Waarom schiet de aardlek er regelmatig uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.927 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 09:46
Het komt me regelmatig voor dat bij 't insteken of uittrekken van een netstekker in het stopcontact de aardlek schakelaar eraf vliegt.
Dit gebeurd me niet alleen thuis maar ook op andere plaatsen waar ik met computers bezig ben.
Het gebeurd eigenlijk alleen als er computer(s) achter de stekker zitten.

Op m'n oude basisschool waar ik het netwerk aan 't aanleggen ben is 't helemaal iritant want dan krijgen ze meteen een sabotage melding bij de alarmcentrale en gaan ze meteen bellen.

De enige verklaring die ik er voor kan geven is dat 't gebeurd als van de 3 pennen van je stekker eerst de aarde en de fase contact maken en dan pas de nul.
Via de voeding zou dan een stroompje weglekken, die spanning die ook op je netwerkkaart kan staan van 110 volt zou dat dan moeten zijn.

Iemand een andere verklaring???

• Hutspot
D'r is toch wel iemand met wat elektro technisch inzicht en kennis hier,of niet?

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

dijkmane

biertje ?

weet je zeker dat alle computers die op het netwerk zitten op een goede randaarde aangesloten zijn ? als er 1 tussen zit die geen randaarde heeft, gaat ie via de netwerkkabel aarde trekken.
bij te hoge lekstroom (>30mA) gaat dan de aardlek eruit.
oplossing ??? overal randaarde checken.
anders weet ik t ook niet

specs : wil je niet weten

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

last van muizen?

waarschijnlijk zit in één van je kabels een kortsluiting naar aarde.
Als het zowel thuis als op school gebeurt en het gebeurt moet het iets zijn dat je in beide plaatsen gebruikt.

• Hutspot
Ja, het is juist met een stopcontact met randaarde en ook met zonder verdere stekkers aangesloten gaat 't regelmatig fout.
Dus een pc waar alleen de euro voedingsstekker in zit.
Veel dingen die het dan kunnen veroorzaken hou je dan niet over dan moet 't in de kast zitten.

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Zou niet mogen eigenlijk als alles goed geaard is. Maar pak eens een multimeter en zet die met 1 pootje op je kast en met de andere op de aarde van het stopcontact slaat hij nou uit dan is de aarde van de pc niet goed. Andere mogelijkheid is de voeding in de pc's teveel trekken van de aardlek waardoor als er een stekker eruit getrokken wordt de stroom meesprinkt waardoor er een velies komt van 30mA (groter) en ook bij deze knalt hij eruit. Omdit op te lossen moet je een stekkerdoos nemen met een aan en uit knop dus je zet eerst de stekker doos uit en dan trek je de stekker eruit.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

het gebeurt bij het inpluggen.
het gebeurt op meerdere plaatsen.
gebeurt het ook met meerdere apparaten?

kans is groot dat het een rot verlengsnoer is.

• Hutspot
Op donderdag 19 juli 2001 16:29 schreef cool0 het volgende:
Zou niet mogen eigenlijk als alles goed geaard is. Maar pak eens een multimeter en zet die met 1 pootje op je kast en met de andere op de aarde van het stopcontact slaat hij nou uit dan is de aarde van de pc niet goed. Andere mogelijkheid is de voeding in de pc's teveel trekken van de aardlek waardoor als er een stekker eruit getrokken wordt de stroom meesprinkt waardoor er een velies komt van 30mA (groter) en ook bij deze knalt hij eruit. Omdit op te lossen moet je een stekkerdoos nemen met een aan en uit knop dus je zet eerst de stekker doos uit en dan trek je de stekker eruit.
Als ik een stekkerdoos met een schakelaar gebruik gebeurt het idd eigenlijk nooit, eigenlijk alleen als de stekker echt in 't stopcontact gaat.
Maar kun je dat nog 's iets duidelijker uitleggen wat nou het verschil maakt met het uittrekken van een stekker en het omzetten van een schakelaar en wat je precies bedoelt met "...waardoor als er een stekker eruit getrokken wordt de stroom meesprinkt...."

Verwijderd

Ik heb het ook gehad, mijn vader heeft op mijn kamer ooit een aparte stroomgroep met aardlek gemaakt.
Die aardlek is 6A en dat is net ietsje te weinig. Ik zou proberen een iets grotere stop erin te doen.

Verwijderd

waar ik aan denk is teveel apparaten op 1 groep, zodat ie door de evt. piekspanning eruit klapt. je kunt ook zekeringen krijgen waarmee het langer duurt voor ze eruit klappen..

Verwijderd

Op vrijdag 20 juli 2001 09:14 schreef arjo_kamp het volgende:
waar ik aan denk is teveel apparaten op 1 groep, zodat ie door de evt. piekspanning eruit klapt. je kunt ook zekeringen krijgen waarmee het langer duurt voor ze eruit klappen..
Dat bedoel ik ja, als je de stekker van je pc in het stopcontact steekt krijg je een kort moment een piekspanning.

• Hutspot
Op vrijdag 20 juli 2001 09:14 schreef arjo_kamp het volgende:
Je haalt nu echt wat dingen door elkaar hoor.

Het gaat om stroom niet om spanning.
Spanningspieken hebben geen invloed op de aardlek of stoppen, het gaat om stroom die weglekt.

Stoppen vliegen er alleen uit als de stroom groter wordt dan 16 A (thuis tenminste), de spanningpieken hebben daar geen invloed op.

De aardlek schiet eraf als er minder stroom terug komt via de nul ader dan er heen is gegaan of als er stroom via de aarddraad terug komt.

Dit laatste stuk gaat het dus om, er lekt stroom weg ergens of er gaat stroom weg via de aarddraad.

• Hutspot
[b]Op vrijdag 20 juli 2001 07:53 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Die aardlek is 6A en dat is net ietsje te weinig. Ik zou proberen een iets grotere stop erin te doen.
Wat bedoel je met die 6A? Je bedoelt zeker dat de zekeringen 6A zijn? Dat heeft alleen niks te maken met de aardlek schakelaar en die zekeringen blijven er hier ook prima in zitten.

Verwijderd

De aardlek schakelaar reageert op een PIEK spanning ergens bij JOU thuis... dat kan dus zijn dat een apparaat na het 'aangaan' een piek spanning over je electrisch netwerk verstuurd en zo je aardlek schakelaar der uit laat knallen..

Probeer eerst eens een paar apparaten om zo het probleem uit te schakelen want de aardlek sch. kan er niet zo 1,2,3 uitknallen (om het zo ff te noemen!)

• Hutspot
Op vrijdag 20 juli 2001 13:06 schreef Xtentic het volgende:
De aardlek schakelaar reageert op een PIEK spanning ergens bij JOU thuis... dat kan dus zijn dat een apparaat na het 'aangaan' een piek spanning over je electrisch netwerk verstuurd en zo je aardlek schakelaar der uit laat knallen..

Probeer eerst eens een paar apparaten om zo het probleem uit te schakelen want de aardlek sch. kan er niet zo 1,2,3 uitknallen (om het zo ff te noemen!)
Bij mijn weten doet de aardlek niks met spanning hoor, ik heb het net nog ff nagezocht op internet maar overal staat dat de aardlekschakelaar alleen stroom meet.

Dat ie er uitschiet met onweer komt omdat niet alleen de spanning omhoog gaat maar doordat de stroom veel te groot wordt.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hier valt de aardlek schakelaar er regelmatig uit. Gewoon, als ik net 10 min. niet heb gesaved ofzo :(

Je bent dus niet de enige...

Verwijderd

Aardlekschakelaar

Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen 0 en aarde. Is dit verschil groter dan bv 30mA dan zal deze uitschakelen. Met andere woorden, wanneer er een lek naar aarde is (van 30mA) knalt ie eruit...

Bij mijn weten heeft dit niks met piekspanningen :? te maken...

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:08

Kolky

subtitle not available

Samengevat:
- Het komt regelmatig voor
- Het komt op meerdere plaatsen voor
- Het komt alleen bij computers voor
- Het komt alleen bij jou voor

Dan zou ik toch ècht het probleem maar eens bij jou zoeken.
Heb jij de computers zelf in elkaar gezet? -> dan zou ik die maar eens grondig nakijken
Heb jij de computers niet zelf in elkaar gezet? -> dan zou ik mezelf maar eens grondig laten onderzoeken... :)

• Hutspot
Op vrijdag 20 juli 2001 16:50 schreef Kolky het volgende:
Samengevat:
- Het komt regelmatig voor
- Het komt op meerdere plaatsen voor
- Het komt alleen bij computers voor
- Het komt alleen bij jou voor

Dan zou ik toch ècht het probleem maar eens bij jou zoeken.
Heb jij de computers zelf in elkaar gezet? -> dan zou ik die maar eens grondig nakijken
Heb jij de computers niet zelf in elkaar gezet? -> dan zou ik mezelf maar eens grondig laten onderzoeken... :)
Ik ben niet de enige zoals je hierboven kan lezen.
En heb ik de pc's niet zelf in elkaar gezet het zijn 't gewoon pc's die door een normale winkel/bedrijf geleverd zijn dus daar ligt 't niet aan.

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 05:57

DennisMoore

Alles went...

Handig, die aardlektopics :) Er wordt goed uitgelegd wat een aardlek eigenlijk is, en hoe een aardlekschakelaar werkt.

Even mijn situatie: Ik schroefde laatst een nieuwe videokaart in de pc. En druk daarna de powerkabel weer in de kast. *Pats* Aardlekschakelaar schiet eruit. Dus allerlei stekkers uit de geaarde (!) stopcontacten gehaald, en de aardlekschakelaar weer teruggezet (hij kon trouwens niet meteen weer teruggezet worden). En toen een voor een de stekkers weer teruggedaan, en alles blijkt goed te gaan. :? Terwijl ik toch alle stekkers op dezelfde manier terugsteek...

Paar dagen later, ik zit rustig te computeren (en ook niet met m'n voeten tegen kabels aan te trappen)... *pats* Vliegt de aardlek er weer uit. Powerkabel weer uit de pc, en de aardlekschakelaar teruggezet.

Even later die avond, springt de schakelaar wéér om! En hij wil ook niet zomaar terug. Toen ook in de keuken (zelfde groep) alle stekkers eruit. Toen wél de aardlekschakelaar terug kunnen zetten. Op 't moment dat de wasmachinestekker teruggeprikt wordt, springt de aardlekschakelaar wéér om! Die er dus uitgelaten. Maar ook bij de koelkaststekker blijkt ie eruit te springen!

'k Snap er eigenlijk niks van. Eerste keer springt ie eruit als ik de stroomkabel van m'n pc terugprik. Tweede en derde keer gewoon 'zomaar' onverwacht. Vierde en vijfde keer zodra we wasmachine of de koelkast willen terugprikken. :? Wasmachine zit op een aparte groep geloof ik...

Ik heb in ieder geval begrepen uit de topics dat 't niet schadelijk is om 'trial & error' te testen, dus dat ga ik zo maar 's proberen. Kijken of ik een 'systeem' kan ontdekken. |:(

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je hebt waarschyijnlijk een brak apparaat ergens staan.
Als bv de voeding van je PC kapot gaat krijg je dit soort effecten.
Verder kan jet ook voorkomen als de aarding in je huis niet klopt. Het beste kan je al je PC spullen in hetzelfde geaarde stopcontact doen.
Als je kabel-TV hebt en die ook aan je PC hebt hangen dan wil het ook wel eens helpen om die aarde-mantel van die kabel aan de aarde te gooien.
Hier stond er ook +50v teveel op tov de aarde waardoor je zelfs een schok kreeg als je de mantel beet pakte. Leuk vonken trekken op de PC trouwens >:)

Als dat allemaal niet werk zou ik de voeding van je PC eens vervangen.

Senile! Senile Oekaki

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 05:57

DennisMoore

Alles went...

Tja... sínds de nieuwe videokaart (eentje die wat meer stroom trekt (d'r zit een tuner op, dus ik heb soms ook de kabelantenne erin geprikt)), is het dus een paar keer gebeurd. Maar wat ik dus niet snap, is dat het niet iedere keer gebeurt als ik de pc aanzet. We hebben daarna dágen nergens last van gehad!

En raar dat het ook gebeurde toen ik wasmachine of koelkast terugprikte. Die twee staan overigens naast elkaar, maar er lag geen water op de grond ofzo... Ook de CV-ketel zit op die groep, dus het 'zomaar' eruit klappen van de aardlek zou kunnen doordat de CV aanspringt. Maarja... aardlek had weer niks te maken met een totaal aan vermogen aan zo'n groep ofzo.. |:(

Zodra een download klaar is, zo maar eens trial&error stekkers prikken. Zal je net ziet dat het allemaal goed gaat, en dat ie er niet uitklapt...

Wetenschap hoort herhaalbaar te zijn verdorie! :(

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

ook gehad, bleek een brakke stroomkabel die een beetje teveel gebogen is geweest...

weer gehad, bleek het een stekkerdoos te zijn, nu al heel lang geen last meer van gehad :)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:30

Illusion

(the art of)

OK, zomaar een wilde theorie!
De meesten van jullie weten dat er aan de ingang van een computervoeding, en ook op de ingangen van sommige gemotoriseerde apparaten (wasmachine :?, compressor van koelkast :? ) een condensatortje van fase naar aarde en een van nul naar aarde zit. (dit is ook de reden waarom er op sommige PC-kasten 110V staat als je ze in een niet-geaarde WCD stopt).
Normaal gesproken staan die condensatortjes altijd onder spanning (ook als de PC uitstaat, ook als je de echte NETschakelaar achterop de ATX-voeding uitzet!). In dit geval is er niets aan de hand, alleen is er een kleine lekstroom van fase naar aarde (condensatoren laten wisselspanning door), maar deze is veel kleiner dan 30mA (30mA is de waarde waarop huis-tuin-en-keuken-aardleks uitslaan, je hebt ze ook van 50, 100, 300 en 500mA). Stel nu dat je echt de voedingskabel van je PC eruit trekt, en na een tijdje er weer instopt, en laat dat moment nou precies op het moment zijn waarop de spanning op de fase (wortel2 * 230V=)325V is, deze spanning komt dan ineens over de condensator te staan wat een grote flux tot gevolg heeft (tussen fase en aarde) en als die flux nou toevallig eens groter dan 30mA is, dan slaat je aardlek eruit :)

Of ik blaat gewoon een heleboel nonsens, je zult het misschien wel nooit weten :?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Op zaterdag 01 december 2001 19:08 schreef Illusion het volgende:
...

Of ik blaat gewoon een heleboel nonsens, ....
check ;)

• Illusion

Illusion

(the art of)

oke dan Judas, geef mij dan maar eens een mooie uitgebreide verklaring waarom ik nonsens blaat. Want
last van muizen
lijkt me niet echt waarschijnlijk, ook al heeft elke computer er een :?

• Illusion

Illusion

(the art of)

FF een kickje, ik wil weten of er andere mensen met een plausibele verklaring zijn

Pagina: 1