Vraag

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 23:45

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

Topicstarter
Vorig jaar is mijn enthousiasme over fotografie weer aangewakkerd en besloot ik mijn oude Nikon D90 te vervangen. Na lang beraad heb ik om verschillende redenen een Canon 5D mk iv aangeschaft. Sindsdien heb ik ook de 24-70 f2.8, een 70-200 f2.8 en een 50 f1.2 erbij gekocht.

Maar de honger groeit en ik haal vooral plezier uit portretten/rapportage en landschappen. En ik overweeg op korte termijn een 16-35 f4 en een 35 f1.4 erbij te kopen. En ik verwacht niet dat het hierna stopt. Ik vind het leuk om mee te spelen en kan het geld missen.
Daarnaast krijg ik van verschillende vrienden/kennissen het verzoek om (tegen betaling) foto's te maken. Als ik mijn hobby ook nog beetje kan bekostigen maakt dat het voor mij nog makkelijker om dit soort dingen aan te schaffen.

Echter het systeemcamerageweld van de afgelopen tijd heeft mij aan het twijfelen gebracht. De aangekondigde EOS-R doet mij niets en ook beide Nikons brengen mij niet in verleiding.
Maar alle mounts zijn op de schop gegaan en ik verwacht dat zowel Nikon als Canon net als Sony vol op de systeemcameramarkt gaat duiken.

Tuurlijk, ik kan bij Canon blijven en in de toekomst de eigen adapters van Canon blijven gebruiken en daarna langzaam vervangen, maar ik weet NU vóór ik de spullen koop al dat dit eraan komt.
Is het niet handiger als ik, nu het nog relatief goedkoop en makkelijk kan, overstap naar een Sony A7 iii (mijns inziens de enige die concurreert)?
Mijn huidige camera kan ik nu nog redelijk makkelijk inruilen. Huidig glas kan ik voorlopig met een metabones adapter blijven gebruiken en uiteindelijk ook vervangen. Of nu voor meer verkopen dan wanneer iedereen overgaat op de nieuwe mounts.

Alle reacties

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Als je je apparatuur voor heel kritisch werk (bijv. bruiloften) gaat gebruiken, dan zou ik geen metabones adapter gebruiken voor je Canon glas. Hoewel de meerderheid van de functionaliteiten correct werkt, lees ik toch nog steeds dat er problemen voorkomen met de Mark V van Metabones, en nog meer met de goedkopere opties zoals de Sigma MC-11. Bijv. dat de camera soms bevriest (het scherm bevriest tijdens gebruik) waardoor je de camera weer uit en aan moet doen. Of dat touchscreen autofocus niet meer werkt of Eye AF dat niet werkt in AF-C (AI servo in Canon termen).

In het geval van kritisch werk is betrouwbaarheid een must. In dat geval zou ik bij een overstap naar Sony geheel overstappen naar native Sony glas of E-mount glas van Sigma / Tamron.

Als het niet uitmaakt en je hebt de tijd om rond de beperkingen heen te werken, dan is werken met de Metabones adapter prima als je naar het Sony ecosysteem overstapt.

Als je blijft bij Canon, dan zou ik op dit moment nog gewoon Canon EF lenzen durven kopen. Canon EF glas zal met de adapter uitstekend blijven werken op de R mount en een scherpe lens blijft scherp. Wellicht dat je in de toekomst qua compactheid (formaat en gewicht) een EF lens zou willen inruilen voor een waarschijnlijk compactere RF lens.

[ Voor 15% gewijzigd door guillaumemay op 12-09-2018 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:41
Je hebt nu een uitstekende camera, waarom zou je per se nu moeten beslissen of je overstapt?

De EOS R is de eerste mirrorless van canon, er volgen er ongetwijfeld meer en met de 5D4 kan je ongetwijfeld nog een hele tijd vooruit. Verder zou ik me niet al te veel zorgen maken over de EF-lenzen, die blijven hun waarde wel behouden en kan je prima gebruiken bij een eventuele overstap naar de R-mount.

Is er iets dat je echt mist in de 5D4?

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 23:45

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

Topicstarter
Isdatzo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:52:
Neuh. Als ik iets moet roepen, dan eye-AF.

Het is ook niet dat ik van body wil wisselen omwille van de body. Die is goed, die blijft voorlopig ook wel goed.

Ik geef meer geld uit aan goed glas dan aan de body. Een body is door techniek na een paar jaar misschien achterhaald. Precies daarom verwacht ik dat ik over een jaar of twee ongetwijfeld genoeg (al dan niet fictieve) redenen zie om een nieuwe body te kopen.

Glas is glas, daar veranderd niets aan. Lenzen behouden nu hun waarde vrij goed omdat ze relevant blijven. Ik vraag mij af hoe relevant ze blijven over een periode van jaren, als Canon vol inzet op (FF) systeemcamera's.
Ik weet niet of ik dan bij Canon blijf, en ik weet ook niet hoe goed die adapters zijn.

Ik kan met de huidige prijzen vrijwel kostenloos switchen naar Sony, hiermee heb ik een platform wat voorlopig nog even meegaat en waarbij de investeringen in goed glas niet ongedaan worden gemaakt door een andere mount.

Het is jammer om te horen dat de EF -> F mount adapters toch ook niet zijn wat ik ervan heb begrepen. Dat maakt het misschien wel een lastiger verhaal..

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
HyperActivE schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:21:
[...]
...Ik weet niet of ik dan bij Canon blijf, en ik weet ook niet hoe goed die adapters zijn.
Uitgaande van de adapters die ze hebben voor de M-serie, zijn de adapters gewoon 100% goed. Geen enkel verlies van functionaliteiten. Ik heb zelf een M6 en kan beamen dat al m'n EF lenzen 100% correct werken met de EF<->EF-M adapter. Misschien ook wel logisch: het is volledig Canon op Canon.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 20:24

Garyu

WW

Isdatzo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:52:
Je hebt nu een uitstekende camera, waarom zou je per se nu moeten beslissen of je overstapt?

De EOS R is de eerste mirrorless van canon, er volgen er ongetwijfeld meer en met de 5D4 kan je ongetwijfeld nog een hele tijd vooruit. Verder zou ik me niet al te veel zorgen maken over de EF-lenzen, die blijven hun waarde wel behouden en kan je prima gebruiken bij een eventuele overstap naar de R-mount.

^^ dit.

Blijf gewoon nog een jaartje of wat bij je 5D4 en bekijk wat EOS R gaat doen. Je hebt qua bereik en functionaliteit eigenlijk alles wat Sony je ook kan bieden, op wat details na. Als je geld over de balk wil smijten dan zou ik zeggen koop een tweede body voor erbij. Dan ben je ook bij betaalde shoots verzekerd van foto's mocht je 5D het onverhoopt begeven.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:41
HyperActivE schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:21:
[...]

Neuh. Als ik iets moet roepen, dan eye-AF.

Het is ook niet dat ik van body wil wisselen omwille van de body. Die is goed, die blijft voorlopig ook wel goed.

Ik geef meer geld uit aan goed glas dan aan de body. Een body is door techniek na een paar jaar misschien achterhaald. Precies daarom verwacht ik dat ik over een jaar of twee ongetwijfeld genoeg (al dan niet fictieve) redenen zie om een nieuwe body te kopen.

Glas is glas, daar veranderd niets aan. Lenzen behouden nu hun waarde vrij goed omdat ze relevant blijven. Ik vraag mij af hoe relevant ze blijven over een periode van jaren, als Canon vol inzet op (FF) systeemcamera's.
Ik weet niet of ik dan bij Canon blijf, en ik weet ook niet hoe goed die adapters zijn.

Ik kan met de huidige prijzen vrijwel kostenloos switchen naar Sony, hiermee heb ik een platform wat voorlopig nog even meegaat en waarbij de investeringen in goed glas niet ongedaan worden gemaakt door een andere mount.

Het is jammer om te horen dat de EF -> F mount adapters toch ook niet zijn wat ik ervan heb begrepen. Dat maakt het misschien wel een lastiger verhaal..
Je bent dus vooral bang dat mocht je later besluiten over te stappen naar een ander systeem, je EF-lenzen veel in waarde gedaald zijn?

Daar zou ik echt totaal niet bang voor zijn: er zijn geen aanwijzingen dat alle (moderne) EF-lenzen niet probleemloos zullen werken op de R-mount, maar het zal ook een hele tijd duren voordat het huidige aanbod van EF-lenzen een R-mount broertje of alternatief heeft. Als dat überhaupt al gaat gebeuren.

Juist door nu een beslissing te forceren loop je het risico jezelf in de vingers te snijden. Ik denk persoonlijk dat als het je om het waardebehoud van je lenzen gaat, je het veiligst in Canon glaswerk kan investeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Isdatzo op 12-09-2018 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-10 16:32

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik denk ook dat lang niet alle EF-lenzen een R-sibling krijgen. Het heeft weinig zin om een 400mm telelens met R-vatting te maken als er al een goede EF-versie bestaat die met adapter prima werkt op de R-body, de R-versie zal echt niet veel compacter zijn ofzo. Het moet wel zin hebben om een R-versie te maken. Lichtsterkte is een argument maar dat is vooral voordelig uit te buiten op korte lenzen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Pagina: 1