Internet via powerline, 2 stopcontacten of 1?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 22:16
Maakt het voor de kwaliteit van mijn internet uit of ik de stekker van mijn modem in een apart stopcontact bij mijn meterkast steek. Of kan ik een powerline adapter gebruiken met een stopcontact erin? Als het uitmaakt moet ik namelijk 2 stopcontacten laten aanleggen in mijn meterkast en anders 1.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:24
Heb je al een powerline site gekocht? (en getest?)
In theorie zou het beiden moeten werken aangezien beide stopcontacten onderling toch op elkaar zijn aangesloten.

Als je echter nog de keuze hebt zou ik voor een andere oplossing dan powerline gaan, UTP kabeltje (laten) trekken of anders MoCa als je coax hebt liggen. Beide werkt betrouwbaarder en sneller dan powerline adapters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

gastje01 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:02:
Heb je al een powerline site gekocht? (en getest?)
In theorie zou het beiden moeten werken aangezien beide stopcontacten onderling toch op elkaar zijn aangesloten.

Als je echter nog de keuze hebt zou ik voor een andere oplossing dan powerline gaan, UTP kabeltje (laten) trekken of anders MoCa als je coax hebt liggen. Beide werkt betrouwbaarder en sneller dan powerline adapters.
Dat

Maar als je toch stopcontacten laat bijplaatsen, laat er 1 of 2 extra bijplaatsen.
Het kost je amper iets extra, en altijd handig voor mocht er ooit nog een losse router/bel/ap/??? adapter bij moeten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
Oké dus beter eentje extra laten plaatsen. Internet kabels doortrekken is veel gedoe moeten gaten worden geboord kabels weggewerkt etc. Plus hiermee kan ik ook in 1 klap de Wi-Fi verbeteren. Van wat ik heb gelezen op onder andere HWI en van wat ik van collega's heb gehoord werkt het prima. Bedraad zal altijd superieur blijven dat snap ik maar ik denk dat het voor mijn situatie een goede oplossing is. (Hoef ook geen extreme snelheden, max 60mbps).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat voor type powerline adapter heb je, een pass-through of eentje die het hele stopcontact in gebruik neemt?
In principe wil je het signaal van de adapter niet eerst door stekkerdozen en verlengsnoeren sturen.
Als je één stopcontact in je meterkast hebt is dat met een pass-through adapter geen probleem omdat je daar je modem weer in kunt steken. Heb je een adapter die een stopcontact vult, dan zul je stopcontacten moeten bijplaatsen of toch een stekkerdoos moeten gebruiken.

🖥️ | 🚗

• Rixos
Ik heb nog niks gekocht maar zat dus te denken aan een adapter met stopcontact erin. Passthrough dus. Als de stekker van het modem niet perse in een apart stopcontact moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ikzelf heb pasgeleden dit setje gekocht: pricewatch: TP-Link TL-PA4010P KIT-AV500 Powerline adapter met geïntegreerd s...
Haal 90mbit over één verdieping, dus meer dan genoeg om tv te kunnen kijken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Als je dan per se aan powerlines vast wil houden, neem dan een versie die ook gebruik maakt van de randaarde. Die werken doorgaans (iets) beter dan de versies zonder.

Het grote probleem met powerlines is dat ze prima kunnen werken. Dat het bij je buurman en 10 collega's goed werkt wil niet zeggen dat het dat bij jou ook zal doen. Het kan ook een hele tijd prima werken totdat je ergens een slechte adapter insteekt die je hele netwerk verstoort. Maar goed, daar is inmiddels op dit forum genoeg over geschreven, de keuze is aan jou, zolang je maar een bewuste keuze maakt.

• Rixos
De keerzijde van dat argument is natuurlijk dat omdat het bij een aantal anderen niet goed werkt het ook niet hoeft te betekenen dan het bij mij niet goed werkt.

Daarnaast zal het me bij elkaar waarschijnlijk iets van 150 euro kosten. Mocht het nou echt op een drama uitlopen dan breng ik de adapters terug en heb ik 2 stopcontacten erbij in de meterkast. Dat overleef ik ook nog wel.

Maar in ieder geval een goede tip van die randaarde ik zag daar niks over terugkomen in de artikelen op HWI. Vermelden ze dat bij de specificaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In principe kan je randaarde ondersteuning herkennen aan MIMO ondersteuning (dacht onderdeel van AV2), die heeft randaarde als vereiste. In principe zijn alle 1200mbit rating versies die met randaarde werken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 19:31
SinergyX schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:40:
In principe kan je randaarde ondersteuning herkennen aan MIMO ondersteuning (dacht onderdeel van AV2), die heeft randaarde als vereiste. In principe zijn alle 1200mbit rating versies die met randaarde werken.
Klopt, 1200mbit of hoger (om even een mierenneuker te zijn, die van 2000mbit hebben het ook ;). Niet dat die snelheden ooit gehaald worden...). @Rixos De buren hebben als je voor homeplugs wilt gaan misschien nog wel een handig artikeltje.

• Rixos
Top, bedankt voor de hulp iedereen, het artikel ga ik ook lezen!

• Meller
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:51

Meller

Much to learn, you still have

Werk al jaren met Devolo setjes. In huis eenvoudig uit te breiden nu de kids ook een pc op hun kamer hebben. Haal met de 550+ set een snelheid van +100 mbps op de kamers. Meer dan voldoende voor hun games en streams. Wel passtrough, anders kost het je een stopcontact.

setje zoals dit product: Devolo dLAN 1200+

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rixos schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:01:
Top, bedankt voor de hulp iedereen, het artikel ga ik ook lezen!
De review biedt veel achtergrondinformatie, maar neem de performance die ze daar meten met een heel grote korrel zout.
We hebben alle adapters op ons middels een stroomfilter geïsoleerde testbord aangesloten en de prestaties gemeten op 25 en 50 meter afstand, waarbij we op 50 meter ook nog een test gedaan hebben met storing
Helaas is dit laatste simpelweg niet waar. Er is getest met een brakke stekkerdoos, dus extra dempend, maar er is verder exact nul storing toegevoegd. Door de filter die de testopstelling scheidt van het reguliere stroomnet is deze test volledig 'schoon' uitgevoerd, dus zonder enige verstoring - een onrealistische scenario; zoals ze zelf verderop zeggen:
Storing is de andere factor, bijvoorbeeld door schakelende adapters zoals die van de oplader van je telefoon of lampen die ingeschakeld worden en andere apparaten die dan wel en dan weer niet (veel) stroom pakken van het netwerk. Die zorgen voor pieken en piekjes, waar een powerline-adapter adequaat op moet reageren. We hebben in ons testlab al de nodige steekproeven gedaan om ook dit soort storing betrouwbaar toe te voegen, maar die leverden niet de gewenste consistentie in prestaties op.
Dat is de uitdaging van testen met storingsbronnen inderdaad, en itt bij WiFi is er off-the-shelf simpelweg geen degelijke PLC testapparatuur te krijgen. Alle begrip dus voor de beperkingen hier - maar resultaat is dat je altijd (veel) betere scores neerzet dan mensen in praktijk met deze dingen gaan halen. Nog problematischer: niet alle apparaten gaan even goed om met verstoring. Ik heb zelf dit soort tests gedaan en het wel reproduceerbaar gekregen, maar dan nog steeds met veel minder verstoring dan in een doorsneewoning aanwezig is. Wat bleek: inderdaad is de rangorde met verstoring anders dan zonder.

Nog een punt: alles wordt getest met stopcontacten met randaarde. Dat is mooi en sterk aan te raden, maar stopcontacten in de meeste huizen in NL hebben geen randaarde buiten de natte ruimtes. Als je geen randaarde hebt kunnen de apparaten met MIMO ('1200Mbps' en '2000Mbps') hun meerwaarde tov SISO sets niet benutten. Het zou erg nuttig geweest zijn om met en zonder randaarde te testen, om de impact hiervan te bepalen. Komt bij: meeste verstoring zit op fase-nulpaar, dus zonder randaarde verlies je ook de schonere van de twee verbindingen en hou je waarschijnlijk nog minder dan de helft over.

Om je een idee te geven wat je wel kunt verwachten: ik beheer een flink aantal van dit soort apparaat - specifieker in de '1200Mbps'-categorie. En ik kan daar de PLC link rate uit aflezen. Net zoals bij WiFi is dat de theoretische snelheid inclusief overhead en foutcorrectie. In realiteit haal je aan netto TCP throughput grofweg de helft over. De gemiddelde link rate met deze apparaten is 117Mbps. Dat komt neer op gemiddeld zo'n 58Mbps gemeten throughput. Als je ziet dat de slechtste meetwaarde van een '1200Mbps' set in HWI's test nog altijd bijna drie keer zo hoog ligt als het gemiddelde in praktijk, mag duidelijk zijn dat de tests geen goede weergave zijn van de werkelijkheid.
Detail: ik kan niet zien of apparaten met of zonder randaarde aangesloten zijn. Het gemiddelde met randaarde zal zeker een stuk hoger liggen dan zonder randaarde - maar dan heb je het over misschien 200MBps link rate en 100Mbps netto throughput, nog steeds een stuk minder dan de slechtste waardes in dat review.

TLDR: ga er niet vanuit dat je ~200Mbps gaat halen met de betere geteste apparaten. ~58Mbps ligt meer in de lijn der verwachtingen, misschien iets meer als je randaarde hebt, misschien nog iets minder als je dat niet hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Als de ene kant van de verbinding in de meterkast ligt zit deze waarschijnlijk op een andere groep dan de overzijde. Dat kan in mijn ervaring een flink negatieve invloed op de doorvoersnelheid hebben.

• Rixos
Ik heb een abonnement voor 60mbps.

Dus redelijkerwijs kan ik iets van 30 mbps verwachten? Dat is genoeg voor het streamen van mijn films en het spelen via de steamlink. Dus zou wat mij betreft prima zijn.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Even tussendoor.
Rixos schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:53:
Als het uitmaakt moet ik namelijk 2 stopcontacten laten aanleggen in mijn meterkast en anders 1.
Je moet zoveel mogelijk extra stopcontacten in de meterkast hebben. Ik zou minstens gaan voor 4 tot 6.
Ga maar na: Glas NT, Modem, Switch, Smartmeter afleesding, en ze zijn alweer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:26
Een handig tip is als je het moet laten aanleggen. Kijk welke groep de ruimte is waar je de andere powerline gaat aansluiten. Dan kan je op de zelfde groep de extra stopcontacten laten zetten. Als de verbinding door groepen moet, verlies je snelheid.
Heb dit ook bij mij thuis toen laten zetten. En ik had goede snelheden met een Zyxel PLA5206 Kit. Had er maar 2, maar dit was later te weinig. Zelf zou ik wat ook Jeroen3 zegt voor 4 of meer gaan. Powerline's nemen soms ook 1 ruimte in en je modem/router en je zit vol. Als je dan nog een NAS of Wifi access point er bij wil plaatsen dan heb je al een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 16:58

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Rixos schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:54:

Dus redelijkerwijs kan ik iets van 30 mbps verwachten? Dat is genoeg voor het streamen van mijn films en het spelen via de steamlink. Dus zou wat mij betreft prima zijn.
Daar gaat het niet om. @dion_b heeft uitgelegd dat de snelheid tussen de twee apparaatjes veel minder snel is dan wordt geadverteerd of voorgespiegeld in voornoemd artikel.
Wanneer je daar bijvoorbeeld nog een 50 of 60 Mb/s overhoudt aan snelheid, dan is dat wat je maximaal aan snelheid kunt hebben. Jouw abo van 60 Mb/s is het maximum wat jij tussen jouw modem en die van jouw provider kunt hebben. Uiteindelijk zal dus één van beide de bottleneck zijn.

Stel: de powerline adapters kunnen max 100 Mb/s doorvoeren. Jouw internetabo geeft 60 Mb/s als maximum. Dan kun je dus maximaal met 60 Mb/s internetten.

Stel: de powerline adapters kunnen max 50 Mb/s doorvoeren. Jouw internetabo geeft 60 Mb/s als maximum. Dan kun je dus maximaal 50 Mb/s internetten.

Make music, not war

• Rixos
Calamor schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:22:
Een handig tip is als je het moet laten aanleggen. Kijk welke groep de ruimte is waar je de andere powerline gaat aansluiten. Dan kan je op de zelfde groep de extra stopcontacten laten zetten. Als de verbinding door groepen moet, verlies je snelheid.
Heb dit ook bij mij thuis toen laten zetten. En ik had goede snelheden met een Zyxel PLA5206 Kit. Had er maar 2, maar dit was later te weinig. Zelf zou ik wat ook Jeroen3 zegt voor 4 of meer gaan. Powerline's nemen soms ook 1 ruimte in en je modem/router en je zit vol. Als je dan nog een NAS of Wifi access point er bij wil plaatsen dan heb je al een probleem.
Goede tip!

Nog wel een moeilijke om te beslissen. 1 adapter komt in de woonkamer. Daar sluit ik bedraad een steamlink tv en tv receiver op aan. En eentje komt in de pc kamer, daar sluit ik mijn pc op aan.

Ik hoop natuurlijk dat ze beide op dezelfde groep zitten. Zoniet dan weet ik niet op welke ik het beste het stopcontact kan aansluiten. Uiteindelijk zal ik films via de pc en games ook van de pc naar de steamlink streamen. Maar het moet dus sowieso wel van de pc kamer naar de woonkamer.

• Rixos
musiman schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:37:
[...]

Daar gaat het niet om. @dion_b heeft uitgelegd dat de snelheid tussen de twee apparaatjes veel minder snel is dan wordt geadverteerd of voorgespiegeld in voornoemd artikel.
Wanneer je daar bijvoorbeeld nog een 50 of 60 Mb/s overhoudt aan snelheid, dan is dat wat je maximaal aan snelheid kunt hebben. Jouw abo van 60 Mb/s is het maximum wat jij tussen jouw modem en die van jouw provider kunt hebben. Uiteindelijk zal dus één van beide de bottleneck zijn.

Stel: de powerline adapters kunnen max 100 Mb/s doorvoeren. Jouw internetabo geeft 60 Mb/s als maximum. Dan kun je dus maximaal met 60 Mb/s internetten.

Stel: de powerline adapters kunnen max 50 Mb/s doorvoeren. Jouw internetabo geeft 60 Mb/s als maximum. Dan kun je dus maximaal 50 Mb/s internetten.
Ja ik snap het ik probeerde alleen meer een ruige inschatting te maken van het te verwachten signaal verlies. Alhoewel ik snap dat, dat van veel factoren afhangt en dus moeilijk in te schatten is.

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 16:58

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Rixos:
[...]

Dus redelijkerwijs kan ik iets van 30 mbps verwachten?
Hier kan ik alleen maar uit opmaken dat jij verwacht dat jouw internetverbinding 2x zo traag gaat worden. Maar daar ging het totaal niet over. Daarom heb ik het even in Jip en Janneke taal uitgelegd. Fijn dat duidelijk is dat de snelheid van de netwerkverbinding niet van invloed is op de internetverbinding. :)

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
musiman schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:33:
[...]

Hier kan ik alleen maar uit opmaken dat jij verwacht dat jouw internetverbinding 2x zo traag gaat worden. Maar daar ging het totaal niet over. Daarom heb ik het even in Jip en Janneke taal uitgelegd. Fijn dat duidelijk is dat de snelheid van de netwerkverbinding niet van invloed is op de internetverbinding. :)
Hmm lijkt erop dat ik 2 dingen door elkaar heen haal dan. Internet verbinding en netwerkverbinding. Ik ben denk ik vooral geïnteresseerd in het tweede. Aangezien ik de meeste dingen intern stream vanaf mijn pc.

• gastje01
Zoals ik eerder al gevraagd had, heb je geen coax naar de betreffende ruimtes liggen?

• Paul
  • Laatst online: 20:54
Waar moet je heen? Het is inderdaad even gedoe, maar een kabel is zoveel stabieler en sneller.

Goedkoper hoeft niet per se, als je er allemaal kabelgoten en zo voor moet kopen, of het bij nieuwbouw tegen meerprijs aan laat leggen, maar je weet wel zeker dat het werkt. Zelf afgelopen weekeinde ook twee kabels getrokken in het huis van mijn ouders, flink gedoe maar met een paar uur werk wel zeker dat het over 20 jaar nog steeds stabiel werkt.

Dat gezegd hebbend, mijn schoonmoeder gebruikt powerline om WiFi te krijgen in de woonkamer en dat werkt redelijk. Maar aangezien ze vooral WhatsApp gebruikt heeft die geen hoge eisen :)

[ Voor 198% gewijzigd door Paul op 13-09-2018 15:37 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Rixos
gastje01 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:16:
Zoals ik eerder al gevraagd had, heb je geen coax naar de betreffende ruimtes liggen?
Ja coax is doorgetrokken maar internet komt binnen via tele2 en dus via de telefoonlijn. Overstappen kan helaas niet meer want ben al door mijn bedenktermijn heen.

• gastje01
Rixos schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:54:
[...]
Ja coax is doorgetrokken maar internet komt binnen via tele2 en dus via de telefoonlijn. Overstappen kan helaas niet meer want ben al door mijn bedenktermijn heen.
Ik bedoelde voor het interne netwerk :)
Wat je nu over powerlines wil gaan sturen, namelijk je internet netwerk, stuur je dan over coax. In plaats van een adapter in een stopcontact sluit je deze aan of de coax in je huis. Bij je tv en bij je computer plaats je een 2e adapter. Zo loopt je interne netwerk niet via het stroomnet, maar via een coax kabel, die zoals je zelf aangeeft niet gebruikt wordt en dus 'vrij' is van verstoring.

pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32) is wat ik bedoel.Prijsrange verschilt niet heel veel van de 'betere' powerline adapters.

• Paul
Wat vaak ook een optie is, is een netwerkkabel bij de coax-kabel trekken, al moet je waarschijnlijk eerst de coax-kabel terugtrekken en ze dan samen door de pijp trekken.

Je mag geen netwerk in dezelfde pijp leggen als elektra, maar samen met coax mag afaik wel.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rixos schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:22:
[...]

Ja ik snap het ik probeerde alleen meer een ruige inschatting te maken van het te verwachten signaal verlies. Alhoewel ik snap dat, dat van veel factoren afhangt en dus moeilijk in te schatten is.
Signaalverlies en netto throughput zijn twee totaal verschillende dingen. Als je het over signaalverlies wilt hebben ga ik praten over dingen als het ~50dB dynamisch bereik van het HomeplugAV 2.0 standaard. Daar gaan je oren geheid van wapperen - en je hebt er erg weinig aan.

Je lijkt te denken dat er een of andere vorm van wrijving is, waarbij je een bepaald percentage van je snelheid overhoudt. Dat is niet het geval. Je totale verbinding is een keten en is net zo goed of slecht als de zwakste schakel. Gemiddeld haal je met goede PLC dus rond de 58Mbps. De vraag is alleen hoe gemiddeld jouw stroominstallatie + verstorende apparaten zijn. Helaas kan niemand je dat op voorhand vertellen. Maar bedenk wel dat 50% van mensen dus slechter dan gemiddeld haalt...
gastje01 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:59:
[...]

Ik bedoelde voor het interne netwerk :)
Wat je nu over powerlines wil gaan sturen, namelijk je internet netwerk, stuur je dan over coax. In plaats van een adapter in een stopcontact sluit je deze aan of de coax in je huis. Bij je tv en bij je computer plaats je een 2e adapter. Zo loopt je interne netwerk niet via het stroomnet, maar via een coax kabel, die zoals je zelf aangeeft niet gebruikt wordt en dus 'vrij' is van verstoring.

pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32) is wat ik bedoel.Prijsrange verschilt niet heel veel van de 'betere' powerline adapters.
Dit idd. Als het je niet alleen te doen is om internetverbinding maar ook om lokaal te streamen wil je echt geen powerline:
- voor lokaal streamen is je internetsnelheid niet van belang en wil je echt niet beperkt zijn tot een lage 60Mbps
- Powerline is een gedeeld medium. Als je meerdere stromen tegelijk erover hebt lopen zitten ze elkaar in de weg. Als je stream twee keer erover moet, hou je minder dan de helft van het toch al beperkte bandbreedte over.

MoCA 2.0 (zoals deze MOKA-32 adapters doen) biedt tussen twee adapters bijna 480Mbps en bij meerdere adapters een totale bandbreedte van 400Mbps door het hele systeem. Bovendien is dat een vrijwel constante, stabiele snelheid dat je zelfs nog over lekke schoenvetercoax haalt. Dat is nog steeds geen Gigabit Ethernet, maar komt een stuk beter in de buurt.

Oslik blyat! Oslik!

• Rixos
Klinkt alsof dat echt een veel betere optie is dan powerline. Het is mij namelijk vooral om het intern streamen te doen. Ik heb zowel in de woonkamer als de computerkamer coax aansluitingen zitten. Hoe werkt dat dan precies? Ik zet op elke aansluiting zo'n adapter. En dan moet ik daaruit nog een coax kabel naar mijn tv en een coax kabel naar mijn pc doortrekken? Hoe gaat dat dan met de steamlink want die kan je volgensmij niet via coax aansluiten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rixos schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:48:
Klinkt alsof dat echt een veel betere optie is dan powerline. Het is mij namelijk vooral om het intern streamen te doen. Ik heb zowel in de woonkamer als de computerkamer coax aansluitingen zitten. Hoe werkt dat dan precies? Ik zet op elke aansluiting zo'n adapter. En dan moet ik daaruit nog een coax kabel naar mijn tv en een coax kabel naar mijn pc doortrekken?
Nee, exact andersom. Je moet zo'n MoCA kastje zien als een converter van UTP naar coax. Dus je gaat van je router met een UTP-kabel naar het eerste MoCA kastje. Dan sluit je dat kastje aan op de coaxaansluiting in de muur. Je doet hetzelfde bij PC en/of TV. Je hoeft helemaal niets naar TV door te trekken als je geen kabelTV kijkt - en ik kan me niet eens helemaal voorstellen hoe je een coaxkabel naar je computer zou trekken :z
Hoe gaat dat dan met de steamlink want die kan je volgensmij niet via coax aansluiten.
Je sluit alles gewoon aan via Ethernet, alleen de MoCA-adapters zijn op coax aangesloten. Heb je meer Ethernetaansluitingen nodig op een locatie (bijv bij TV), zet er dan een Ethernet switch tussen.

Oslik blyat! Oslik!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:04
Ik kan beamen dat die Hirshmann MOKA32 prima werken, heb hier thuis zowel powerline als MOKA32. De powerline is prima om tv te kijken, maar wil je iets meer.. zeker voor de MOKA32 gaan.
Ik haal ook werkelijk de max geadverteerde snelheid over een matige coax die vanuit de meterkast naar zolder loopt (door de ligging en routes ongeveer 30 meter).

//EDIT: Ik gebruik dat om mijn wifi-repeater bedraad aan te sluiten op zolder, zo heb je niet het probleem dat je een zwak signaal moet oppakken en die repeaten. Hierdoor heb ik door de gehele woning (en ook achterin de tuin, want de repeater hangt gunstig) prima wifi, overal zelfs 5GHz te gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door BernardV op 13-09-2018 17:57 ]

• Rixos
dion_b schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:52:
[...]

Nee, exact andersom. Je moet zo'n MoCA kastje zien als een converter van UTP naar coax. Dus je gaat van je router met een UTP-kabel naar het eerste MoCA kastje. Dan sluit je dat kastje aan op de coaxaansluiting in de muur. Je doet hetzelfde bij PC en/of TV. Je hoeft helemaal niets naar TV door te trekken als je geen kabelTV kijkt - en ik kan me niet eens helemaal voorstellen hoe je een coaxkabel naar je computer zou trekken :z

[...]

Je sluit alles gewoon aan via Ethernet, alleen de MoCA-adapters zijn op coax aangesloten. Heb je meer Ethernetaansluitingen nodig op een locatie (bijv bij TV), zet er dan een Ethernet switch tussen.
Oké dus als ik het goed begrijp dan zou ik 1 kabel moeten doortrekken naar boven, namelijk een UTP kabel van mijn modem (wat beneden onderaan de trap bij de meterkast zit). Naar 1 van de coax aansluitingen boven. Daar zet ik een kastje op, en plug ik de UTP kabel in. En dan is het een kwestie van UTP kabels trekken van de kastjes naar de apparaten die ik op het netwerk wil aansluiten? Dus van de twee kastjes die ik dan zou aansluiten in de woonkamer en in de PC kamer naar de apparaten?

[ Voor 4% gewijzigd door Rixos op 13-09-2018 18:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
modem/routerpoort ~~~utp~~~ mocakastje1 ==coax== mocakastje2 ~~~utp~~~tv
modem/routerpoort ~~~utp~~~ mocakastje3 ==coax== mocakastje4 ~~~utp~~~pc

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:55:
modem/routerpoort ~~~utp~~~ mocakastje1 ==coax== mocakastje2 ~~~utp~~~tv
modem/routerpoort ~~~utp~~~ mocakastje3 ==coax== mocakastje4 ~~~utp~~~pc
Bijna. Kastje 3 in dit plaatje is overbodig. Bij MoCA is je coaxnet net zo goed een shared medium. Dus hoeft er maar een draadje van router naar MoCA:
code:
1
2
Router---UTP---MoCA1==coax==MoCA2---UTP---TV
                          ==MoCA4---UTP---PC

Exact waar die MoCA kastjes staan maakt verder niets uit zolang ze maar op een of andere manier via coax met elkaar verbonden zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Dat is alleen waar als die coaxkabels ergens bij elkaar komen in bijvoorbeeld een splitter, als het gewoon losse kabels zijn of uit een niet retour geschikte versterker heb je mijn plaatje nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe zit het eigenlijk met de ping met powerline? Kan me voorstellen dat met de storingen de ping ook hoger wordt?

Met moca lijkt me het niet zo erg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mr_gadget schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:38:
Hoe zit het eigenlijk met de ping met powerline? Kan me voorstellen dat met de storingen de ping ook hoger wordt?

Met moca lijkt me het niet zo erg
De technieken lijken erg op elkaar en op WiFi. Enig verschil is eigenlik medium waar ze op draaien en frequenties waarin ze werken. Kortom, vergelijk het met WiFi, maar pak dan 5GHz in een schone ruimte als vergelijking voor MoCA en 2.4GHz in vervuilde buurt als vergelijking voor PLC.

PLC heeft inherent geen hogere ping dan MoCA. Zolang de verstoring constant is, en de signaal-ruisafstand dus ook constant is, is er ongeacht ruisniveau niets aan de hand qua ping. Slechtere SNR leidt tot lagere link rate, maar pakketten doen er even lang over om door te komen. Waar het mis gaat is bij sterk wisselvallige ruis. Dan zal af en toe de link rate te hoog zijn voor de omstandigheden tijdens pieken van die storing. Op zo'n moment zal de forward error correction niet meer voldoende zijn om de data in een frame te beschermen, komt het dus verminkt aan en zal (op layer 1+2) een retransmit nodig zijn. Dat vergt tijd, wat de latency verhoogt.

Het is dus niet het niveau van de ruis maar de onvoorspelbaarheid ervan dat ping aantast. Helaas voor PLC tref je dat ook veel eerder op een stroomnet aan.

Maar goed, als je minimale ping wilt is het simpel: netwerkkabel trekken. Alle alternatieven werken met bridge chips met buffers erin. Buffer=hogere latency. Simpel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Misschien een domme vraag, maar als ik toch een UTP kabel omhoog moet trekken, waarom zou ik dan niet boven gewoon een switch neerleggen en daar vanuit de UTP kabels doortrekken? Waarom zou ik het dan via COAX doen?

In de woonkamer zit namelijk twee muuraansluitingen, 1 coax en 1 utp, waarvandaan de aannemer kabels door de muren heeft doorgetrokken naar alle andere kamers, waar dan ook weer coax en utp aansluitingen zitten. (telefoonkabel is alleen niet omhoog getrokken, dat is het vervelende, dat wist ik niet van te voren).

Dus is het dan niet beter als er toch een utp kabel omhoog moet om die op die 'masteraansluiting' aan te sluiten?

Of is er een voordeel van COAX t.o.v. netwerkverkeer via utp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Rixos schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:48:
Misschien een domme vraag, maar als ik toch een UTP kabel omhoog moet trekken, waarom zou ik dan niet boven gewoon een switch neerleggen en daar vanuit de UTP kabels doortrekken? Waarom zou ik het dan via COAX doen?

In de woonkamer zit namelijk twee muuraansluitingen, 1 coax en 1 utp, waarvandaan de aannemer kabels door de muren heeft doorgetrokken naar alle andere kamers, waar dan ook weer coax en utp aansluitingen zitten. (telefoonkabel is alleen niet omhoog getrokken, dat is het vervelende, dat wist ik niet van te voren).

Dus is het dan niet beter als er toch een utp kabel omhoog moet om die op die 'masteraansluiting' aan te sluiten?

Of is er een voordeel van COAX t.o.v. netwerkverkeer via utp?
Erm nee, er gaat niets boven utp*. De hele vraag ging er vanuit dat er geen UTP ligt, of bijgetrokken kan worden. Als er utp ligt, switch ertussen en gaan met die banaan.

*Op glasvezel na :P

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 14-09-2018 09:51 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Rixos schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:48:
waarvandaan de aannemer kabels door de muren heeft doorgetrokken naar alle andere kamers, waar dan ook weer coax en utp aansluitingen zitten.
...waarom wil je powerline (of nu coax) gebruiken als er al UTP ligt?

Tenzij ik bovenstaande verkeerd interpreteer heb je dus op iedere kamer UTP? Waar komen al die kabels uit?

Op de plek waar al die kabels uitkomen zet je inderdaad een switch neer, en als je op een kamer meer aansluitingen nodig hebt dan er kabels zijn zet je daar inderdaad ook een switch neer.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Het hoofdpunt, waarvan de kabels zijn doorgetrokken naar andere wanddoosjes in de andere kamers zit in de woonkamer.

Zaak is dus dat er een UTP kabel van beneden bij de meterkast omhoog getrokken wordt naar dat hoofdpunt. De meest nette oplossing daarvoor is om gaten te boren, de kabel door te trekken eerst naar een kamer naast de woonkamer, en dan nog door de muur naar de woonkamer en hem daar in een wanddoosje af te monteren. Dan kan ik daar een switch neerleggen, 1 kabel doortrekken naar het 'hoofdpunt' en een aantal andere kabels naar mijn t.v./receiver/Steamlink.

Naast mijn p.c. zit al een wanddoosje met utp aansluiting dus dat is enkel een utp kabeltje aansluiten.

Ik heb inmiddels de klus uitgezet op werkspot, en op kabelstrekken.nl, eerst maar even afwachten wat het me gaat kosten.

Oh en er moet natuurlijk nog steeds een stopcontact bijkomen in de meterkast.

Als laatste vraag, heeft het zin om cat6 i.p.v. cat5e neer te leggen?

De maximale doorvoersnelheden die ik nodig heb over mijn netwerk zullen nooit boven de 80 mbit/sec uitkomen.

Of is er nog een verschil in stabiliteit of iets dergelijks? Wat de aannemer heeft doorgetrokken door de wanden weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 15:37

ComputerHoed

Electronica <3

Rixos schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:31:
De keerzijde van dat argument is natuurlijk dat omdat het bij een aantal anderen niet goed werkt het ook niet hoeft te betekenen dan het bij mij niet goed werkt.

Daarnaast zal het me bij elkaar waarschijnlijk iets van 150 euro kosten. Mocht het nou echt op een drama uitlopen dan breng ik de adapters terug en heb ik 2 stopcontacten erbij in de meterkast. Dat overleef ik ook nog wel.

Maar in ieder geval een goede tip van die randaarde ik zag daar niks over terugkomen in de artikelen op HWI. Vermelden ze dat bij de specificaties?
150 euro?
Mijn setje van Ali kostte slechts 30 euro en werkt net zo goed.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rixos schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:48:
[...]

Als laatste vraag, heeft het zin om cat6 i.p.v. cat5e neer te leggen?

De maximale doorvoersnelheden die ik nodig heb over mijn netwerk zullen nooit boven de 80 mbit/sec uitkomen.

Of is er nog een verschil in stabiliteit of iets dergelijks? Wat de aannemer heeft doorgetrokken door de wanden weet ik niet.
Jazeker, maar er zijn belangrijkere dingen.

Die 'nooit' meer dan 80Mbps nodig hebben is wat kortzichting. Als je nu kabels trekt wil je zolang je in deze woning blijft wonen er niet meer naar om willen kijken. Goede infra kan zelfs verkoopargument zijn als je toch gaat verhuizen. Cat5E kan 1Gbps en 2.5Gbps ondersteunen maar geen 5 of 10Gbps. Dat is voor nu natuurlijk totaal overkill. Maar over 5 jaar? Of over 10 jaar?

Als je alleen al naar de providers kijkt werken ze aan technieken waarmee je >1Gbps naar woningen kunt krijgen en >1Gbps binnenhuis over WiFi kunt transporteren - maar 1Gbps over WiFi lukt echt alleen in zelfde kamer als AP. Je gaat dus die AP's aan je router moeten verbinden met iets dan ook >1Gbps aankan. Zodra dit soort verbinding gemeengoed is, gaan mensen diensten ervoor leveren. Dan is Cat6 wel zo handig.

Dat gezegd, in een doorsnee huishouden verwacht ik komende 5 jaar zeker niet >1Gbps nodig te hebben en zelfs over 10 jaar is het maar de vraag of het zover gaat zijn. Maar het rekensommetje is simpel: meerprijs Cat6 tov Cat5e is minder dan 25%. Als jij de boel over tien jaar weer moet trekken is het een meerprijs van 100%. Kortom, als je nu die extra 25% uit kunt geven, bespaar je over 10 jaar de overige 75%.

Maar, belangrijker is de kwaliteit van de aders in de kabels zelf. Zorg altijd voor puur koper (CU) aders. Vermijd als de pest aluminium (CCA). Dat presteert minder, breekt sneller, heeft rare geleidingseigenschappen en kan als je ooit PoE probeert te doen zelfs smelten/branden. Veel liever Cat5e CU dan Cat6 CCA (maar nog liever Cat6 CU).

Onnodig:
- Cat6A of 7 (10Gbps over 100m ga je tenzij je in een paleis woont nooit nodig hebben, de 30m van Cat6 is zat)
- (S)/FTP. De extra afscherming is in een woonhuis totaal overbodig, maar maakt het stugger en duurder, en moet je gaan nadenken over hoe je de boel aardt om wel effectief te zijn en geen aardelussen te hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 15:37

ComputerHoed

Electronica <3

nevermind

[ Voor 98% gewijzigd door ComputerHoed op 14-09-2018 14:27 ]

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Koop het merk Devolo, is duurder, maar werkt altijd.
UTP is sneller en stabieler, maar een Devolo is ook stabiel, wel iets langzamer +/-15% verlies.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:24
Volgens de handleiding van powerline adapters moet je de passtrough gebruiken en GEEN apparaten inpluggen in de "overige stopcontacten".

Waarschijnlijk is de beste powerline-oplossing om aan beide kanten één stopcontact te gebruiken en dan een stekkerdoos aan te sluiten op het stopcontact van de powerline adapters.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
S0epkip schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:34:
Volgens de handleiding van powerline adapters moet je de passtrough gebruiken en GEEN apparaten inpluggen in de "overige stopcontacten".

Waarschijnlijk is de beste powerline-oplossing om aan beide kanten één stopcontact te gebruiken en dan een stekkerdoos aan te sluiten op het stopcontact van de powerline adapters.
En geaard werkt ook beter dan niet geaard. Scheelt iets in snelheid, niet super veel.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:24
dion_b schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:32:
[...]

Jazeker, maar er zijn belangrijkere dingen.

Die 'nooit' meer dan 80Mbps nodig hebben is wat kortzichting. Als je nu kabels trekt wil je zolang je in deze woning blijft wonen er niet meer naar om willen kijken. Goede infra kan zelfs verkoopargument zijn als je toch gaat verhuizen. Cat5E kan 1Gbps en 2.5Gbps ondersteunen maar geen 5 of 10Gbps. Dat is voor nu natuurlijk totaal overkill. Maar over 5 jaar? Of over 10 jaar?
Stelling: Over 10 jaar is 10gbps thuis nog steeds overkill. Natuurlijk, 8K televisies worden nu gepushed door onze vrienden tv-producten, maar een daadwerkelijke use case heeft niemand thuis. (100" op twee meter afstand misschien?). Daar komt nog bij dat de content nog enorm achterloopt en je moet al blij zijn als je goede 4K HDR (of eigenlijk zelfs 50mbit Blurays) kan vinden.

De komende paar jaar is zelfs 100mbit full duplex nog genoeg. Je bekabeling uitleggen voor 1gbps is dus echt voldoende thuis naar mijn mening. Bovendien trek je die kabels natuurlijk netjes door een buisje, dus over 15 jaar vervangen is ook geen ramp ;)

Als je nu gewoon CAT5E legt en gbit switches en NIC's voorziet, kan je aardig vooruit.
Satellite operator SES broadcast an 8K television signal via its satellite system for the first time in May 2018. The 8K demonstration content, with a resolution of 7680x4320 pixels, a frame rate of 60 frames per second and 10-bit colour depth, was encoded in HEVC and transmitted at a rate of 80 Mbit/s via the Astra 3B satellite during SES's Industry Days conference in Luxembourg.
Ultra HD Blu-ray
Media type High-density optical disc
Encoding H.265/MPEG-H Part 2 (HEVC)
Capacity 50 GB (dual-layer,[1] 82 Mbit/s)
66 GB (dual-layer,[1] 108 Mbit/s)
100 GB (triple-layer,[1] 128 Mbit/s)
Veel meer dan 50mbit gaat er niet naar je TV. Netflix 4k hebben we het niet over natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door S0epkip op 14-09-2018 14:43 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
S0epkip schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:41:
[...]

Stelling: Over 10 jaar is 10gbps thuis nog steeds overkill. Natuurlijk, 8K televisies worden nu gepushed door onze vrienden tv-producten, maar een daadwerkelijke use case heeft niemand thuis. (100" op twee meter afstand misschien?). Daar komt nog bij dat de content nog enorm achterloopt en je moet al blij zijn als je goede 4K HDR (of eigenlijk zelfs 50mbit Blurays) kan vinden.

De komende paar jaar is zelfs 100mbit full duplex nog genoeg. Je bekabeling uitleggen voor 1gbps is dus echt voldoende thuis naar mijn mening. Bovendien trek je die kabels natuurlijk netjes door een buisje, dus over 15 jaar vervangen is ook geen ramp ;)

Als je nu gewoon CAT5E legt en gbit switches en NIC's voorziet, kan je aardig vooruit.

[...]

[...]

Veel meer dan 50mbit gaat er niet naar je TV. Netflix 4k hebben we het niet over natuurlijk.
toon volledige bericht
Wat zijn NIC's precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 10:33

Tjark

DON'T PANIC

Network Interface Controller. Een losse netwerkkaart om In te bouwen in een pc, of al ingebouwd zoals laptop/tv/andere devices.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WeHoDo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:30:
Koop het merk Devolo, is duurder, maar werkt altijd.
UTP is sneller en stabieler, maar een Devolo is ook stabiel, wel iets langzamer +/-15% verlies.
Heb je rest van de topic gelezen?
- TS gaat al UTP trekken, alsnog over PLC hebben is mosterd na de maaltijd.
- Devolo is inderdaad goede kwaliteit, maar belangrijkste factor bij werking PLC is de hoeveelheid verstoring op een stroomnet. Als dat te hoog is kan ook Devolo geen (acceptabele) verbinding leveren. "Altijd" bestaat niet.
- Niks 'verlies'. Een verbinding heeft een bepaalde bandbreedte. Als dat toevallig 15% lager is dan je internetsnelheid, dan is het 15% lager. Maar als je internetsnelheid twee keer zo hoog is, zal de bottleneck bij PLC niet hoger liggen, dus dan 'verlies' je 57%. Het is dus niet zinnig om in percentages van 'verlies' te rekenen. Het is geen wrijving ofzo...
WeHoDo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:38:
[...]

En geaard werkt ook beter dan niet geaard. Scheelt iets in snelheid, niet super veel.
Scheelt meer dan 50%. Zie m'n onderbouwing hierboven.
[...]

De komende paar jaar is zelfs 100mbit full duplex nog genoeg. Je bekabeling uitleggen voor 1gbps is dus echt voldoende thuis naar mijn mening.
Als je puur werkt met streaming vanaf internet, dan klopt dat, maar zodra je binnenhuis dingen doet nu al niet meer; ik kijk ~50-60Mbps films, en 1) het overzetten van die films van computer A naar B gaat met 1Gbps beduidend sneller dan met 100Mbps en 2) ook als je alleen streamt zit je met meerdere gebruikers al op het randje.

Je hoeft ook niet dat soort niche-content te hebben om boven de 100Mbps uit te komen. Ik werk aan een behoorlijk mainstream product dat ergens komend jaar uitkomt en in meest uitgebreide vorm 20Mbps elk naar drie devices in huis streamt. Dat is samen nog maar 60Mbps, maar als je beetje overhead erbij optelt en vervolgens bedenkt dat er meer mensen in huis zijn die andere zaken kunnen doen - al is het maar een onbewuste Windows/iOS upgrade, en 100Mbps is binnen een jaar al te krap.

Maar goed, dat is de discussie niet - niemand (behalve de PLC-fanaten) raadt daadwerkelijk een 100Mbps verbinding aan. Ik zie op dit moment ook geen reden voor een toename van bitrates zodanig dat 1Gbps te weinig wordt, maar als je de trends in bitrates en datagebruik volgt kom je binnen 10 jaar echt in dat gebied te zitten - zoals gezegd, als mensen de bandbreedte hebben, gaan aanbieders wel iets verzinnen om het te benutten (wat weer door de internetproviders gepushed gaat worden als reden om steeds hogere snelheden af te nemen).
Bovendien trek je die kabels natuurlijk netjes door een buisje, dus over 15 jaar vervangen is ook geen ramp ;)
Dat is een aanname die ik niet durf te doen ;)

Dan nog, als de meerprijs groot zou zijn zou ik je gelijk geven, maar bij zo'n lage meerprijs zie ik geen enkele reden om het niet te doen. Cat6.
Idd. 802.3bz (2.5 en 5Gbps) is vooralsnog nauwelijks verkrijgbaar of betaalbaar, 10GBase-T zit enkel in serverspul met bijbehorende lompheid en stroomverbruik. Maar goed, actieve kastjes vervangen is een stuk simpler voor de leek dan passieve, gemonteerde kabels vervangen. Ook is hier de meerprijs enorm, dus sterk argument om nu wel enkel Gb te doen.
[...]

Al zou het Netflix 4k zijn - dat schommelt tussen de 3Mbps en 11Mbps...
Network Interface Controller, oftewel netwerkkaart :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Bovendien trek je die kabels natuurlijk netjes door een buisje
Ik denk niet dat de gemiddelde huiseigenaar in bestaande bouw sleuven gaat frezen en opnieuw gaat behangen :) Die legt het langs de plint / verwarmingsbuis, en als het netjes moet komt er een kabelgootje.

Wel is een bestaande kabel vervangen een stuk simpeler dan een nieuwe kabel aanleggen. Keystones en afdekplaten zijn ongeveer net zo duur, de kabel een tientje duurder per 100 meter, dus ik zou wel cat6 aanleggen als je alles nu moet kopen, maar als je nog 5e hebt liggen kun je dat gewoon gebruiken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Oké update. Het doortrekken van de kabels, toevoegen van stopcontacten etc. was allemaal zo veel gedoe en zo duur dat ik heb besloten mijn verlies te pakken en het contract bij tele2 af te kopen en voor Ziggo te gaan.

Dat is allemaal al netjes naar boven doorgetrokken (coax) dus geen gezeik, en was bij elkaar een stuk goedkoper dan alles laten wegwerken (plus het is dan nog maar even afwachten of het echt zo netjes gebeurt).

Nieuwe situatie wordt dus mijn modem in de woonkamer bij de coaxaansluiting, met een switch ernaast, vandaar trek ik kabels door naar de masterethernetaansluiting, tv en steamlink.
En dan van mijn pc een kabeltje naar het wanddoosje.

Switch is een gigabit switch, en omdat er geen kabels hoeven te worden doorgetrokken (de kabels die er komen zullen makkelijk vervangbaar zijn in de toekomst) zal cat5e CU genoeg zijn dan denk ik?

Grootste bestanden die ik erover heen zal gooien zullen 60mbp/s zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:05
Rixos schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:49:
Oké update. Het doortrekken van de kabels, toevoegen van stopcontacten etc. was allemaal zo veel gedoe en zo duur dat ik heb besloten mijn verlies te pakken en het contract bij tele2 af te kopen en voor Ziggo te gaan.

Dat is allemaal al netjes naar boven doorgetrokken (coax) dus geen gezeik, en was bij elkaar een stuk goedkoper dan alles laten wegwerken (plus het is dan nog maar even afwachten of het echt zo netjes gebeurt).

Nieuwe situatie wordt dus mijn modem in de woonkamer bij de coaxaansluiting, met een switch ernaast, vandaar trek ik kabels door naar de masterethernetaansluiting, tv en steamlink.
En dan van mijn pc een kabeltje naar het wanddoosje.

Switch is een gigabit switch, en omdat er geen kabels hoeven te worden doorgetrokken (de kabels die er komen zullen makkelijk vervangbaar zijn in de toekomst) zal cat5e CU genoeg zijn dan denk ik?

Ziggo of tele2 maakt op zich toch niets uit voor het interne netwerk, zij leveren je externe aansluiting.
Wat jij zoekt is een oplossing voor je eigen netwerk, na je modem/router.
Daar kan je onafhankelijk van je externe aansluiting kiezen om gegevens over coax te zenden.
Je hebt in beide gevallen dezelfde opstelling:
Extern netwerk (ziggo of tele2) -----Router-----Stukje UTP kabel ----- UTP naar coax-------coax naar utp ----toestel met internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Het maakt uit in zoverre dat Tele2 via de telefoonkabel wordt gestuurd en die zit boven de deur, is niet doorgetrokken naar boven.

Dus om boven internet/netwerk te krijgen moet er dan een kabel omhoog.

Uiteindelijk was overstappen en de boete pakken goedkoper.

Daarnaast was ik sowieso niet zo tevreden over mijn connectie van tele2.

Het abonnement is voor 60mbps, maar met een utp kabel rechtstreeks naar mijn pc over de trap haalde ik maar 32 mbps. Dus maar bijna 50 procent van de geadverteerde snelheid.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rixos schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:49:

Eh, Ziggo levert kabelinternet, maar achter de modem werkt het net zo goed met UTP als iedere andere provider. Dat je coax in huis hebt is leuk, maar dat gebruiken voor in-hom gegevensoverdracht (MoCA dus) kan net zo goed bij Tele2.
[...]

Tja, kijk zelf naar prijsverschil Cat5e vs Cat6. Ik doe gewoon Cat6 hier.
Denkfout: bestanden zet je over tegen line speed, wat dan ook dat is. Een film van 60Mbps is ook al snel 50GB groot. Als dat met 100Mbps van A naar B moet, duurt het tien keer zo lang als met 1Gbps. Dat is meer dan een uur vs ongeveer 7 minuten.

Oslik blyat! Oslik!

• Rixos
dion_b schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 01:28:
[...]

Eh, Ziggo levert kabelinternet, maar achter de modem werkt het net zo goed met UTP als iedere andere provider. Dat je coax in huis hebt is leuk, maar dat gebruiken voor in-hom gegevensoverdracht (MoCA dus) kan net zo goed bij tele2.
Dat weet ik, maar de coaxkabel is al netjes naar boven doorgetrokken en weggewerkt in een muurkastje in de woonkamer. De telefoonkabel niet. Dat is de hele issue bij tele2 in mijn geval.

Plus bijkomend voordeel nu is dat het modem in de woonkamer komt en dat ik dus een veel beter Wi-Fi signaal zal hebben in het grootste gedeelte van mijn appartement.
Pagina: 1