Monteren keuken rails op spack muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:05
Goede avond tweakerts,

Morgen ga ik een paar keukenkastjes van de Ikea in elkaar zetten en vroeg mij nu ineens af hoe ik de ophangrails voor de keukenkastjes aan de spack muur ga bevestigen.

Ik heb een aantal opties bedacht en vraag mij af wat de beste en of er een betere manier is:
1. Rails uittekenen, muur daar helemaal glad maken (spack schuren) en rails bevestigen?
2. Rails bevestigen met een tussen de muur en rails, bij de bevestigingspunten, een tussenstukje plaatsen van hout, ringetjes?
3. Gewoon er tegen aan knallen, want misschien komt het wel helemaal niet zo nauw.

Iemand ervaring met spackmuren?

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
Ik heb een hele rij Besta kasten aan de muur hangen. Volgens mij zijn dat precies dezelfde rails.

En het is optie 3. Het komt helemaal niet zo nauw. De rails zijn ervoor om het gewicht te dragen. Zolang ze vast zitten hoeven ze niet overal strak tegen de muur te zitten. Je kastjes hangen gewoon strak tegen de muur (zo strak als dat kan met spack).
Als je de muur gaat opschuren heb je eerder kans dat je kastjes niet meer aan de rails kunnen hangen omdat de muur over de rest van het oppervlakte van je kastje verder uitsteekt.

Wat wel belangrijk is: Zorg dat de rails van alle kastjes precies even hoog zitten. En allemaal waterpas.
Dit is nog de grootste uitdaging, omdat je met een M8 of M10 boor aan de slag gaat.
En zelfs dan moet je misschien met een rubber hamer aan de slag om de kastjes precies op dezelfde hoogte aan de rails te krijgen.

edit: De schroeven en pluggen moet je waarschijnlijk zelf kopen, zitten er bij de kastjes iig niet bij.
Zorg dat je iets koopt dat bij je muur past (vooral de juiste pluggen). En dat de schroeven een platte kop hebben (aan de kant die richting muur komt) en geen schuin toelopende kop zoals bij hout/plaatschroeven.

[ Voor 15% gewijzigd door RocketKoen op 11-09-2018 20:57 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:21

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

RocketKoen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:55:

Dit is nog de grootste uitdaging, omdat je met een M8 of M10 boor aan de slag gaat.
En zelfs dan moet je misschien met een rubber hamer aan de slag om de kastjes precies op dezelfde hoogte aan de rails te krijgen.
Als ik het mij nog goed herinner met mijn keuken kan je die rails nog een paar mm verschuiven over de gaten die je geboord hebt doormiddel de verschuifbare klemmetjes die rond je bout/schroef gaat.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Super @RocketKoen & @Jellabie , ik neem het mee en eerst naar de bouwmarkt dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Furion2000 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:27:
Super @RocketKoen & @Jellabie , ik neem het mee en eerst naar de bouwmarkt dus. ;)
Ik raad je aan om bouten te kopen met een zeskant kop, die je met een dopsleutel aandraait. Kruiskop schroeven draaien te makkelijk door als je kracht zet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
RocketKoen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:37:
[...]

Ik raad je aan om bouten te kopen met een zeskant kop, die je met een dopsleutel aandraait. Kruiskop schroeven draaien te makkelijk door als je kracht zet.
Je hoeft helemaal geen kracht te zetten, vast is vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De Rikster schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:43:
[...]

Je hoeft helemaal geen kracht te zetten, vast is vast.
Technisch gezien deed mijn schroefmachine het kracht zetten.
Maar als je een m6 of m8 x60 bout in een betonnen muur wilt krijgen. Met de juiste maat plug. En met de juiste maat boor. Dan moet je best wat grip op de schroef hebben voor de laatste centimeter.

Een dolgedraaide schroef is een probleem. Dat zit nooit goed vast. En los komt het ook niet meer zomaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:37
Gewoon tegen de spack schroeven. Wel opletten of de muur recht is. Zo niet dan de ruimtes tussen rails en muur uitvullen met uitvulplaatjes (zoiets). Ik heb een waterpas gebruikt om dat te checken.

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
RocketKoen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:07:
[...]
Maar als je een m6 of m8 x60 bout in een betonnen muur wilt krijgen.
Hij gaat een keukenrailsysteem ophangen geen stoomschip bouwen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 10:48

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Maar als je een m6 of m8 x60 bout in een betonnen muur wilt krijgen. Met de juiste maat plug. En met de juiste maat boor. Dan moet je best wat grip op de schroef hebben voor de laatste centimeter.

Een dolgedraaide schroef is een probleem. Dat zit nooit goed vast. En los komt het ook niet meer zomaar.
Dat is waar, maar je zou ook nog torx kunnen gebruiken. Dat doe ik tegenwoordig altijd

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:09
Heb zelf ook keukenkastjes op een gestucte muur opgehangen. Gewoon ophangen inderdaad, komt wel goed.

Wel zou ik eerst je boormachine op de niet-hamer stand zetten en dan eerst even door de spack laag heen boren. Als je hem op de hamerstand laat staan dan heb je kans dat je daardoor het stucwerk kapot slaat en er scheuren in komen. Je wilt dat je boor pas gaat hameren als hij beton tegenkomt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
[...]

In principe had je dan het verkeerde bitje. Hele volksstammen die PH bitjes op PZ schroeven en vice versa proberen en/of de verkeerde maat pakken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:37
Señor Sjon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:27:
[...]

In principe had je dan het verkeerde bitje. Hele volksstammen die PH bitjes op PZ schroeven en vice versa proberen en/of de verkeerde maat pakken.
en voor het Japanse spul is er ook nog JIS dat vaak sneuvelt omdat men er PH op zet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Señor Sjon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:27:
[...]

Ik heb tientallen van die bitjes en het is iedere keer weer een gok. Niet alleen ph of pz, maar ook dik dun stomp of scherp.
Bij een zeskant, inbus of torx werkt er tenminste maar 1.

TheS4ndm4n#1919

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-06 19:30
RocketKoen schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:21:
[...]

Nee hoor, hier heb ik ook gewoon T10 T15 T 20 etc.
Datzelfde is PZ1 PZ 2 en PZ3, PH1 PH2 en PH3

OT. Ik zou inderdaad goed kijken waar je het mee vast zet. Torx is beter om de grip te houden, of met zeskant

• Furion2000
Vandaag bezig geweest en inderdaad, na wat opvullen omdat de kastjes anders niet waterpas konden staan, de rails gewoon tegen de spackmuur geschroeft met plug + schroef van de plaatselijke bouwmarkt.

De bouwmarkt waar je nog wel mensen met kennis hebben lopen (dus niet bij 1 van de grote waar scholieren van de tekst achterop de verpakking je het nogmaals voorlezen ;) ).

Maar de geruststelling over de rails heeft zeker geholpen. Bedankt allen.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:21

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

RocketKoen schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:21:
[...]

Ik heb tientallen van die bitjes en het is iedere keer weer een gok. Niet alleen ph of pz, maar ook dik dun stomp of scherp.
Met een T10 kan je ook T15 schroeven vast zetten, maar vroeg of laat draai je de schroef stuk.

Net zoals pH/pz 1-2-3.

De Nederbelg !

Pagina: 1