Vraag

• zxcvbnm
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-08 13:43
Hallo Tweakers, mijn vriendin is binnenkort jarig en ik wil haar een zoomlens cadeau doen. Ze heeft paar keer gezegd dat ze er een wil voor haar camera. Ik zit zelf weinig op het forum gedeelte van Tweakers dus als dit niet de juiste plek is voor mijn vraag hoor ik dat graag.

Het probleem is dat ik nul verstand heb van camera's en fotografie.
Ik weet alleen dat ze een Canon 650D heeft. Ze heeft hier ook al een fisheye lens voor. Ze fotografeert als hobby dus het is niet voor professionele doeleinden. De meeste foto's maakt ze overdag van mensen, dieren, gebouwen, kunst of bij reizen/vakanties.

Budget ligt ongeveer tussen de €250 tot €500. Prijs/kwaliteit verhouding vind ik het belangrijkste. Deze website heeft volgens mij wel goede informatie en vergelijkingen van zoomlenzen maar alle specs zeggen mij heel weinig.

Als iemand mij kan helpen of de goede richting in kan duwen zou dat erg op prijs gesteld worden :)

Alle reacties

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:31
Ja, we weten eigenlijk te weinig...

- Welke lenzen heeft ze nu?
- Wat wil ze er mee fotograferen?
- Wat voor zoombereik heeft ze echt nodig?
- Wil ze bijvoorbeeld ook aan macro-fotografie doen?
- Vind ze lenzen wisselen geen probleem, of is ze op zoek naar een "vakantielens" met een groot bereik?

Ergo, ik denk dat het beter is om een "cadeaubon" te maken, zodat ze zelf de juiste lens kan kiezen voor haar doel. Zij zal beter weten wat ze wil en wat ze daar voor nodig heeft. Je loopt daarbij het risico dat, door de verscheidenheid, de door jou gekozen lens toch niet zo geschikt gaat zijn en eigenlijk blijft liggen. Dat is zonde, voor jullie beiden ;)

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Eens met hierboven. Er zijn heel veel zoomlenzen, maar een 10-18mm zoomlens is iets heel anders dan een 70-300 zoomlens. Zonder meer info kunnen we je helaas niet gericht helpen.

• zxcvbnm
Dankjewel voor je antwoord genetx :)
Ik was al een beetje bang dat ik te weinig informatie had.

- Welke lenzen heeft ze nu?
Dit weet ik helaas niet. Een 'normale' lens en een fisheye lens.

- Wat wil ze er mee fotograferen?
Overdag van mensen, dieren, gebouwen, kunst of bij reizen/vakanties

- Wat voor zoombereik heeft ze echt nodig?
Geen idee eerlijk gezegd...

- Wil ze bijvoorbeeld ook aan macro-fotografie doen?
Volgensmij wel

- Vind ze lenzen wisselen geen probleem, of is ze op zoek naar een "vakantielens" met een groot bereik?
Die 2 lenzen die ze nu heeft wisselt ze ook continu dus dat vindt ze geen probleem. Bedoel je met vakantielens dat hij compacter is?

Ik denk dat je gelijk hebt betreft de cadeaubon. Vind ik alleen een stuk minder leuk om te geven als cadeau.

Nogmaals bedankt!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
Met een zoomlens bedoel je waarschijnlijk een telelens, dus daar ga ik even vanuit. Hoewel ik het met de eerdere posters eens ben dat het wat weinig info is om een advies op te baseren, kun je (naar mijn idee) vrijwel niet fout gaan met een van de 70-200 lenzen die Canon aanbiedt. Ik zie alleen dat de goedkoopste van die serie (de 70-200 f/4 zonder IS) ook buiten budget zit. Maar mocht daar rek in zitten: pricewatch: Canon EF 70-200mm f/4L USM

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08
Hoewel je aan een L-lens inderdaad geen buil kunt vallen is het, zoals je zegt, (nieuw) wel boven budget. Een andere optie is de pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM

Kost een derde, weegt de helft, mét image stabilization, en maakt ook mooie foto's :) En, toen ik nog met een 17-55 en 70-200 rondliep (op crop, wat de 650d is) merkte ik zelf dat ik het gat tussen 55 en 70mm toch wel miste. Met de 55 kon ik niet ver genoeg inzoomen, met de 70 stond ik er regelmatig te dicht op.

Andere optie, als ze liever niet van lens wisselt (en ik er vanuit ga dat die 'standaard lens' de 18-55 kitlens is), is de pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM Zoomt niet zo ver in als de 55-200, maar je hoeft niet steeds te wisselen. 135mm op crop komt (qua hoe ver je in kunt zoomen) overeen met de 200mm die profs op hun full frame hebben zitten. 135 -> 250 klinkt als heel wat, maar het is 'slechts' een verdubbeling, op het lange eind gaat het een stuk harder met het getal dan met het inzoomen :) Je ziet het zeker wel, maar staar je er niet blind op.

De 650d is overigens ook met die 18-135 als kitlens geleverd, dus ik zou zeker uitzoeken wat die 'normale' lens is die ze nu heeft :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Goed advies hierboven. De 55-250 is qua prijs/kwaliteit echt een topper.

Het voordeel van Canon is ook dat er heel veel aanbod is op de 2dehandse markt. Vaak ook in zo-goed-als-nieuwstaat-met-garantie bij de normale fotografiewinkels:

Een prachtige lens als de 70-200 f/4 L heb je daar dan binnen je budget:
https://www.foka.nl/produ...70-200-f-4-l-usm-occasion - €499 met 12 maanden garantie
of
https://www.fotoshopaalte...usm-lens-ii-occasion.html - €429 met 3 maanden garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door guillaumemay op 13-09-2018 16:37 ]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

Met zo'n mooie L lens moet je er ook wel rekening mee houden dat ze misschien een nieuwe tas nodig heeft... ;)

*insert signature here

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

loves wheat smoothies

@zxcvbnm Mediamarkt heeft ook kit's (wel buiten je price range) daarmee kan je misschien beter bepalen wat je nodig hebt.

Zoals eerder genoemd heeft iedere lens zijn eigen specifieke doel en specialiteiten. Misschien een idee om gewoon naar een van de betere speciaal zaken te gaan en daar een afspraak te maken (maak er meteen een dagje uit van) om er een paar uit te proberen ? 2e hands is er voor canon zeer veel te krijgen, ook de eerder genoemde kit lenzen welke dan ook erg dicht in de buurt van je budget zitten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:31
Wormaap schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:51:
Met een zoomlens bedoel je waarschijnlijk een telelens, dus daar ga ik even vanuit. Hoewel ik het met de eerdere posters eens ben dat het wat weinig info is om een advies op te baseren, kun je (naar mijn idee) vrijwel niet fout gaan met een van de 70-200 lenzen die Canon aanbiedt. Ik zie alleen dat de goedkoopste van die serie (de 70-200 f/4 zonder IS) ook buiten budget zit. Maar mocht daar rek in zitten: pricewatch: Canon EF 70-200mm f/4L USM
Mja, hoeveel tele heb je nodig? Want met 200mm maak je mij niet blij (deels dezelfde interesses qua fotografie). Voor wild in de natuur is 200mm bij lange na niet genoeg om genoeg in te zoomen bijvoorbeeld. Anderzijds, macro is ook erg leuk om te doen, maar vereist ook weer een speciale lens...

Nee, ik zou of echt proberen te vissen wat ze wil, of een bon geven. Ja, het is minder leuk, maar lenskeuze is gewoon erg persoonlijk. Zeker omdat je, door gebrek aan kennis op dit vlak, niet aanvoelt waar je vriendin naar op zoek is.
DukeBox schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:50:
Zoals eerder genoemd heeft iedere lens zijn eigen specifieke doel en specialiteiten. Misschien een idee om gewoon naar een van de betere speciaal zaken te gaan en daar een afspraak te maken (maak er meteen een dagje uit van) om er een paar uit te proberen ? 2e hands is er voor canon zeer veel te krijgen, ook de eerder genoemde kit lenzen welke dan ook erg dicht in de buurt van je budget zitten.
Zoiets lijkt me een beter idee. Of je huurt een lens voor een dagje (wellicht kun je met de zaak een afspraak maken) om er mee op uit te trekken om vervolgens bij de fotozaak te eindigen om zelf een lens uit te zoeken. Dan kan ze ook gleijk zelf ervaren of een bepaald bereik zoomlens wat voor haar is (omdat ze er nog geen een heeft) en met die ervaring ook zelf een betere keuze maken.

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 13-09-2018 16:55 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

loves wheat smoothies

GENETX schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:50:
Zoiets lijkt me een beter idee. Of je huurt een lens voor een dagje (wellicht kun je met de zaak een afspraak maken) om er mee op uit te trekken om vervolgens bij de fotozaak te eindigen om zelf een lens uit te zoeken.
Kan zelfs uit ervaring vertellen dat het ook erg leuk is,

@zxcvbnm Iets wat ook een voordeel kan zijn, als je daar 2e hands koopt en het bevalt toch niet helemaal is er ook veel meer te regelen om naar een andere lens over te stappen. Vaak is het wel vrij druk in die zaken, je kan ter plekke een afspraak maken en wachten maar mogelijk ook van tevoren. Ook hebben ze veel (véél !) 2e hands staan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxcvbnm
Iedereen ontzettend bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Tweakers stelt niet te teleur.
Vervelend dat ik er zelf zo weinig vanaf weet. Ik ben bang dat een lens als verassing kopen toch niet zo'n praktisch idee is. Ik ga nog even aan een vriendin van haar vragen of ze subtiel misschien wat meer te weten kan komen. En het voorstel om naar speciaalzaak te gaan en een dagje een aantal lenzen uitproberen vind ik ook goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01
Lijkt me idd het beste idee.

Die 55-250 is trouwens een hele leuke lens zoals al gezegd (de STM versie)

De 70-200 is uiteraard beter/scherper/sneller. Maar ook duurder, groter en zwaarder.

Ik heb deze zelf ook gehad (de non-IS) en heb die verkocht, en de 55-250 gehouden. Totaal ander segment (L lens vs 'instapding'') maar toch voor mij veel fijner.
- De L nam ik niet altijd mee ivm maat en gewicht.
- De stabilisatie van de 55-250 is soms toch echt wel handig.

Netto heb ik liever iets minder superscherpe foto's (met de 55-250) dan geen foto's omdat ik de lens weer eens niet mee heb :)
Pagina: 1