Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-11 21:40
Ik heb een nieuwe woning gekocht. De woning wordt grondig gerenoveerd. De dakbedekking wordt vernieuwd en alle schouwen worden afgebroken. Ik heb enkel op het noordwesten van het huis een buur en dus op een verlichtingspaal na geen schaduw op het dak. Ik wil op termijn fotovoltaïsche panelen laten plaatsen. Als een installateur de panelen plaatst betaal ik slechts 6% btw in plaats van 21% als ik de spullen zelf aankoop (btw-korting wegens renovatie).

Ik heb een schilddak, dus vier dakdelen, met een hellingshoek van 40°.
Dakdeel A: 80m², oriëntatie 51° (NO)
Dakdeel B: 24m², oriëntatie 141° (ZO)
Dakdeel C: 90m², oriëntatie 231° (ZW)
Dakdeel D: 60m², oriëntatie 321° (NW)

Ik woon in België :)B , onderstaande is dan belangrijk:
- ik betaal een belasting op basis van het vermogen van de omvormer (ongeveer €100 per kW/jaar), dus ik heb incentive om de opwek te spreiden gedurende de dag . Dat is ook goed voor wanneer salderen hier wordt afgeschaft. Er worden nu al verplicht slimme meters geïnstalleerd.
- ik krijg geen cent terug voor stroom die ik teruglever. Als ik op jaarbasis meer opwek dan verbruik, ben ik dat gewoon kwijt, dus ik heb geen incentive om meer opwekcapaciteit te voorzien dan mijn verwacht verbruik (integendeel, als ik meer panelen leg heb ik een grotere omvormer en kost het me geld 7(8)7 ) Ik ga uit van een jaarverbruik van 3500kWh.

Volgens mij heb ik drie opties:
- Twee dakdelen, i.e. noordoost en zuidwest
- Drie dakdelen, i.e. noordoost, zuidoost en zuidwest
- Vier dakdelen, i.e. noordoost, zuidoost, zuidwest en noordwest.

Vermits ik geen schaduw heb wil ik gewoon werken met een stringomvormer. Dat is niet enkel het goedkoopste, maar ook het simpelste dus minder kans op defecten.

Als ik alle vier dakdelen wil benutten zou ik maar vier panelen per dakdeel leggen. Dan ben ik genoodzaakt om te werken met Panasonic of Solarpower omdat deze panelen 96 cellen hebben en dus voldoende Vmpp leveren.
In het PV-topic is mij aangeraden om deze vier gelijke strings dan parallel aan te sluiten op de omvormer met een diodebox, maar ik heb nog geen plaatser gevonden die dit wil doen. Ze noteren mijn aanvraag en maken dan stug een offerte ofwel met SolarEdge optimizer ofwel gewoon twee strings van acht panelen op een grote omvormer met twee aansluitingen.

Andere optie is om drie dakdelen te benutten. Dan is het nog steeds beter om panelen te gebruiken met 96 cellen. Dan moet ik wel een iets grotere omvormer kopen wat me jaarlijks meer kost aan prosumententarief.

Ten slotte kan ik kiezen voor de meest voorkomende opstelling, oost-west, of in mijn geval dan noordoost-zuidwest. In dat geval kan ik ook kiezen voor goedkopere panelen. Bijvoorbeeld twee strings van acht panelen Q-cells. Deze optie is daardoor (bij mijn weten) de goedkoopste voor de plaatsing, maar de minst gunstige qua prosumententarief.

In eerste vijf jaar heb ik geen warmtepomp of elektrische wagen gepland, maar dat kan ooit wel nog komen.

Wat kunnen jullie aanraden? Ik sta open voor alle oplossingen. _/-\o_

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Iemand die een goede plaatser kan aanraden in Vlaanderen, België? _/-\o_

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-11 09:58
Aangezien het prosumententarief met een digitale teller zal vervallen, en vervangen worden door het volledig betalen van het distributietarief (wat veriut het grootste deel van de elektriciteitsfactuur is), denk ik zelf dat het in Vlaanderen financieel niet meer zinvol is om nog zonnepanelen te plaatsen als ze niet nodig zijn om het E-peil te halen...

Lees deze link maar eens goed door:
https://www.vreg.be/nl/digitale-meters#1

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
@ls470, wat is volgens jou de tvt van een PV opstelling met: (1 jaar?) prosumentenheffing en de rest nieuwe regels? Is E-peil het jaarverbruik? (ik ben geen Belg)

@SchumiFAST
De omvormer belasting gaat verdwijnen.
Solaredge is denk ik al snel goedkoper dan panelen met hoge Vmmp. Je mag van SE max 150% (over)dimensioneren. 16x325/1.5=3467 W, het had inderdaad nog een beetje kleiner gekund maar niet veel dus. Niet dat je ooit dicht bij 3500 W komt als je panelen gelijk verdeeld over 4 richtingen met een helling van 40°.
Hoeveel panelen passen op ZO? Luchtfoto. White Qcells zien er vrij lelijk uit.
Voor een goede tvt is lage kosten per Wp belangrijk. Excl btw zou € 1.10 per Wp goed moeten lukken incl installatie als je 300 tot 320 Wp full black kiest. Let niet op de tvt berekeningen van leveranciers.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-11 23:52

bomberboy

BOEM!

@ls470 : wat ik daar in lees is dat het vooral nog allemaal niet geregeld is en heel onduidelijk blijft. En we op vandaag eigenlijk geen enkele voorspelling kunnen doen van wat het eindresultaat zou zijn. Zelf heb ik wel net een installatie besteld (ook Belg). Maar ik verwacht ook een groot aandeel van de energie onmiddellijk te kunnen gebruiken. Mogelijks blijft de huidige regeling nog 15 jaar van toepassing, mogelijks niet. Waarschijnlijk ligt het ergens in het midden.

@SchumiFAST: Indien je zelf wat wens te experimenteren met layout van de panelen en mogelijke combinaties van omvormers kan je dat bv doen met de sunnydesignweb tool van SMA: https://www.sunnydesignweb.com SolarEdge en Fronius hebben gelijkaardige tools, maar persoonlijk vind ik die van sma het prettigst werken. Naar opbrengst toe en mogelijks rendement is een ZW en ZO opstelling vermoedelijk het meest relevant. Maar dat moet je eens effectief testen met zo'n simulator.

En indien je er een beetje affiniteit mee hebt zeker nuttig als voorbereiding en beoordeling van de offertes. Je krijgt meestal heel andere gesprekken met iemand die een offerte voorstelt wanneer je zoiets al op tafel legt. En zoals @busscherski zegt, niet letten op de terugverdientijd van de offertes.

Indien je de installatie nu al zo goed mogelijk wil voorbereiden op welke wijziging in België er ook aankomt moet je ook je leefpatroon in acht nemen. (extreem: werk je in ploegen altijd in een nachtdienst en zit je verbruik overdag, of is het meestal net omgekeerd. Verbruik je vooral 's ochtends, of eerder traditioneel in de namiddag/avond enz.

• busscherski
@SchumiFAST

3 mensen hebben (volledig belangeloos) moeite gedaan je te helpen. Het zou netjes zijn als je laat blijken dat je die berichten tenminste gelezen hebt...

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• SchumiFAST
ls470 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:40:
Aangezien het prosumententarief met een digitale teller zal vervallen, en vervangen worden door het volledig betalen van het distributietarief (wat veriut het grootste deel van de elektriciteitsfactuur is), denk ik zelf dat het in Vlaanderen financieel niet meer zinvol is om nog zonnepanelen te plaatsen als ze niet nodig zijn om het E-peil te halen...

Lees deze link maar eens goed door:
https://www.vreg.be/nl/digitale-meters#1
Dit is een artikel waarin VREG terecht aan de alarmbel trekt, maar de Vlaamse regering heeft niet de intentie om de distributietarieven volledig aan te rekenen. Het is naïef om te denken dat we gaan kunnen blijven salderen, maar de piste waarbij 100% van de distributietarieven betaald moeten worden vind ik ook weer overdreven doemdenken. Ik ga niet zeggen dat ik veel vertrouwen heb in de Belgische politiek, maar zo gek maken ze het nu ook weer niet...
Naar mijn mening blijven we bij de huidige situatie tot zolang het hele zooitje wat betreft wie welke bevoegdheden heeft uitgeklaard is. Dus naar mijn idee kijk ik op korte termijn nog steeds tegen het prosumententarief aan en op lange termijn naar het verschil in aankoop- en verkoopprijs, maar wel nog steeds rendabel.
busscherski schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 06:41:
@ls470, wat is volgens jou de tvt van een PV opstelling met: (1 jaar?) prosumentenheffing en de rest nieuwe regels? Is E-peil het jaarverbruik? (ik ben geen Belg)

@SchumiFAST
De omvormer belasting gaat verdwijnen.
Solaredge is denk ik al snel goedkoper dan panelen met hoge Vmmp. Je mag van SE max 150% (over)dimensioneren. 16x325/1.5=3467 W, het had inderdaad nog een beetje kleiner gekund maar niet veel dus. Niet dat je ooit dicht bij 3500 W komt als je panelen gelijk verdeeld over 4 richtingen met een helling van 40°.
Hoeveel panelen passen op ZO? Luchtfoto. White Qcells zien er vrij lelijk uit.
Voor een goede tvt is lage kosten per Wp belangrijk. Excl btw zou € 1.10 per Wp goed moeten lukken incl installatie als je 300 tot 320 Wp full black kiest. Let niet op de tvt berekeningen van leveranciers.
Zoals bovenstaand gezegd ga ik er niet zomaar vanuit dat de omvormerbelasting er snel uit gaat. Weet dat ik ook eerst een kleine omvormer kan kopen en als de omvormerbelasting stopt ik deze omvormer kan verkopen en een grotere kan plaatsen zodat ik niet meer aftop.

Is SolarEdge echt goedkoper dan panelen met hogere Vmmp? Een optimizer kost al gemakkelijk €100 extra en een Panasonic kost ook zo'n €100 extra ten opzichte van bv. een Q cells, maar daarbij komt dat de Panasonic meer zou moeten opbrengen. Volgens een van de leden op GOT zo'n 7%.

Op het ZO passen meer dan zeven panelen. Elk dakdeel is ruim groot genoeg.

Ik wil inderdaad geen witte Q Cells, maar zwarte panelen. Bedankt voor prijsindicatie.

Ik let inderdaad niet op de terugverdientijd van de leveranciers, want deze zijn waanzinnig bedriegend. Ik vind dat persoonlijk echt niet kunnen.
bomberboy schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:21:
@ls470 : wat ik daar in lees is dat het vooral nog allemaal niet geregeld is en heel onduidelijk blijft. En we op vandaag eigenlijk geen enkele voorspelling kunnen doen van wat het eindresultaat zou zijn. Zelf heb ik wel net een installatie besteld (ook Belg). Maar ik verwacht ook een groot aandeel van de energie onmiddellijk te kunnen gebruiken. Mogelijks blijft de huidige regeling nog 15 jaar van toepassing, mogelijks niet. Waarschijnlijk ligt het ergens in het midden.

@SchumiFAST: Indien je zelf wat wens te experimenteren met layout van de panelen en mogelijke combinaties van omvormers kan je dat bv doen met de sunnydesignweb tool van SMA: https://www.sunnydesignweb.com SolarEdge en Fronius hebben gelijkaardige tools, maar persoonlijk vind ik die van sma het prettigst werken. Naar opbrengst toe en mogelijks rendement is een ZW en ZO opstelling vermoedelijk het meest relevant. Maar dat moet je eens effectief testen met zo'n simulator.

En indien je er een beetje affiniteit mee hebt zeker nuttig als voorbereiding en beoordeling van de offertes. Je krijgt meestal heel andere gesprekken met iemand die een offerte voorstelt wanneer je zoiets al op tafel legt. En zoals @busscherski zegt, niet letten op de terugverdientijd van de offertes.

Indien je de installatie nu al zo goed mogelijk wil voorbereiden op welke wijziging in België er ook aankomt moet je ook je leefpatroon in acht nemen. (extreem: werk je in ploegen altijd in een nachtdienst en zit je verbruik overdag, of is het meestal net omgekeerd. Verbruik je vooral 's ochtends, of eerder traditioneel in de namiddag/avond enz.
Ik ben het inderdaad met je eens dat de toekomstige regeling voor zonnepanelen nog onduidelijk is en we wellicht de huidige regeling nog een tijdje zullen aanhouden.

Een van de leveranciers doet de simulaties zelf ook in sunnydesignweb, maar kon hier niet in simuleren met vier strings. Hiervoor heeft hij contact opgenomen met SMA zelf. Ik kon dat ook niet simuleren. Zal vanavond nog eens spelen met twee en drie strings.

Kwestie van mijn leefpatroon. Ik en mijn vrouw werken op kantoor met typische kantooruren. Het verbruik is dus vooral 's morgens en 's avonds. Als ik het eigen verbruik wil afdekken kom ik steeds weer uit op de opstelling waarin ik alle vierdakdelen gebruik, maar technisch gezien helaas wat moeilijker dan twee strings aansluiten.

EDIT:
@migjes Jij hebt mij aangeraden om vier strings van vier panelen op een omvormer aan te sluiten met een diodebox. Nu blijkt dat installateurs dat niet goed kennen. Is dit een normale oplossing of eerder exotisch? Zit ik bij de verkeerde installateur?

@AUijtdehaag Je hebt me voorheen al op de goede weg gezet en ik zie je vaak goed advies geven. Moest je de tijd hebben om mij te helpen O-) Je mag de panelen ook komen leggen wat mij betreft. :>

[ Voor 3% gewijzigd door SchumiFAST op 17-09-2018 15:10 ]

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-11 23:52

bomberboy

BOEM!

Indien je echt met die 4 strings aan de slag wil: de solaredge site designer biedt wel de mogelijkheid om 4 (of meer) strings te definiëren. Dus daar kan je eventueel wel mee experimenteren. (Ik heb enkel de geïnstalleerde versie geprobeerd, de web-versie vond ik persoonlijk iets minder handig).

Wat betreft ZO vs NO: ik denk dat het weinig opbrengt om panelen in een NO opstelling te leggen. Je kan het verschil in verwachte opbrengst eens bekijken via de pvcalc tool. bv hier voor de maand april: http://users.skynet.be/be...w2=2600&temp_coeff2=-0.37

Voor de maanden mei, juni & juli is er een verschilletje dat je de opbrengst inderdaad een fractie vroeger hebt. Maar dit is heel klein. De rest van het jaar is de opbrengst alleen maar veel lager. Als je dat echt wil gaan oplossen denk ik dat het nuttigere investering is om er een batterij bij te gaan zetten op het moment dat de regelgeving in België eindelijk duidelijk is. De meerkost van extra panelen om iets van nuttige opbrengst te hebben van die NO en ZO panelen zal volgens mij nooit opwegen tegen de iets bredere spreiding van je opbrengst.

Indien je de investering van een batterij nu al wil doen. SMA heeft omvormers met batterij ingebouwd, maar op dit moment denk ik niet dat dit al een goede investering is en zou ik afwachten tot er duidelijkheid is ivm de terugdraaiende teller.

• busscherski
SchumiFAST schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:10:
Zoals bovenstaand gezegd ga ik er niet zomaar vanuit dat de omvormerbelasting er snel uit gaat. Weet dat ik ook eerst een kleine omvormer kan kopen en als de omvormerbelasting stopt ik deze omvormer kan verkopen en een grotere kan plaatsen zodat ik niet meer aftop.
Klopt. Ik ben geen Belg, ik weet niet veel van de verandering van omvormerheffing.
Is SolarEdge echt goedkoper dan panelen met hogere Vmmp? Een optimizer kost al gemakkelijk €100 extra en een Panasonic kost ook zo'n €100 extra ten opzichte van bv. een Q cells, maar daarbij komt dat de Panasonic meer zou moeten opbrengen. Volgens een van de leden op GOT zo'n 7%.
SE zou ik niet doen als ik jou was. Was meer als voorbeeld bedoeld.
Op het ZO passen meer dan zeven panelen. Elk dakdeel is ruim groot genoeg.
Ik heb nog steeds geen foto's van je dak gezien maar beginnen met ZO en ZW lijkt me beter qua terugverdientijd. 7 panelen van 30 Vmmp kunnen goed in een string (rendement zal zo rond 94% komen te liggen ipv de 97% die je bij 12 panelen hebt)
Hoe ziet het er uit als je 7 a 8 panelen op ZO doet en 8 tot 12 op ZW? Nadeel is wel dat je dan een wat grotere omvormer nodig hebt. Gooi ZO/ZW en ZW/NO eens in Sunnydesign en weeg het af tegen de omvormerbelasting. ZW is voor directe opwek in namiddag/avond.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-11 09:58
[...]

Dit is een artikel waarin VREG terecht aan de alarmbel trekt, maar de Vlaamse regering heeft niet de intentie om de distributietarieven volledig aan te rekenen. Het is naïef om te denken dat we gaan kunnen blijven salderen, maar de piste waarbij 100% van de distributietarieven betaald moeten worden vind ik ook weer overdreven doemdenken. Ik ga niet zeggen dat ik veel vertrouwen heb in de Belgische politiek, maar zo gek maken ze het nu ook weer niet...
Naar mijn mening blijven we bij de huidige situatie tot zolang het hele zooitje wat betreft wie welke bevoegdheden heeft uitgeklaard is. Dus naar mijn idee kijk ik op korte termijn nog steeds tegen het prosumententarief aan en op lange termijn naar het verschil in aankoop- en verkoopprijs, maar wel nog steeds rendabel.
Ik vrees dat je het te optimistisch ziet: dit is een vlaamse gelegenheid (bv prosumententarief bestaat niet in Wallonie) en bij mijn weten is de vlaamse regering (waarvoor de VREG de regulator is, en niet zomaar een of ander adviserend orgaan) hier volledig bevoegd over ==> geen vertraging door belangenconflicten...

en dit stuk lijkt me toch duidelijk: wel terugdraaiende teller voor elektriciteitstarief (1/4 van de rekening), niet voor distributiekosten (zeker 1/2; er is misschien nog een kwartje waar ze mee kunnen foefelen door het bij het een of het ander te zetten):
Een erg belangrijke nuance bij de voormelde decretale compensatieregeling is dat deze regeling niet van toepassing is op de nettarieven.

Het prosumententarief (een nettarief) valt volgens onze tariefmethodologie 2017-2020 weg met de plaatsing van de digitale meter. De nettarieven zullen berekend worden op basis van de werkelijke hoeveelheid van het net afgenomen elektriciteit. Dat is nu ook al zo bij andere klanten die geen zonnepanelen hebben.
Als ik naar het verleden kijk (invoeren prosumententarief, verdubbelen van de elektriciteitsfactuur, aanmoedigen diesels vanwege lage CO2, en nadien bestraffen vanwege hoge NOx, ...) geeft dat me niet echt vertrouwen dat de vlaamse regering zal zorgen dat huidige eigenaars van zonnepanelen niet afgestraft worden...
Je kunt natuurlijk zelf zien hoe veel je onze politiekers vertrouwt en of je de gok neemt. Het hangt er ook wel wat vanaf waarvoor je de zonnepanelen wilt gebruiken; als het is voor het 'gewone' verbruik kun je in de toekomst een powerwall zetten om van de nettarieven af te raken; als je zoals ik van plan was van zonnepanelen (productie in de zomer)+warmtepomp (verbruik in de winter) wilt combineren kun je het beter vergeten vrees ik.

@busscherski: het E-peil is een maat van (primair) energieverbruik voor nieuwbouwwoningen: een goed geisoleerd huis met zuinige verwarming heeft dus een laag E-peil; het plaatsen van zonnepanelen verlaagt ook het E-peil. Als het voldoende laag is geldt er een aantal jaren belastingskorting die groter is dan de kost van de zonnepanelen (en als het te hoog is een boete)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
[...]
@migjes Jij hebt mij aangeraden om vier strings van vier panelen op een omvormer aan te sluiten met een diodebox. Nu blijkt dat installateurs dat niet goed kennen. Is dit een normale oplossing of eerder exotisch? Zit ik bij de verkeerde installateur?
ik heb even geen idee meer waarom ik heb gezegd om 4 panelen parallel te zetten. :?
(is mij iets te lang geleden, dus weet de situatie niet meer.)

is het exotisch, nee niet echt, maar de meeste installateurs komen het denk ik niet veel tegen.
dus kan onbekend zijn bij hun. ;)

waarom doe je dit:
als je meer als 2 stringen parallel maakt.
en 1 paneel komt in de schaduw.
dan gaat dat 1ne paneel gebruiken, in plaats van leveren.
krijgt hij de A van nog 1 andere string, dan kan hij het wel aan.
maar krijgt hij de gezamenlijke A van nog 2 anderen stringen, dan is dat meer als hij aan kan.
om deze exotische situatie tegen te gaan, zet je extra diodes in elke parallel string.
die houden die stroom dan tegen en je cellen verbranden niet. ;)
(dit is wel per soort paneel anders, zo kan solarfrontier wel werken met 3 tot 4 stringen parallel.
en nog wel meer uitzonderingen, dus lees relatief, ik weet niet wat het echte plan is(te weinig gegevens), en dat kan veel uitmaken. ;) )

dit kan dus met een diode, of een diodebox, af soms ook wel breakoutbox genoemd.
kent de instalateur die methode niet, dan zou ik niet met hem in zee gaan, dan heeft hij niet genoeg kennis van grote PV setjes. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SchumiFAST
ls470 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:24:
[...]

Ik vrees dat je het te optimistisch ziet: dit is een vlaamse gelegenheid (bv prosumententarief bestaat niet in Wallonie) en bij mijn weten is de vlaamse regering (waarvoor de VREG de regulator is, en niet zomaar een of ander adviserend orgaan) hier volledig bevoegd over ==> geen vertraging door belangenconflicten...

en dit stuk lijkt me toch duidelijk: wel terugdraaiende teller voor elektriciteitstarief (1/4 van de rekening), niet voor distributiekosten (zeker 1/2; er is misschien nog een kwartje waar ze mee kunnen foefelen door het bij het een of het ander te zetten):
Het stuk is zeker duidelijk, maar dit is een reactie op een plan van de Vlaamse regering, die vanuit haar onbekwaamheid dacht dat ze zelf bevoegd is. Het is niet zo dat de Vlaamse regering de beslissing al genomen heeft om sowieso slimme meters te installeren en ermee akkoord gaat dat salderen niet meer mogelijk is.

Het is eigenlijk nogal een idiote situatie aangezien je wel kan salderen met een analoge teller, maar niet met een slimme meter (die overigens helemaal niet slim is, maar gewoon een elektronische meter is waarvan alle slimme toepassingen blijven uitgeschakeld...). Dus omdat je een analoge door een elektronische meter verandert, kan je plots niet meer salderen wegens bevoegdheden... :)B

Overigens ben ik geen voorstander van de huidige regeling. Wat mij betreft mag salderen afgeschaft worden. Ik ben akkoord als we naar het Duits systeem gaan met variabele tarieven. Dat is volgens mij de beste optie, zowel economisch als ecologisch. Dan is er tenminste incentive om de opwek te spreiden en te verbruiken op momenten dat de prijs laag is. Ook heb je dan incentive om eigen opslag te voorzien. Uiteraard kunnen we in België nooit logische dingen uit Duitsland volgen en moet alles chaotisch in brokken en stukken aangekondigd worden, dus het zal wel weer niet kunnen zijn...
Als ik naar het verleden kijk (invoeren prosumententarief, verdubbelen van de elektriciteitsfactuur, aanmoedigen diesels vanwege lage CO2, en nadien bestraffen vanwege hoge NOx, ...) geeft dat me niet echt vertrouwen dat de vlaamse regering zal zorgen dat huidige eigenaars van zonnepanelen niet afgestraft worden...
Allemaal terechte voorbeelden. Kan ik je geen ongelijk in geven.
Je kunt natuurlijk zelf zien hoe veel je onze politiekers vertrouwt en of je de gok neemt. Het hangt er ook wel wat vanaf waarvoor je de zonnepanelen wilt gebruiken; als het is voor het 'gewone' verbruik kun je in de toekomst een powerwall zetten om van de nettarieven af te raken; als je zoals ik van plan was van zonnepanelen (productie in de zomer)+warmtepomp (verbruik in de winter) wilt combineren kun je het beter vergeten vrees ik.
Ik wil inderdaad enkel het dagelijks verbruik kunnen afdekken. Hiervoor kan ik dan later een accu installeren. Een warmtepomp installeren als hoofdverwarming vind ik inderdaad ook veel te risicovol zonder garanties over salderen. Ik ga de oude mazoutketel vervangen door een gasketel en me aansluiten op gasnet. Eigenlijk triest dat gas anno 2018 de goedkoopste en minst risicovolle optie is, maar goed, als we dan toch elektriciteit gaan maken met gascentrales kan ik evengoed verwarmen met gas.
@busscherski: het E-peil is een maat van (primair) energieverbruik voor nieuwbouwwoningen: een goed geisoleerd huis met zuinige verwarming heeft dus een laag E-peil; het plaatsen van zonnepanelen verlaagt ook het E-peil. Als het voldoende laag is geldt er een aantal jaren belastingskorting die groter is dan de kost van de zonnepanelen (en als het te hoog is een boete)
Ik heb de zonnepanelen trouwens nodig om een voldoende laag e-peil te krijgen. Met enkel isolatie komt ik er niet omdat het gaat om een renovatie gaat (ik maak gebruik van het stelsel ingrijpende energetische renovatie).
Dit resulteert in vrijstelling van 50% bij een e-peil lager dan 90 en 100% bij een e-peil lager dan 60 van de onroerende voorheffing. Dat is een belasting en helemaal geen voorheffing op het bezit van onroerende goederen gebaseerd op de huurprijzen van in de jaren '70, gecorrigeerd aan inflatie. :)B Ik zou normaal €1500 per jaar belastingen moeten betalen. :)B Het merendeel hiervan gaat naar de gemeente.
migjes schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:41:
[...]

ik heb even geen idee meer waarom ik heb gezegd om 4 panelen parallel te zetten. :?
(is mij iets te lang geleden, dus weet de situatie niet meer.)

is het exotisch, nee niet echt, maar de meeste installateurs komen het denk ik niet veel tegen.
dus kan onbekend zijn bij hun. ;)

waarom doe je dit:
als je meer als 2 stringen parallel maakt.
en 1 paneel komt in de schaduw.
dan gaat dat 1ne paneel gebruiken, in plaats van leveren.
krijgt hij de A van nog 1 andere string, dan kan hij het wel aan.
maar krijgt hij de gezamenlijke A van nog 2 anderen stringen, dan is dat meer als hij aan kan.
om deze exotische situatie tegen te gaan, zet je extra diodes in elke parallel string.
die houden die stroom dan tegen en je cellen verbranden niet. ;)
(dit is wel per soort paneel anders, zo kan solarfrontier wel werken met 3 tot 4 stringen parallel.
en nog wel meer uitzonderingen, dus lees relatief, ik weet niet wat het echte plan is(te weinig gegevens), en dat kan veel uitmaken. ;) )

dit kan dus met een diode, of een diodebox, af soms ook wel breakoutbox genoemd.
kent de instalateur die methode niet, dan zou ik niet met hem in zee gaan, dan heeft hij niet genoeg kennis van grote PV setjes. ;)
Vier strings zodat ik op elk dakdeel een string van vier panelen in serie kan voorzien. Andere opties zijn om drie of twee dakdelen te gebruiken. De panelen zelf staan dus niet parallel op hetzelfde stukje dak, sorry als ik dat verkeerd verwoord had.

Later komt nog een andere installateur. Ik hoop dat die er meer van weet.

• busscherski
ls470 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:24:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Bij ons heet dat EPC. Ik meen dat het gewoon een eis is bij nieuwbouw, anders geen bouwvergunning. Ook EPC kun je verbeteren met isolatie, warmtepomp, wtw, zonnepanelen en andere energie besparende maatregelen.

Pagina: 1