servo om draaiknop te verzetten met arduino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 12:57
M'n installatie van m'n warmtepomp heeft een meerpolige schakelaar om over te schakelen tussen verwarmen en koelen. Deze knop schakelt eigenlijk tussen het verwarm- en koelsignaal van de thermostaat en verbind de gewenste door met de pompen (voor 3 circuits tegelijk).
De schakelaar is dus gelijkaardig aan deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.technischeunie.nl/images/artikel/281790.gif maar dan met 2 standen en 3 circuits.

Ik wil deze graag automatiseren, maar zonder deze knop te vervangen door 3 relais (ifv de garantie)
Is er een mogelijkheid om een soort servo op deze knop te zetten om hem te verzetten? via google kwam ik niet echt verder en de meeste servo's hebben maar een zeer beperkte kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 17:57

Rmg

https://hobbyking.com/nl_...o-32-4kg-0-16sec-73g.html

https://hobbyking.com/nl_...vo-62kg-0-13sec-200g.html

High torque servo's zat. je zou ook nog een DC motor met versnellingsbak er op kunnen pakken.

Of een stappenmotor: https://www.ebay.com/itm/...tor-DIY-CNC-/231401328489

[ Voor 17% gewijzigd door Rmg op 14-09-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Promy
Die meer krachtige servo's kende ik niet (meer chinees speelgoed die ik liggen had :P ). Heb er eens wat krachtigere besteld, maar we moeten zeker zijn dat we die knop ook niet kapot draaien :X

• memphis

memphis

Je hebt wel een flinke voeding nodig bij zo'n servo, zeker met zo'n zware schakelaar kan de stroom tot een paar ampere oplopen. Verstandig is ook om na het schakelen de servo spanningsloos te maken of wat bij sonnige servo's ook werkt de PPM puls te stoppen. Met de puls er steeds op zal de servo positie willen behouden, staat er dan nog een beetje veerkracht van de schakelaar erop zal de servo een hoop stroom blijven trekken en kan daarbij gaan brommen of piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:00

ThaHandy

Discovery Channel

Je kan ook kijken naar een Actuator met een bistable mechanism(voorbeeld van Wintergatan) om zo het "handwerk" te simuleren?
De actuator is dan alleen om de bistable mechanism over z'n middenpunt te drukken en is het een kwestie van polariteit omwisselen van de actuator om de schakelaar om te zetten van de ene kant naar de andere kant.

[ Voor 8% gewijzigd door ThaHandy op 18-09-2018 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Die hebben we al: die zit in de schakelaar.
Wat rest is een actuator met een slipkoppeling, zodat je wel genoeg kracht hebt om de schakelaar om te zetten, maar niet met volle kracht aan de schakelaar staat te hengsten als de knop om is.
Waar heb ik zoiets eerder gezien... Oh ja, bij een centrale portiervergrendeling!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0Le5EZd.png

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Maar die doen geen 3 standen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Promy schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:39:
De schakelaar is dus gelijkaardig aan deze:
[Afbeelding] maar dan met 2 standen en 3 circuits.
Begrijpend lezen. Het blijft moeilijk...

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Je kan ook gewoon "moment" gebruiken, beetje zelfde principe als het kantelpunt van een wip verplaatsen, door deze uit het midden te plaatsen heeft 1 kant "meer" kracht nodig en de andere kant "minder"
Als je nu de schakelaar inklemt tussen 2 hoekprofielen van 50cm dan hoef je aan het andere eind veel minder kracht te zetten om te "schakelen..". als je zorgt dat je tapdraad in de schakelrichting kan draaien .. dan heb je geen sterke motor nodig.
Met magneetje en magneetswitch(reed-switch) kan je "aan/uit" bepalen ..
En via stateless button's (geen aan of uit .. maar "ingedrukt") maakt het geen moer uit of je de fysieke schakelaar, web pagina of gsm een schakelmoment wilt hebben.

Afgezien dus dat het "kan" is er niet 1 a 2 schakelmomenten per jaar ? (ik vraag het me serieus af) .. is het niet gewoon handiger dit handmatig te doen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Morgen komen er wat sterkere servo's aan met de post. Ga proberen met de zwakste en een mechanische eindstop inbouwen zodat hij hem niet kapot kan drukken.

@vso: tot nu toe gebruikte ik de overschakeling inderdaad maar 1 a 2 keer per jaar, omdat ik de warmtepomp niet kon forceren om onmiddelijk over te gaan in koelstand (zat gemiddelde temperatuur achter die 3 uur achterloopt). Nu ik dit gevonden heb kan ik ook als het niet een week aan een stuk nodig is de koeling aan uit zetten (met ons belgisch weer wel handig :) ) Dan moeten de pompen volgen natuurlijk in de juiste stand anders pompt hij het warme water rond als koeling of koud water als hij wil verwarmen, vandaar deze knop. (al is het misschien ook wel een beetje voor "als het kan om de diy domotica uit te breiden" ;) )
Pagina: 1