• xBennie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi,

Recent heeft mijn zuster haar laptop uitgeschakeld tijdens een update bij afsluiten. Sindsdien duurt het circa 30 minuten voordat de laptop opstart en je in het Master Boot Record menu komt.
Alle opties wat betreft de probleemoplosser, systeemherstel, vorige versie terugzetten zijn niet gelukt.

bootrec /fixmbr werkt, maar /fixboot geeft geen toegang. (X:\sources)
bcdedit /export c:\bcdbackup en /RebuildBcd geven allebij de melding ''The export operation has failed, de configuratieregisterdatabase is beschadigd.

Daarna geprobeerd een herstel te maken via USB, kreeg de melding met als vraag te upgraden of een schoon herstel te maken. Upgrade gooide mij gelijk terug naar MBR, schoon herstel gaf mij een windows menu met taal, en toetsenbordindeling. Daarna ''installatie starten'' of ''probleemoplosser'' probleemoplosser stuurde mij uiteraard weer terug naar MBR. Als in de schone installatie start, behoudt de computer de (persoonlijke) bestanden? Ik weet zeker dat deze er nog tot dit moment erop staan, en vond het wel verstandig om versterking in te roepen aangezien ik niet altijd 100% weet wat te doen, 2 breinen zijn sterker dan 1 :) .

Het gaat om Windows 10 Home 64Bit
Acer Aspire ES 11 series

• xBennie
Schone installatie geeft nu ook de foutmelding ''De opstartconfiguratie van de computer kan niet worden bijgewerkt. De installatie kan niet doorgaan.''

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@xBennie Een schone installatie moet je op een schone disk doen. Alle systeempartities verwijderen dus!

Qua data moet je gewoon een backup hebben, hoe dan ook. Dit soort gedoe kan gewoon niet veilig zonder backup. En regel dan meteen dat er voortaan regulier een backup gemaakt wordt. Het liefst zonder handmatige acties, zodat het ook niet vergeten kan worden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• xBennie
Room42 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:26:
@xBennie Een schone installatie moet je op een schone disk doen. Alle systeempartities verwijderen dus!

Qua data moet je gewoon een backup hebben, hoe dan ook. Dit soort gedoe kan gewoon niet veilig zonder backup. En regel dan meteen dat er voortaan regulier een backup gemaakt wordt. Het liefst zonder handmatige acties, zodat het ook niet vergeten kan worden.
Hoe zorg ik ervoor dat de schijf vrij komt?

Alle partities kan ik verwijderen/formatteren behalve de primaire schijf waardus de installatie op moet komen

[ Voor 10% gewijzigd door xBennie op 12-09-2018 22:35 ]

• Room42
  • Niet online
xBennie schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:34:
[...]

Hoe zorg ik ervoor dat de schijf vrij komt? Ik kan nergens een nieuwe partitie maken en/of verwijderen. De C drive kan ik ook niet formatteren
Wel bij de installatie, waar je aangeeft waar er geïnstalleerd moet worden, kun je ook partities verwijderen. :)
xBennie schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:34:
[...] Alle partities kan ik verwijderen/formatteren behalve de primaire schijf waardus de installatie op moet komen
Nou ja, dan zou ik even een 3rd party partition manager, zoals de Gparted boot disk (ISO).

Maar ik herhaal: BACKUP! ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Room42 op 12-09-2018 22:37 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 18:12
Even voor de duidelijkheid: er zit eMMC opslag in, geen hdd...toch?

• Room42
  • Niet online
poema schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:38:
Even voor de duidelijkheid: er zit eMMC opslag in, geen hdd...toch?
Volgens de specs gewoon een '5400rpm HDD'. 't Was maar een goedkoopje, hè. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 12-09-2018 22:41 ]

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 18:12
Als er nog belangrijke zaken op de disk staan had ik het schijfje eruit gehaald, kijken voor een externe behuizing en een andere harddisk (SSD'tje als je toch bezig bent?) erin gezet. Lekker Windows opnieuw installeren. Zelfs al zou je de disk nog bootable krijgen, misschien is ook je windows installatie beschadigt door het uitzetten van de pc tijdens een update. Rommelen met het MBR, partitietabellen e.d. kan wel eens als resultaat geven een "oh....shit".
Onlangs hier een nieuwe Toshiba 500gb externe disk gekocht voor 22.50 excl. Even schijfjes wisselen en klaar. Helaas heb ik geen korte termijn oplossing voor je
Pagina: 1