Aankoopadvies geluidsysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-10 16:21
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
kleine geluidsinstallatie

Wat is je budget?
rond de 800€. (Speakers + receiver)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Spotify, 4k TV, ps4 pro, switch

Wat heb je zelf al gevonden?
Voor de speakers zou ik voor volgende gaan :
#ProductPrijsSubtotaal
1Denon AVR-X1400H€ 379,-€ 379,-
1Pioneer VSX-832 Zwart€ 329,-€ 329,-
1Yamaha HTR-4069€ 249,-€ 249,-
2Klipsch R-26F (Zwart)€ 245,-€ 490,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.447,-

Welke vragen heb je hier nog over?
De vraag is nu welke receiver ik best erbij pak ?

De keuze van speakers ging tussen die Klipsch model en de Yamaha NS-555
Ik denk toch dat de eerste iets deftiger zijn qua geluid/bouw. Mijn probleem is nu de receiver. In de tabel staan er nu 3 waarvan ik denk dat ze redelijk future-proef zijn en genoeg power kunnen geven.
Omdat ik er niet veel van ken vraag ik hier wat advies.

Alvast bedankt voor de hulp.

Beste antwoord (via Boermansjo op 14-09-2018 10:26)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:58

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Over power (Ohm, Watt) hoef je je totaal niet druk te maken. Een paar Watt volstaat al om een hele woonkamer van geluid te voorzien. Daarnaast past alles op alles, dus ook daarvoor geldt dat het niet uitmaakt wat erop je receiver of speaker staat.

Bij de aankoop van een receiver kijk je naar de volgende dingen:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Voor wat betreft je keuze voor speakers is het devies om toch echt zelf te gaan luisteren. Elke speaker klinkt anders en wellicht vind jij iets mooi dat een ander verschrikkelijk vindt klinken en vice versa. Reviews zijn een prima begin om te bedenken wat je ongeveer wilt beluisteren, maar zorg ervoor dat je altijd meerdere speakers kunt afwisselen tijdens een luistersessie en dat je daarbij ook verschillende merken en series hebt. Dat geeft een veel beter beeld van wat bij je past, dan wanneer je vandaag merk 1 luistert en morgen merk 2 hoort.

Begrijp ik overigens dat je je richt op een 2.0 set? Aangezien je de receiver en speakers op je tv wilt gaan aansluiten, wil je dan later uitbreiden naar 5.1? Dan is het van belang dat je centerspeaker in elk geval uit van hetzelfde merk en uit dezelfde serie is. Surrounds (achterspeakers en/of zijspeakers) mogen van een ander merk zijn. Voor een subwoofer geldt dit hetzelfde.

Vergeet overigens bij jouw receiver en speakers niet dat je er ook nog bekabeling bij moet kopen. Dat is nagenoeg altijd zo wanneer je speakers en receivers los samenstelt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Over power (Ohm, Watt) hoef je je totaal niet druk te maken. Een paar Watt volstaat al om een hele woonkamer van geluid te voorzien. Daarnaast past alles op alles, dus ook daarvoor geldt dat het niet uitmaakt wat erop je receiver of speaker staat.

Bij de aankoop van een receiver kijk je naar de volgende dingen:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Voor wat betreft je keuze voor speakers is het devies om toch echt zelf te gaan luisteren. Elke speaker klinkt anders en wellicht vind jij iets mooi dat een ander verschrikkelijk vindt klinken en vice versa. Reviews zijn een prima begin om te bedenken wat je ongeveer wilt beluisteren, maar zorg ervoor dat je altijd meerdere speakers kunt afwisselen tijdens een luistersessie en dat je daarbij ook verschillende merken en series hebt. Dat geeft een veel beter beeld van wat bij je past, dan wanneer je vandaag merk 1 luistert en morgen merk 2 hoort.

Begrijp ik overigens dat je je richt op een 2.0 set? Aangezien je de receiver en speakers op je tv wilt gaan aansluiten, wil je dan later uitbreiden naar 5.1? Dan is het van belang dat je centerspeaker in elk geval uit van hetzelfde merk en uit dezelfde serie is. Surrounds (achterspeakers en/of zijspeakers) mogen van een ander merk zijn. Voor een subwoofer geldt dit hetzelfde.

Vergeet overigens bij jouw receiver en speakers niet dat je er ook nog bekabeling bij moet kopen. Dat is nagenoeg altijd zo wanneer je speakers en receivers los samenstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
Super bedankt voor deze uitleg @Jorgen

Ik ga nu inderdaad voor een 2.0 set. Nu dat ik op een appartement zit heeft het nog niet veel nut om meer te voorzien. (Kamer is rond de 25m²)
Ook heb ik al reviews gelezen over die speakers. De bass is al redelijk goed zonder subwoofer.
De 3 receivers passen het best denk ik qua aansluitingen. Ik ben van plan om al de rand-apparaten via de receiver te laten gaan.

Ik zal eerst nog eens vergelijken en wat aandacht geven aan die puntjes van u.
Zijn er bepaalde merken van receivers die niet echt de moeite zijn ? de prijs range in die dingen is redelijk breed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Graag gedaan!

Ik zou beginnen met de bekende merken als Sony, Pioneer, Onkyo, Denon, Marantz en Yamaha te bekijken in je vergelijking. Duurdere merken zoals Anthem, Arcam en NAD zijn echt niet nodig.

V.w.b. 5.1 dat kan ook prima in een kamer van 25 m². Dat ligt gewoon helemaal aan je eigen wensen voor geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
Ok super. Gho het is ook qua budget. Eerst die speakers (staan in aanbieding :D )
De rest kan ik later nog toevoegen. (tv meubel is niet echt voorzien bv.)
Ik ben al blij met deze info _/-\o_