Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-11 12:03
Ik heb in m'n nieuwe woning 10 rolluiken. Sommige hiervan zijn elektrisch (met afstandsbediening), andere zijn elektrisch met zo'n draaiknop en andere zijn handbediend. In principe doen ze het allemaal nog en ze zien er niet compleet verrot uit. Nou vroeg ik me af wat de mogelijkheden zijn om ze om te bouwen naar elektrische rolluiken en het liefst dan ook meteen bedienbaar via Domoticz, of tenminste allemaal met 1 knop te bedienen. Ik heb niet zo'n zin om iedere dag 10 rolluiken naar beneden en naar boven te doen.

Ik zie dat er modules zoals deze bestaan om elektrische rolluiken aan te sturen:

https://www.hashop.nl/sma...iseerde-rolluiken-433-mhz
of zoiets
https://www.robbshop.nl/f...0kW3Xkd8oBYZnhhoCCNvw_wcB

En volgens mij heeft Somfy van die buismotoren die je aan kan sluiten op domotica.

Maar is dit lastig om te integreren in bestaande handbediende rolluiken? Iemand ervaring hiermee?

Facts don't care about your feelings

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 22:17

de Peer

under peer review

Ik gebruik 1 sonoff dual per rolluik. En een nobily buismotor van Amazon.de. Dan ben je voor 40 euro per rolluik klaar. En buismotor inbouwen is niet moeilijk. Probeer het eerst eens met eentje zou ik zeggen.

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Ik heb vier rolluiken van handmatig naar elektrisch omgebouwd en werken allemaal via Fibaro roller shutters 2 icm Domoticz. Werkt perfect, het vervelendste was om leidingen te frezen naar de rolluiken. Verder werkt het via z-wave perfect en reageert altijd direct. :)

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-11 12:03
Rgerr schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:57:
Ik heb vier rolluiken van handmatig naar elektrisch omgebouwd en werken allemaal via Fibaro roller shutters 2 icm Domoticz. Werkt perfect, het vervelendste was om leidingen te frezen naar de rolluiken. Verder werkt het via z-wave perfect en reageert altijd direct. :)
Oh cool, ik vind die Fibaro spulletjes altijd wel goed werken. Maar om de rolluik van handmatig naar elektrisch te krijgen heb je toch meer nodig dan alleen zo'n Roller Shutter. Hoe heb je dat gedaan met de buismotor en welke?

Facts don't care about your feelings

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
YoshiBignose schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:02:
[...]

Oh cool, ik vind die Fibaro spulletjes altijd wel goed werken. Maar om de rolluik van handmatig naar elektrisch te krijgen heb je toch meer nodig dan alleen zo'n Roller Shutter. Hoe heb je dat gedaan met de buismotor en welke?
Heb de buismotoren van Conrad (merk: e-ast) vandaan, waren niet gek duur volgens mij (~€40 p/s). Wel handig om te weten welke maat de 8-kantige as in je rolluik is. Scheelt achteraf weer een adapter set kopen en je kunt door werken. :+

Vervolgens berekenen hoeveel trekkracht je nodig hebt, noteer je rolluikmaten en Google de formule op te zoeken. Kom je op een aantal NM uit, slim is om even een tikje meer te nemen voor de zekerheid en duurzaamheid.

Vervolgens kun je sleuven frezen indien geen elektra aanwezig in het kozijn, buisjes leggen, contactdoos er in boren, kabels trekken en dichtsmeren/schuren/verven.