Frontspeakers op Subwoofer plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• ArjanOskam97
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-08 17:24
Goedemiddag allemaal,

Ik heb momenteel een beetje een gebrek aan ruimte, mede door mijn schuine plafond.

Ik heb deze speakers:
https://www.maxiaxi.com/f...r-systeem-walnoot-5-delig

En 2 van deze subwoofers:
https://nl.yamaha.com/nl/...tems/yst-sw012/index.html

De subwoofers staan op tapijt. En de vloer waar de tapijt op ligt, zijn simpele houten OSB platen.

Het liefst zou ik de frontspeakers (die grote) op de subwoofer zetten (zitten rubberen pootjes onder de front speakers).

Maar in hoeverre kan dit gevolgen hebben voor het geluid?

En kunnen die subwoofers op tapijt staan of is het verstandig om er iets onder te doen?

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:14

MazeWing

The plot thickens...

Het hangt van de vibraties van de subwoofer zelf af. Ik zelf heb een subwoofer van Arendal die van HDF (high density fiber, een stuk steviger en dikker dan het bekende MDF) gemaakt is die weer op SVS SoundCare spikes staan. Zelfs bij de zwaarste laag-scenes (lancering van de spaceshuttle/door het zwarte gat in Interstellar en de grote explosie tegen het einde van Ready Player One), is de vibratie op de kast nauwelijks te voelen.

In die optiek zou het qua trillingen dan ook weinig uitmaken wanneer je er een speaker op zet.

Die Yamaha subwoofer is echter een stuk lichter dan die Arendal en is van aanzienlijk minder kwaliteit hout gemaakt. Ik denk dat wanneer je je hand er op legt je een duidelijke trilling voelt. Dit heeft tot gevolg dat de trilling van de subwoofer weer doorgegeven wordt aan je speakers met als resultaat een minder geluid.

In hoeverre je dit gaat horen is natuurlijk weer een tweede vraag.

Aangezien je volgens mij alles al hebt zou ik het gewoon proberen. Mocht het niets zijn weet je dat ook weer. Daarnaast zou je ook een ander plaatsje voor de subwoofers kunnen zoeken.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y