Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas32
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo mede Tweakers,

Ik heb de opdracht gekregen om in de nieuwe woning van mijn ouders te zorgen voor een complete wifi dekking. Mijn oog is hierbij op de TP-Link Deco M9 Plus gevallen. Nu kan ik een redelijk netwerk aanleggen maar heb ik nog geen ervaring met Mesh wifi systemen.

De situatie is als volgt: Het internet komt binnen via de Ziggo modem (in bridge mode) en gaat dan naar de Netgear R7000 die zij al hebben, deze fungeert als hoofd router. Vanuit hier lopen twee UTP kabels naar de 1e en 2e verdieping. Het huis is wat ouder waardoor het wifi signaal van de Netgear niet voldoende is om alles te bereiken, vandaar het Mesh systeem. Mijn idee is om de TP-Link Deco M9 Plus als access points in te stellen om zo het netwerk te vergroten ipv een apart netwerk op te zetten.

Nu zijn mijn vragen als volgt:
De TP-Link Deco M9 Plus hebben 2 LAN poorten per node, is het beter om de node op elke verdieping met de UTP kabel te verbinden en de andere poort als door lus gebruiken naar de PC/Server/switch? Zodat elke node de verbinding zelf het internet via de kabel krijgt dus zeg maar, of doet dit af aan het Mesh systeem?

Is het aan te raden de wifi van de Netgear aan te houden of dit over te laten nemen door de TP-Link Deco M9 Plus (eventueel door een node op de begane grond)?

Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
TP-Link Deco M9 Plus
Netgear R7000

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Is een vraag voor de installatie begint.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-04 16:42
Niet beginnen aan mesh netwerken.
Zijn bijzonder duur en eigenlijk niets anders dan repeaters.
Is puur een marketing verhaal.
En als je ze instelt als accesspoint betaal je al helemaal veel geld voor iets dat je niet gebruikt.

Als er al UTP kabels liggen gewoon een of twee accesspoint kopen en aan sluiten op die kabels.
Ik zou zeggen koop er eerst een en plaats die op de tweede verdieping, heel goede kans dat je samen met die Netgear dan voldoende dekking hebt voor het hele huis.
Is dat niet het geval dan kun je er altijd eentje bij kopen en op de eerste verdieping plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:37
Mesh klinkt leuk maar de dekking is vaak beperkter dan een goede ap met kabel. Als je ze toch al als ap wilt instellen koop dan een ap van ubiquiti ofzo.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens. Zo'n mesh set biedt toegevoegde waarde als je geen kabels beschikbaar hebt en je muren en vloeren dempen niet teveel. Als je wel kabels beschikbaar hebt is een mesh-set gewoon onnodig duur aangezien je de mesh-functionaliteit ervan niet nodig hebt.

Als je het in een keer goed wilt doen, gewoon een set matched AP's kopen, met centraal web-based beheer als je het makkelijk wilt maken. Ubiquiti's UniFi reeks is al genoemd, maar TP-Link heeft zelf ook dergelijke AP's die betere prestaties kunnen leveren dan mesh-meuk voor een lagere prijs. Gewoon per verdieping een AP aansluiten op de aanwezige netwerkkabels. Zet WiFi uit op de R7000 of haal dat ding er geheel tussenuit: je wilt alle WiFi APs van zelfde type (of iig zelfde reeks) hebben om centraal beheer en goede handovers mogelijk te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

Weinig antwoorden op de vraag... :?

Kijk hier eens voor meer algemene info:
productreview: TP-Link Deco M9 Plus (3-pack) review door pclinde

Zelf ben ik van de Deco M5 naar de M9 gegaan vanwege de extra backhaul functionaliteit.
Kabels trekken was geen optie en bedieningsgemak vind ik ook wel belangrijk.

Aangezien het gaat om je ouders huis is dat laatste waarschijnlijk al een reden om voor een low profile app gemak te kiezen.

Mijn ervaringen zijn goed.
Voor een juiste plaatsing heb ik de app Wi-Fi Sweetspots gebruikt.
http://www.apppicker.com/...iFi-SweetSpots-app-review

Even een beetje rondlopen en de Setup aanpassen.

Succes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is hier geen helpdesk he... we denken met je mee, wat ook kan betekenen dat je ander advies krijgt dan een letterlijke antwoord op exact de vraag die je stelt. Bij bestaande bedrade aansluitingen is mesh weggegooid geld (en je moet kloten met een app waar je ook nog een account voor moet aanmaken, 'gemak' is ook ver te zoeken), vandaar eensluidend advies dat niet te doen.

Na 4 maanden zal TS sowieso ofwel zelf een oplossing gevonden hebben danwel ons advies gevolgd hebben en iets anders gekozen hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo001
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-04 16:24
Ik kan geen algemeen topic op Mesh netwerken of de M9 Plus vinden, dus ik plaats hier maar mijn vraag.

Ik heb een 500/500 glasvezel abonnement van Budgetenergie met een xperiabox V10. Daarvan heb ik de wifi uitgezet want ik het een Netgear Nighthawk AX4 router. Nu heb ik vandaag een set van 3 Deco M9 Plus mesh nodes aangesloten. deze heb ik in AP mode achter de router gezet. Ik heb deze dezelfde SSID en wachtwoord gegeven.

Is dit de optimale manier van installatie? Of kan ik beter de router er tussenuit halen en de Deco in router Mode gebruiken?

Over een paar weken ga ik over op KPN, en ik krijg dan de nieuwe KPN Box 12.

[ Voor 10% gewijzigd door ivo001 op 08-12-2020 15:38 ]

Pagina: 1