• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Dag Tweakers,

Ik zit al een hele lange tijd in dubio. Ik heb nu een prachtige pentax collectie. De K3-II wat echt een geweldige body is en een enorme range aan lenzen. De D-FA 100mm macro; 70-200 f/2.8; 50mm f/1.4; 30mm f/1.4; 17-50 f/2.8; 40mm f/2.8 XS; en nog heel veel meer.
Toch zou ik graag willen overstappen op een systeemcamera. Nu verwacht ik dat sommige prestaties wel achteruit zullen gaan, maar ik merk gewoon dat ik lang niet altijd mijn body meeneem. Ik fotografeer ook het liefst tijdens het hiken en vooral daar is het gewoon jammer dat ik maar 2 lenzen meeneem en dik 2 kilo verder ben. Toch heeft pentax wel zulke lenzen, maar daar heb je met backpacken nog steeds weinig aan met een zware body.

Nu is mijn vraag, wat is het beste systeem om op over te stappen? Ik ben heel erg onbekend met systeemcamera's. Op zich is fullframe wel interessant maar omdat het ongelofelijk veel kost om een nieuw systeem te kopen (en het wel even duurt voor al mijn camera's en lenzen verkocht zijn) moet ik ook slim dingen kopen. Stel ik ga voor sony, kan ik dat beter een 2e hands 5100 kopen met goede lenzen en over een jaar of wat een fullframe camera?
Of zeggen jullie nee ga maar naar het olympus of fuji kamp want [vulmaarin]. Alleen is het daar onhandig/onmogelijk om uiteindelijk over te gaan op fullframe.

De lenzen die voor mij echt een must zijn:
normale prime 1.4 (30 of 50mm) een 1:1 macro (wellicht 2 in 1 met een normale prime) en uiteindelijk een 70-200 2.8, of beter nog een betaalbare 300mm prime.

Video is niet interessant trouwens. Mijn voornaamste use zijn natuurfoto's (macro) en travelfoto's, (landscape)

Groetjes Kaas

[ Voor 3% gewijzigd door Heilige Kaas op 13-09-2018 09:38 ]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:42
Als ik geen betaalde opdrachten zou hebben waarvoor ik een FF camera nodig heb dan zou ik een APS-C systeem hebben. Als fotografie een hobby is en het budget is niet oneindig dan kun je daar in feite alles mee zonder dat het je de hoofdprijs kost. Daar komt bij dat je bij een FF systeemcamera wel wat gewicht en ruimte bespaart met de body, maar met de lenzen niet. Fuji heeft volgens mij het meest complete APS-C aanbod, dus ik zou eens kijken in hoeverre je daar kunt vinden wat je zoekt.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:04
Ik denk dat het vooral belangrijk is om eerst uit te zoeken of je beter crop kunt hebben of FF. Maw, kijk eens naar je bereik ;) . Als je nu relatief veel op 200mm schiet, dan kan FF wel eens duur worden. Zeker als je aangeeft tot 300mm te willen, dan heb je voor FF door gebrek aan cropfactor al een 450mm lens nodig.

Mocht je toch voor FF gaan, dan is een Sony A7II wel een leuke betaalbare optie, zeker met een Tamron 28-75mm f/2.8. Anders zou ik direct investeren in een goede APS-C camera (Sony A6300 of beter) of zoals hierboven aangegeven een Fuji.

Een A5100 zou ik hoe dan ook niet pakken, neem dan liever een A6000 ivm knopjes en EVF. De A5000-serie is meer een goede compactcamera, waar de A6000-serie een kleine DSLR is. Switchen naar FF later heeft ook weinig zin, want dan loop je of initieel met veel te lompe FE lenzen op je APS-C camera, of kun je later weer je APS-C lenzen wegdoen als je overstapt op FF. Kies dan direct het goede platform ;)

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 13-09-2018 10:14 ]

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:41
Ik weet niet of je tijdens het hiken ook vaak tijdens regenachtig weer loopt maar weather sealing kan dan wel fijn zijn. Pentax heeft hele goeie weather sealing in camera en lenzen, de instap sony en fuji camera's niet. Een Fuji X-T2 of X-T3 weer wel, zo ook de Sony A6300 en beter. Fuji gaat in z'n lenzen wel echt voor kwaliteit en zijn daarom vaak niet goedkoop. Voor macro en landscape en met een beperkt budget heb je niet perse full frame nodig en zou ik dan i.v.m. prijs ook niet kopen.

Edit: qua weather sealed en draagbaar heeft fuji trouwens wel een mooie compacte lijn, de 23, 35 en 50mm f/2.0 maar weet niet of je dat belangrijk vindt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sluw op 13-09-2018 10:57 ]

• Heilige Kaas
Weather sealing is erg prettig. Het idee dat die pentax 15 meter van een bergpas naar beneden rolt en in een stroompje eindigt én gewoon verder gaat is wel een prettig idee. Ik weet niet of ILC's ook zo zijn gebouwd, maar ook hier is stevigheid natuurlijk weer meer gewicht.

Ik snap alleen het argument niet zo dat je minder goed tele kan schieten op een fullframe ten opzichte van APS-C. Je hebt net zo veel info en kwaliteit als een APS-C sensor, maar dan met extra info bij de randen. Als je dus 1.5x cropt presteer je gelijk aan deen APS-C maar kan je in andere situaties wel fullframe prestaties halen.

Maar oke Fuji is zeker interessant. Ik ga sowieso beginnen met een wat simpelere body gezien ik toch van mening ben dat de lens de foto maakt (bij goed licht etc).
Kan altijd de body nog upgraden.
Nu nog even twee body's en een 15tal lenzen kwijt zien te raken.

• GENETX
Mwoah, weather sealing is iets anders dan onderdompelen... Denk meer aan het kunnen fotograferen in een stevige regenbui of stoffige omgevingen.
Heilige Kaas schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:07:
Ik snap alleen het argument niet zo dat je minder goed tele kan schieten op een fullframe ten opzichte van APS-C. Je hebt net zo veel info en kwaliteit als een APS-C sensor, maar dan met extra info bij de randen. Als je dus 1.5x cropt presteer je gelijk aan deen APS-C maar kan je in andere situaties wel fullframe prestaties halen.
Naja, je verliest pixels, dus daarmee juist wel informatie/scherpte ten opzichte van een APS-C met dezelfde aantal megapixels. Aangenomen dat je een goede lens hebt uiteraard. Of je moet een 42MP monster willen kopen natuurlijk. Uiteraard hoeft het geen probleem te zijn en hangt het er van af of je graag aan "pixel peeping" doet.

Maar full frame is niet zonder meer iets dat gelijk beter is in alle omstandigheren dan APS-C. Zeker voor actie van bijvoorbeeld wildlife kan APS-C voordelen hebben door een beter zoombereik om op afstand te kunnen blijven. Voor de A7III en A9 kon de A6000-serie ook significant sneller plaatjes schieten @ 11FPS. Dus er zijn wel meer afwegingen.

Edit @ hieronder, mijn AKG dopjes hebben een onderdompeling in thee ook overleefd zonder sealing.. Een camera is echter wel iets gevoeliger ;)

[ Voor 33% gewijzigd door GENETX op 13-09-2018 13:37 ]

• Heilige Kaas
Even nog een vraagje over de fuji's
Ga ik niet balen dat er geen sigma's op kunnen? Sigma maakt geen lenzen voor fuji zo te zien.
Ik zie dat er zeer veel keuze is binnen fuji zelf dus dat scheelt.
GENETX schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:12:
Mwoah, weather sealing is iets anders dan onderdompelen... Denk meer aan het kunnen fotograferen in een stevige regenbui of stoffige omgevingen.
Klopt ja. Maar toch die sennheisers zijn dermate goed in weathersealing dat ik vermoed dat ze een korte onderdompeling nog wel overleven. Ik ga het uiteraard niet testen.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Heilige Kaas schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:35:
Even nog een vraagje over de fuji's
Ga ik niet balen dat er geen sigma's op kunnen? Sigma maakt geen lenzen voor fuji zo te zien.
Ik zie dat er zeer veel keuze is binnen fuji zelf dus dat scheelt.

[...]

Klopt ja. Maar toch die sennheisers zijn dermate goed in weathersealing dat ik vermoed dat ze een korte onderdompeling nog wel overleven. Ik ga het uiteraard niet testen.
Dat lijkt me vrij makkelijk te bepalen. Kjik welke lenzen je nodig hebt. Kijk wat Fuji voor die lenzen wil hebben. En dan heb je een vrij goed beeld van wat je krijgt en wat je kwijt bent. Genoeg info om dan te bepalen of je Sigma's gaat missen.

En inderdaad: weahter sealing <> waterdicht. Met wat geluk gaat dat misschien ook wel een keer goed maar ik zou het niet te vaak uitproberen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Misschien nog beter, stel 3 setjes samen met 3 verschillende bodies en de lenzen die je denkt daarbij nodig te hebben + toekomstig wensenlijstje en kijk dan eens naar de totaalprijs, bereik/lichtsterkte/kwaliteit en functionaliteit van de bodies. En match dit aan je eigen gebruik / fotografiedoelen.

• Heilige Kaas
Bedankt allen! Ik heb een Fujifilm X-T10 gekocht. Het was een koopje, nu de (super dure) lenzen nog.

Eerst maar eens al mijn pentax gear verkopen.
Pagina: 1