220v op 230v lamp aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 12:36
Hallo
Ik wil graag mijn spotjes vervangen door een LED groeilamp zodat ik die op mijn planten kan richten in de komende donkere dagen. Hoop dat ze dan sneller groeien.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/dce28a9004c5b6499f907f58c453fab4.png Dit is het spotje.

Kan ik daar deze Gu10 220v lamp inzetten?

https://nl.aliexpress.com...1506fa7&priceBeautifyAB=0

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Staat onderin de specs:
Voltage: AC 85 v-265 v
Ik kan me ook niet voorstellen dat er nu apparaten worden gemaakt die alleen geschikt zijn voor 220 Volt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 19:46
Ja, geen probleem. Led lampen zijn zelfs minder gevoelig voor voltageverschillen, er zit elektronica in die het voltage naar beneden brengt en zorgt voor een constante stroom door de leds (leds zijn stroom afhankelijk, niet voltage afhankelijk)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
saken schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:47:
Kan ik daar deze Gu10 220v lamp inzetten?
NEE Koop gewoon geen Chinese* 220v producten. Dingen zijn potentieel levensgevaarlijk. Ga je daar nu echt op besparen? :X Je hebt ze in Nederland al van Philips vanaf € 2,50. Die geven ook een stuk mooier licht.

Een filmpje van zo'n willekeurig ding:

*die niet conform EU regelgeving zijn gemaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 11-09-2018 20:04 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:51
Wat voor plantjes?? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
even volgen voor mn kamerplant die eigenlijk te weinig zon krijgt...

naar die AiE en andere China Shop LED lampen heb ik ook al eens gekeken maar dat lijkt me toch 3x niks..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
nee geen verboden dingen hahahaha...... zelf geplante citroenplantjes uit citroenen van de lidl :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:34
Onlangs in de IKEA zag ik dat ze daar ook speciale kweeklampen verkopen: https://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=vaxer

Lijkt mij beter dan meuk uit China, ben zelf nooit zo'n fan van producten uit China die je aan 230V knoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

ThinkPadd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:11:

Lijkt mij beter dan meuk uit China, ben zelf nooit zo'n fan van producten uit China die je aan 230V knoopt.
Wees er maar vrij zeker van dat er heel wat chinese meuk aan jouw 230V in huis hangt! ;) :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ligone schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:50:
[...]

Wees er maar vrij zeker van dat er heel wat chinese meuk aan jouw 230V in huis hangt! ;) :*)
Conform EU regelgeving geproduceerd ja.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CurlyMo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:52:
[...]

Conform EU regelgeving geproduceerd ja.
Hopelijk, de controle daarop laat nog wel eens te wensen over. Neemt niet weg dat het over het algemeen niet zo ernstig is nee ;)

Overigens ook zat Chinese leveranciers die prima goede/veilige meuk maken voor de EU markt maar op de Chinese markt bijna het zelfde product verkopen waar ik in de regen liever niet naast sta. (marginaal geïsoleerde AC-DC converters van een paar honderd volt en tientallen ampere's bijvoorbeeld :+ ).

Been there done that, op de ene testbank zie je een Siemens combi magnetron staan en 5 meter verder een levensgevaarlijk Chinees variantje. Ze kunnen het wel, het gebeurt alleen niet altijd :+

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 12-09-2018 00:04 ]

• CurlyMo
  • Nu online
GoldenSample schreef op woensdag 12 september 2018 @ 00:03:
[...]
Ze kunnen het wel, het gebeurt alleen niet altijd :+
Oftewel, helemaal bij lampjes waarvan het prijsverschil 1 à 2 euro (t.o.v. NL versies), moet je er gewoon niet aan beginnen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

Gebruik geen gewone LED als je planten er mee wil laten groeien. Het complete lichtspectrum loop van 400 nm (blauw) tot 800 nm(rood), en een gloeilamp bevat zo'n beetje alle tussenliggende golflengtes aan licht.
Planten hebben voor fotosynthese een paar specifieke golflengtes nodig, en deze zitten dus in gewoon gloelamplicht.

In een gewone LED zitten deze golflengtes amper tot niet, immers is een witte LED niks meer dan een blauwe LED die vanwege de fosfor op de LED een amber gloed 'erbij maakt' zodat wij mensen het als wit licht zien. De golflengtes die een plant nodig heeft zitten niet in een gewone LED lamp waardoor je citroenen dus geen baat hebben bij dit licht.
De golflengtes waar onze ogen gevoelig voor zijn (rood, groen en blauw) komen niet overeen met waar een plant voor gevoelig voor is.

Wil je LED gebruiken als kweeklamp zoek dan naar specifieke LED kweeklampen, deze geven wel licht op de specifieke golflengtes die nodig zijn voor fotosynthese. Het licht is voor mensen lelijk (maar voor de plant fijn) Of ga voor een LED lamp met een CRI van minimaal 90%, dat geeft aan dat deze 90% van het lichtspectrum bevat. Deze zijn wat duurder, maar het licht is wel een stuk mooier. Plus je citroenen hebben er dan ook nog wat aan.

Goedkope Chineese LEDlampen gebruiken is niet handig. Ze vliegen in de brand. En ondanks dat vuurlicht ook de golflengtes bevat voor fotosynthese schijnen citroenen niet goed te reageren op vuur...

[ Voor 9% gewijzigd door Theo op 12-09-2018 07:58 ]

7400 Wp op het dak

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Theo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 07:54:
Gebruik geen gewone LED als je planten er mee wil laten groeien. Het complete lichtspectrum loop van 400 nm (blauw) tot 800 nm(rood), en een gloeilamp bevat zo'n beetje alle tussenliggende golflengtes aan licht.
Planten hebben voor fotosynthese een paar specifieke golflengtes nodig, en deze zitten dus in gewoon gloelamplicht.

In een gewone LED zitten deze golflengtes amper tot niet, immers is een witte LED niks meer dan een blauwe LED die vanwege de fosfor op de LED een amber gloed 'erbij maakt' zodat wij mensen het als wit licht zien. De golflengtes die een plant nodig heeft zitten niet in een gewone LED lamp waardoor je citroenen dus geen baat hebben bij dit licht.
De golflengtes waar onze ogen gevoelig voor zijn (rood, groen en blauw) komen niet overeen met waar een plant voor gevoelig voor is.

Wil je LED gebruiken als kweeklamp zoek dan naar specifieke LED kweeklampen, deze geven wel licht op de specifieke golflengtes die nodig zijn voor fotosynthese. Het licht is voor mensen lelijk (maar voor de plant fijn) Of ga voor een LED lamp met een CRI van minimaal 90%, dat geeft aan dat deze 90% van het lichtspectrum bevat. Deze zijn wat duurder, maar het licht is wel een stuk mooier. Plus je citroenen hebben er dan ook nog wat aan.

Goedkope Chineese LEDlampen gebruiken is niet handig. Ze vliegen in de brand. En ondanks dat vuurlicht ook de golflengtes bevat voor fotosynthese schijnen citroenen niet goed te reageren op vuur...
Dat zal wel meevallen. Hier op de hogeschool gebruiken we ook alleen maar LED om de tomaten te laten groeien. Maar deze zijn paars/roze (ultra violet?)

Ik denk dat gloeilampen op de korte termijn goedkoper zijn. Op de lange termijn zullen ze te veel energie slurpen.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

@rickboy333 Dan heb je het al over speciale kweeklampen. De gewone LEDlamp die je thuis in je huiskamer gebruikt daar wordt een plant echt niet blij van.

7400 Wp op het dak

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Theo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:12:
@rickboy333 Dan heb je het al over speciale kweeklampen. De gewone LEDlamp die je thuis in je huiskamer gebruikt daar wordt een plant echt niet blij van.
Ja dat weet ik. Ik doelde er alleen op om te zeggen dat deze lampjes bestaan :)

TIME TO UPGRADE !!!

• CurlyMo
  • Nu online
rickboy333 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:21:
[...]

Ja dat weet ik. Ik doelde er alleen op om te zeggen dat deze lampjes bestaan :)
En zoals @ThinkPad al aangaf verkopen ze ze bij de Ikea.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Alles lijkt me al wel gezegd.
Het voltage is geen enkel probleem. Het kopen van dergelijke lampen in China wél... Althans, het is een risico! Of je dat risico wilt lopen is aan jezelf.

Ik zou gewoon een kweeklamp in Nederland kopen die voldoet aan de Nederlandse/Europese regelgeving (ook al komt deze lamp zelf vervolgens naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon uit China!). Kost iets meer, maar dan weet je wel zeker dat het veilig is én dat de lamp daadwerkelijk het vereiste spectrum uitzendt (bij aankoop via Ali is er een goede kans dat je een simpel gekleurd lampje koopt waar de planten in kwestie helemaal niks aan hebben!)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 11:27
CurlyMo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:54:
[...]
Je hebt ze in Nederland al van Philips vanaf € 2,50. Die geven ook een stuk mooier licht.
Heb je een model of type? Na deze post van je probeer ik deze te vinden maar dat blijkt niet zo makkelijk.

Je hebt ze voor 10 euro bij de IKEA en die geven vrij schel maar met wat ik voorheen had prettig licht.

• CurlyMo
  • Nu online
Basilange schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:45:
[...]
Heb je een model of type? Na deze post van je probeer ik deze te vinden maar dat blijkt niet zo makkelijk.
https://www.lampdirect.nl...=29115&manufacturer=28876

Ik heb de Dimtone varianten en dat werkt wonderbaarlijk goed.

• Basilange
Je gebruikt deze dus om ook planten mee te laten groeien? Ik groei nu vanallles van sla tot chilli en citroenplantjes. Maar de plantenzaken vragen vaak veel te veel voor een ledstripje.
Deze die je aanraadt geven een breed genoeg spectrum zodat planten er dus goed mee groeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Basilange schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:21:
[...]

Je gebruikt deze dus om ook planten mee te laten groeien? Ik groei nu vanallles van sla tot chilli en citroenplantjes. Maar de plantenzaken vragen vaak veel te veel voor een ledstripje.
Deze die je aanraadt geven een breed genoeg spectrum zodat planten er dus goed mee groeien?
Dat was je vraag niet :) Voor planten zul je specifieke kweek ledlampen moeten hebben (waarvan ik ook niet wist dat ze bestonden). Mijn punt was vooral dat je geen Chinese 220v meuk in huis wil halen en niet specifiek gericht op kweeklampen.

• Basilange
CurlyMo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:30:
[...]

Dat was je vraag niet :) Voor planten zul je specifieke kweek ledlampen moeten hebben (waarvan ik ook niet wist dat ze bestonden). Mijn punt was vooral dat je geen Chinese 220v meuk in huis wil halen en niet specifiek gericht op kweeklampen.
Sorry ik was even in de war met een andere opmerking dat je ook bepaalde fullspectrum lampen kunt gebruiken dacht dat je die ook bedoelde met die van Phillips.

Maar ondanks dat mijn zoektocht gebaseerd was mijn eigen niet kunnen lezen. Toch het een en ander gevonden. Merci :)

• saken
wat kost zon led groeilamp eigenlijk aan stroom als ik hem 365 dagen per jaar aanzet?

• CurlyMo
  • Nu online
saken schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:19:
wat kost zon led groeilamp eigenlijk aan stroom als ik hem 365 dagen per jaar aanzet?
(aantal W lamp * 24 uur * 365 dagen) / 1000 = aantal kWh * € 0,22 = prijs

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 13-09-2018 21:36 ]

• saken
10 * 24 * 365 / 1000 = 87.6 kwh * 0,22 = 19.27 euro per jaar voor zo'n ikea kweeklamp

• CurlyMo
  • Nu online
saken schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:38:
10 * 24 * 365 / 1000 = 87.6 kwh * 0,22 = 19.27 euro per jaar voor zo'n ikea kweeklamp
Yep

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Toch wel grappig om te zien dat er mensen zijn welke zich druk maken om een spanningsverschil bij 210V & 250V AC waarbij de (stroom)leverancier binnen deze waarden zegt te kunnen leveren én de hedendaagse apparatuur daar op afgestemd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 13-09-2018 22:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 11:23
wimmel_1 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:53:
Toch wel grappig om te zien dat er mensen zijn welke zich druk maken om een spanningsverschil bij 210V & 250V AC waarbij de (stroom)leverancier binnen deze waarden zegt te kunnen leveren én de hedendaagse apparatuur daar op afgestemd is.
Tjah, als je niks kent van elektriciteit? Dan is dit geen domme vraag van de TS.

Ben blij dat iemand de moeite doet om iets na te vragen ipv te zeggen "het zal wel lukken", zo voorkom je mogelijk ernstige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
nu zijn alleen die led kweeklampen van de Ikea niet GU10 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken

• saken
Ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met die LED groeistrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
saken schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:16:
nu zijn alleen die led kweeklampen van de Ikea niet GU10 :/
Koop je toch gewoon een E27 naar GU10 adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
En dat kan wel uit China ? :P :P
Pagina: 1