Heb je rest van de topic gelezen?
- TS gaat al UTP trekken, alsnog over PLC hebben is mosterd na de maaltijd.
- Devolo is inderdaad goede kwaliteit, maar belangrijkste factor bij werking PLC is de hoeveelheid verstoring op een stroomnet. Als dat te hoog is kan ook Devolo geen (acceptabele) verbinding leveren. "Altijd" bestaat niet.
- Niks 'verlies'. Een verbinding heeft een bepaalde bandbreedte. Als dat toevallig 15% lager is dan je internetsnelheid, dan is het 15% lager. Maar als je internetsnelheid twee keer zo hoog is, zal de bottleneck bij PLC niet hoger liggen, dus dan 'verlies' je 57%. Het is dus niet zinnig om in percentages van 'verlies' te rekenen. Het is geen wrijving ofzo...
Scheelt meer dan 50%. Zie m'n onderbouwing hierboven.
S0epkip schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:41:
[...]
Stelling: Over 10 jaar is 10gbps thuis nog steeds overkill. Natuurlijk, 8K televisies worden nu gepushed door onze vrienden tv-producten, maar een daadwerkelijke use case heeft niemand thuis. (100" op twee meter afstand misschien?). Daar komt nog bij dat de content nog enorm achterloopt en je moet al blij zijn als je goede 4K HDR (of eigenlijk zelfs 50mbit Blurays) kan vinden.
De komende paar jaar is zelfs 100mbit full duplex nog genoeg. Je bekabeling uitleggen voor 1gbps is dus echt voldoende thuis naar mijn mening.
Als je puur werkt met streaming vanaf internet, dan klopt dat, maar zodra je binnenhuis dingen doet nu al niet meer; ik kijk ~50-60Mbps films, en 1) het overzetten van die films van computer A naar B gaat met 1Gbps beduidend sneller dan met 100Mbps en 2) ook als je alleen streamt zit je met meerdere gebruikers al op het randje.
Je hoeft ook niet dat soort niche-content te hebben om boven de 100Mbps uit te komen. Ik werk aan een behoorlijk mainstream product dat ergens komend jaar uitkomt en in meest uitgebreide vorm 20Mbps elk naar drie devices in huis streamt. Dat is samen nog maar 60Mbps, maar als je beetje overhead erbij optelt en vervolgens bedenkt dat er meer mensen in huis zijn die andere zaken kunnen doen - al is het maar een onbewuste Windows/iOS upgrade, en 100Mbps is binnen een jaar al te krap.
Maar goed, dat is de discussie niet - niemand (behalve de PLC-fanaten) raadt daadwerkelijk een 100Mbps verbinding aan. Ik zie op dit moment ook geen reden voor een toename van bitrates zodanig dat 1Gbps te weinig wordt, maar als je de trends in bitrates en datagebruik volgt kom je binnen 10 jaar echt in dat gebied te zitten - zoals gezegd, als mensen de bandbreedte hebben, gaan aanbieders wel iets verzinnen om het te benutten (wat weer door de internetproviders gepushed gaat worden als reden om steeds hogere snelheden af te nemen).
Bovendien trek je die kabels natuurlijk netjes door een buisje, dus over 15 jaar vervangen is ook geen ramp

Dat is een aanname die ik niet durf te doen
Dan nog, als de meerprijs groot zou zijn zou ik je gelijk geven, maar bij zo'n lage meerprijs zie ik geen enkele reden om het niet te doen. Cat6.
Als je nu gewoon CAT5E legt en gbit switches en NIC's voorziet, kan je aardig vooruit.
Idd. 802.3bz (2.5 en 5Gbps) is vooralsnog nauwelijks verkrijgbaar of betaalbaar, 10GBase-T zit enkel in serverspul met bijbehorende lompheid en stroomverbruik. Maar goed, actieve kastjes vervangen is een stuk simpler voor de leek dan passieve, gemonteerde kabels vervangen. Ook is hier de meerprijs enorm, dus sterk argument om nu wel enkel Gb te doen.
[...]
Veel meer dan 50mbit gaat er niet naar je TV. Netflix 4k hebben we het niet over natuurlijk.
Al zou het Netflix 4k zijn - dat schommelt tussen de 3Mbps en 11Mbps...
Network Interface Controller, oftewel netwerkkaart