X-fire optische uitgang ruist.

Pagina: 1
Acties:

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 12:42

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Topicstarter
Probleem: Ik heb een terratec x-fire. Daarvan gebruik ik de optische uitgang, om naar mijn stereoset te gaan.

Maar als ik de versterker heel hard zet, en niets afspeel, dan hoor ik constant een ruis, met zo nu en dan piepjes. Als ik de verbindings kabel eruit trek houdt het op. Het ligt dus aan de kant van de pc. Met muziek aan is de ruis ook hoorbaar, dat is dus niet goed.

Om even te vermelden: Ik gebruik geen optische kabel, maar gewoon coax: Dit gebruikt hetzelfde (s/pdif) formaat.
Dus heb ik bij de led van de uitgang even een beetje gesoldeerd, en het werkt :)
Dit is naar mijn mening onmogelijk de oorzaak van de ruis, waarschijnlijk zit het in de hardware.

De ruis begint zodra mijn versterker het digitale signaal ontdekt (Win2k boot scherpje als er 15 blokjes geladen zijn :) )
Het ligt dus ook niet aan winamp ofzo, want daarvan is dag (nog) geen spake.

Het signaal bevat dus informatie met ruis.

Wie kent dit probleem, is het op te lossen of ben ik een }:O-neuker :?

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Klinkt wazig...

Ik had met mijn oude winamp install erg veel last van Jitter. Maar dat is met een frisse install helemaal verholpen.

heb je in je terratec control panel al eens met die 50/150uS instellingen lopen spelen? Bij mij ging de jitter weg, als ik die aanzette, maar kwam weer net zo hard terug bij het volgende nummer :(.

Nu is het na een frisse install weer helemaal goed :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
1 woord: Randaarde.

Ik dacht even van niet, maar je gebruikt coax, dus dan weer wel. En zelf een kabel maken en dan verbaasd zijn van de storing: beetje megalomaan ? Zo goed heb je het vast niet afgeschermd.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Topicstarter
Op donderdag 19 juli 2001 14:41 schreef VlasBaard het volgende:

Ik dacht even van niet, maar je gebruikt coax, dus dan weer wel.
Nop, door de coax gaat een digitaal signaal, dus niet.
Als ik het analoog doe (gewone 3-aderige kabel) dan is de ruis veel meer (afstand is dan ook 7 meter ofzo.)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 19 juli 2001 14:41 schreef VlasBaard het volgende:

Ik dacht even van niet, maar je gebruikt coax, dus dan weer wel. En zelf een kabel maken en dan verbaasd zijn van de storing: beetje megalomaan ? Zo goed heb je het vast niet afgeschermd.
Piepjes door randaarde? Mijn jitter had ik zelf ook als "piepjes" kunnen omschrijven...

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 20:41
vergeet niet dat een PC een enorme bron van storing voor geluid is, zelfs voor de digitale IO. Door de geschakelde voedingen in PC's en de vele hoogfrequente hardware is het bijna onmogelijk om een ruisvrije overdracht te krijgen. Ergens in je systeem ontstaat die ruis. De DSP op de geluidskaart kan de veroorzaker zijn. Heb je de sample rate al eens aangepast of kan dat niet met die kaart? Hoe heb je die optische uitgang gemod zodat je coax gebruikt? zit er een gewone standaard TOTX transmitter op? Het kan ook aan het signaal niveau liggen.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Op donderdag 19 juli 2001 14:45 schreef B2000.5 het volgende:
Nop, door de coax gaat een digitaal signaal, dus niet.
Ja nou en ? Als ik mijn computer niet aard hoor ik zelfs als het geluid niet op de computer staat maar op de cd speler de bekende 50Hz. Ground hoort ground te zijn, zoniet dan krijg je storing. (Kwam overigens door het feit dat de randaarde van de tv-kabel niet hetzelfde was als die van het stopcontact.. als ik de tv-kabel lostrok waren ook alle problemen weg.)

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:09
Terratec zegt zelf dat je geen wonderen moet verwachten van digitale verbindingen. Ik denk dat het bij jouw ruime 7 meter gewoon een beetje ruis bij moet zitten.
De afstand is te groot....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Topicstarter
Op donderdag 19 juli 2001 14:47 schreef golfdiesel het volgende:
vergeet niet dat een PC een enorme bron van storing voor geluid is, zelfs voor de digitale IO. Door de geschakelde voedingen in PC's en de vele hoogfrequente hardware is het bijna onmogelijk om een ruisvrije overdracht te krijgen. Ergens in je systeem ontstaat die ruis. De DSP op de geluidskaart kan de veroorzaker zijn. Heb je de sample rate al eens aangepast of kan dat niet met die kaart? Hoe heb je die optische uitgang gemod zodat je coax gebruikt? zit er een gewone standaard TOTX transmitter op? Het kan ook aan het signaal niveau liggen.
-samplerate kan niet aangepast worden.

-gewoon + en - van optische uitgangs-led rechtsteeks naar de dig. in van de versterker. Ook over 7 meter maar dat is het probleem vast niet.

-Wat bedoel je met signaal niveau?
Die kan de bitjes toch niet zo veranderen dat er standaard ruis en een piepje van ong 15000 Hz in het signaal komt?

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Topicstarter
Op donderdag 19 juli 2001 14:55 schreef GarBaGe het volgende:
Terratec zegt zelf dat je geen wonderen moet verwachten van digitale verbindingen. Ik denk dat het bij jouw ruime 7 meter gewoon een beetje ruis bij moet zitten.
De afstand is te groot....
Digitaal is toch digitaal? GoT ziet er bij mij toch ook niet anders uit dan bij jou omdat een van ons verder van de server afwoont >:)

En bedoelt terratec optische verbindingen in het algemeen of van de x-fire?

Verwijderd

Ik heb ook een XFire 1024 en hoor die piep ook. Niet alleen door mijn optische kabel, maar ook door de front en rear uitgang. Alles is goed geaard bij mij en die piep begint bij mij ook bij 'blokje 15'. Lijkt mij dat die DSP die piep in elkaar knutselt vanaf het moment dat de geluidskaart instructies krijgt om wakker te worden. Ik heb geen idee echter hoe ik die piep weg kan krijgen.

edit: Het ligt dus niet aan de digitale verbinding, mijn analoge uitgangen doen hetzelfde.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 19 juli 2001 15:04 schreef Oxonium het volgende:
Ik heb ook een XFire 1024 en hoor die piep ook. Niet alleen door mijn optische kabel, maar ook door de front en rear uitgang.
Ik heb ff geluisterd. En die piep hoor ik ook, maar dan moet ik m'n versterker wel achterlijk hard zetten. De minste of geringste muziek overstemt het volledig, dus of de topicstarter is met mierensex bezig ( :P) of hij heeft hetzelfde probleem als dat ik eerst had. Of een "echt" aardeprobleem, maar dat lijkt me sterk, gezien de aard van 't probleem.

Btw, ik heb m'n set optisch op m'n geluidskaart aangesloten.

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Topicstarter
Dat probleem wat jij eerst had, had ik ook lang geleden. Dat was echt heel irritant. Maar dat kon ik ook softwarematig verhelpen. Daarna hoode ik het effect waar we het nu over hebben, maar ben er niet mee verder gegaan.

Het lijkt er dus op dat het aan de kaart ligt, en er niets aan te doen is.
Jammer.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 19 juli 2001 15:16 schreef B2000.5 het volgende:
Dat probleem wat jij eerst had, had ik ook lang geleden. Dat was echt heel irritant. Maar dat kon ik ook softwarematig verhelpen. Daarna hoode ik het effect waar we het nu over hebben, maar ben er niet mee verder gegaan.

Het lijkt er dus op dat het aan de kaart ligt, en er niets aan te doen is.
Jammer.
Ik moet zeggen dat ik een redelijke zeikert ben, maar dat ik er niet echt last van heb ofzo... Dit valt bij mij onder de catagorie "problemen zoeken".

Net als mensen die hun versterker komen omruilen "omdat-ie teveel ruist"... Ja als je de volumeknop helemaal openzet wel ja... :O

hehe.

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 20:41
Op donderdag 19 juli 2001 14:58 schreef B2000.5 het volgende:

[..]

-samplerate kan niet aangepast worden.

-gewoon + en - van optische uitgangs-led rechtsteeks naar de dig. in van de versterker. Ook over 7 meter maar dat is het probleem vast niet.

-Wat bedoel je met signaal niveau?
Die kan de bitjes toch niet zo veranderen dat er standaard ruis en een piepje van ong 15000 Hz in het signaal komt?
Ik bedoelde eigenlijk de spanningsniveau's van de spdif uitgang. er staat mij iets bij dat de optische uitgang andere spanningen gebruikt dan een coax. ik heb zelf een simpele opto-coax omzetter bij conrad gekocht. werkt zeer goed.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:09
Op donderdag 19 juli 2001 15:01 schreef B2000.5 het volgende:
Digitaal is toch digitaal? GoT ziet er bij mij toch ook niet anders uit dan bij jou omdat een van ons verder van de server afwoont >:)

En bedoelt terratec optische verbindingen in het algemeen of van de x-fire?
Digitaal is digitaal, maar daarmee niet ongevoelig voor storingen van buitenaf. Een lange kabel + veel/sterke storingen van buitenaf kunnen de kwaliteit van het digitale signaal hoorbaar vervormen. Er zit namelijk geen ECC in het digitale signaal verwerkt. Vergelijk een beetje met CD-spelers waar je vieze CD's in stopt. Een beetje vies hoor je niet, maar een hele vieze CD klinkt gewoon rotter (popjes en klikjes)

Maar de grootste kans is natuurlijk altijd nog de storingen van de PC zelf.
Zet je geluidskaart zo ver mogelijk van de vidkaart vandaan. Liefst met een aantal kaarten ertussen. En dan nog....

Voor perfect digitaal geluid, zouden geluidskaarten eigenlijk ECC informatie moeten meesturen, maar volgens mij bestaat daar geen standaard voor. :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Topicstarter
Op donderdag 19 juli 2001 15:47 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Digitaal is digitaal, maar daarmee niet ongevoelig voor storingen van buitenaf. Een lange kabel + veel/sterke storingen van buitenaf kunnen de kwaliteit van het digitale signaal hoorbaar vervormen. Er zit namelijk geen ECC in het digitale signaal verwerkt. Vergelijk een beetje met CD-spelers waar je vieze CD's in stopt. Een beetje vies hoor je niet, maar een hele vieze CD klinkt gewoon rotter (popjes en klikjes)
Ja, best kans dat het uit de pc komt. Ik zal eens met de config spelen. Geluidskaart zit al helemaal onderin, maar pci vidkaart zit maar op 3 sloten astand. Daar moeten toch wel 2 NIC's tussen kunnen ;)

Uit de omgeving, door de lengte van de kabel komt het niet, dan zou je idd klikjes en plopjes moeten horen, en geen zachte achtergrond ruis. 't is vast de DSP. Al weet ik niet precies hoe die werkt. ;)

Zit er eigenlijk een DA - AD circuit op de x-fire 1024 (of een andere geluidskaart)? Oftewel het digitale signaal wordt afgeleid van het signaal dat uit de line-uitgang komt?
Als dit zo is vind ik het dom en vragen om ruis :)

JvS:
Ik heb niet erg veel problemen met de ruis hoor ;)

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Op donderdag 19 juli 2001 15:12 schreef JvS het volgende:

Ik heb ff geluisterd. En die piep hoor ik ook, maar dan moet ik m'n versterker wel achterlijk hard zetten...
Is dit misschien de reden waarom de aangesloten MD-recorder geen trackmarks aanmaakt?? :?

* Skate2000 denkt zelf van wel..

Beetje suf.. ik wil T-marks :( !!! <-- offtopic ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:34
ik heb ook een Xfire 1024, en ik heb nergens last van.

Ja als ik m'n set op z'n allerhardst set dan hoor ik ook ruis... maar dat is logisch....

geen last hier... :?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 19 juli 2001 17:20 schreef B2000.5 het volgende:
JvS:
Ik heb niet erg veel problemen met de ruis hoor ;)
Maar eerst schreef je nog dit:
Met muziek aan is de ruis ook hoorbaar, dat is dus niet goed.
Dat lijkt me niet goed. :(

ps. dit heeft weinig met die trackmarks te maken.

Pagina: 1