Bouwen nieuwe (game)pc max €1200 excl GPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipkluif
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 18:49
Hoi,

Graag zou ik even jullie input horen voor een nieuwe computer. Mijn huidige computer heeft wat problemen met een aantal nieuwere games. Daarnaast zijn is bijvoorbeeld de voeding ook aardig op leeftijd.

Aangezien ik een moederbord heb met een ouder type socket en ik graag mijn CPU wil vervangen leek hij mij verstandig om maar meteen een vrijwel geheel nieuwe computer te laten bouwen.

Huidige specs:
cooler master midi tower elite 310
Intel Core i5-3570 (non-K) @ 3.40 GHz
ASUS P8Z77-V Le Plus moederbord
Corsair 8 GB DDR3-1600
128 GB SSD Samsung EVO
500 GB HDD
Corsair TX550M voeding (jaartje of 9 oud inmiddels)

Onderdeel welke ik mee wil nemen naar de nieuwe build is:
ASUS Strix GeForce GTX 970 4GB (deze is voor nu nog prima en de prijzen van de gemiddelde GPU zijn mij nu nog iets te hoog om een nieuwe aan te schaffen)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Vooral Games. Denk aan games als Far Cry 5 etc. Maar ook games die belasting zijn voor CPU's.
Bijvoorbeeld Euro Truck Simulator 2 :*) en Flight Simulator X / Xplane 11. Mijn huidige CPU vindt dat soort games niet zo heel fijn meer.'

Welke resoluties moet je systeem aankunnen?
Heb momenteel een twee Full-HD monitoren. Maar het nieuwe systeem moet wel weer even vooruit kunnen. Met oog op de toekomst moet het 4K wel enigzins aan kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max. 1200 euro lijkt mij voldoende. Mochten jullie mij voor gek verklaren dan mag het ook iets meer zijn.
Ik wil namelijk niet door verkeerde zuinigheid over 4 jaar weer nieuw systeem nodig hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Zoals aangegeven wil ik graag mijn ASUS Strix GeForce GTX 970 4GB van mijn huidige systeem meenemen. De 128GB SSD is wellicht leuk om er bij te hebben.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Kast
- Koelers
- Moederbord
- CPU
- Voeding
- DDR4 RAM
- 1TB SSD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Heb nooit problemen gehad met Intel en Asus.
Is echter geen pré. Ik ben niet zo heel merk gebonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
-Grootte: Heb nu een cooler master midi tower elite 310. Formaat van de kast is prima. Mag iets groter. Mijn GTX 970 zit nu vrij krap.
- Geluidsniveau:maakt mij niet uit. Hij hoeft niet super stil te zijn. Ik heb toch of een headset op, of muziek aan. Zolang ik mijn computer niet in de war haal met overvliegende vliegtuigen is het prima.
- Energieverbruik: Als een nieuwe 550W voeding voldoet graag dat. Ik hoef geen toeters, bellen, lichtgevende effecten en vuurwerkshows te hebben bij mijn nieuwe kast. Dus niet te gek.

Onderstaand even snel voor het idee zelf iets in elkaar geflanst. Ik heb er niet mega veel verstand van, dus don't shoot me ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 343,-€ 343,-
1MSI B360 Gaming Pro Carbon€ 119,-€ 119,-
1Fractal Design Define C€ 73,89€ 73,89
1be quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15B€ 161,-€ 161,-
1Corsair RM650x (2018)€ 85,-€ 85,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 174,90€ 174,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,26

* Lijst geupdate

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee. Mochten jullie nog andere info nodig hebben, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Kipkluif op 12-09-2018 20:42 ]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-09 18:55
Waar is de overklokvraag?
Van de RM550x is een 2018 editie.
Je hebt nu 620 GB opslag, heb je echt een TB nodig als je die oude SSD ook meeneemt?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:24
Ik zou de kast vervangen. pricewatch: Fractal Design Define C oid, maar er zijn ook anderen. Koeler is ook maar matig, dat kan wel beter. Maar aangezien het nog niet duidelijk is of je gaat overklokken hou ik die even vast. SSD kan goedkoper: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Kipkluif
Overclocken van het systeem is niet de bedoeling

Dus wellicht dat de 8700k ook met een andere vervangen kan worden die niet overclockbaar is.

Wat betreft geheugen. Ik zit nu met de 500 GB krap waardoor ik keuzes moet maken welke games ik wel en niet geinstalleerd heb.

1TB is dan met het idee dat in de toekomst nieuwe A-titels over het algemeen steeds meer ruimte gaan innemen.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-09 18:55
Neem dan een i7-8700 op een B360 moederbord.
Als 500 GB krap is, is bijkopen geen slecht idee. Maar dan kan je nog kiezen tussen 500 GB en 1 TB.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nat-Water schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:37:
Ik zou de kast vervangen. pricewatch: Fractal Design Define C oid, maar er zijn ook anderen. Koeler is ook maar matig, dat kan wel beter. Maar aangezien het nog niet duidelijk is of je gaat overklokken hou ik die even vast. SSD kan goedkoper: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
Koeler is prima, niks mis mee. Dat de PR 4 de boel iets koeler houd maakt niets uit. 95W tdp is geen 150+ :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kipkluif
SpeedQber schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:27:
Waar is de overklokvraag?
Van de RM550x is een 2018 editie.
Je hebt nu 620 GB opslag, heb je echt een TB nodig als je die oude SSD ook meeneemt?
Is dezs voeding prima of zou je voor een andere editie kiezen?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kipkluif schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:29:
[...]

Is dezs voeding prima of zou je voor een andere editie kiezen?
RM550X(2018) is een prima voeding. Als je starks gaat upgraden naar beter dab 1080 zou ik de 650 versie kiezen. de prijs is nagenoeg gelijk, maar bij Ti en hoger betere aansluitmogelijkheden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kipkluif
Mijn wensenlijst is nu geupdate.
Zo wordt het volgens mij wel wat :)

Gezien de geschatte prijs van het systeem...

Is een GTX 970 nog voldoende voor de komende zeg 2 jaar of zouden jullie met het overgebleven budget nu ondanks de wat hogere prijzen toch richting een GTX1080 gaan kijken?
Er vanuit uitgaande dat ik op bijv. marktplaats nog €150+ voor mijn 970 kan krijgen.

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Nooit upgraden als je het niet nodig bent, je kunt zodra je vind dat je het nodig bent de volgende dag nog een GPU in huis hebben

• Kipkluif
Lees overigens dat het nu geselecteerde moederbord geheugen ondersteund tot 2666MHz.
Werkt dat wel goed met de gekozen RAM en/of CPU dan?

Sorry, ben wat betreft moederborden en de werking daarvan echt een leek.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kipkluif schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:32:
Lees overigens dat het nu geselecteerde moederbord geheugen ondersteund tot 2666MHz.
Werkt dat wel goed met de gekozen RAM en/of CPU dan?

Sorry, ben wat betreft moederborden en de werking daarvan echt een leek.
swap maar voor deze pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-09 23:09
Wat een smak geld voor een pc die simgames moet draaien. Is je huidige systeem wel genoeg gekoeld? Ik draai hetzelfde met een gtx 1060 en ik wals nog met gemak door zulke games heen op min 60fps. Kan je daar niet eens naar kijken? Anders ben je straks ~2K verder en heb je een minimale performancewinst

• Kipkluif
Reeker schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:04:
Wat een smak geld voor een pc die simgames moet draaien. Is je huidige systeem wel genoeg gekoeld? Ik draai hetzelfde met een gtx 1060 en ik wals nog met gemak door zulke games heen op min 60fps. Kan je daar niet eens naar kijken? Anders ben je straks ~2K verder en heb je een minimale performancewinst
De huidige CPU zou dit normaliter gewoon aan moeten kunnen?
Anders check ik vanavond inderdaad even wat de temperatuur is van de onderdelen.

Het gaat nu sinds paar maanden wat moeizamer. Wellicht dat de koeling met de tijd wat minder is geworden.

Bedankt voor de tip in ieder geval.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Reeker schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:04:
TS gamed nu met 970 wat voldoet, en wil een nieuw systeem voor de toekomst. Nu zijn het wat minder eisende games, maar je weet nooit. Beter gelijk wat goeds wat ook de zwaardere games aankan (voor later misschien) niemand heeft het over €2000,- btw. @Kipkluif Als je goedkoop wil (uitproberen) kun je er 8Gb bij prikken en een nieuwe voeding halen. Maar goed, zo kun je altijd een manier vinden om nog niet wat nieuws te kopen ;)

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-09 23:09
Hackus schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:49:
[...]

TS gamed nu met 970 wat voldoet, en wil een nieuw systeem voor de toekomst. Nu zijn het wat minder eisende games, maar je weet nooit. Beter gelijk wat goeds wat ook de zwaardere games aankan (voor later misschien) niemand heeft het over €2000,- btw. @Kipkluif Als je goedkoop wil (uitproberen) kun je er 8Gb bij prikken en een nieuwe voeding halen. Maar goed, zo kun je altijd een manier vinden om nog niet wat nieuws te kopen ;)
Nja, systeem en daarna nog een gpu? Ziet er beetje als overkill uit. Just my 2 cents

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kipkluif i7 kun je ook omruilen voor i5-8400, of compleet om naar Ryzen 2600. zie dat de Intel moeilijk verkrijgbaar zijn.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 161,99€ 161,99
1MSI B450-A PRO€ 90,-€ 90,-
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Arctic Freezer 33€ 23,99€ 23,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 154,90€ 154,90
1Corsair RM650x (2018)€ 85,-€ 85,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,68

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Ik zou @Reeker z'n comment als beste antwoord aanduiden en gewoon nog een jaartje wachten om een upgrade te kopen.Tenzij je plots een monitor met meer pixels wil ofzo, of je kickt op 100 FPS of de nieuwe Battlefield persé met alle opties op ultra wil spelen. Anders dus gewoon wachten.

• Kipkluif
Temperaturen zijn prima. CPU komt niet verder dan een graad of 58.
En de fans van de videokaart draaien nog niet eens bij XPlane 11 wat een vrij zware game is.

En nieuwe systeem is inderdaad ook met oog op toekomstige A-titels.
Een nieuwe computer kies ik altijd op basis van wat ik er de komende ca. 5 jaar mee wil kunnen doen.

@Hackus Bedankt voor het meedenken wat betreft de voeding en RAM.
De rest ook bedankt voor jullie input!

• Inrage
Dus je huidige systeem is nog goed maar je wil nu iets kopen voor de komende jaren? ... Dan koop je beter iets het komende jaar voor het komende jaar. Slaat echt op niks dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:38
Inrage schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:46:
Dus je huidige systeem is nog goed maar je wil nu iets kopen voor de komende jaren? ... Dan koop je beter iets het komende jaar voor het komende jaar. Slaat echt op niks dit.
*knip* nee
Als hij nu een pc wil kopen voor aankomende jaren?
Dan moet hij het toch lekker zelf weten.
Misschien heeft hij er voor gewerkt/gespaard....
En zijn oude onderdelen kan hij weer verkopen.

Niks mis mee

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 16-09-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Aggressor schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:10:
[...]

*knip

Als hij nu een pc wil kopen voor aankomende jaren?
Dan moet hij het toch lekker zelf weten.
Misschien heeft hij er voor gewerkt/gespaard....
En zijn oude onderdelen kan hij weer verkopen.

Niks mis mee
*knip* volgende keer een TR doen aub

[ Voor 15% gewijzigd door br00ky op 16-09-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Even het topic wat opgeschoond, laten we het niet op de man spelen, want de vraag van @Inrage is erg legitiem.

We zijn hier om advies te geven. Je hardop afvragen of het wel nodig is nu iets nieuws te kopen is wellicht iets waar TS nog helemaal niet aan gedacht heeft :). De 970 is nu immers nog prima volgens hem en de rest zou ook weinig steken moeten laten vallen bij zijn genoemde games. Mijn insteek zou zijn, koop het als je het echt nodig gaat hebben, dat wil zeggen, als het 4K scherm er is. Juist omdat je er 5 jaar mee wil doen. Over x tijd koop je immers méér voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Iemand wil zijn i5(3.4 quad) setje met DDR3 vernieuwen en behoud nog even zijn videokaart die overeenkomt met een 1060. nu nog FullHD met ook op een 4k scherm, wat wel moeilijk gaat worden om die goed aan te sturen. maar dat ligt aan volgende videokaart en met een setje die ik aangaf ben je goed op weg. en kun je nog even de gtx970 gebruiken, tot er budget is voor een betere videokaart. niet iedereen heeft gelijk €1500,- + om ineens zijn systeem te upgraden. maar goed, je kunt zoals ik zei ook verder sleuren met 8GB extra.
maar de vraag was 'bouwen nieuwe game pc'

Pagina: 1