Knoppen in auto herprogrammeren

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45
Hallo,

Mijn auto heeft electrisch bedienbare buitenspiegels die voor links en rechts individueel te bedienen zijn.
Om dat te doen is er een 'on(L)-off-on(R)' schakelaar, en een directional pad voor de 4 richtingen.

In de off-stand doen die 4 knoppen dus verder niks. Ik zou die graag willen instellen zodat als de algemene knop in de off-stand staat de omhoog en omlaag knop alle 4 mijn ramen omhoog of omlaag willen doen (waar ik nu mijn vingers voor in een spagaat moet doen om dat te kunnen met de daarvoor bedoelde knoppen).

Voor de links - rechts moet ik zo mogelijk nog een andere functie verzinnen, maar dat is verder niet zo relevant.

Ik zoek dus eigenlijk een programmeerbaar bordje die het volgende (simpel) kan.

code:
1
2
3
4
5
6
ALS (Knop X = ON-stand (L EN R)){
    Dan geen aanpassing aan de functie van die knoppen
} Anders (Knop X = OFF-stand) {
    omhoog = Alle ramen dicht doen;
    omlaag = Alle ramen open doen;
}

Dit werkend op 12V van de auto, al dan niet met een converter naar 3.3 of 5V bijvoorbeeld.

Met een Arduino of raspberri pi zero moet dat vast wel te doen zijn, maar omdat de functies zo beperkt zijn is daar mogelijk een simpeler alternatief voor.

Iemand enig voorstel wat ik daar goed voor kan gebruiken?

Litebit.eu voorraad check :).

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:02

NielsNL

DigiCow

We hebben op zijn minst het model auto nodig.
Dan weten we of de bediening via CAN-bus of hardwired is...

Ik denk dat dit topic beter in electronica past...

[ Voor 20% gewijzigd door NielsNL op 13-09-2018 16:39 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

• BLACKfm
NielsNL schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:38:
We hebben op zijn minst het model auto nodig.
Dan weten we of de bediening via CAN-bus of hardwired is...
Het gaat om een Kia (stonic), maar ik zat er zelf aan te denken om de draden bij de schakelaars (van de ramen) te linken via dat programeerbare bordje. Of dat nu via de ene of de andere schakelaar loopt lijkt mij niet zo relevant (maar corrigeer mij als ik het mis heb :)).

Ik kan het nu ook wel doorlussen, maar gaan de ramen ook open of dicht als ik de spiegels omhoog of omlaag wil verstellen.

• NielsNL
  • Laatst online: 01-10 15:02

NielsNL

DigiCow

Dat is prima op te lossen met een paar mosfets/transistors. De mosfets zet je over de knoppen voor de ramen (dit heb je ook nodig bij je programmeerbare bordje), en deze laatje schakelen afhankelijk van de stand van je andere knoppen. Dit is uit te lezen met een transistor.
Kun je meten hoeveel stroom er door je schakelaar gaat wanneer je deze bedient?
Ik heb zo snel geen bedradingsschema kunnen vinden, maar bij nieuwere auto's komen de knoppen in Centrale computer terecht die vervolgens bepaalt wat er mee gebeurd. Die zou je ook kunnen herprogrammeren.

M'n Oma is een site aan het haken.

• BLACKfm
NielsNL schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:50:
Dat is prima op te lossen met een paar mosfets/transistors. De mosfets zet je over de knoppen voor de ramen (dit heb je ook nodig bij je programmeerbare bordje), en deze laatje schakelen afhankelijk van de stand van je andere knoppen. Dit is uit te lezen met een transistor.
Kun je meten hoeveel stroom er door je schakelaar gaat wanneer je deze bedient?
Ik heb zo snel geen bedradingsschema kunnen vinden, maar bij nieuwere auto's komen de knoppen in Centrale computer terecht die vervolgens bepaalt wat er mee gebeurd. Die zou je ook kunnen herprogrammeren.
Ik weet niet hoeveel stroom er doorheen gaat, ik heb de handel nog niet open liggen.
Ik loopt met deze gedachten en ben aan het uitvogelen hoe ik dat het beste kan doen.
Gezien het de ramen en spiegels motorisch bedient zal dat wel 12V zijn.

Om software/computer van de auto aan te passen lijkt mij een dure hobby (als ik zie wat voor apparatuur en kennis je daar dan wel weer niet voor nodig hebt).

Als het met wat simpelere elektronica als een transistor / mosfet ook kan zou dat fijn zijn, scheelt ook weer wat programmeerwerk (maar daar ben ik niet te beroerd voor).

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic? staat niet voor niets bovenaan dit forum te prijken ;)

PRG >> MME

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:28
BLACKfm schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:04:
[...]

Ik weet niet hoeveel stroom er doorheen gaat, ik heb de handel nog niet open liggen.
Ik loopt met deze gedachten en ben aan het uitvogelen hoe ik dat het beste kan doen.
Gezien het de ramen en spiegels motorisch bedient zal dat wel 12V zijn.

Om software/computer van de auto aan te passen lijkt mij een dure hobby (als ik zie wat voor apparatuur en kennis je daar dan wel weer niet voor nodig hebt).

Als het met wat simpelere elektronica als een transistor / mosfet ook kan zou dat fijn zijn, scheelt ook weer wat programmeerwerk (maar daar ben ik niet te beroerd voor).
als het een beetje moderne auto is verloopt dat knoppen gedeelte in de deur van jou auto ook via can bus. Dat herken je wel aan een microcontroller die dan waarschijnlijk op het printplaatje van de knoppen zit. Dan zou je op de contacten van die knoppen bedrading met wat weerstanden naar een boardje met microcontroller kunnen solderen, en die microcontroller zo te programmeren dat hij die CANbus berichten kan sturen naar jou boordcomputer die bij jou de ramen open of dicht stuurt.

Laten we eerst even kijken wat voor auto je nou precies hebt. En hoe de deuren van binnen geschakeld zijn. Kia Stonic zei je, welk bouwjaar? zijn daar 3 of 5 deurs varianten van? etc.
EDIT:
Zie net dat je auto absoluut canbus gebruikt. Als je de deur nou los kan halen, en dat schakel paneel open kan maken, dan kunnen we misschien wat meer zeggen

[ Voor 5% gewijzigd door jctjepkema op 13-09-2018 20:44 . Reden: dom, niet gezocht op Kia Stonic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:57
Wat is nu precies het probleem dat je op probeerd te lossen? Vingers in spagaat is nu niet echt duidelijk want als ik interieur foto's op zoek zitten de raam knoppen gewoon naast elkaar net als bij de meeste andere auto's.
Heb je al geprobeerd of je ramen auto open/close hebben? Als je dan alle ramen open of dicht wil druk je gewoon 2 raam knoppen tegelijk in en herhaalt dat voor de andere 2 ramen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 17:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou je dealer eens effe bellen. Wat jij zoekt heet in vaktermen een comfortsluiting van je ramen en is vaak (bij VAG sowieso) een optie. Bij mijn Golf is het een kwestie van de afstandsbediening langer ingedrukt houden bij openen / sluiten. Zou me niks verbazen als Kia dat ook zo doet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1