Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk verbeteren dmv. Unifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0x44
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Hallo Tweakers! Een voor jullie waarschijnlijk eenvoudige vraag:

Ik heb momenteel:
1. een Ziggo modem/router in de kelder, waarvan de Wifi uit staat (abo = 200mbit down/20 mbit up.)
2. Een Apple Airport Extreme op de begane grond (UTP kabel vanuit de router in de kelder naar de begane grond.)

Nu heb ik slecht bereik in het achterste deel van de begane grond, en tevens slecht bereik op de 3e etage (huis heeft 3 etages.)

Ik overweeg nu een Wifi Mesh oplossing van Ubiquity, met 2 extra "access points":
1 op de begane grond in het achterste deel waar het bereik slecht is (deze moet draadloos zijn hier kan ik geen UTP kabel trekken), en 1 op de 2e etage (hier is wel een UTP kabel beschikbaar.)

Mijn vraag is:
- Welke apparaten van Ubiquity zijn hiervoor het beste?
- Is zo'n oplossing te gebruiken in combinatie met de Airport Extreme, of moet deze dan sowieso vervangen worden?

Gewoon gemiddelde bandbreedte nodig (wat Nexflix enzo), en het is maar voor 2 personen, nooit meer dan 10 apparaten (telefoon, iPad, laptop, Sonos muziek).

Alle advies is welkom...
Dank!

Alle reacties

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:29
0x44 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:07:
Hallo Tweakers! Een voor jullie waarschijnlijk eenvoudige vraag:

Ik heb momenteel:
1. een Ziggo modem/router in de kelder, waarvan de Wifi uit staat (abo = 200mbit down/20 mbit up.)
2. Een Apple Airport Extreme op de begane grond (UTP kabel vanuit de router in de kelder naar de begane grond.)

Nu heb ik slecht bereik in het achterste deel van de begane grond, en tevens slecht bereik op de 3e etage (huis heeft 3 etages.)

Ik overweeg nu een Wifi Mesh oplossing van Ubiquity, met 2 extra "access points":
1 op de begane grond in het achterste deel waar het bereik slecht is (deze moet draadloos zijn hier kan ik geen UTP kabel trekken), en 1 op de 2e etage (hier is wel een UTP kabel beschikbaar.)

Mijn vraag is:
- Welke apparaten van Ubiquity zijn hiervoor het beste?
- Is zo'n oplossing te gebruiken in combinatie met de Airport Extreme, of moet deze dan sowieso vervangen worden?

Gewoon gemiddelde bandbreedte nodig (wat Nexflix enzo), en het is maar voor 2 personen, nooit meer dan 10 apparaten (telefoon, iPad, laptop, Sonos muziek).

Alle advies is welkom...
Dank!
Hallo 0x44

Je vraagt om advies, maar iedereen zal een andere geven. Ik kan niet in jouw portomonee kijken, maar ik zal eerst eens verder in dit forum terug bladeren, en desnoods de startpost even doorlezen met de nodige video's.

Ik zal zeggen, alles van Ubiquiti, dus die airport er uit, Ziggo modem in bridge mode, USG er achter, 8 ports POE switchje, en 2 of 3 AP AC lite om binnen de Wifi dekkend te maken. Een Cloudkey (V2) voor de controller (of op een VM/NAS/cloud installatie), en je raakt vanzelf verslaafd aan het Ubiquiti virus. Mesh (draadloos repeater AP) is eigenlijk niet de oplossing die je wilt.

Maar zoals ik hier al aangeef, bekijk eerst ff de video's. En bekijk eerst goed wat er nog meer mogelijk is met extra UTP bekabeling (buitenom of zo).

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
@ardvark99 hierboven hint er ook al op, maar toch even expliciet:

1. Bekabeld is altijd beter dan mesh, denk eens na of er geen creatieve oplossing is voor een kabel (loze leidingen, buitenom, kruipruimtes, achter plinten, etc.).
2. Je geeft aan voor een Ubiquity oplossing te willen gaan. Als dat inderdaad je wens is, en je budget niet beperkt is, go for it. De oplossing is hierboven gegeven. Maar als je eigenlijk alleen betere WiFi dekking wil ("maar 2 personen, gemiddeld bandbreedte"), zijn er genoeg andere oplossing (andere merken, combineren met huidige apparatuur, etc.) die veel goedkoper zullen zijn. Vereist misschien net iets meer goed instellen in het begin, maar werkt daarna net zo goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-09-2018 09:40 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@0x44 ik heb je topic even afgesplitst vanaf het ervaringen topic, aangezien aankoopadvies daar offtopic is.

Verder is het handig als je wat meer informatie geeft over de grootte van je huis, plekken waar je het op kan / wil hangen e.d.