Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben de afgelopen dagen flink zoekende naar een oplossing voor de aankomende winter. Ons huis is vrij open en de laatste twee jaar zijn we flink aan het kloten geweest om de warmte goed te krijgen. De situatie is als volgt:

Beneden (woonkeuken):
Stadsverwarming en Honeywell-thermostaat.
Deze staat standaard op zo'n 17 graden in de winter. Wanneer we thuiskomen gaat deze direct naar 25 graden. Beneden is dan vrij snel warm.

Boven (woonkamer via open trap)
Twee radiatoren en open trap naar 2e verdieping. Daar staan 's winters beide radiatoren volledig open, d.w.z. de kranen staan op stand 5.

Hieraan kleven een aantal nadelen: beneden is warm en boven gebeurt niets meer, dit komt omdat de thermostaat beneden hangt en daar meet. Erg onhandig. Daarnaast wordt het juist in de woonkamer op een bepaald moment bloedheet. Dan kun je twee dingen doen: de kranen een stuk dicht draaien of naar de thermostaat lopen om deze bij te stellen.

Wat ik graag zou willen is dat de temperatuur boven juist gemeten wordt en constant blijft. Hier heb ik nog geen goede oplossing voor gevonden. Ik heb gekeken naar Tado, inclusief thermostaatknoppen, maar dit is nogal complex. Daarnaast zag ik zojuist MAX! voorbij komen. Wellicht kan ik hier iets mee.

Op zich vragen we niet veel, maar ons huis is dermate onhandig dat de warmte beneden van de vloer komt en niet van radiatoren, het wordt beneden dus niet zo heet dat de warmte makkelijk naar de woonkamer boven vertrekt. En boven staan twee radiatoren welke op een bepaald moment zo heet zijn dat ze uit of lager moeten.

Feitelijk ben ik op zoek naar een soort KlikAanKlikUit-systeem: met een afstandsbediening boven de verwarmingen vanaf de bank regelen of met een afstandsbediening of app 'iets' beneden regelen.

Hoop dat iemand hier een idee bij heeft, de winter komt er aan en ik wil dit jaar graag winterklaar zijn. Uiteraard is warmte besparen ook mooi meegenomen, maar in deze niet de eerste gedachte.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 20:46
Mijn woning bestaat uit 3 verdiepingen.

Ik heb op de begane grond vloerverwarming. 1e verdieping 3 radiatoren en zolder 1.

Alles is voorzien van Tado Radiatorknoppen en een Thermostaat van Tado.

Thermostaat hangt in de woonkamer op de begane grond, dit is dus jouw woonkeuken.

Indien ik de woonkamer(woonkeuken) warm wil krijgen zet ik de Thermostaat hoger. Dan slaat de vvw aan, maar de radiatoren blijven uit, dus boven warmt dan niet op.

Indien ik mijn slaapkamer(jouw woonkamer) wil verwarmen dan zet ik de Radiatorknop hoger dan kamer temp. Als de temp is bereikt dan sluit deze weer af.

Het nadeel met een dergelijke opstelling is dat indien je op de kamers boven warmte behoefte hebt dat dan de vloerverwarming altijd mee opwarmt.

Dit kan je dus oplossen door een CV klep te plaatsen voor je vvw. Als ik het goed heb begrepen heb je wel weer een extensiekit nodig.

Als laatst ik ben zelf ook niet heel handig, maar Tado is zeker niet complex. Het kost wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:19

Seafarer

XXX

THE_BASE schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:22:
Ik ben de afgelopen dagen flink zoekende naar een oplossing voor de aankomende winter. Ons huis is vrij open en de laatste twee jaar zijn we flink aan het kloten geweest om de warmte goed te krijgen. De situatie is als volgt:

Beneden (woonkeuken):
Stadsverwarming en Honeywell-thermostaat.
Deze staat standaard op zo'n 17 graden in de winter. Wanneer we thuiskomen gaat deze direct naar 25 graden. Beneden is dan vrij snel warm.

Boven (woonkamer via open trap)
Twee radiatoren en open trap naar 2e verdieping. Daar staan 's winters beide radiatoren volledig open, d.w.z. de kranen staan op stand 5.

Hieraan kleven een aantal nadelen: beneden is warm en boven gebeurt niets meer, dit komt omdat de thermostaat beneden hangt en daar meet. Erg onhandig. Daarnaast wordt het juist in de woonkamer op een bepaald moment bloedheet. Dan kun je twee dingen doen: de kranen een stuk dicht draaien of naar de thermostaat lopen om deze bij te stellen.

Wat ik graag zou willen is dat de temperatuur boven juist gemeten wordt en constant blijft. Hier heb ik nog geen goede oplossing voor gevonden. Ik heb gekeken naar Tado, inclusief thermostaatknoppen, maar dit is nogal complex. Daarnaast zag ik zojuist MAX! voorbij komen. Wellicht kan ik hier iets mee.

Op zich vragen we niet veel, maar ons huis is dermate onhandig dat de warmte beneden van de vloer komt en niet van radiatoren, het wordt beneden dus niet zo heet dat de warmte makkelijk naar de woonkamer boven vertrekt. En boven staan twee radiatoren welke op een bepaald moment zo heet zijn dat ze uit of lager moeten.

Feitelijk ben ik op zoek naar een soort KlikAanKlikUit-systeem: met een afstandsbediening boven de verwarmingen vanaf de bank regelen of met een afstandsbediening of app 'iets' beneden regelen.

Hoop dat iemand hier een idee bij heeft, de winter komt er aan en ik wil dit jaar graag winterklaar zijn. Uiteraard is warmte besparen ook mooi meegenomen, maar in deze niet de eerste gedachte.
Als ik je verhaal goed lees is er nergens waterzijdig ingeregeld. Ander woord: vermogens verdeling.
Misschien hier eens lezen:
http://gathering.tweakers.net/rss/list_messages/1619229

Ik denk dat je sneller scoort door met google te zoeken op waterzijdig inregelen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• THE_BASE
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. Ben er al mee geholpen.

Dat de vloerverwarming mee gaat is niet erg, we zijn tevens beneden op een avond. Ik zou dan alvast op kunnen warmen voor ik thuis ben al vraag ik me af of je dan nog wel bespaart.

Gisteren kwam ik Danfoss Eco tegen, die werken weliswaar op Bluetooth, maar dan kan ik wel vanuit de luie stoel in- of uitschakelen of lager zetten.

Als ik in de winter thuis kom loop ik langs de thermostaat beneden en gaat deze aan en voor het slapen gaan gaat deze uit. Dus dat is de moeite niet.

Zouden deze knoppen dan een optie zijn? Ik weet dat het via bluetooth werkt, maar het gaat om bediening vanaf de bank. Ik lees helaas vrijwel nergens recensies over deze knoppen.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolffman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 18:43

wolffman

....

Een simpele manier is alle thermostaten vervangen door goedkope elektrische thermostaten (conrad 14-20 euro) per ruimte stel je dan de ideale temperatuur in.

Voorzijde (middagzon)
2 Slaapkamers deze staan uit of werken als vorstbescherming
Woonkamer, staat op 19
Achterzijde (ochtendzon)
Keuken, staat op 20
Slaapkamer, staat op vorstbescherming

De hoofdthermostaat stel je in op een dag/nacht instelling. Dit betekend dat je deze s`nachts op 16 graden zet, wordt het kouder dan gaat de verwarming aan. Overdag staat deze op 24 graden.

Wat er nu gebeurd is dat in de nacht de verwarming effectief uit staat tenzij het heel koud wordt. Overdag is het een ander verhaal dan bepaald de ruimte of de radiator aangaat. In de ochtend dan is er maar weinig nodig voor de keuken want daar staat de zon op. En in de middag dan is er maar weinig nodig voor de woonkamer (heeft dan de zon) en meer voor de keuken.

Op termijn wil ik dit verbeteren door de hoofddemostaat te laten reageren op aanwezigheid dmv pir en deur contacten en mogelijk ook met sturende thermostaten in de keuken en woonkamer.

Life is pleasant. Death is peaceful. It's the transition that's troublesome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Laatst online: 07:00
Voor mijn huis in aanbouw heb ik voor Homematic IP gekozen voor de verwarming en beveiliging. Met de vloerverwarmingsstuurunit met 6 zones regel ik afzonderlijk de benedenverdieping (woonkamer/keuken/werkkamer) en de badkamer op de eerste verdieping. De twee slaapkamers daar krijgen 3 lage temperatuur radiatoren met elk een IP-thermostaatknop. Elke verwarmde ruimte heeft ook een afzonderlijke thermostaatsensor en aanwezigheidssensor, en op alle deuren en ramen die open kunnen ook een sensor. Dit om onnodig aanspringen van de verwarming bij luchten te voorkomen en als beveiliging. Voor de beveiliging komen er ook enkele IP-camera's, gekoppelde IP-rookmelders en een IP-sirene.
Alles is via de App van Homematic in te stellen en te automatiseren. De verwarming met de warmtepomp zal altijd wel bezig zijn als er ergens vraag is naar warmte, maar de hoeveelheid warmteafgifte zal afhangen van de instelling per zone en radiator. Dus geen extra vloerverwarming beneden als ik een slaapkamer hoger zet.
Pagina: 1