Vraag

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel met een nieuwe partij in onderhandeling over een nieuw arbeidscontract.
Het contract dat ze bieden is voor onbepaalde tijd met een wederzijdse proeftermijn van twee maanden.

Nu staat het volgende in het contract:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mag dit wel?
Ik dacht dat een contract met onbepaalde tijd alleen beëindigd kan worden door het UWV, Rechter of met wederzijds goedvinden. Even dingen zoals ontslag op staande voet en slecht functioneren hier buiten gelaten.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Beste antwoord (via Thrilseeka op 12-09-2018 15:35)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:57:
[...]

Dit is redelijk standaard. UWV is sowieso niet meer aan de orde. Enkel nog rechter of met wederzijds goedvinden.
Maar dan moet je dus alsnog een opzeggingstermijn hebben, ook wel zo handig voor jezelf als jij wilt vertrekken. In het geval van de werkgever geldt dus dat hij niet zomaar van je af kan, maar als hij dat kan dat een opzeggingstermijn van 2 maanden geldt.
Hoezo UWV niet meer aan de orde? Ontslagvergunning kan gewoon nog aangevraagd worden hoor.

Maar voor TS: de 2 maanden is puur de termijn die werkgever je sowieso geeft tot het daadwerkelijke eind van je contract. Ga jij dan akkoord met je ontslag (normaliter nooit zomaar doen) dan is het prima en vervalt je recht op WW. Ga je niet akkoord dan kan het zijn dat werkgever een ontslagvergunning heeft en dat je alsnog ontslagen bent per die datum maar wel met behoud WW, alternatief is samen eruit komen dmv vaststellingsovereenkomst (die altijd juridisch laten toetsen om te voorkomen dat je ww rechten verliest!), of dat je elkaar bij de kantonrechter ziet.

Overigens is termijn werkgever altijd 2 x termijn werknemer, met max van 6 maanden voor werknemer. Daar wordt hier netjes aan voldaan dus.

TLDR: Hele normale clausule, doet geen afbreuk aan de wetgeving.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Thrilseeka schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:50:
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel met een nieuwe partij in onderhandeling over een nieuw arbeidscontract.
Het contract dat ze bieden is voor onbepaalde tijd met een wederzijdse proeftermijn van twee maanden.

Nu staat het volgende in het contract:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mag dit wel?
Ik dacht dat een contract met onbepaalde tijd alleen beëindigd kan worden door het UWV, Rechter of met wederzijds goedvinden. Even dingen zoals ontslag op staande voet en slecht functioneren hier buiten gelaten.
Dit is redelijk standaard. UWV is sowieso niet meer aan de orde. Enkel nog rechter of met wederzijds goedvinden.
Maar dan moet je dus alsnog een opzeggingstermijn hebben, ook wel zo handig voor jezelf als jij wilt vertrekken. In het geval van de werkgever geldt dus dat hij niet zomaar van je af kan, maar als hij dat kan dat een opzeggingstermijn van 2 maanden geldt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:57:
[...]

Hoezo UWV niet meer aan de orde? Ontslagvergunning kan gewoon nog aangevraagd worden hoor.

Maar voor TS: de 2 maanden is puur de termijn die werkgever je sowieso geeft tot het daadwerkelijke eind van je contract. Ga jij dan akkoord met je ontslag (normaliter nooit zomaar doen) dan is het prima en vervalt je recht op WW. Ga je niet akkoord dan kan het zijn dat werkgever een ontslagvergunning heeft en dat je alsnog ontslagen bent per die datum maar wel met behoud WW, alternatief is samen eruit komen dmv vaststellingsovereenkomst (die altijd juridisch laten toetsen om te voorkomen dat je ww rechten verliest!), of dat je elkaar bij de kantonrechter ziet.

Overigens is termijn werkgever altijd 2 x termijn werknemer, met max van 6 maanden voor werknemer. Daar wordt hier netjes aan voldaan dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Door gebruik van het woord "tussentijds" vermoed ik dat er wat creatief is geknipt en geplakt. Dat woord duidt op een overeenkomst voor bepaalde tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sander schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:08:
[...]

Mijn informatie was incompleet. Enkel nog langdurige arbeidsongeschiktheid of bedrijfseconomische redenen kan via het UWV. Alle andere redenen (doorgaans conflict of matig dossier) dient via de kantonrechter te verlopen. Daar doelde ik op.
GlowMouse schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:18:
Door gebruik van het woord "tussentijds" vermoed ik dat er wat creatief is geknipt en geplakt. Dat woord duidt op een overeenkomst voor bepaalde tijd.
Hoewel ik denk dat je vermoeden gewoon terecht is klopt tussentijds puur formeel ook wel bij een contract voor onbepaalde tijd :+ Je zit dan tussen de tijd van aanvang en einde arbeidsovereenkomst :+

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2018 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024
GlowMouse schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:18:
Dat is ook het woordje wat bij mij de verwarring veroorzaakte.

Iedereen bedankt voor de antwoorden, ik durf nu met een gerust hart te tekenen.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Pagina: 1