Auto-rijles-sim

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tendmex
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-05 11:42
Hallo,

In januari ben ik voor het laatst op rijexamen geweest (en helaas gezakt). Maar omdat mijn theorie verlopen was was ik de motivatie een beetje kwijt...

Nu heb ik over 2 weken weer een rijles geplan staan omdat ik de draad weer wil oppaken. Maar het is dus alweer ene half jaar geleden.

Nu ben ik de trotse bezitter van een Logitech G27 (Met pendalen en koppeling). En wil eigenlijk een beetje 'oefenen' (tuurlijk het is nooit hetzelfde) thuis in mijn woonkamer. De hardware heb ik dus maar nu zoek ik een stukje software.

Het hoeft niet perse een rij-simulator te zijn, een race-sim mag ook als het maar niet om de pure snelheid gaat.

Alle reacties

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat dacht je van fietsen?
Eventueel ergens een achteruitkijkspiegel op de kop tikken (bijv dit, €2,50) voor op het stuur en gewoon door de stad fietsen.

Doe alsof je in de auto zit, qua kijken, dus elke keer als je een bocht wil nemen kijken (binnen, buiten, schouder), richting aangeven, etc.

Autorijden gaat vooral om kijken en verkeersinzicht, niet zozeer om het rijden zelf.

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 13-09-2018 10:11 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• tendmex
Ja dat snap ik, maar ik wil het juist om de feeling van het auto rijden weer te voelen. Niet perse de feeling van het verkeer.

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Need for Speed Underground 2, dat is hoe ik me althans gedraag op de weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:11
Daar is geen enkele simulator goed in.
Het gevoel van remmen, schakelen koppelen is gewoon onbestaand.
Laat staan pinkers, spiegels, etc.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Uzuhl

Uzuhl

Tommie12 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:50:
Daar is geen enkele simulator goed in.
Het gevoel van remmen, schakelen koppelen is gewoon onbestaand.
Laat staan pinkers, spiegels, etc.
Daarbij is dat specifieke gevoel ook weer anders bij iedere auto. Niet vrienden / familie die eventueel met je willen rijden op een parkeerplaats e.d.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 19:01
Dat gevoel zal je zo weer terug krijgen als je in de auto zit, de techniek van de auto is vaak het onderdeel waar vrijwel iedereen zo onder de knie heeft. Of je moet naar 10 lessen nog steeds niet de koppeling op kunnen laten komen.

Waarom ben je gezakt? Je kan veel beter ervoor zorgen dat je daar op gaat focussen zodra je de rijlessen weer hebt opgepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:26
anandus schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:31:
Eventueel ergens een achteruitkijkspiegel op de kop tikken voor op het stuur en gewoon door de stad fietsen.

Doe alsof je in de auto zit, qua kijken, dus elke keer als je een bocht wil nemen kijken (binnen, buiten, schouder), richting aangeven, etc.

Autorijden gaat vooral om kijken en verkeersinzicht, niet zozeer om het rijden zelf.
_/-\o_ maar dat wordt dan een hele constructie met die achteruitkijkspiegel, die moet dan op een flink frame geplaatst worden anders zie je natuurlijk alleen je eigen kruis :D

Ik weet wel dat er rijscholen zijn met een eigen simulator, hoewel dat volgens mij bar weinig nut heeft want het is gewoon niet te vergelijken.
Al neem je een mooie sim voor op de PC, het strookt niet met de realiteit.

Zoals de tip hierboven, ga dan inderdaad met een familielid of een kennis even een stukje rijden op een privé terrein (parkeerplaats na sluitingstijd etc). Hoe dan ook, indien je op examen geweest bent dan weet je hoe een auto werkt en zul je lijkt mij op andere punten gezakt zijn. Punten die je meemaakt wanneer je daadwerkelijk deelneemt aan het Nederlandse verkeer. Dat kan je niet nabootsen op een legale manier.

[ Voor 19% gewijzigd door LopendeVogel op 13-09-2018 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 14:52
https://store.steampowered.com/app/493490/City_Car_Driving/ is volgens mij door russen gemaakt en voor russen. Niet super realistisch maar kan wel leerzaam zijn. Verder ben ik het eens met hierboven dat zelf rijden veel leerzamer is.

• tendmex
Ja ik weet dat normaal auto-rijden beter is, de les staat dan ook gepland. Ik wil het meer als voorbereiding op de rijles.

@Irwon Interessante game, is kijken of ik die ergens goedkoper kan krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kheos
  • Laatst online: 22:02

Kheos

FP ProMod
Dit
tendmex schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:26:
Hallo,

In januari ben ik voor het laatst op rijexamen geweest (en helaas gezakt). Maar omdat mijn theorie verlopen was was ik de motivatie een beetje kwijt...

Nu heb ik over 2 weken weer een rijles geplan staan omdat ik de draad weer wil oppaken. Maar het is dus alweer ene half jaar geleden.
en dit
Nu ben ik de trotse bezitter van een Logitech G27 (Met pendalen en koppeling). En wil eigenlijk een beetje 'oefenen' (tuurlijk het is nooit hetzelfde) thuis in mijn woonkamer. De hardware heb ik dus maar nu zoek ik een stukje software.

Het hoeft niet perse een rij-simulator te zijn, een race-sim mag ook als het maar niet om de pure snelheid gaat.
zijn twee aparte zaken die niks met elkaar te maken hebben.
Hoe ga je simuleren dat je goed kijkt dat je geen fietsers omver rijdt als je naar rechts afslaat? hoe ga je simuleren dat je goed kijkt dat er uit zijstraten geen verkeer komt? Hoe ga je correct parallel parkeren simuleren?
leuk dat je pedalen hebt, en met wat leuke software kun je vast wat aankloten, maar verwach niet dat het oefenen met een wagen kan benaderen, laat staan vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Ding is, iedereen kan een gaspedaal indrukken en aan een stuur trekken, het is letterlijk één van de simpelste dingen die ik dagelijks doe. Gaat om je omgeving, en het kunnen anticiperen op dwazen die daadwerkelijk denken dat NFS Underground 2 de norm is. Stap in een willekeurige auto druk twee keer op het gaspedaal en je hebt de feeling terug. Good luck in ieder geval, zal voor je duimen x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Rijlessen gaat niet alleen om het schakelen, sturen en gas geven, maar ook het spiegelen en om je heen kijken. Naar mijn inzien kan een rij-simulator alleen maar "slagen" als je een VR systeem hebt, dan is het misschien nog wel aan te raden. Als je op een pc oefent, leer je misschien verkeerde gewoontes aan.

PSN: plexforce (ps4)

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-05 08:26
https://www.bol.com/nl/p/...ZMQA.1_6_7.8.ProductTitle

Kun je lekker een beetje in België rond toeren! succes.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Vroeger ging je met je vader op een zaterdagochtend rondjes rijden op een verlaten industrieterrein O-)

• Uzuhl

Uzuhl

ThinkPadd schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:07:
Vroeger ging je met je vader op een zaterdagochtend rondjes rijden op een verlaten industrieterrein O-)
Dit ja, "het is toch een lease auto" _/-\o_

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:41

TommieW

Numa numa.

Ik kan je erg BeamNG.Drive aanraden. Super realistische physics. Alleen niet echt ander verkeer, dat is wel weer een nadeel.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
Heb je voor Euro Truck Simulator niet auto add-ons?
Ja, die zijn er dus
http://www.ets2world.com/...mulator-2-mods/ets2-cars/
:)

[ Voor 49% gewijzigd door Steefph op 13-09-2018 09:16 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:14
Steefph schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:15:
Heb je voor Euro Truck Simulator niet auto add-ons?
Ja, die zijn er dus
http://www.ets2world.com/...mulator-2-mods/ets2-cars/
:)
Dit dus, dat is een goede optie :D

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uzuhl schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:00:
Stap in een willekeurige auto druk twee keer op het gaspedaal en je hebt de feeling terug.
Precies. Autorijden is net als fietsen.
Schakelen, etc verleer je niet en zodra je weer in een auto zit gaat het als vanzelf.

En als dat niet het geval is, dan denk ik dat het geen kwaad kan om nog wat extra rijlesjes te nemen :)

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 13-09-2018 09:20 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

anandus schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:19:
[...]
Precies. Autorijden is net als fietsen.
Schakelen, etc verleer je niet en zodra je weer in een auto zit gaat het als vanzelf.

En als dat niet het geval is, dan denk ik dat het geen kwaad kan om nog wat extra rijlesjes te nemen :)
Mits je na een jaar automaat rijden weer in een schakelbak stapt.

Ik tobben en tobben, maar kreeg hem niet in zn eerste versnelling. 30 minuten later realiseerde ik mij dat er een pedaal extra in zat. 8)7

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:53
En dat werkt nog een stuk beter ook!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-05 17:40

Pykow

Angelo OTR

Tot dat je veel op de snelweg zit en een automaat wilt gaan rijden haha.
Maar schakelen verleer je nooit.
Ok misschien slaat hij de eerste keer af en maak je teveel toeren omdat je vergeet te schakelen haha.

Maar je moet je meer bezig houden met rondkijken. De rest komt vanzelf weer.
Parkeren etc. Is in mijn ogen het moeilijkst.
Dat is feeling met je auto krijgen en daar kan je met een simulator niet echt naspelen

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:13

Theo

moederbord

Uzuhl schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:21:
[...]

Mits je na een jaar automaat rijden weer in een schakelbak stapt.

Ik tobben en tobben, maar kreeg hem niet in zn eerste versnelling. 30 minuten later realiseerde ik mij dat er een pedaal extra in zat. 8)7
Andersom is anders ook vrij vervelend; na 50.000km schakel te hebben gereden weer even in een automaat gestapt. Het resultaat was dat ik tot driemaal toe bij het stoplicht per ongeluk een noodstop maakte omdat ik het koppelingspedaal automatisch intrapte. Alleen zat daar bij een automaat wat anders....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Met Roos Van Acker.
Alleen al voor haar ogen zou ik dat kopen.
Shut up and take my money!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Theo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:28:
[...]

Andersom is anders ook vrij vervelend; na 50.000km schakel te hebben gereden weer even in een automaat gestapt. Het resultaat was dat ik tot driemaal toe bij het stoplicht per ongeluk een noodstop maakte omdat ik het koppelingspedaal automatisch intrapte. Alleen zat daar bij een automaat wat anders....
Gewoon je linkervoet helemaal tegen je zetel zetten.

En ook op de autostrade is een automaat heel goed. Je staat toch de helft van de tijd in de file.

• Uzuhl

Uzuhl

[...]

Het remmen is inderdaad verschrikkelijk anders, in het begin ook aardig wat noodstopjes op de snelweg gemaakt :X

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Hallo,

Euro Truck Simulator 2 is wel een goeie simulator daarvoor. Je kan dan ook gewoon een mod gebruiken waarbij je in een auto rijd (zijn er meerderen van).

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij Eurotruck Simulator ben je wel verplicht om om je heen te kijken, er duiken nl continu auto`s tussen. (dus slecht weggedrag leer je vrij snel ermee af)

Ook leer je hoe je achteruit inparkeert met een aanhanger, zonder aanhanger is na een tijdje dan echt supersimpel.

Ook leer je de bochten wat ruimer en vloeiender te nemen omdat je een groter voertuig hebt.

En je lichten op tijd aanzetten, en op de borden letten, enzzz...

En het is een leuk spel wat er ook nog mooi uitziet.

How do you save a random generator ?

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:45
3D Rijsimulator is hetgeen wat jij zoekt. :)
Wel al behoorlijk verouderd, maar het sluit in mijn ogen perfect aan op hierop.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

GTA 5

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
GTA 5 - Casual Sunday Drive In First Person (HD)

Forza Horizon 3(let wel, rijden hier in Australië, dus andere kant van de weg)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Rules Cruise #1 - Rolls-Royce Wraith - Forza Horizon 3 - Logitech G27

Zoiets kan dus ook :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Het plaatje van GTA5 is al gelijk met telefoon in de hand :D

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:11

SomerenV

It's something!

anandus schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:31:
Eventueel ergens een achteruitkijkspiegel op de kop tikken (bijv dit, €2,50) voor op het stuur en gewoon door de stad fietsen.

Dit kan ik alleen maar beamen. Het makkelijkste van autorijden is het rijden zelf, dus het schakelen, gas geven, remmen en sturen. Het moeilijke gedeelte is goed verkeersinzicht en dat leer je niet in een simulator. Op de fiets regelmatig op pad gaan en dan doen alsof je in een auto zit qua rondkijken werkt dus veel beter. Probeer constant ruim voor je te kijken, te anticiperen, voldoende om je heen te kijken bij remmen en afdraaien. Zelf ook gedaan en ik zat daardoor veel zelfverzekerder in de wagen.

Een tweede (extra) optie is achteraf kleine stukjes rijden. Heel erg illegaal, maar wordt regelmatig gedaan. M'n instructeur destijds gaf dat zelfs als tip zodat je wat meer feeling voor een auto krijgt. M'n moeder ging regelmatig met de honden naar de bossen. Ruim buiten de bebouwde kom nam ik het stuur over en reed ik de laatste 2,5 kilometer. Wel een keer bijna de sloot in gereden overigens O-) Veel rijlessen hier in de omgeving beginnen overigens ook in het buitengebied. Weinig verkeer dus weinig kans op ongelukken. Dan zit je ook niet snel iemand in de weg en je hebt vaak ruim de tijd om jezelf te corrigeren.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• knightvision
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-08-2021

knightvision

Hihihihi ik ben stout....

Geen idee waar je woont?
Maar er zijn rijscholen met rijsimulators.

Het bedrijf die dat levert heet green dino. zoek maar op.
Ik heb er ook eens ingezeten... en is het beste als het gaat om virtueel rijden.

Je kan kiezen per categorie wat je wilt oefenen. b.v rotondes of inparkeren etc.

[ Voor 17% gewijzigd door knightvision op 13-09-2018 11:20 ]

My Hardrocking iRacing Profile

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Klinkt als een gevalletje -onvoldoende rijervaring opgedaan-. Ga normaal rijles nemen tot het moment dat je instructeur vindt dat je klaar voor een examen bent. Het zal je nu een paar centjes kosten, maar die verdien je terug zodra je je schadevrije jaren gaat opbouwen. Een simulator is niet voor iedereen geschikt, slechts een hele kleine groep kan er mee spelen zonder kotsmisselijk te worden. De basishandelingen nemen de meeste uren in beslag. Zodra je de auto kunt bedienen/besturen kan je je pas inleren op de regels. Je aandacht moet buiten de auto komen te liggen en de bediening moet automatisme zijn. Als je 50 uren rijles hebt gehad dan heb je pas een basis om naar een examen toe te gaan. Ook de herhaling / interval van de lessen speelt hierbij een belangrijke rol. Een examen is een moment opname, maar er moet tijdens die toetsing een balans duidelijk naar voren komen dat je inzicht hebt en je auto onder controle hebt. Fouten maken mag, maar je moet die wel kunnen oplossen/opvangen. Ook de fouten van anderen moet je redelijkerwijs kunnen opvangen. Een ingreep door de examinator hoeft niet altijd te betekenen dat je -gezakt- bent. Je moet mee met de rest van het verkeer, zonder op te vallen. En niet onbelangrijk; je moet de taal van de weg kunnen lezen.

[ Voor 73% gewijzigd door Nijl op 13-09-2018 11:44 ]

You are NIJL-ed!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-04 12:58
[...]

Dit snap ik niet echt hoe je zo iets kan doen... Manueel zit je toch ook nooit met je linkervoet op de rem ?
Bij een automaat (die van mij toch :? ) is er links gewoon niks. geen pedaal. De rem zit nog altijd in het midden en gas rechts. Beetje raar dat de meeste die in een automaat stappen plots de neiging hebben om de linkervoet een halve meter te verplaatsten om toch op iets te kunnen duwen... Doen jullie zoiets ook bij een manuele auto ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-04 16:06

TNO

cake.

De rem is in een automaat doorgaans breder, dus grotere kans dat als je de (niet bestaande) koppeling intrapt je een puntje van het rempedaal meepakt. En dan sta je ineens heel snel stil :D

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vraag gewoon iemand of je in z'n auto (stilstaand) mag zitten, beetje oefenen met pendalen/schakelen, zodat je dat weer blind oppakt. Omdat toch niets draait, kan je ook weinig fout doen. Ik heb altijd geleerd zulke zaken blind te kunnen, dat je volledig op de weg kan focussen.

Ik heb ooit een intake gedaan voor spoedcursus middels zo'n simulator, absolute bagger. Je voelt geen koppeling, rem, of uberhaubt het optrekken van de auto.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

tendmex schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:47:
Ja dat snap ik, maar ik wil het juist om de feeling van het auto rijden weer te voelen. Niet perse de feeling van het verkeer.
Ik heb rijlessen gevolgd toen ik 18 was, gezakt en alles op een backburner gezet. Uiteindelijk ben ik weer begonnen met rijlessen toen ik 30 was. Geloof me, je hebt het gevoel binnen 5 minuten weer terug...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:13

Theo

moederbord

TNO schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:51:
De rem is in een automaat doorgaans breder, dus grotere kans dat als je de (niet bestaande) koppeling intrapt je een puntje van het rempedaal meepakt. En dan sta je ineens heel snel stil :D
Dat!

@Boermansjo
Bij een schakelbak is er een linker, een rechter en een middenpedaal. Bij een automaat zijn ze iets anders geordend en heb je een linker en een rechterpedaal; niet een rechter en een middenpedaal.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
@Theo hmm
Mijn auto ziet er toch uit zoals op dit plaatje :
Afbeeldingslocatie: https://st2.depositphotos.com/1407534/10961/i/950/depositphotos_109614086-stockafbeelding-rem-en-gaspedalen-pedaal.jpg

Aangezien je manueel je linkervoet nooit extreem moet bewegen (van links naar rechts) vind ik het raar dat het plots bij een automaat wel het geval is.
Het gat tussen links en je rem is toch echt wel groot om daar 'per ongeluk' tegen te zitten. Dit zal wel wat anders zijn afhankelijk van het merk auto.

Enfin, voor deze topic is het beste nog altijd om gewoon met een echte auto te rijden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Boermansjo op 13-09-2018 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-04 16:06

TNO

cake.

offtopic:
Hm, bij die Volvo in je voorbeeld is er wel veel ruimte, maar als je bijv bij deze kijkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.parts4honda.uk.com/pub/files/images/.thumbnails/1405678126_08U74SMG600_w170_h170.jpg lijkt de ruimte veel minder. Kan dus per auto verschillen

@TS: neem extra lessen, vooral voor onze veiligheid ;)

• Boermansjo
TNO schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:14:
offtopic:
Hm, bij die Volvo in je voorbeeld is er wel veel ruimte, maar als je bijv bij deze kijkt:
[Afbeelding] lijkt de ruimte veel minder. Kan dus per auto verschillen

@TS: neem extra lessen, vooral voor onze veiligheid ;)
offtopic:
Ja ik heb ook gezien dat dit anders kan zijn per merk. Mijn punt was gewoon dat bij een manueel je linker voet gewoon scharniert op je hiel tussen dat 'rest stukje' en de pedaal zelf. Die handeling blijft toch hetzelfde in alle auto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Boermansjo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:05:
@Theo hmm
[Afbeelding]

Aangezien je manueel je linkervoet nooit extreem moet bewegen (van links naar rechts) vind ik het raar dat het plots bij een automaat wel het geval is.
Het gat tussen links en je rem is toch echt wel groot om daar 'per ongeluk' tegen te zitten. Dit zal wel wat anders zijn afhankelijk van het merk auto.

Enfin, voor deze topic is het beste nog altijd om gewoon met een echte auto te rijden :)
Toch doe ik dat ook altijd fout als ik de automaat van mijn ma leen.
Wegrijden gaat prima. maar bij het eerste stoplicht wat op oranje gaat vliegt mijn linkerbeen op de rem.
Ergens in je hoofd zit ingebakken "bij afremmen moet je linkervoet een pedaal indrukken" en als er dan geen koppelings pedaal is, dan zoekt mij voet wel een ander pedaal om in te drukken :x

Voor de rest met de overige strekking eens. Voertuig controle is maar een minimaal onderdeel van autorijden.
En anders even 1 keer met pa of ma oefenen in wegrijden. Dat is eigenlijk het enige waar je wat handigheid in moet krijgen,de rest pik je vanzelf op terwijl je rijles krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 13-09-2018 13:31 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Boermansjo
heuveltje schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:25:
[...]

Toch doe ik dat ook altijd fout als ik de automaat van mijn ma leen.
Wegrijden gaat prima. maar bij het eerste stoplicht wat op oranje gaat vliegt mijn linkerbeen op de rem.
Ergens in je hoofd zit ingebakken "bij afremmen moet je linkervoet een pedaal indrukken" en als er dan geen koppelings pedaal is, dan zoekt mij voet wel een ander pedaal om in te drukken :x

Voor de rest met de overige strekking eens. Voertuig controle is maar een minimaal onderdeel van autorijden.
En anders even 1 keer met pa of ma oefenen in wegrijden. Dat is eigenlijk het enige waar je wat handigheid in moet krijgen,de rest pik je vanzelf op terwijl je rijles krijgt.
Hehe het zal wel een gewoonte zijn. De eerste minuten ik terug in een manueel stap is het ook zo van 'allé waarom schakelt die nu niet' tot je beseft dat je het zelf moet doen 8)7

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Boermansjo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:37:
[...]

Hehe het zal wel een gewoonte zijn. De eerste minuten ik terug in een manueel stap is het ook zo van 'allé waarom schakelt die nu niet' tot je beseft dat je het zelf moet doen 8)7
Grappige is, Dat als ik een paar uur in die automaat heb gezeten. En ik stap daarna terug in mijn eigen auto.
Dan gaat schakelen prima. Maar de eerste keer voor een stoplicht laat ik de helft van de tijd de eerste keer dat ik moet afremmen de auto afslaan :X .
Gewoon compleet vergeten te koppelen, terwijl je dan al wel weer 10 keer geschakeld en dus gekoppeld hebt :?

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 13-09-2018 14:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:31
Project Cars,
o.a. de Ford Focus RS slaat echt af als je niet goed de koppeling gebruikt bij het optrekken.
Echte feeling zul je niet krijgen maar je kan wel je versnellingsbak aan gort helpen in de game als je niet goed koppelt tijdens het schakelen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

@Theo hmm
[Afbeelding]

En vergelijk dat eens met de pedalen van een handgeschakelde auto:

Afbeeldingslocatie: https://thumbs.dreamstime.com/b/pedalen-van-een-auto-91974826.jpg

Je ziet dat het rempedaal een stuk minder breed is. En ja, het rempedaal van een automaat is dus dusdanig breed dat het naar links overlapt met waar in een handbak de koppeling zou zitten.

[ Voor 66% gewijzigd door Compizfox op 13-09-2018 14:44 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:49

Metalfreak

Hoije woh!

@Theo hmm
[Afbeelding]

Echt iedereen die ik ken die van schakel naar automaat overstapt doet het minimaal 1x fout en hangt met zijn neus bijna tegen het stuur :+ Je leert ervan zullen we maar zeggen ;)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Boermansjo
Metalfreak schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:47:
[...]

Echt iedereen die ik ken die van schakel naar automaat overstapt doet het minimaal 1x fout en hangt met zijn neus bijna tegen het stuur :+ Je leert ervan zullen we maar zeggen ;)
Ja het blijft wel aanpassen hé... teruggaan naar manueel is ook niet eenvoudig. Misschien hebben drummers een beter controle over wat hun voeten afzonderlijk doen :+

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003

Metalfreak

Hoije woh!

Boermansjo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:53:
[...]

Ja het blijft wel aanpassen hé... teruggaan naar manueel is ook niet eenvoudig. Misschien hebben drummers een beter controle over wat hun voeten afzonderlijk doen :+
Teruggaan naar manueel ben ik altijd weer makkelijker aan gewend dan andersom. Op de een of andere manier verleer je het schakelen niet zo gauw.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:05
Ik deed het toendertijd met Midtown Madness incl Logitech Sidewinder FF. netjes stoppen voor de stoplichten de eerste 10min.

Heeft al met al weinig geholpen, maar was wel leuk.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-05 19:10
Kijken welke verbeteringspunten je examinator hebt opgegeven en dan deze punten verbeteren :)
Theorie raad ik aan eerst te halen. En dan pas lessen te nemen. Dan heb je deze alvast gehaald. Soms moet je namelijk wel 3-4 maanden wachten op een examen. Lessen kan je overal...

How are you doing?

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
Haha hoezo alleen vroeger? :9 Zo heb ik leren rijden, eerst in een Citroen c4 automaat, rondje samen en vervolgens zei die ja ik geloof het wel rij maar een paar rondjes over het industrieterrein. Denk dat ik een jaar of 10 was.

De volgende stap voor mij was een Playseat met een G27, gewoon race games spelen maar dan netjes rijden. Netjes inhalen ruimte geven en alles wat je op een trackday/snelweg ook zou doen.

Denk dat ik door bovenstaand ook maar 9 lessen nodig had :+ En ik inmiddels al weer 6 jaar mijn rijbewijs heb zonder ook maar 1 ongeluk te hebben gehad.

Kortom: ga lekker rondjes rijden, Project Cars, Forza, Gran turismo name it en als je buiten zit op de fiets ga meer om je heen kijken, identificeer objecten en borden.

Succes!

• Boermansjo
Metalfreak schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:55:
[...]

Teruggaan naar manueel ben ik altijd weer makkelijker aan gewend dan andersom. Op de een of andere manier verleer je het schakelen niet zo gauw.
ja maar je moet er wel terug aan denken dat je zelf moet schakelen. Extra denk werk :/
Pagina: 1