstarter
Sinds kort hebben kennisen van mij glasvezel van Breedband Helmond.

Deze apparatuur heeft op de router gescheiden internet en IPTV poorten.
TV kijken is met een Arris box, https://www.breedbandhelm...evisie/tv-opties/mediabox
Netwerk router is deze box: https://www.breedbandhelm...rnet/service/gratis-modem

In deze handleiding zie je hoe eea is aangesloten: https://www.breedbandhelm...allatie%20handleiding.pdf

Ik wilde één internet en IPTV poort via een managed switch over 1 kabel (Devolo powerline) naar de andere kant van het gebouw leiden, waar een managed switch deze twee signalen weer splitst voor internet en TV.

Nu krijg ik van de helpdesk te horen dat het vrijgeven van de VLAN informatie wettelijk verboden is, privacy en beveiliging werden daarbij genoemd. Op het vrijgeven staan flinke boetes volgens hun.

Klopt dit? Want ik heb hier nog nooit van gehoord!

Betekent dus of zelf achter de VLAN's komen, of toch meerdere kabels gaan trekken op de een of andere manier.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-05 23:34
Haha, wat een onzin! Niet intrappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:30
Je hebt een NTU waar de glasvezel in gaat en waar een FTU op zit geklikt (die er RJ45 van maakt?) denk ik?
Mogelijk kun je daar iets tussen hangen om te sniffen welke VLANs gebruikt worden.

Statement lijkt mij overigens ook onzin, van alle grote providers die ook glasvezel aanbieden (KPN, Telfort, T-Mobile, Vodafone) is deze informatie ook gewoon bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Topicstarter
Het gaat om deze config:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/160c2o7.png

Zo had de KPN het vroeger ook dacht ik. Nu kun je gelukkig bij hun alles over 1 kabel gooien.

Er worden nu tijdelijk twee 40m lange ethernet kabels gelegd zodat er in ieder geval internet en tv is.

De helpdesk kon me niet doorverwijzen naar het wetsartikel waar dit verbod en de bijbehorende boete in staan beschreven, maar bleven dus bij hun standpunt: je krijgt die VLAN informatie niet!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluffy1
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Komt de traffic op poorten 1 t/m 4 niet gewoon untagged buiten?
In dat geval, managed switch op poortje 1 en 3 steken en VLANs tagged op kabeltje zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat jij binnenshuis met VLANs doet staat los van de VLANs op de glasvezel. Maak op je switches twee poorten met aparte VLANs (untagged) en sluit er een aan op een TV poort en een op een Internet poort en een poort met beide VLANs getagd om je switches met elkaar verbinden.

De VLAN nummers maken niet uit.

[edit]
Wat fluffy1 zegt dus..

[ Voor 11% gewijzigd door Bigs op 14-09-2018 12:58 . Reden: Spuit 11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:22
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:58:
Statement lijkt mij overigens ook onzin, van alle grote providers die ook glasvezel aanbieden (KPN, Telfort, T-Mobile, Vodafone) is deze informatie ook gewoon bekend.
Integendeel, ze moeten het zelfs bekend maken volgens het Besluit Eindapparaten. Al zijn we volgens mij nog in afwachting van een beleidsnotite van de ACM voordat men er werkelijk iets aan zal gaan doen.

Zie ook: Vrije router keuze - hulp van je provider obv besluit ACM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hades-2006
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-04 11:03
Beste Mars Warrior, ik werk zelf bij deze provider en het is idd geen policy om aan klanten uit te leggen hoe ons netwerk intern functioneert en dat hoeft ook niet voor wat je wil bewerkstelligen.

We gebruiken inderdaad verschillende vlans voor de verschillende diensten.
Deze diensten komen access uit een Genexis CPE. Het enige wat je hoeft te doen is poort 1 of 2 te verbinden op een switch; laten we zeggen naar je eigen switch op interface Gi1
en poort 3 of 4 naar bijv Gi2.

Gi1 geef je op je eigen switch een access vlan; bijv access vlan 5 en Gi2 geeft je op je eigen switch een ander access vlan; bijv Vlan 6. Deze 2 vlans zet je tagged op de poort die naar je andere switch gaat bijv gi10

Gi10 heeft dan dus 2 vlans in trunk mode, Trunked vlan 5 + 6.
Op de 2e switch herhaal je het exact hetzelfde kunstje en je hebt de 2 diensten gescheiden over 1 kabel naar je 2e switch.

Waar je wel op moet letten is dat je Spanning Tree juist configureerd (of uitschakeld) anders heb je grote kans dat je switch een loop ziet en 1 van de 2 poorten uitschakeld. De (standaard) spanning tree BPDU's kijken niet naar vlans. Dus je moet Per vlan spanning tree gebruiken (PVST) of de bpdu's weg filteren.

ps; je kunt ook je eigen router gebruiken als dat wenselijk is; Wij plaatsen dan de NTU in bridged mode en kun je daaraan je eigen apparatuur koppelen.

[ Voor 8% gewijzigd door hades-2006 op 14-09-2018 13:51 ]

Pagina: 1