Wat voor onderdeel is dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Wat zijn deze omcirkelde onderdelen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lONn4iw.jpg

Op eerste gezicht zou ik zeggen weerstanden, maar ze meten 0 Ohm. En van wat ik weet hebben 0-Ohm weerstanden altijd een "0" of "000" erop zitten. Op deze staat echter niks.

Het kan ook een zekering zijn, maar wat is dan de waarde?

De opschrift "E" op het PCB is mij onbekend. Markeringen op dit PCB is R=weerstand, C=condensator, F=zekering, D=diode.

Er zaten er 4 op. Het betreft een seriële data-aansluiting op een niveau van 24v. Aan de ontvangstkant zijn ze allebei uitgebrand (die enorme brandplek) omdat de polariteit omgedraaid aangesloten was geweest ;(

Aangezien ik echt 0 Ohm over de onderdelen meette (er was ook nog een schadevrij exemplaar voorhanden) heb ik nu beide verbrandde exemplaren aan de onderkant v/h PCB overbrugt met een draadje en dan blijkt het bord tot nu toe weer prima te werken, de rest heeft dus geen schade opgelopen :D

Alleen, als het dus een zekering was, dan is 'ie nu dus niet meer beveiligd :/ Hoe kan ik achterhalen wat het desbetreffende onderdeel is en zo het bord voor zover mogelijk herstellen zodat 'ie in de toekomst ook beveiligd is zoals origineel?

En nee, het omgekeerd aansluiten had ik niet gedaan. Maar ik voel me er wel schuldig over ;( Het is een LED haltebord uit een bus, van een vriend in Tsjechië. Hij heeft net als ik ook een collectie van die dingen. Hij vroeg een keer of hij zijn bord aan kon sluiten op een stuurkast van Duitse makelij. Aangezien het zowel hardware als software compatibel is zei ik "ja". Niet wetende dat ze in Tsjechië (als enige in Europa?) de polariteit omgekeerd aansluiten t.o.v. de standaard, maar wel gebruik maken van dezelfde stekkers en aderkleuren. En vriend mij vervolgens vertelde dat na inschakelen zijn kamer gevuld was met rook :o Pas toen hij een foto van de opschriften stuurde viel het me op dat de kleuren omgedraaid zijn.

Sommige stuurapparaten kunnen bij kortsluiting op het verzend-aderpaar tot 500mA leveren op 21-24v i.v.m. dat er tot 15 apparaten parallel aangesloten mogen worden, dus dat kan de rookontwikkeling en schade verklaren, ondanks dat het "slechts" een data-aansluiting is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

E wordt in schema's ook wel eens gebruikt als een energiebroen of veelal een spanningsbron maar dat is het zeker niet.

Qua kleur zou ik zeggen dat het condensatoren zijn maar die zou je niet zomaar verwachten aan een seriele datalijn. Laagohmige weerstanden zou kunnen maar ze zien er niet naar uit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 09:54
waar komt die databus vandaan? soms loont het om de application notes van een SOC ofzo na te lezen...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Er zijn geen schema's van dit PCB. Ik kan ook niet zien waar de sporen van de databus naartoe gaan, hij gaat onder o.a. een zwart blok door en de microprocessor zit helemaal aan de andere kant van het bord.

Ik verwacht zelf dat er minimaal een optocoupler verderop zou zitten en het signaal op een gegeven moment teruggebracht wordt naar TTL-niveau, is wel gebruikelijk bij deze apparaten.

Ik vond hier dat "E" blijkbaar ook "terminal" kan betekenen :?
https://electronics.stack...-do-the-pcb-markings-mean

Een condensator lijkt me van niet, op andere delen van de print zitten wel SMD condensatoren, die hebben een "C"-markering. Verder geleid een condensator in serie toch geen gelijkspanning? Het inkomend signaal is een gelijkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat zijn SMD weerstandjes.

Hier

(lijken mij geen condensatoren in elk geval)

[ Voor 20% gewijzigd door firebird_1979 op 11-09-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Maar zonder markeringen? Dus 0 Ohm? Wat is dan de functie ervan (behalve uitbranden als er verkeerd aangesloten wordt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Josefien schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:24:
Maar zonder markeringen? Dus 0 Ohm? Wat is dan de functie ervan (behalve uitbranden als er verkeerd aangesloten wordt)?
Ik denk dat (misschien) gezien de leeftijd de markeringen eraf gesleten zijn of vanwege de warmte.

De enigste manier om er dan achter te komen is om er eentje los te solderen en dan de weerstand te meten.

0 Ohm kan trouwens wel, maar dan staat er normaal een 0 op...

[ Voor 6% gewijzigd door firebird_1979 op 11-09-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ze worden niet warm op het goede exemplaar en eraf slijten lijkt me niet waarschijnlijk. Alle andere weerstanden op het bord hebben nog wel hun markeringen.

Voor het meten is lossolderen niet nodig. Één kant is namelijk rechtstreeks verbonden met het contactblokje. Zolang daar niks op is aangesloten meet je alleen de weerstand van het onderdeeltje zelf en niet over de rest v/d circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 21:04

dijkmane

biertje ?

ziet er uit als een SMD condensator

ik zie er naast een brandplek ?

die brandplek, het koolstof, gaat geleiden waardoor je misschien die 0 ohm meet.

of maak een duidelijkere foto,

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Het kunnen goed SMD spoeltjes zijn, die hebben vaak een ietswat grijze kleur, condensatoren zijn meer geel.
Die meten inderdaad als ongeveer 0 ohm.
Afbeeldingslocatie: https://katalog.we-online.de/media/images/v2/Family_WE-PMI.jpg

Worden meestal gelabeld 'L1' ofzo.
E3 weet ik niet wat dat betekend.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Zelfs al weet je wat voor onderdelen dit zijn, de print is zwaar verkoold. Waarschijnlijk het resultaat van een ietwat heftige voeding en het toch een tijdje laten bakken.

Die verkoolde print is een probleem, die plekken geleiden namelijk, daar zul je met een bolfreesje oid in moeten en de plekken moeten weg frezen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:58

dragonhaertt

@_'.'

Oké, en nu even serieus.
Het zijn hoogstwaarschijnlijk geen weerstanden. Deze zijn niet zo dik als dat de componenten op de foto lijken. Al zijn er wel weerstanden zonder opdruk, dus dat is zeker niet een vreemd verschijnsel.

Zoals @SA007 zegt, zouden het "spoeltjes" kunnen zijn. SMD spoelen hebben niet deze formfactor, maar het zouden ferriet-beads kunnen zijn. Dit zijn een 'soort van spoeltjes'. Ferrite-beads zijn ook +/-0 Ohm en filteren hoog-frequente storingen. Ferrite beads zijn wat donkerder dan condensatoren, ook dit is moeilijk te zeggen op de foto.

Als ik puur naar de plaatsing kijk zou het meest waarschijnlijk een weerstand of condensator zijn, voor decoupling (PoE?) of filtering/terminatie. Aangezien een 0ohm weerstand geen filtering of terminatie doet, lijkt een condensator mij het meest waarschijnlijk.

Als de condensator voor decoupling gebruikt wordt, gaan de via's (rechterkant component) naar een ground-plane. Het zou ook een datalijn-terminatie kunnen zijn. Dan zitten de condensatoren in serie in de datalijn, of paralel tussen twéé datalijnen.

Hoogstwaarschijnlijk dus een condensator, misschien een ferrite bead. Veel moderne multimeters hebben een "capacitance" stand. Hiermee kan je grofweg de waarde van de condensator meten.

Succes (y) (al zou ik dit printje nooit meer gebruiken.)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Josefien
Hij zit echt in serie met het gelijkspanningssignaal. Een "ferrite bead" lijkt me dan het meest waarschijnlijk. Verklaard dan ook waarom het nog steeds werkt door de verbrandde exemplaren door te verbinden. Storingen (in een bus) worden alleen niet meer gefilterd. Maar aangezien dit bord niet meer in een bus gebruikt gaat worden lijkt het me niet zoveel uitmaken?

Het meten van 0 Ohm komt niet door de brandplek. We hadden dat namelijk bij een ander goed exemplaar gedaan :)

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ferrite beads kunnen gebruikt worden om hoogfrequente storing uit voedingslijnen te filteren, dus dat zou zeker kunnen. Ze zijn meestal bijna zwart, en daarmee dus een stuk donkerder dan beige/bruine condensatoren. Ze zullen niet zo snel in serie met een datasignaal staan, maar als het gelijkspanning is kan het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Op sommige andere merken zitten van die ferrite beads ook in serie met het signaal, maar dan de grove niet-SMD variant. Dus in dit geval kan het heel goed. Het onderdeel is ook vrij donker, bijna zwart.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dat zou kunnen, als ze als common-mode choke zijn aangesloten op een diferentieel-paar. Ferrite beads in serie in een datalijn is slecht voor je flanken, omdat je hoge frequenties filtert.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Twee SMD-tjes naast elkaar zijn natuurlijk heel erg niet-common mode.

Repareren doe je zo.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:01

Theo

moederbord

Die ferrietjes zet je altijd in lijn met je signaalspoor, dus connector----ferriet---chip.

Ze naar ground verbinden zou niet veel nut hebben daar ze juist voor hoogfrequent hoogohmig zijn. Ze worden juist gebruikt om >1Mhz ruis tegen te houden, eventueel met twee kleine condensatoren (een PI filter) zodat de stoorstromen ook ergens heen kunnen gaan.

Deze ferriestjes kun je niet gebruiken als common of diffential choke omdat meerdere ferrieten geen magnetisch veld delen.

7400 Wp op het dak

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik zeg toch ook nergens dat ferrite beads parrallel moeten staan? In serie met voedingslijnen = standaard. In serie met datalijnen = liever common mode. Natuurlijk kan dat niet met deze SMD variant, maar het ging ook over
Josefien schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:04:
Op sommige andere merken zitten van die ferrite beads ook in serie met het signaal, maar dan de grove niet-SMD variant.

Pagina: 1