Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw thuisnetwerk maken, advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:52
Situatie
Ik had een heel goed werkend netwerk thuis, maar het netwerk begint scheuren te vertonen.
In de meterkast staat een Apple Airport Extreme wifi AC (2,4 en 5 GHz tegelijk).
Boven staat een Apple Airport Extreme wifi N (2,4 of 5 GHz) aangesloten via een powerline.
Op zolder is een Apple Airport Express wifi N (2,4 GHz) aangesloten via een ethernetkabel.

De Apple Airport Extreme boven (wifi N model) is ermee gestopt. Waarschijnlijk is deze te repareren middels een batterijtje, maar mogelijk ook niet. Daarbij is het model gedateerd, dus eigenlijk wil ik er geen geld meer aan uitgeven.

De wifi dekking in huis is nu verminderd. Apple doet niet meer aan routers, en de winkels die er nog een paar hebben liggen, die doen niet aan aanbiedingen en verkopen ze ver boven de normale verkoopprijs. Een nieuwe Extreme kopen is dus geen optie.

Ik wil weer een goed netwerk thuis, zoals ik tot voor kort had. Liefst zero config / auto adapting, zoals ik nu heb, maar ik weet er wel iets vanaf, dus het mag ook wat moeilijker zijn, als het maar probleemloos werkt en blijft werken als het eenmaal ingesteld is.

Omgeving en apparaten
Ik woon in een nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen met betonnen vloeren. Er is een ethernetkabel van de meterkast naar de zolder.

We hebben thuis veel computers en apparaten die allemaal op internet moeten kunnen: iMac, MacBook Air, Windows laptops, iPhones en iPads, Apple TV, printer, domotica, NAS, ...

Wat ik al uitgezocht heb
Ik heb deze site wat uitgeplozen. Je hebt bijvoorbeeld de Linksys Velop mesh routers. De dure triband 2017 modellen en de goedkopere dualband 2018 modellen. Volgens mij moiet je niet zo'n 2018 model willen hebben, dat gaat volgens mij terug naar wifi repeaters, da's een ramp.

Maar die triband routers, is dat wat? Is er iemand die er ervaring mee heeft in een huis zoals dat van mij (gewapend beton). Werkt dit goed als je een setje van 3 koopt?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Als je kabels hebt liggen (hetzij UTP, hetzij goed werkende powerline) is dat altijd beter dan een mesh netwerk. Ik zou dus gewoon gaan voor of het vervangen van je defecte AP (als je alle instellingen van je WiFi netwerk gelijk houd, zullen je apparaten waarschijnlijk nog gewoon prima roamen tussen alle APs). Waarom alles vervangen als je met het vervangen van alleen het defecte apparaat ook alles prima kunt laten werken?

Het (vaak eenmalig) instellen van een AP of router die je als AP instelt is echt niet moeilijk, dus daar zou ik geen angst voor hebben als ik jou was.

[ Voor 17% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-09-2018 21:29 ]

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
ligt er een ethernet kabel naar het 1e verdiep ? zoniet zou ik is goed kijken naar een setje devolo AC1200 (2x met ingebouwde wifi)
(idee is 1 op zolder te steken als bekabeld AP, 2e op 1e verdiep via PWL)

wifi van deze toestellen is zeker ok te noemen ... en los je 2 vliegen in 1 klap op, want je hebt ook ineens de beste powerline technologie

[ Voor 12% gewijzigd door ijske op 11-09-2018 22:41 ]

• ikweethetbeter
@Cpt.Morgan @ijske
Dank beide.

Ik heb een TP Link gigabit powerline naar de eerste etage. Het wifi deel heb ik nu actief gemaakt (wifi AC), maar een roaming netwerk is geen succes. Een netwerk met een andere naam en het apparaat (telefoon, laptop, ...) laten kiezen welk netwerk hij gebruikt werkt wel, maar niet heel soepel. Het werkt wel, maar niet probleemloos. Resultaat: op de eerste etage vaak verbindingsproblemen.

Is er, behalve mesh, iets anders dat goed werkt? Ik beschik over een powerline naar de eerste etage en een kabel naar de tweede. Ik wil graag beneden, boven en op zolder goede wifi. En wifi in de tuin is een bonus, maar geen harde eis.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
kan je nog een kabel aanleggen naar het 1e verdiep ?
is er niets wat zo goed werkt als kabel natuurlijk

kan je niet inloggen op je tplink powerline en die zijn naam & paswoord te syncroniseren met je airport ?

• ikweethetbeter
ijske schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:59:
kan je nog een kabel aanleggen naar het 1e verdiep ?
is er niets wat zo goed werkt als kabel natuurlijk
Nee, niet makkelijk, er ligt geen loze leiding. Ik zal dan een elektricien moeten laten komen.
kan je niet inloggen op je tplink powerline en die zijn naam & paswoord te syncroniseren met je airport ?
Ja, dat kan ik. En ja, ik heb dat gehad, zo was ik begonnen. Maar nee, het werkte niet. Vraag me niet waarom niet, ik was verbonden met het wifi netwerk, maar had geen internet.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
ikweethetbeter schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:57:
@Cpt.Morgan @ijske
Dank beide.

Ik heb een TP Link gigabit powerline naar de eerste etage. Het wifi deel heb ik nu actief gemaakt (wifi AC), maar een roaming netwerk is geen succes. Een netwerk met een andere naam en het apparaat (telefoon, laptop, ...) laten kiezen welk netwerk hij gebruikt werkt wel, maar niet heel soepel.
Om roaming goed te laten werken moet het volgende identiek zijn:

- SSID
- wachtwoord
- authenticatiemethode
- encryptiemethode

En dat bij voorkeur verschillende kanalen (op 2.4 GHz 1, 6 en 11) op de verschillende APs

Heb je dat allemaal identiek ingesteld? Als je een ander netwerk SSID maakt zal er inderdaad geen soepele roaming plaatsvinden....

Edit: Het zou ook kunnen dat de WiFi van je powerline module niet heel goed is, en je dus beter af bent als je daar een dedicated AP of router als AP neerzet.

[ Voor 50% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-09-2018 23:19 ]

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:06
Heb je wel een Coax-aansluiting op de eerste verdieping? Dat kan ook een goed alternatief zijn voor een netwerkkabel ;) pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32)

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 13:14

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ubiquiti Unifi UAP's plaatsen heeft hier enorm geholpen. Wat een fijn systeem, je instellingen hoef je maar op 1 plek te doen en worden op al je AP's automatisch toegepast. Kost wel wat maar die Airports waren waarschijnlijk ook niet goedkoop ;)

Daarvoor had ik meerdere AP's (routers van verschillende merken) met zelfde ssid etc, maar telefoons e.d. bleven erg lang op een AP met weinig signaal plakken. Roaming werkt met Unifi juist erg goed: UniFi - Fast Roaming

Unifi UAP is geen mesh (hebben ze wel, maar is een ander product), en voor thuis is mesh over het algemeen geen goede oplossing (bv beton tussen verschillende AP's). Elke Unifi AP heeft een netwerkaansluiting nodig, de Pro heeft zelfs 2 poorten waardoor je eventueel door kunt lussen (naar een NAS of ander AP bijvoorbeeld)

[ Voor 24% gewijzigd door W1LL3M op 12-09-2018 00:20 ]

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-11 22:36
W1LL3M schreef op woensdag 12 september 2018 @ 00:09:
Unifi UAP is geen mesh (hebben ze wel, maar is een ander product), en voor thuis is mesh over het algemeen geen goede oplossing (bv beton tussen verschillende AP's). Elke Unifi AP heeft een netwerkaansluiting nodig, de Pro heeft zelfs 2 poorten waardoor je eventueel door kunt lussen (naar een NAS of ander AP bijvoorbeeld)
Unifi staat tegenwoordig mesh toe in hun controller voor de gewone accespoints. Natuurlijk bied dat hier niet de voorkeur die de aanwezigheid van kabels maar ter info, het kan dus nu wel. Als je met interesse hebt, ik kan vanavond wel wat screenshots sturen maar als je de laatste controller versie draait vind je het onder de device settings uit mij hoofd gezegd bij wireless uplink.

• ikweethetbeter
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:14:
Om roaming goed te laten werken moet het volgende identiek zijn:

- SSID
- wachtwoord
- authenticatiemethode
- encryptiemethode
Volgens mij wel. Zelfde SSID, wachtwoord, WPA2-PSK en AES. 2.4 GHz kanalen verdeeld. 5GHz niet naar gekeken.

Ik moet er vrees ik nog dieper induiken!

• ikweethetbeter
W1LL3M schreef op woensdag 12 september 2018 @ 00:09:
Kost wel wat maar die Airports waren waarschijnlijk ook niet goedkoop ;)
Over een paar jaar verspreid gekocht, dan valt het niet zo op. De duurste was 190 euro, de goedkoopste rond de 75 euro.
Daarvoor had ik meerdere AP's (routers van verschillende merken) met zelfde ssid etc, maar telefoons e.d. bleven erg lang op een AP met weinig signaal plakken. Roaming werkt met Unifi juist erg goed: UniFi - Fast Roaming
Daar heb ik dus ook last van thuis!
Dat kan een probleem worden. Het is niet onmogelijk, maar wel lastig. Toch heb ik het idee dat mesh wel gaat werken. De meterkast zit vlak bij het trapgat, en op de eerste verdieping zit het AP ook vlak bij het trapgat.

Ik ga deze oplossing verder onderzoeken, dank!

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-11 22:36
ikweethetbeter schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:31:
[...]

Over een paar jaar verspreid gekocht, dan valt het niet zo op. De duurste was 190 euro, de goedkoopste rond de 75 euro.

[...]

Daar heb ik dus ook last van thuis!

[...]

Dat kan een probleem worden. Het is niet onmogelijk, maar wel lastig. Toch heb ik het idee dat mesh wel gaat werken. De meterkast zit vlak bij het trapgat, en op de eerste verdieping zit het AP ook vlak bij het trapgat.

Ik ga deze oplossing verder onderzoeken, dank!
Wat ik zou doen is (mits budget het toe laat) 3x een UAP-AC-Lite voor het huis tuin en keuken werk. en dan beneden en zolder bekabeld en 1e etage via een zogenoemde Wireless uplink. Werkt bij onze klanten op meerdere locaties al maanden stabiel.

Veel mensen roepen dan meer dan 250 mbit over wireless. Maar nu praktijk. Een 4K stream van YouTube vraagt op piek momenten zo'n 80 mbit volgens de "statistieken voor nerds" in de gemiddelde smart tv. En dat is dan meer om de buffer weer op te bouwen dan dat het noodzakelijk is. Waarschijnlijk ligt deze waarde dus nog veel lager.

Ik doe wel is een test bij klanten met op 6/7 apparaten een HD stream van YouTube aan de keukentafel en dat werkt allemaal tegelijk. (mits je internetverbinding het natuurlijk aan kan)

Wanneer hogere snelheden interessant zijn is als je bijvoorbeeld een Nas server hebt staan en veel data over je netwerk gooit maar houd er rekening mee dat je alleen hogere snelheden haalt als de cliënt dat ook ondersteund. Nu zit dat bij nieuwere generatie Apple producten wel goed maar in moderne Windows hardware kan het zijn dat je echt basic Wi-Fi adapters tegen komt.

Oh en ter aanvulling nogmaals, ze ondersteunen nu dus ook Mesh :)

[ Voor 2% gewijzigd door sp.boot op 12-09-2018 09:43 . Reden: Typo's + toevoeging ]

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je hebt hier boven al veel advies gehad, maar dit triggerde me:
Een nieuwe Extreme kopen is dus geen optie.
maar in V&A vind je doorgaans nog wel wat voor een zacht prijsje:
serie: AirPort

Airport hardware is al uit 2013, maar kunnen nu op zich nog steeds wel mee met de betere mid-range wireless routers.

[ Voor 31% gewijzigd door Keypunchie op 12-09-2018 10:15 ]

• ikweethetbeter
Keypunchie schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:13:
maar in V&A vind je doorgaans nog wel wat voor een zacht prijsje:
serie: AirPort

Airport hardware is al uit 2013, maar kunnen nu op zich nog steeds wel mee met de betere mid-range wireless routers.
Goede tip!

De Airport Extreme wifi N uit 2007 heeft wel meer last van uitval. Eerst begeeft de voeding het (die heb ik 2 jaar geleden al vervangen), daarna is de batterij aan de beurt. Dat is er nu waarschijnlijk aan de hand.

De Airport Extreme wifi AC uit 2012, die ik in de meterkast heb, heeft waarschijnlijk nog een paar jaar te gaan voordat er problemen gaan optreden. Dus daar nog één van bijkopen voor een zacht prijsje is misschien nog wel de snelste en goedkoopste optie die goed gaat werken voor mij. Ik neem deze optie mee!

• ikweethetbeter
In het kader van mijn vraag heb ik een nuttig artikel gevonden!
Pagina: 1