Tweedehands gestolen of niet zonder factuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 936447

Topicstarter
Mijn vraag
...
Beste,

Ik kan een MacBook kopen van eind 2017 maar de factuur is verloren gegaan, indien dit toch een gestolen of "verloren" toestel zou zijn kan ik dit weten via een speciale webpagina of liink of gebeurt dat bij Apple ook niet zoals bij gewone laptops?

Met vriendelijke groeten,

Frederik De Valck

Informatie en links zijn zeker welkom, ik heb naar Apple gebeld en die kunnen me zelfs niet antwoorden op deze vraag.

Beste antwoord (via Anoniem: 936447 op 12-09-2018 11:50)

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 17:53
Je kan het serienummer hier checken;
https://www.stopheling.nl/

Maar ook al is hij gestolen, de kans dat hij daadwerkelijk in de database staat is geloof ik niet gigantisch groot.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:53
Niet alleen de koper heeft een factuur, ook de verkopende partij. Verkoper kan eenvoudig een kopie factuur opvragen als hij de MacBook legaal heeft gekocht. Als hij dit niet wil of een smoesje heeft dat het niet kan zou ik persoonlijk het aanbod voorbij laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:12
Nee, daar is in principe geen lijst van.

Wel kan je adhv het serienummer volgens mij de garantiestatus opvragen en aankoopdatum.

Maarja, als die verkoper niet aan de aankoopfactuur kan komen (al dan niet een kopie) dan zegt dat wel genoeg. Zeker aangezien dat ding nog geen jaar oud is..

[ Voor 8% gewijzigd door eric.1 op 12-09-2018 10:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 17:53
Je kan het serienummer hier checken;
https://www.stopheling.nl/

Maar ook al is hij gestolen, de kans dat hij daadwerkelijk in de database staat is geloof ik niet gigantisch groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 14:21
Goed dat je hier alert op bent maar als ik nu fysiek bij de Media Markt een laptop koop en de factuur kwijt raak kan niemand mij daar nog een kopie van verschaffen. Heb je gevraagd hoe/waar de laptop gekocht is?

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gentlemen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-04 07:39
Maar stel je hebt het bij Mediamarkt fysiek gekocht en hebt een hardcopy bon ontvangen. De verkoper raakt het kwijt. Is dit dan niet mogelijk volgens jullie? (Oef, zelfde voorbeeld hierboven)

[ Voor 9% gewijzigd door gentlemen op 12-09-2018 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Je kan bij Mediamarkt zeker een copie van je bon krijgen.
Alleen kost dat dus ook 10€.

In B vragen ze je om je ID kaart te scannen, dan houden zij het bij op naam (is niet verplicht, maar ik zou het wel doen bij een grotere aankoop).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:26
Je kan het opvragen zoals in eerdere reacties ook al is gezegd.

Maar zodra ik twijfel bij een tweedehandse aankoop via Marktplaats of iemand anders dan stop ik ermee en ga ik verder zoeken. Dit is mij altijd verteld, zodra je twijfelt jammer dan maar dan ga ik opzoek naar iemand anders die wel alles netjes kan aanleveren.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om te beginnen voordat je tot betalen overgaat zorgen dat je kan inloggen en op internet kan. Bij voorkeur registreren op je Apple ID. Dan pas weet je echt zeker dat jij hem ook vrijelijk kan gebruiken en niet gestolen of op andere vreemde manier verkregen. Als dat allemaal niet kan weglopen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
Tommie12 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:11:
In B vragen ze je om je ID kaart te scannen, dan houden zij het bij op naam (is niet verplicht, maar ik zou het wel doen bij een grotere aankoop).
Ik ben hier zelf nog nooit op in gegaan (ondanks aandringen van de kassamedewerker “want dat is toch veel makkelijker, meneer.”).. Het idee is goed, maar de gedachte dat ze al die gegevens verkopen aan Luminus, nee bedankt. Dan mag het nog zo makkelijk zijn, zo lang het niet verplicht is ga ik er niet op in. :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Mediamarkt is nog terug te vinden in het systeem mits je een pinnen hebt.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Die onvolledige serienummer database plein je niet vrij van heling. Vraag gewoon aan de verkoper een verklaring met handtekening dat het een eerlijke laptop betreft. Dan is het zijn/haar verantwoordelijkheid.

Wat garantie betreft kun je serienummercheck doen, google Apple Serienummer Check

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

Illusion

(the art of)

geen factuur is smoesjes. Een apparaat van dik €2000 bewaar je gewoon de bon van.
En anders: bankafschrift->factuurnummer->leverancier bellen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1