WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Het heeft een automatische ontluchter is mij verteld.3_s schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:57:
Is het systeem voldoende ontlucht?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Heeft de verdeler een eigen pomp?
Je moet wrs nog per groep de flow regelen. (elke groep kan apart afgeknepen worden, de stelknop zit meestal achter een dopje).
Heb je een foto van de verdeler(s)
[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 14-09-2018 11:06 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Wat je nodig hebt is het inregelplan. Ze hebben bij het berekenen van je systeem (voor aanleg) het aantal liters per minuut bepaald (per vloerverwarming lus). Dit moet je opvragen als je het niet bij oplevering hebt gekregen. Met een flowmeter kun je dan met alle groepen dicht beginnen, één groep open en instellen, tweede groep erbij (dus 1 + 2) heeft een volgend totaal, totdat je de gehele installatie open hebt staan en ongeveer op de totale berekende stroming uitkomt.
Je kunt hiervoor ook een partij inhuren om dit te doen (denk aan 100-200 euro) maar ik heb het destijds als servicemelding na oplevering geregeld gekregen.
[ Voor 16% gewijzigd door AtomicWing op 14-09-2018 11:09 ]
"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)
Flowmeter heb ik er helaas niet op zitten....
Een pomp heb ik nog niet ontdekt. Ik mag even de handleiding gaan lezen denk ik. Er is maar 1 temperatuur afgezet op de verdeler. Dus het lijkt mij de aanvoer naar de verdeler toe.
Foto kijk ik of ik die kan vinden
Verdeler woonkamer
Verdeler zolder
Temp op verdeler zolder
[ Voor 34% gewijzigd door gr8-jen op 14-09-2018 11:31 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:02 ]
Dan mocht ik 20k bijbetalen. Hebben we even laten zittenDeleon78 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:28:
@gr8-jen @Tens
Als je een warmtepomp hebt, heb je in principe geen verdelers met pomp.
Misschien staan die van beneden niet helemaal open?
(normaal heb je zo'n verdeler per verdieping)
Hoe hoog staat de aanvoer temperatuur ingesteld voor de beneden verdieping?
Dus op de verdeler die beneden aan de muur hangt.
Als deze op 30 graden staat ingesteld dan laat deze alleen water door wat 30 graden is.
Water verliest in de vloer relatief snel zijn warmte, omdat er veel meters gemaakt moet worden.
Kan je de temperatuur eens opmeten van de buis die bij de groep van het raam hoort? (welke je noemde in je OP)
Wat voor vloer heb je liggen? PVC, tegels, hout of wellicht laminaat?
Net als 3_s hierboven aangeeeft probeer eens de met de witte knoppen te spelen.
Oh en probeer bij de verdeler van de woonkamer (bovenste foto) het ontluchtingsnippeltje op te draaien bij de R
https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd
Hmm blijkbaar moeten 1 en 2 voor de eerste verdieping helemaal open staan. 3 op standje 6. 1 is voor keuken en hal. 2 voor midden woonkamer 3 voor bij het raam.
Gaan die witte dingen met klikjes of moet het eerst dicht gedraaid en dan schatten wat 6 is. ( hoeveel standen is dan open ? 7, 8 of een ander?)
Ik wel.Deleon78 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:28:
@gr8-jen @Tens
Als je een warmtepomp hebt, heb je in principe geen verdelers met pomp.
Ik ken deze niet, maar vaak is het een beetje trial en error. Ik zou eerst de groepen boven iets meer afknijpen, dan krijg je vanzelf beneden meer water.gr8-jen schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:02:
Bij ons 1 op zolder voor 2 verdiepingen
Hmm blijkbaar moeten 1 en 2 voor de eerste verdieping helemaal open staan. 3 op standje 6. 1 is voor keuken en hal. 2 voor midden woonkamer 3 voor bij het raam.
Gaan die witte dingen met klikjes of moet het eerst dicht gedraaid en dan schatten wat 6 is. ( hoeveel standen is dan open ? 7, 8 of een ander?)
[ Voor 58% gewijzigd door Tens op 14-09-2018 12:11 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:02 ]
Ik denk niet dat ik een hoofdknop heb bij de verdeler.
Ik heb ooit twee digitale thermometers met voelspriet gekocht dus dan kan ik deze op 2 nog te ontdekken logische plekken bevestigen.
Ik zal kijken of ontluchten helpt.
Misschien kan ik dan ook de pomp ontdekken. Vanavond nog handleiding kezen. Dit is gelezen en die pomp zit dus blijkbaar in de cv. geen idee of ik die nog moet aanpassen. ik weet alleen de ltr/h volgens mij moet je meer weten om de instelling te bepalen.
Beneden komt over een paar weken gietvloer en andere verdiepingen ooit pvc. Dit wegens vloerverwarming.
[ Voor 16% gewijzigd door gr8-jen op 14-09-2018 20:11 ]
Ik zag al de temp van het water iets omhooggaan en vanmiddag controleren of het gelijk is. Beneden is er trouwens een flowmeter dus misschien kan ik daar nog iets mee.
Vanmi