Nieuwe receiver passend bij Harmon Kardon HKTS 30 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een praktisch probleem:

In 2010 heb ik een Onkyo TX-SR608 aangeschaft in combinatie met een Harmon Kardon HKTS 30 speakerset. Al met al redelijk tevreden, al heb ik niet veel referentiemateriaal.

Nu, verhuisd, iets grotere woonkamer (toen 3,5x3,5, nu 6x6m) en afgelopen weekend bij een meubelzaak een nieuw TV meubel gekocht.... waarbij ik al in de winkel zag dat de Onkyo er niet in zou gaan passen :+

Ik zoek een?
Op zoek dus naar nieuwe reciever, met een maximale hoogte van 150mm.

Wat is je budget?
400 tot 800 euro, maar dat hoeft niet

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......Wat heb je zelf al gevonden?
Long-list op basis van maximale hoogte, minimaal 5.1 en Atmos ondersteuning:
categorie: Versterkers en receivers

Short-list op basis van laatste uitvoering, inclusief ter vergelijking in specs de Onkyo :
https://tweakers.net/pric...7;1212329;580823;1173643/

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik lees overal dat het vermogen niet het belangrijkste is bij het kiezen van een receiver/versterker, echter ook dat dit liever te veel is dan te weinig. Nu is het zo dat de beperkte hoogte ook resulteert in minder ruimte voor componenten die vermogen kunnen leveren. Dat is dan ook te zien in de specificaties van de receivers in de short-list. De speakerset heeft per speaker 120W RMS in de specificaties.

Kortom, welke receiver denken jullie dat heden-ten-dage het beste past bij de Harman Kardon hkts-30 (120W RMS per speaker) én in ons nieuwe TV-meubel :P

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Naast dat je inderdaad niet op vermogen hoeft te letten zou ik het al helemaal niet doen bij vermogens die in de Pricewatch staan. Vermogen kan je op diverse manieren meten en het is altijd maar de vraag welke versie Tweakers vermeld. Zo kan je de ene 80 Watt niet tegenover de andere 80 Watt zetten. Mogelijk is de ene gemeten op één kanaal bij 1000 Hz en een berg THD waar de andere netjes gemeten is bij twee kanalen bij 20-20.000 Hz en < 0,1% THD. Verassing, die 160 Watt van je huidige Onkyo is op de eerste niet representatieve manier gemeten en dus ook zeker niet leidend. Maar goed, vermogen hoef je dus niet op te letten dus lekker laten gaan. Kies op specificaties als aantal HDMI ingangen. HDMI versie, netwerkdiensten en in dit geval de hoogte.

Is die 15 cm de maximale ruimte die je hebt of is daar al rekening gehouden met een goede 3-5 centimeter speling aangezien een apparaat ook de warme lucht kwijt moet kunnen? Indien je maximaal 15 centimeter hebt wordt het wel erg krap en zou ik iets met een Klasse D versterker aanraden aangezien die efficiënter zijn en daarmee koeler blijven dan Klasse A/B.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
FeaR schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:56:
Naast dat je inderdaad niet op vermogen hoeft te letten zou ik het al helemaal niet doen bij vermogens die in de Pricewatch staan. Vermogen kan je op diverse manieren meten en het is altijd maar de vraag welke versie Tweakers vermeld. Zo kan je de ene 80 Watt niet tegenover de andere 80 Watt zetten. Mogelijk is de ene gemeten op één kanaal bij 1000 Hz en een berg THD waar de andere netjes gemeten is bij twee kanalen bij 20-20.000 Hz en < 0,1% THD. Verassing, die 160 Watt van je huidige Onkyo is op de eerste niet representatieve manier gemeten en dus ook zeker niet leidend. Maar goed, vermogen hoef je dus niet op te letten dus lekker laten gaan. Kies op specificaties als aantal HDMI ingangen. HDMI versie, netwerkdiensten en in dit geval de hoogte.
Die 160W van de Onkyo is in ieder geval al 120W bij 8 Ohm inderdaad (https://www.eu.onkyo.com/...TX-SR608_datasheet_EN.pdf)
Is die 15 cm de maximale ruimte die je hebt of is daar al rekening gehouden met een goede 3-5 centimeter speling aangezien een apparaat ook de warme lucht kwijt moet kunnen? Indien je maximaal 15 centimeter hebt wordt het wel erg krap en zou ik iets met een Klasse D versterker aanraden aangezien die efficiënter zijn en daarmee koeler blijven dan Klasse A/B.
15 cm is de 'inschuif'maat. Daarboven zit een stalen L-hoekprofiel waarbovenop het bovenblad ligt waarmee er zo'n 4 cm ruimte over is boven de receiver.

Ik denk dan dat er dan de volgende twee serieuze kandidaten overblijven:

- pricewatch: Denon AVR-X1500H
vs
- pricewatch: Marantz NR1609 Zwart

De Denon is een stuk goedkoper, maar heeft wel meer vermogen. Gezien ik begrepen heb dat Denon en Marantz van dezelfde fabriek komen ga ik er vanuit dat dit vermogen gelijk gemeten is. Marantz heeft 4k upscaling.

Zijn er nog kwalitatieve verschillen die deze Marantz boven deze Denon zet?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@McRubz Zoals @FeaR al heel terecht opmerkt en jezelf ook al had uitgevonden, hoef je dus totaal niet op vermogen te letten. Ook gewoon niet doen dus.

Wat je wil is een receiver met het juiste aantal versterkte kanalen; genoeg aansluitingen, waarvan in elk geval hdmi 2.x met HDCP 2.2 en verder alle andere opties die je nodig hebt. Watt, Ohm, RMS en andere cijfertjes? Vergeten!

Gebruik de Tweakers Pricewatch en filter daarbij op de volgende punten:

1) Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
2) Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
3) Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
4) Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
5) Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
6) Vanzelfsprekend de prijs.

Op 1 t/m 4 vergelijk je in de pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

McRubz schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:10:
[...]
Die 160W van de Onkyo is in ieder geval al 120W bij 8 Ohm inderdaad (https://www.eu.onkyo.com/...TX-SR608_datasheet_EN.pdf)
Ook niet. Termen als "Dynamic Power" zijn wederom nietszeggend omdat er geen variabelen mee zijn gegeven. Onkyo is één van de merken die ik op dat gebied ook niet meer serieus neem. Daarbij blijven het altijd opgegeven specificaties en geen gemeten waardes. Als je gaat meten kom je hier op uit met surround gebruik.
Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 82.3 watts
1% distortion at 84.7 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 30.9 watts
1% distortion at 40.1 watts
Bron: https://www.soundandvisio...receiver-ht-labs-measures
15 cm is de 'inschuif'maat. Daarboven zit een stalen L-hoekprofiel waarbovenop het bovenblad ligt waarmee er zo'n 4 cm ruimte over is boven de receiver.

Ik denk dan dat er dan de volgende twee serieuze kandidaten overblijven:

- pricewatch: Denon AVR-X1500H
vs
- pricewatch: Marantz NR1609 Zwart

De Denon is een stuk goedkoper, maar heeft wel meer vermogen. Gezien ik begrepen heb dat Denon en Marantz van dezelfde fabriek komen ga ik er vanuit dat dit vermogen gelijk gemeten is. Marantz heeft 4k upscaling.

Zijn er nog kwalitatieve verschillen die deze Marantz boven deze Denon zet?
Wederom: voor de echte specificaties moet je niet in de Pricewatch kijken, maar moet je de Specsheet downloaden. Maar een Low Profile Marantz zal inderdaad minder leveren dan een normale hoogte receiver, beide opgaves zijn gemeten bij 8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive en dus gelijk. Uitzondering is dus als je een Klasse D neemt zoals de Onkyo uit je lijstje (of de Pioneer tegenhanger, zelfde Holding). Die zijn volgens mij ook nog lager en blijven dus koeler. Maar goed, het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan het verschil tussen 50 en 80 Watt. Plus dat het nog steeds opgegeven vermogen is en zoals hierboven gezien kunnen daar verschillen inzitten. Maar nogmaals, kies niet op vermogen. Ik zie bijvoorbeeld dat de Marantz beschikt over MultEQ XT32 waar de Denon MultEQ XT heeft. Ik zou daar meer waarde aan hechten dan aan vermogen. Qua ruimte zit je mijns inziens wel goed, 4 centimeter is niet overdreven veel maar het zou genoeg moeten zijn als de achterwand van het meubel open is.

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 12-09-2018 08:10 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.