• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:09

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Beste Tweakers,

Door een fout van mijn oude werkgever zijn er twee jaarinkomens doorgegeven bij de belastingdienst. Dit merkte ik op toen ik mijn jaarlijkse aangifte wilde doen in maart.

Volgens de werkgever zou het allemaal netjes geregeld worden en zou ik er geen problemen door krijgen en kon ik gewoon mijn eigen jaarinkomen opgeven voor de aangifte.

Blijkbaar is bij de opgave van het jaarinkomen van een andere collega ook mijn BSN gebruikt door de werkgever waardoor ik dus twee jaarinkomens onder mijn BSN heb staan.

Tot mijn verbazing ontving ik vandaag een brief van de belastingdienst dat ik dus blijkbaar meer verdiend hed dan ik heb opgegeven (het dubbele dus).

Nu worden mijn toeslagen e.d. aangepast aan het te veel doorgekregen jaarinkomen. Gelukkig heb ik nog de jaaropgave van deze werkgever maar toch vind ik het de omgedraaide wereld dat ik nu moet gaan bewijzen wat ik echt heb verdiend terwijl de werkgever een grove fout heeft gemaakt en deze rechtgezet zou hebben.

Nog los van het feit wat de gevolgen kunnen zijn van het incorrect gebruik van iemands BSN.

Zijn er nog stappen die ik kan nemen? Want ik heb geen zin om straks geld te moeten terugbetalen vanwege een te hoog inkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door D33F op 13-09-2018 18:25 ]

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

*knip* "wat zei X toen je belde" doen we dus niet meer

[ Voor 78% gewijzigd door Rukapul op 13-09-2018 20:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:19
David Regeling schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:17:
Zijn er nog stappen die ik kan nemen? Want ik heb geen zin om straks geld te moeten terugbetalen vanwege een te hoog inkomen.
Contact opnemen met de belastingdienst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bellen met de belastingdienst? Op de brief staan volgens mij zelfs de contactgegevens.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Volgens de werkgever zou er maanden geleden al contact zijn geweest met de belastingdienst. Verder heb ik vandaag gebeld maar helaas zat de wachtrij vol en uit ervaring kan ik vertellen dat je telefonisch ook vaak niet bepaald goed geholpen wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Loonbelasting (iets tussen je werkgever en de belastingdienst) is een voorheffing.

Vanuit die gegevens wordt echter ook de aangifte inkomstenbelasting vooringevuld. Dat is waar je nu last van hebt.

Als jij afwijkt van vooringevulde gegevens (of dan nu loon betreft of spaartegoeden of premies van een inkomensverzekering), dan wordt de automatisch verwerkte data vaak betrouwbaarder geacht dan wat jij invult.

Volgende stap is bezwaar maken. Dan kijkt er een mens naar je aangifte en ziet men dat een en ander niet klopt.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

David Regeling schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:31:
Volgens de werkgever zou er maanden geleden al contact zijn geweest met de belastingdienst. Verder heb ik vandaag gebeld maar helaas zat de wachtrij vol en uit ervaring kan ik vertellen dat je telefonisch ook vaak niet bepaald goed geholpen wordt.
Je klaagt al dat je niet geholpen gaat worden voordat je ze aan de lijn hebt gehad? Misschien moet je ze toch even de tijd geven het op te lossen?

Je ex-werkgever heeft een fout gemaakt. Die kan daar blijkbaar niet veel meer aan veranderen, want anders was dat wel al geregeld geweest. Je zal er toch echt zelf achteraan moeten, en dat betekent eventjes door die wachtrij heen bijten.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Voor de loonbelasting zal e.e.a. wel rechtgetrokken zijn. Maar deze gegevens (vermoedelijk een snapshot uit het vroege voorjaar) is de aangifte inkomstenbelasting vooringevuld.

Deze is 100% tussen werknemer en belastingdienst, werkgever heeft ee niets mee te maken.

Probleem is dat vooringevulde gegevens in de automatische verwerking kennelijk zwaarder wegen dan correcties die de belastingplichtige erin aanbrengt.

Vandaar: bezwaar maken.

Hoef je volgens mij niet voor te bellen. In je aanslag staat hoe je bezwaar kunt maken.

[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 13-09-2018 18:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
David Regeling schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:31:
Dan is er helaas niks meer wat je kan doen. Werkgever regelt het niet en de wachtrij v/d belastindienst is te lang, dan moet je helaas gewoon flink bijbetalen. Je kan eventueel nog een brief proberen te sturen maar veel brievenbussen zijn al weggehaald dus dat lukt meestal ook niet meer.

Kom op zeg, hoe kan je nou niet eerst contact met de Belastingdienst hebben opgenomen, dat is toch écht de enige partij die e.e.a. kan rechtzetten, wat ongetwijfeld goed komt, want dit is gewoon overduidelijk. Er moet alleen even een mens naar je aangifte kijken eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je wilde in maart aangifte doen en dat moest, waarschijnlijk, voor 1 mei? Ik had in maart al meteen een bezwaar & uitstel ingediend bij de fiscus ipv een werkgever (voorheen of actueel) op de blauwe ogen te vertrouwen dat het geregeld zou worden.

Maar, je hebt dus WEL de aangifte ingediend met het dubbele loon? Dan is inderdaad nu wederom bezwaar maken de enige logische stap. Tja, en je toeslagen/kortingen; ik zou er maar even vanuit gaan dat hier ook nog brieven over gaan komen dus ga ook voor jezelf een dossier & timeline aanleggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:50:
Je wilde in maart aangifte doen en dat moest, waarschijnlijk, voor 1 mei? Ik had in maart al meteen een bezwaar & uitstel ingediend bij de fiscus ipv een werkgever (voorheen of actueel) op de blauwe ogen te vertrouwen dat het geregeld zou worden.

Maar, je hebt dus WEL de aangifte ingediend met het dubbele loon? Dan is inderdaad nu wederom bezwaar maken de enige logische stap. Tja, en je toeslagen/kortingen; ik zou er maar even vanuit gaan dat hier ook nog brieven over gaan komen dus ga ook voor jezelf een dossier & timeline aanleggen.
Ik heb aangifte gedaan met 1 jaarinkomen. Wel kreeg ik de melding dat mijn handmatige aangifte afweek van datgene wat automatisch is doorgegeven aan de belastingdienst. Toen heb ik direct contact opgenomen met mijn werkgever en diegene die zijn loonadministratie doet zou meermaals contact hebben gehad met de belastingdienst en ervoor zorgen dat het geregeld zou worden.

Uiteraard zal ik de belastingdienst bellen en schrijven maar ik vind het wel kwalijk dat er zo onzorgvuldig met persoonlijke gegevens omgegaan wordt. Zo kwam mijn geboortedatum en BSN ook voor in het contract van die collega waarvan zijn inkomen bij dat van mij is opgeteld.

[ Voor 11% gewijzigd door D33F op 13-09-2018 19:29 ]

• MAX3400

MAX3400

David Regeling schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:26:
[...]

...Zo kwam mijn geboortedatum en BSN ook voor in het contract van die collega waarvan zijn inkomen bij dat van mij is opgeteld.
Kwalijk... Vandaar dat ik net ook aangaf dat ik een dergelijke werkgever dus niet zou vertrouwen "dat het wel goed komt met de Belastingdienst".

Hopelijk krijg je ze morgen nog even te pakken aan de belastingtelefoon en kan je ook tijdig een (digitaal) bezwaar indienen tegen de aanslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hopelijk krijg je ze morgen nog even te pakken aan de belastingtelefoon
Ze zijn nog tot 20.00 bereikbaar O-)

Edit: Speciaal voor @MAX3400 een linkje toegevoegd :P

[ Voor 39% gewijzigd door naitsoezn op 13-09-2018 19:39 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• MAX3400

MAX3400

naitsoezn schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:35:
[...]

Ze zijn nog tot 20.00 bereikbaar O-)
Heb ze niet meer gebeld sinds 1997 dus ongetwijfeld heb je gelijk d:)b

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:49
Dit ga je telefonisch niet opgelost krijgen. Je wilt dat een inspecteur de aangifte controleerd en je moet weten welk bewijs je moet aanleveren, zoals rekeningafschriften, jaaropgave en loonstroken.

Ik kan mij niet voorstellen dat de belastingdienst dit accepteerd van een werkgever.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Teken bezwaar aan, zie ook: https://www.belastingdien...rcheck-inkomstenbelasting

Mochten eventuele toeslagen zijn aangepast, log dan in op de persoonlijke pagina van toeslagen en pas daar je gegevens aan. Worden alle lopende toeslagen weer opnieuw berekend.

Succes!

[ Voor 44% gewijzigd door BastaRhymez op 13-09-2018 20:02 ]

• t_captain
Die toeslagen worden toch vanzelf gecorrigeerd als je een nieuwe aanslag IB krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

David Regeling schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:17:
Volgens de werkgever zou het allemaal netjes geregeld worden en zou ik er geen problemen door krijgen en kon ik gewoon mijn eigen jaarinkomen opgeven voor de aangifte.
Ik had meteen zelf contact opgenomen met de belastingdienst. O-)

Vertrouw nooit op die Finance pipos in je bedrijf die dingen toezeggen. Maar dat kalf is al verdronken.
Maar de belastingdienst is nog niet verdronken dus die kun je bellen om het te regelen.
Wel zou ik morgen gelijk even langs de finance afdeling lopen (ik weet niet hoe groot je bedrijf is) en daar een paar mensen laten weten dat je 'not amused' bent en wat ze denken te gaan doen om dit op te lossen en dat je zelf gaat bellen. Email kan ook, dan wel naar de hele afdeling. Niet naar 1 specifiek figuur. Zodat iedeeen het weet en ze het er intern eventueel over hebben. Ook ontploffen CFO's nog wel eens als ze zoiets horen dus misschien zit die in de CC. Dan is het vaak extreem snel opgelost. Trappen van boven werkt beter dan van onderen.

NB: Meestal doet de BD niet zo moeilijk als er duidelijk sprake is van een vergissing. Maar dat moet dan wel aangetoond kunnen worden. Daar moet je werkgever bij betrokken zijn.

Niet serieus:
Misschien kun je een advocaat naar je bedrijf sturen om je onbetaald loon te innen :+

Veel success in elk geval.

★ What does that mean? ★

• t_captain
Werkgever heeft niet zoveel te maken met IB. Bezwaar maken doe je zelf, en bewijsstukken heb je ook zelf in de vorm van jaaroverzicht, loonstroken, salarisbrieven, arbeidsovereenkomst en desnoods bankafschriften.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

En meld meteen even een datalek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Mijn ervaring met de belastingdienst: aan de telefoon krijg je weinig voor elkaar. Goed voor kleine en simpele vragen of het maken van een afspraak op een belastingkantoor.
Morgen dus bellen, kort uitleggen, afspraak maken, papieren verzamelen, eventueel al een bezwaar indienen en wachten op je afspraak.

O.a. benodigd: jaaropgave, loonstroken, jaaroverzicht van je bankrekening en eventueel overzicht van salarisoverschrijvingen. Alles uitgeprint, hoe meer je bij je hebt om te laten zien dat je 1x salaris hebt ontvangen hoe makkelijker het tijdens je afspraak is.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er ligt nu een aanslag, en die gaan ze niet aanpassen door een telefoontje. Je moet bezwaar maken tegen die aanslag, en wel binnen 6 weken na de dagtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
t_captain schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:31:
Werkgever heeft niet zoveel te maken met IB. Bezwaar maken doe je zelf, en bewijsstukken heb je ook zelf in de vorm van jaaroverzicht, loonstroken, salarisbrieven, arbeidsovereenkomst en desnoods bankafschriften.
Schriftelijke verklaring van de werkgever dat er een fout gemaakt is kan ook handig zijn.

Maar inderdaad is er een ding die topicstarter moet doen: (tijdig) bezwaar maken volgens de daarvoor geldende procedures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je werkgever bij de Belastingdienst aangeeft dat je 2x inkomen hebt, en vervolgens verzuimen ze om dit recht te zetten, zou ik eens met afdeling HR bellen waar je achterstallige loonbetalingen blijven.

Tevens is het ook geen gek idee om AP (autoriteit persoonsgegevens) op de hoogte te stellen. Al is dat wel een zwaar middel, wellicht niet handig als je verder leuk weg bent gegaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2018 20:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Bij mijn vrouw dit jaar een soort gelijk iets. Ik heb bezwaar gemaakt met de benodigde bewijs stukken. Binnen twee weken nam de belastingdienst telefonisch contact met de mededeling dat er die dag een schrijven verstuurd is om te bevestigen dat onze waarheid de juiste was. Snel en keurig opgelost door de belastingdienst. Voor de kinderopvangtoeslag hebben ze hierna opnieuw een definitieve berekening opgestuurd. Dus ik denk dat jouw toeslagen hierna ook weer gecorrigeerd worden.

In de brief staat hoe je bezwaar kan indienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:50
Er gaat met regelmaat iets mis met de vooraf ingevulde aangifte. Of die fout bij je werkgever ligt is de vraag. Als salarisadministrateur op een accountantskantoor zie ik ook met enige regelmaat dat de registratie bij Belastingdienst zelf niet helemaal goed loopt. Dan kan er aan het einde van het jaar inderdaad een brief komen dat ze er vanuit gaan dat je inkomen niet juist is.

Ik doe ook aangiftes inkomstenbelasting voor klanten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat zoiets meer dan 1 briefje kost om het op te lossen. Je hebt in dit forum in elk geval al meer woorden gebruikt als dat je in je brief had hoeven doen. Stuur gewoon je jaaropgave en eventueel een kopie van je laatste loonstrook van dat jaar even op naar Belastingdienst en dan snapt elke inspecteur wat er gebeurt.

Fouten worden gemaakt, dat kan bij je werkgever zijn, dat kan bij de Belastingdienst zijn en ja, soms moet iemand anders een keer de troep opruimen. Maar doe dan niet alsof de hele wereld gelijk vergaat en je persé overal je recht moet halen.
Pagina: 1