• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-04 14:33
Standaard wordt RD Web Access en daarmee IIS geïnstalleerd wanneer je Windows 2016 Remote Desktop services installeert.
Nu gaan wij geen gebruik maken van toegang via de browser dus ik zou dit willen deinstalleren, helaas laat RD Web Access zich niet verwijderen.
In https://serverfault.com/q...top-services-installation wordt gezegd dat je wel IIS straffeloos kan deinstalleren.

Weet iemand of dit de juiste manier is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02-07 09:11
Het lijkt me eigenlijk dat dit niet supported is door Microsoft, ik kan eigenlijk helemaal geen documentatie vinden dat het verwijderen van RD Web Access mogelijk is.

Volgens mij gaat van het deinstalleren van IIS alleen de RD Web Access functionaliteit stuk en jou je dit dus kunnen doen, supported lijkt het echter niet, en of dit voor problemen kan zorgen in de toekomst is uiteraard ook de vraag. Ik zou er eigenlijk niet aan beginnen en ben ook wel benieuwd wat je er mee wil winnen (als je die onbereikbaar wil maken kun je volgens mij ook gewoon de website uitzetten in IIS), dan maar je in ieder geval de boel niet permanent stuk. Ook kun je simpel weg de RD Web Access van buitenaf niet openzetten (of binnen en buiten firewallen.

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-04 14:33
Wat ik wil bereiken is RD Web Access en daarmee RDWeb verwijderen omdat we het niet gebruiken. Het is een toegangswijze minder, ontlast de server en het is beter voor het overzicht wanneer niet in gebruik ook niet aanwezig.

Ik ben zelf ook huiverig om IIS te deinstalleren, vandaar.
We zijn dus weer aangewezen op symptoombestrijding; we blokkeren RDWeb i.p.v. te verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Intressante vraag, ik heb even een testje gedaan op een 2016 machine.

Het klopt dat de standaard installatiemethode ook de RD Web Access role installeert. Je kunt echter ook kiezen voor een niet standaard installatiemethode voor RDS.
  1. Open ServerManager en kies "Add Roles and Features"
  2. Kies dan niet voor "Remote Desktop Services installation" maar voor "Role Based or Feature Based Installation"
  3. Kies voor Remote Dekstop onder roles, en bij de features hiervan voor "Remote Desktop Session host en Connection Broker"
Na installatie en reboot kun je met de onderstaande twee Powershell cmdlets je collectie aanmaken:
code:
1
2
New-RDSessionDeployment -SessionHost serverfqdn -ConnectionBroker serverfqdn
New-RDSessionCollection -CollectionName test -SessionHost serverfqdn -ConnectionBroker serverfqdn

Na deze twee commando's is je collection aangemaakt en te managen vanuit de ServerManager. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dennism
Question Mark schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:52:
Intressante vraag, ik heb even een testje gedaan op een 2016 machine.

Het klopt dat de standaard installatiemethode ook de RD Web Access role installeert. Je kunt echter ook kiezen voor een niet standaard installatiemethode voor RDS.
  1. Open ServerManager en kies "Add Roles and Features"
  2. Kies dan niet voor "Remote Desktop Services installation" maar voor "Role Based or Feature Based Installation"
  3. Kies voor Remote Dekstop onder roles, en bij de features hiervan voor "Remote Desktop Session host en Connection Broker"
Na installatie en reboot kun je met de onderstaande twee Powershell cmdlets je collectie aanmaken:
code:
1
2
New-RDSessionDeployment -SessionHost serverfqdn -ConnectionBroker serverfqdn
New-RDSessionCollection -CollectionName test -SessionHost serverfqdn -ConnectionBroker serverfqdn

Na deze twee commando's is je collection aangemaakt en te managen vanuit de ServerManager. :)
Vraag is dan wel of bijvoorbeeld je RDS licensing rol werkt, in het verleden heb ik daar regelmatig issues mee gezien wanneer je niet voor de standaard "remote desktop services installation" kiest maar voor een niet standaard installatie.

• VreYseN
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-04 01:49
Je kunt zonder problemen alle rollen los installeren via "Role Based or Feature Based Installation". Zo kun je de rollen verdelen over meerdere servers. Dus ook op een server de licentie rol toevoegen. Daarna handmatig een GPO aanmaken zodat de RDS servers naar de juiste licentie (user/device) op de juiste licentie server zoeken.

• Dennism
VreYseN schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:09:

Je kunt zonder problemen alle rollen los installeren via "Role Based or Feature Based Installation". Zo kun je de rollen verdelen over meerdere servers. Dus ook op een server de licentie rol toevoegen. Daarna handmatig een GPO aanmaken zodat de RDS servers naar de juiste licentie (user/device) op de juiste licentie server zoeken.
Dat doet de standaard installatie trouwens ook gewoon, tenzij je die minimale deployment pakt (Quick start uit mijn hoofd die alles op een server zet).

Waar ik echter op doel zijn issues met bijvoorbeeld zoals ik al aangaf de licentie server (maar een missende
/ niet geinstalleerde connection broker is vaak een bron van ergernis) dat wanneer je de standaard deployment niet volgt je de management tools voor RDS niet (altijd) meer kan gebruiken. Op zich niet altijd een ramp, want we hebben powershell toch? Echter werkt ook dat lang niet altijd correct bij een niet standaard deployment. Vaak werkt dan alleen beheer via GPO's nog correct, wat lang niet in alle gevallen echt praktisch is.
Pagina: 1