Wat is het voordeel van een insteek SSD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DanielChopin
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-12-2025
Wat is het voordeel van een SSD die in het moederbord word gestoken vs zo'n SSD met behuizing? Ik kan ook geen informatie vinden over het verschil tussen deze SSD's. Ik zou me graag willen inlezen/hier meer over weten. Alvast bedankt :)

Alle reacties

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
1) ze zijn kleiner
2) ze kunnen een snellere databus gebruiken.

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09-2025

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Onze favoriete site heeft hier ooit een stukje over geschreven :)

• DanielChopin
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-12-2025
Uzuhl schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:03:
Super, ga ik even rustig lezen :D

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Het scheelt ook kabels. Buiten dat het mogelijk sneller is (als je NVME gebruikt)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:13
Uzuhl schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:03:
Basis klopt nog steeds maar inmiddels is het artikel redelijk gedateerd.

De m2-form-factor is de nieuwe standaard die je nu voornamelijk tegen komt. De nieuwe SSD's werken op PCI lanes in plaats van de Sata-bus en zijn daardoor veel sneller dan de maximale snelheid die Sata toelaat. Hoeveel je hier in de praktijk van merkt is discutabel, maar de mogelijkheid is er wel.

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09-2025

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

gastje01 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:10:
[...]

Basis klopt nog steeds maar inmiddels is het artikel redelijk gedateerd.

De m2-form-factor is de nieuwe standaard die je nu voornamelijk tegen komt. De nieuwe SSD's werken op PCI lanes in plaats van de Sata-bus en zijn daardoor veel sneller dan de maximale snelheid die Sata toelaat. Hoeveel je hier in de praktijk van merkt is discutabel, maar de mogelijkheid is er wel.
Dat wel, maar het ging me voornamelijk om een stukje achtergrond info voor @DanielChopin

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mcDavid schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:53:
1) ze zijn kleiner
2) ze kunnen een snellere databus gebruiken.
418O2 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:10:
Het scheelt ook kabels. Buiten dat het mogelijk sneller is (als je NVME gebruikt)
Sneller is een beetje een raar argument. Er staan toch aardig wat SSD's in de pricewatch die PCIe als bus gebruiken, maar toch maar matig in een m2-slot passen: categorie: Solid state drives (en dan neem ik de SSD's die in een daadwerkelijk PCIe-slot gaan nog niet eens mee).

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47
Het ligt voornamelijk aan je moederbord: als je een M2 SSD (zo'n insteekprint) kunt plaatsen, bepaalt het moederbord in je PC/laptop of die SSD werkt met SATA/AHCI of NVME.
Als je een moederbord hebt met SATA, is de M2 SSD ongeveer even snel als een 2,5" SATA SSD.
Als je een moederbord hebt wat NVME aankan, loopt dat op tot een factor 4 x zo snel.

Als je tot nu toe hebt gewerkt met een harddisk, is elke SSD een enorme snelheidsverbetering.
Je haalt alles uit de SSD, als je die na installatie en OS voorziet van de software van de fabrikant en daarmee van de laatste firmware. Dat kan zonder dat de gegevens op de SSD verloren gaan.
Met de AS-SSD benchmark kan je daarna controleren of de snelheden kloppen (normaal is 300-400 MB/s read/write).
Pagina: 1